Mit jelent az Operational Leadership és az Executive Leadership?

Főbb pontok:

A vállalati működés két különböző szintű, de szorosan összekapcsolódó vezetői rétegét takarja az operational leadership és az executive leadership fogalma. Bár mindkettő „vezetés”, az időhorizontjuk, döntéshozatali dimenziójuk és fókuszpontjuk alapvetően eltér. A versenyképes vállalatok ma már nem engedhetik meg maguknak, hogy csak az egyik típusú vezetést fejlesszék – a siker feltétele a kettő egymásra hangolása.

Mi az az Operational Leadership?

Az operational leadership, azaz operatív vezetés a mindennapi működésért felelős. Az ilyen vezetők azok, akik „a motort működtetik” – legyen szó gyártásról, logisztikáról, ügyfélszolgálatról vagy értékesítési műveletekről. Ők tartják mozgásban a szervezetet, és biztosítják, hogy a napi folyamatok hatékonyan, a tervek szerint haladjanak.

Főbb jellemzői:

  • Időhorizont: rövid távú (napi, heti, havi)
  • Döntések: taktikai, gyors beavatkozások
  • Fókusz: végrehajtás, működés, termelés, szolgáltatás
  • Tipikus szereplők: középvezetők, üzletágvezetők, műszakvezetők

„Az operatív vezető az, aki képes 1000 részletet menedzselni, miközben egyetlen nap alatt 100 döntést hoz – és másnap mindezt újra megismétli.”

Az ő kompetenciáik között szerepel a precíz szervezőkészség, az emberek motiválása, a problémamegoldás, valamint az, hogy képesek gyors és hatékony reakciókat adni a változó helyzetekre. Ezek a vezetők a vállalat „frontvonalában” dolgoznak.

Mi az az Executive Leadership?

Az executive leadership, vagyis a stratégiai, felsővezetői vezetés a szervezet jövőjét formálja. Ez a réteg nemcsak célokat tűz ki, hanem víziót is teremt – és ehhez igazítja az egész vállalat működését. Ők azok, akik döntéseikkel akár iparági trendeket is képesek alakítani, nemcsak követni.

Főbb jellemzői:

  • Időhorizont: közép- és hosszú távú (években mérhető)
  • Döntések: stratégiai, irányadó, jövőorientált
  • Fókusz: növekedés, vízió, innováció, piaci pozíció
  • Tipikus szereplők: CEO, ügyvezető, igazgatósági tagok

Egy felsővezetőnek képesnek kell lennie átlátni a piac mozgásait, inspirálni a csapatokat, és olyan döntéseket hozni, amelyek hosszú távon biztosítják a cég versenyképességét. Rendszerszinten gondolkodik, képes összekapcsolni a szervezet belső erőforrásait a külső lehetőségekkel.

Executive és Operational Leadership közötti különbségek

Az alábbi táblázatban áttekinthető formában mutatjuk be az eltéréseket:

Tulajdonság Operational Leadership Executive Leadership
Időhorizont Rövid táv (napok, hetek) Hosszú táv (évek)
Fókusz Működés, napi feladatok Vízió, stratégiai irány
Döntések jellege Gyors, taktikai Előrelátó, irányadó
Vezetői szint Középvezető Felsővezető
Felelősségi kör Folyamatok, beosztottak, KPI-ok Szervezeti irány, célrendszer, kultúra

A két szerep összjátéka: nem választás kérdése, hanem integráció

Az egyik legnagyobb hiba, amit egy vállalat elkövethet, az a két vezetői szint szétválasztása – nemcsak strukturálisan, hanem gondolkodásban is. A sikeres cégek ott húznak előnyt, ahol az operatív vezetők stratégiai szemléletet tanulnak, a felsővezetők pedig nyitottak maradnak a működési realitásokra.

A McKinsey 2023-as kutatása szerint azok a vezetők, akik képesek dinamikusan váltani a stratégiai és operatív gondolkodás között, akár 37%-kal nagyobb vállalati teljesítményt érnek el. (Forrás: McKinsey & Company – The Five Lenses of Leadership, 2023)

Ugyanakkor a Harvard Business Review 2024. januári kiadása arra hívta fel a figyelmet, hogy a legtöbb cégvezető még mindig túl sokat időz az operatív kérdéseknél. A legjobban teljesítő vállalatoknál a felsővezetés a munkaidejük 65%-át stratégiai tervezéssel és vízióépítéssel töltötte, míg az átlagos cégeknél ez csupán 28% volt.

Összegzés: stratégia nélkül sodródás, működés nélkül káosz

Az operational leadership és az executive leadership nem versenytársak, hanem egymás építőkövei. Az egyik a szervezet szíve, a másik az agya. Egyik sem működik a másik nélkül. A vállalkozások jövője azon múlik, hogy képesek-e kialakítani egy olyan vezetői ökoszisztémát, amely mindkét szintet integrálja és fejleszti.

Ha valóban eredményes és fenntartható vállalatot szeretnél építeni, ne csak vezetőket képezz – nevelj gondolkodó, érző, rendszerszintű látással bíró stratégákat és operatív mestereket egyaránt.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

Human like robot and artificial intelligence

Adatvezérelt marketing és mesterséges intelligencia

Ha a XX. század a tömegmédia kora volt, akkor a XXI. század második negyede az adatvezérelt marketingé: a vállalatok már nem becslésekre, hanem valós idejű viselkedési jelekre építik döntéseiket. A Gartner 2025-ös technológiai előrejelzése szerint a világ IT-költése 7,9 %-kal nő, amelynek oroszlánrészét az AI-fejlesztések és az ezekhez kapcsolódó infrastruktúra viszik el. Ugyanakkor a generatív...
Buyer choosing eyewear in a boutique.

A fogyasztói döntések új világa

Amikor a globális gazdaságot ma vizsgáljuk, nem kerülhetjük meg a kérdést: mi hajtja a növekvő magánfogyasztást egy olyan időszakban, amikor a világgazdaság általános növekedési üteme lassul? A Világbank 2025. júniusi előrejelzése szerint a globális GDP-bővülés mindössze 2,3 %-ra mérséklődik, miközben a háztartási kiadások reálértéken tovább emelkednek1. Ez a látszólagos ellentmondás rávilágít arra, hogy a modern...
Lightshow in Dubai showing how the world is evolving. Alif - Mobility Pavilion. Dubai Expo 2020

A fogyasztói magatartás mint stratégiai erővonal

Van valami rendkívül beszédes abban, hogy a világ bruttó hazai termékének közel kétharmadát ma már a háztartások közvetlen kiadásai adják. Ha összeadjuk az OECD országok 2024-es statisztikáit, a reál­háztartási jövedelem átlagosan 1,8 %-kal nőtt, miközben a magánfogyasztás volumene ennél is gyorsabb ütemben bővült. Ez a látszólag szerény szám mögött globális méretű igényszint-emelkedés húzódik meg, amely...
Good company is a phone call away

Miért nem jut egyről a kettőre a legtöbb hazai kisvállalkozás – és hogyan lehet ezt megfordítani?

„A vállalkozás nem sprint, hanem maraton” – szokták mondani, mégis, a legtöbb hazai kisvállalkozás úgy próbál célt érni, mintha egy akadálypályán kellene végigszáguldania bekötött szemmel. Gyakran hiányzik az irány, a stratégia, a rendszerszemlélet. Ehelyett a mindennapi túlélés diktálja a tempót, miközben egyre több energiát emészt fel az, hogy nem haladnak semerre. A kudarc gyakori oka...

Itt érsz el

© Copyright 2025