Milyen marketinges kell egy vállalkozásnak?

Főbb pontok:

Van egy kényelmetlen igazság, amivel mindkét oldalnak szembe kell néznie: a piac nem jutalmazza a középszerűt. A vállalkozóknak olyan marketingesekre van szükségük, akik mernek ellentmondani, kérdezni, vitázni, sőt időnként kifejezetten szembe menni a bevett gyakorlattal. Fura, különc arcokra, akiknek az ötletei első hallásra őrültségnek tűnnek, másodikra viszont már fájdalmasan logikusak. Ezzel szemben a hazai valóság gyakran a „karót nyelt” trendmagyarázat: öltönyös prezentációk, átvett diákkal, angol rövidítésekkel, biztos távolságban a kockázattól – és a felelősségtől. Hogy jutottunk ide? Egyrészt sokan a semmiből lesznek marketingesek: tegnap még raktárt vezettek, ma már hirdetési fiókot. Másrészt a szakma néhány kézben koncentrálódik, ahol a láthatatlan visszacsatolások gyorsabban mennek, mint egy új ötlet validálása. Közben a megrendelő sem ártatlan. A közösségi fotón mosolygó, 18–24 éves csapatok önmagukban nem probléma – valahol mindenki elkezdi. Az viszont gond, ha a megbízó abban a hitben fizet komoly retainer-t, hogy tapasztalt stratégák dolgoznak az anyagán, miközben Pistike épp a harmadik ügyfelét tanulja rajta. Itt dől el minden: transzparencia és kompetencia helyett díszletet kapunk, és csodálkozunk, miért nem mozdul a számláló. Dajka Gábor tapasztalata szerint az igazi töréspont nem a generáció, hanem az attitűd: az a marketinges tud értéket teremteni, aki kész kockázatot vállalni – és azt előre, szerződésben, mérési renddel keretezni. A vállalkozó pedig akkor lép szintet, ha nem „végrehajtót” keres, hanem partner-ellenvéleményt: valakit, aki nem az ő ízlését szolgálja ki, hanem a piac igazságát hozza be az asztalra. A vásár tényleg kettőn áll – és mindkét fél nagyon sokat nyer, ha a lázadást megtanulja fegyelemmel párosítani.

A „kocka” marketing és a lázadó – mítosz helyett működő modell

Nem a szmoking és nem a sneakers dönt, hanem a mechanizmus. A „kocka” marketing nem azért árt, mert szabályos, hanem mert végrehajtó logikára épül: brief be, poszt ki. Ugyanaz a funnel, ugyanaz a 7 lépés, ugyanaz a dramaturgia – és ugyanaz a plafon. A lázadó marketing ennek az ellentéte? Nem. A valódi lázadás nem freestyle, hanem alternatíva: adatból indul, hipotézist épít, vitát provokál, aztán gyorsan és olcsón tesztel. A különbség nem az eszközkészlet, hanem a sorrend és a bátorság. A trendet magyarázni bárki tud; elutasítani, majd helyette működőbb keretet javasolni már felelősség. Tipikus példa: a megrendelő ragaszkodik az „influenszerhez”, mert azt látja mindenütt. A lázadó marketinges erre nem azt mondja, hogy „rossz ötlet”, hanem azt, hogy „kezdjünk egy diszperziós teszttel”: három kreatív megközelítés, három csatornán, kicsiben. Egy hét alatt kiderül, hoz-e hideg forgalmat az influenszer, vagy a saját lista építés, esetleg a kísérleti PR. Ha az első szám kijön, megtoljuk; ha nem, elengedjük. Ez lázadás? Igen – a megszokott forgatókönyv ellen. De elsősorban szakmai fegyelem: a priori helyett empíria. A másik mítosz, hogy a lázadó marketing „kreatívkodik”. A jó lázadó valójában kockázatot oszt: javasolja a kísérleti keretet (10–20% büdzsé), vállalja a validációs küszöböt (pl. 2 hét, minimum X ROAS vagy Y lead), és előre kimondja, mikor állítjuk le. Ezzel nem rombol, hanem véd: pénzt, időt, reputációt. A végrehajtó címkék helyett tehát új szerepeket kell bevezetnünk: a marketinges mint vitavezető és döntéstámogató (aki kérdez és szűr), a megrendelő mint terméktulajdonos (aki célt és korlátot ad), és a mérés mint független bíró (amely eldönti, marad vagy megy egy ötlet). Ha ez a háromszög feláll, a „kocka” és a „lázadó” közti hamis ellentét eltűnik. Marad a kérdés: van-e kultúrád, amelyik elbírja a vitát – és van-e marketingesed, aki meri levezetni.

Hazai valóság: juniorizmus, trendfátyol, visszacsatolási csapdák – és a kiút

Tiszteljük a pályakezdőt. A junior lelkes, gyors, tanulékony – és leginkább akkor veszélyes, ha egyedül hagyjuk, miközben komoly büdzsét bízunk rá. A megrendelő sokszor csak az outputot látja (sok poszt, szép grafika, lelkes komment), az inputról viszont keveset tud: ki írta, ki hagyta jóvá, milyen gondolkodási keretben. Ezért lenne létkérdés a csapat-átláthatóság: mentor–junior arány, szenior jóváhagyási pontok, heti review, esettanulmányok előtte–utána KPI-okkal. A transzparencia hiánya nem csupán etikai kérdés; üzleti kockázat. Ha a kreatívot „visszaosztott” csatornákon nyomjuk ki, ahonnan a kritika sem jön vissza, a tanulási ciklus megszakad, és a kampány ugyanúgy esik szét, mint egy rosszul rögzített díszlet. A másik csapda a trendfátyol: egyes ügynökségek és képzők ugyanolyan lelkesen adják el a „legújabb módszert”, akár működik a te iparágadban, akár nem. Ilyenkor azt látjuk, hogy a marketing előadássá válik: a csapat ugyanazt a „frameworköt” húzza rá mindenkire, legfeljebb a színeket cseréli. A kiút nem forradalmi: nevezd meg előre a kísérleti keretet (büdzsé, idő), kérj valódi esettanulmányt (számokkal, kontrollal), ragaszkodj a csapatnévsorhoz (ki mit csinál), és kérd szerződésbe a kritikai jogot a marketingesnek – vagyis azt, hogy indokolt esetben megtagadhatja a végrehajtást. Ez nem pimaszság, hanem biztosíték. Ha a marketingesnek nincs joga „megállítani” a rossz ötletet, akkor papíron minden döntést a megrendelő hoz, a valóságban viszont senki sem vállal semmiért felelősséget. A lázadó profizmus itt kezdődik: megállapodunk arról, mikor vitázunk, mikor engedünk, mikor futunk, és mikor állunk le. A többi csak eszköz.

Megrendelői felelősség: brief, mandátum, kockázati keret – és a vitakultúra

„A legtöbb vállalkozó azt várja el, hogy a marketinges azt csinálja, amit ő szeretne.” Ez emberi, de üzletileg gyakran drága. A jó brief nem kívánságlista, hanem döntési dokumentum: cél, korlát, közönség, kockázat, mérés. A jó mandátum pedig nem „szabad kezet” ad, hanem szabadságot keretben: mi az, amiben a marketinges önállóan dönthet (pl. kreatív ritmus, A/B témák, betűméretig bezárólag), és mi az, ami mindig közös (pl. pozicionálás, árkommunikáció, vállalható ígéretek). Kell egy kockázati keret is – ezt javaslom szerződésbe írni: a teljes reklámköltés 10–20%-át dedikáltan kísérletezésre tartjuk fenn. Ez fedezi a „őrültségnek tűnő, de olcsón tesztelhető” ötleteket, és védi a core kommunikációt. Az eredményeket heti standupon tárgyaljuk: mi bizonyult ígéretesnek, mit vágunk el, mit visszük tovább nagyban. És végül itt a legnehezebb: a vitakultúra. Ha nem lehet ellentmondani, akkor valaki helyetted fog – a piac. A marketinges dolga kérdezni (miért így, kinek, mennyiért), a vállalkozóé pedig dönteni – de nem ízlésből, hanem adatból és stratégiából. Ezt az asztalt le kell védeni az egóktól: írjunk alá egy „kritika chartát”. Rövid, világos, munkára vonatkozó megállapodás: 1) a probléma fontosabb, mint az ötlet szerzője; 2) a hipotézisek versenyeznek, nem az emberek; 3) a döntést a mérés zárja le; 4) tévedni nem bűn, visszatartani az információt igen. Ha ez megvan, a lázadás nem rombolás lesz, hanem versenyelőny. Mert a jó marketingben nem az számít, ki nyer a vitában, hanem az, hogy a cég nyerjen a piacon.

Régi reflex Lázadó megoldás Mit nyersz?
„Csináljuk, mert a konkurens is így csinálja.” Diszperziós teszt 3 iránnyal, 2 hét alatt, előre rögzített stop-szabállyal. Olcsó tanulás, gyors döntés, kisebb reputációs kár.
„A kreatív tetszik/ nem tetszik.” Figyelmi és konverziós mérőszámok, kvalitatív visszajelzés 10 ügyféltől. Ízlés helyett adat; kevesebb meddő vita.
„Junior is jó lesz, olcsóbb.” Junior-szenior páros, kötelező heti review, esettanulmány-követelmény. Minőségbiztosítás, gyorsuló tanulás.
„Ne bántsuk a brandet, maradjon minden.” Mikro-innovációs naptár, negyedéves észrevehető frissítésekkel. Friss figyelem, kisebb kockázat, kiszámítható ritmus.

Marketinges felelősség: lázadás módszerrel – adatalapú kreativitás, nem hangos vélemény

A másik oldal sem bújhat a „megrendelő így kérte” mögé. A szakma akkor szakma, ha van gerince. A lázadó marketinges feladata nem az, hogy „különc” legyen, hanem az, hogy módszeresen legyen különböző. Ez öt kötelezettségben mérhető. 1) Hipotézissel lépj az asztalhoz: minden ötlethez egy mondatos állítás és egy mérési terv tartozik. 2) Osztott kockázat: javasolj kísérleti keretet, ígérj gyors leállítást, ha nem jönnek a számok. 3) Kritikai jog gyakorlása: ha egy döntés ártana a márkának vagy a pénztárcának, mondj nemet – és írásban indokold. 4) Oktatási reflex: a lázadás csak akkor érték, ha a megrendelő is érti, miért jobb. Rajzold fel a logikát, ne csak a végkövetkeztetést. 5) Utólagos számonkérés vállalása: ha a saját javaslatod bukik, te állsz ki a tanulsággal; ha bejön, a csapaté az érdem. A jó marketinges nem csillagot rajzol a táblára, hanem keretrendszert: miért ez a pozicionálás, miért ebben a sorrendben vezetjük a történetet, miért ez az ár- és kedvezmény-architektúra. És igen: szükség van bátorságra. Az „új” ritkán kap tapsot az első meetingen. A különbség ott jön elő, hogy a jó lázadó nem ízlésből, hanem érvek és esettapasztalat alapján áll ki az ötletért. Ezért fog tudni tanítani – és ezért fogják legközelebb is meghívni az asztalhoz. A marketingben ugyanis az igazi tekintély nem a hang erejéből jön, hanem a jóslatok pontosságából. Ha háromszor egymás után be tudod lőni, hogy mi fog történni a piacon, a negyedik alkalommal már te vezeted a vitát. Ez a szakmai szabadság valódi alapja.

Közös rendszer: szerződés, rituálék, mérés – így néz ki a gyakorlatban

Egy jó kapcsolat nem a kémia művészete, hanem a rendszeré. Íme a működő keret, amelyben a lázadás nem kockázat, hanem motor. Szerződés: tartalmaz egy kísérleti büdzsét, egy kreatív autonómia-szakaszt (miben dönthet a marketinges), egy kritikai jog-klauzulát (mikor állíthatja meg a hibás döntést), és egy vitarendet (határidők, döntési fórumok). Rituálék: heti 30 perces tárgyi standup (számok, tanulságok, következő tesztek), havi stratégiai ülés (pozicionálás, nagyobb elmozdulások), negyedéves „pre-mortem” (mi mehet félre a következő negyedévben). Mérés: előre rögzített elsődleges KPI (bevétel/lead), másodlagos figyelmi és felhasználói mutatók (megnézési arány, átkattintás, visszapattanás), kvalitatív visszajelzési csatorna (10–20 ügyfél gyorsinterjúja). Dokumentáció: minden kísérlet egy oldalon (hipotézis, beállítás, eredmény, következő lépés). Kultúra: kritika charta kifüggesztve, „hiba-nap” negyedévente (a legjobb bukások tanulságai). Ebből látszik, hogy a lázadás és a fegyelem nem egymást kioltó fogalmak. A lázadás az iránykeresés bátorsága; a fegyelem az iránytartásé. E kettő együtt adja meg a márka mozgásterét. Azt a teret, amelyben lehet őrültnek hangzó ötleteket kipróbálni – és az első rossz jelre kegyetlen gyorsasággal megállni. Ha így dolgozol, a piacon megszűnik a „szerencse” szava: marad a valószínűség, amit a rendszered napról napra javít. És ez az a pont, ahol a lázadó marketing nem díszlet, hanem teljesítmény lesz.

Zárás: fegyelemmel lázadni – ezért éri meg mindkét félnek

Amikor azt mondom, „lázadó marketing”, nem a polgárpukkasztásra gondolok, hanem a szakmai szabadságra: jogot kérek, hogy ellentmondjak, és vállalom, hogy jobbat teszek le helyette – mérhetően. Ezt a jogot nem ingyen kapom: vitázom, dokumentálok, és vállalom a következményt. A megrendelő pedig nem tapsot ad, hanem mandátumot: keretet, kockázati alapot és nyitott ajtót a kritikára. Ha ez megvan, a marketing többé nem „szolgáltatás” lesz, hanem közös munka. Nem azért harcolunk, kié az ötlet, hanem azért, hogy a piac mondjon igent rá. És ha csattanjon is a végén egy mondat, akkor legyen ez a legfontosabb, amit ma érdemes hazavinni:

„A vásár kettőn áll.”

Nem a marketinges és a vállalkozó állnak egymással szemben, hanem egymás mellé – a piac irányába fordulva. Aki így dolgozik, annak nem kell trendeket magolnia és affilate-csatlósokat kerülgetnie. Mert lesz saját hangja, saját ritmusa és saját száma. És a szám végül mindig eldönti a vitát – csendben, de megkérdőjelezhetetlenül.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

A különböző generációk idegrendszeri fejlődése

Az idegrendszer nem vákuumban fejlődik: a kor, amelybe beleszületünk, maga is „ingerkörnyezet”. Háborúk, jóléti évtizedek, inflációs sokkok, digitális robbanások és politikai fordulatok – mindegyik beírja a maga nyomát a stresszkezelés, a figyelem, a kockázatvállalás és a tanulás idegrendszeri mintázataiba. Mielőtt bárki félreértené: nem arról van szó, hogy a Lost Generation vagy a Z generáció agya...

Lost Generáció (1883–1900) marketing megközelítése

A „Lost generáció” kifejezés az 1883 és 1900 között született nemzedéket jelöli, amely fiatal felnőttként élte át az első világháborút, majd a háború utáni zűrzavaros években, a „roaring twenties” néven emlegetett 1920-as évtizedben kereste helyét a megváltozott világban. Gertrude Stein író nevezte először így ezt a nemzedéket – „elveszett generáció” –, utalva arra, hogy a...

Tanuljunk! Így promtolj a ChatGPT 5-ben

„A prompt nem varázsige, hanem munkautasítás.” Ezzel a gondolattal kezdem minden tréningemet, mert a ChatGPT 5-ben az eredmény minőségét elsősorban nem a modell „hangulata”, hanem a MI bríf-fegyelme határozza meg. A jó prompt nem poétika, hanem szervezett gondolkodás: néhány sorban világos célt, kontextust, korlátokat, kimeneti formát és minőségbiztosítást írunk le – úgy, ahogy egy vezető...

A Z generáció miért nem tartja fontosnak az iskolai végzettséget?

„A diploma mindent megold” – ez a történet sokáig működött. A 20. század ipari és korai információs gazdaságában a felsőfokú végzettség valóban a társadalmi felemelkedés egyik legegyértelműbb jelzése volt: egyszerre jelentett szűrőt és belépőt a magasabb bérszintekhez és presztízspályákhoz. A Z generáció (nagyjából az 1997 és 2012 között születettek) azonban már egy másik világban nőtt...

Itt érsz el

© Copyright 2025