Az attitűd szerepe a marketingben

Főbb pontok:

A marketing szerteágazó szakma, és több száz definíciója létezik, így akár az attitűdváltás részét is képezhetné az egyik meghatározás, például: a reklám egyik célja a fogyasztó attitűd váltása. A magyar marketinges szakma nem igazán szokott ezzel a kérdéskörrel foglalkozni, no nem azért mert fölösleges lenne, hanem azért, mert ehhez már mélyebb pszichológiai ismeretek szükségesek, egy hatalmas adag önismerettel egybekötve. Ezeknek az elsajátítása hosszú évek kemény munkája, és rengeteg pénzbe kerül, így csak egy maréknyi ügynökség fektet még ebbe is. 

Az attitűdünk viszonylag állandó az életünkben. Az attitűd az érzelmi és szellemi szálak bonyolult kapcsolata. A bonyolultság onnan is fakad, hogy sokszor – és többször, mint gondolnánk –, fogalmunk sincs arról, hogy valójában mit és miért teszünk vagy gondolunk. Az életünket legkevésbé irányítjuk tudatosan, sokszor még a saját valódi érzéseinkkel sem vagyunk tisztában. 

Az attitűd az érzések, vágyak, félelmek, vélemények, előítéletek sokasága. Kialakul a kultúránk, neveltetésünk, tapasztalásunk alapján. És ahogy fent is írtam, a kognitív képességeink is formálják. 

Nekünk, vállalkozóknak, a fogyasztói attitűd a fontos most. A fogyasztói attitűd a cégünk, termékünk/szolgáltatásunk felé irányuló pozitív vagy negatív magatartás. Marketingesként leginkább itt is érzelmekkel dolgozunk.

Az attitűd még nem a vásárlás. De a pozitív attitűd a forgalmunk egyik feltétele.

Egy termék és szolgáltatás esetén vizsgálni kell a célcsoport attitűdjét. Skála, melyeken elhelyezkednek: irány, erősség, szerkezet és stabilitás.

Az irány lehet pozitív és negatív. Az erőssége gyenge vagy maximum. Szerkezete érzelmi vagy racionális. A stabilitása tartós vagy változó. 

Például x szeretne venni egy Tesla autót, akkor az ő attitűdjének az iránya pozitív, tehát jókat gondol róla. Erőssége, azaz értékelése egy skálán a maximum, vagy ahhoz közelít. Szerkezete racionális, mert technokrata. Stabilitása tartós, és a világ összes pénzéért sem választaná a konkurenst. 

A marketingnek az egyik fő feladata az, hogy a célközönségnél attitűdváltást érjen el, de ehhez ismerni kell őket és a gondolkodásukat. 

A váltás nem megy egyik napról a másikra. A kialakult attitűdünket a környezetünk is meg tudja változtatni, úgy mint a családtagjaink, barátaink és a véleményvezérek is. És persze a reklámok is.

De mint sok más téma amit felvetek, ennek is vannak még mélységei. Ha szeretnél ebben fejlődni, akkor szociálpszichológiai könyvek olvasását javaslom. 

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Legtöbbet olvasott

Csak 5775 Ft

Népszerű

map of ukraine

Ukrajna EU-csatlakozásának lehetséges következményei

Ukrajna európai uniós csatlakozása történelmi jelentőségű lépés lenne, amely egyszerre hordoz nagy lehetőségeket és komoly kihívásokat. Az orosz–ukrán háború 2022-es kitörése óta az ország megerősítette elköteleződését az EU-integráció mellett: 2022 júniusában megkapta a tagjelölti státuszt, 2024 közepén pedig hivatalosan megkezdődtek a csatlakozási tárgyalások. Ukrajna csatlakozása alapjaiban alakítaná át az Európai Uniót politikai, gazdasági és társadalmi...
waterfall person iceland looking

A torzított önkép monetizálása: Miért működnek a személyiségtípuson alapuló marketingkampányok?

„Az emberek mindig azt választják, ami ismerősnek tűnik – még akkor is, ha az csak tükörképük torzítása.” – Dajka Gábor A modern marketing egyik legérdekesebb és legdinamikusabban fejlődő terepe az önkép alapú célzás – vagyis az, amikor a márka nem csak terméket, hanem tükröt kínál. E megközelítés pszichológiai alapja az, hogy emberek mélyen vágynak arra,...
PNG, zombie hands holding brain, isolated on white background.

Miért hoz rossz döntéseket az emberi agy?

„A racionalitás nem az alapértelmezett üzemmódunk. Az intuíció sokszor gyorsabb – és veszélyesebb.” – Dajka Gábor 1949-ben egy amerikai biztosítótársaság figyelemre méltó mintázatot vett észre: ügyfeleik hajlamosabbak voltak megkötni balesetbiztosítást, ha a termékleírásban szerepelt, hogy „légi balesetekre is vonatkozik”, mint akkor, ha csupán az állt benne: „halálesetekre is vonatkozik, bármilyen okból”. A kutatók, köztük később...
Writing working plan

Miért nem üzleti tervet írunk, hanem működő üzleti modellt építünk?

Amikor egy vállalkozás üzleti terv írásába kezd, a legtöbbször egy sablont keres először – egy előre elkészített Word-dokumentumot, amibe csak be kell írni a saját adatokat. Ez a megközelítés azonban nem hogy nem segít, hanem egyenesen veszélyes lehet. Miért? Mert az üzleti terv nem egy formai követelmény, hanem egy olyan gondolkodási eszköz, amely segít strukturáltan...

Itt érsz el

© Copyright 2025