Mit jelent az Operational Leadership és az Executive Leadership?

Főbb pontok:

A vállalati működés két különböző szintű, de szorosan összekapcsolódó vezetői rétegét takarja az operational leadership és az executive leadership fogalma. Bár mindkettő „vezetés”, az időhorizontjuk, döntéshozatali dimenziójuk és fókuszpontjuk alapvetően eltér. A versenyképes vállalatok ma már nem engedhetik meg maguknak, hogy csak az egyik típusú vezetést fejlesszék – a siker feltétele a kettő egymásra hangolása.

Mi az az Operational Leadership?

Az operational leadership, azaz operatív vezetés a mindennapi működésért felelős. Az ilyen vezetők azok, akik „a motort működtetik” – legyen szó gyártásról, logisztikáról, ügyfélszolgálatról vagy értékesítési műveletekről. Ők tartják mozgásban a szervezetet, és biztosítják, hogy a napi folyamatok hatékonyan, a tervek szerint haladjanak.

Főbb jellemzői:

  • Időhorizont: rövid távú (napi, heti, havi)
  • Döntések: taktikai, gyors beavatkozások
  • Fókusz: végrehajtás, működés, termelés, szolgáltatás
  • Tipikus szereplők: középvezetők, üzletágvezetők, műszakvezetők

„Az operatív vezető az, aki képes 1000 részletet menedzselni, miközben egyetlen nap alatt 100 döntést hoz – és másnap mindezt újra megismétli.”

Az ő kompetenciáik között szerepel a precíz szervezőkészség, az emberek motiválása, a problémamegoldás, valamint az, hogy képesek gyors és hatékony reakciókat adni a változó helyzetekre. Ezek a vezetők a vállalat „frontvonalában” dolgoznak.

Mi az az Executive Leadership?

Az executive leadership, vagyis a stratégiai, felsővezetői vezetés a szervezet jövőjét formálja. Ez a réteg nemcsak célokat tűz ki, hanem víziót is teremt – és ehhez igazítja az egész vállalat működését. Ők azok, akik döntéseikkel akár iparági trendeket is képesek alakítani, nemcsak követni.

Főbb jellemzői:

  • Időhorizont: közép- és hosszú távú (években mérhető)
  • Döntések: stratégiai, irányadó, jövőorientált
  • Fókusz: növekedés, vízió, innováció, piaci pozíció
  • Tipikus szereplők: CEO, ügyvezető, igazgatósági tagok

Egy felsővezetőnek képesnek kell lennie átlátni a piac mozgásait, inspirálni a csapatokat, és olyan döntéseket hozni, amelyek hosszú távon biztosítják a cég versenyképességét. Rendszerszinten gondolkodik, képes összekapcsolni a szervezet belső erőforrásait a külső lehetőségekkel.

Executive és Operational Leadership közötti különbségek

Az alábbi táblázatban áttekinthető formában mutatjuk be az eltéréseket:

Tulajdonság Operational Leadership Executive Leadership
Időhorizont Rövid táv (napok, hetek) Hosszú táv (évek)
Fókusz Működés, napi feladatok Vízió, stratégiai irány
Döntések jellege Gyors, taktikai Előrelátó, irányadó
Vezetői szint Középvezető Felsővezető
Felelősségi kör Folyamatok, beosztottak, KPI-ok Szervezeti irány, célrendszer, kultúra

A két szerep összjátéka: nem választás kérdése, hanem integráció

Az egyik legnagyobb hiba, amit egy vállalat elkövethet, az a két vezetői szint szétválasztása – nemcsak strukturálisan, hanem gondolkodásban is. A sikeres cégek ott húznak előnyt, ahol az operatív vezetők stratégiai szemléletet tanulnak, a felsővezetők pedig nyitottak maradnak a működési realitásokra.

A McKinsey 2023-as kutatása szerint azok a vezetők, akik képesek dinamikusan váltani a stratégiai és operatív gondolkodás között, akár 37%-kal nagyobb vállalati teljesítményt érnek el. (Forrás: McKinsey & Company – The Five Lenses of Leadership, 2023)

Ugyanakkor a Harvard Business Review 2024. januári kiadása arra hívta fel a figyelmet, hogy a legtöbb cégvezető még mindig túl sokat időz az operatív kérdéseknél. A legjobban teljesítő vállalatoknál a felsővezetés a munkaidejük 65%-át stratégiai tervezéssel és vízióépítéssel töltötte, míg az átlagos cégeknél ez csupán 28% volt.

Összegzés: stratégia nélkül sodródás, működés nélkül káosz

Az operational leadership és az executive leadership nem versenytársak, hanem egymás építőkövei. Az egyik a szervezet szíve, a másik az agya. Egyik sem működik a másik nélkül. A vállalkozások jövője azon múlik, hogy képesek-e kialakítani egy olyan vezetői ökoszisztémát, amely mindkét szintet integrálja és fejleszti.

Ha valóban eredményes és fenntartható vállalatot szeretnél építeni, ne csak vezetőket képezz – nevelj gondolkodó, érző, rendszerszintű látással bíró stratégákat és operatív mestereket egyaránt.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

Myers–Briggs-típuselmélet használata a marketingben

A marketingben mindig is volt egy csábítás: „ha meg tudom nevezni az embert, akinek eladok, akkor előre tudom írni, hogyan fog viselkedni”. A Myers–Briggs‑típuselmélet (MBTI) ezt a vágyat játssza ki ügyesen: négy dichotómia, tizenhat típus, egy könnyen megjegyezhető kód – és máris kész a „persona”. Itt kezdődnek a félreértések. A típusok nyelve kényelmes, de a...

DISC-modell használata az értékesítésben

Az értékesítés ritkán a „jobb ajánlatról” szól, és még ritkábban a „jobb emberről”. Sokkal gyakrabban dől el azon, hogy a vevő milyen kommunikációs ritmusban képes meghallani, amit mondunk. A DISC-modell – Domináns (D), Befolyásoló (I), Stabil (S), Szabálykövető (C) – ehhez ad gyakorlati térképet. Nem személyiségdiagnózist készít, hanem akcióképes nyelvet ad ahhoz, hogy percek alatt...

Bevezetés: „Generation Nice” – szép címke, gyenge bizonyíték

A „Millennials = Generation Nice” narratíva jól hangzik. A sajtó szívesen használja: emberközpontúbb, közösségibb, együttérzőbb fiatalokról beszél, akik a társadalmi hasznosságot a pénz elé helyezik. A gond az, hogy ez a kép leginkább stílusleírás, nem pedig adat. Ha a „milyen a generáció” kérdésre kutatási idősorokkal válaszolunk – vagyis ugyanazokat a kérdőíveket hasonlítjuk össze több évtized...

Mi az a Alpha Generáció?

A „Generáció Alpha” kifejezés azokat a gyerekeket és fiatalokat jelöli, akik nagyjából 2010 és 2024 között születtek – vagyis teljes egészében a 21. században. A címke Ausztráliából indult, demográfiai és piackutatási körökben terjedt el, és ma már a média, az oktatás és a marketing is rutinszerűen használja. A kérdés azonban nem az, hogy létezik-e ez...

Itt érsz el

© Copyright 2025