A Google ma ugyanúgy ott van a napodban, mint a telefonod vagy a kávé – csak éppen kevesen használják tudatosan. A legtöbb vállalkozó, marketinges vagy egyetemista beír egy fél mondatot, leüti az Entert, rákattint az első találatra, és kész. Ezzel az erőforrások jó részét azonnal el is égeti: időt, figyelmet, és közvetve pénzt. Ha viszont megtanulsz „keresni gondolkodni”, a Google nem egyszerűen információforrás lesz, hanem döntéstámogató eszköz. Egy magyar KKV-nál ez nagyon kézzelfogható: ha naponta 20–30 percet spórolsz meg jobb kereséssel, az havonta több munkanapnyi plusz kapacitás, amit marketingre, értékesítésre vagy fejlesztésre fordíthatsz. Ráadásul nem mindegy, hogy milyen minőségű információkra építed a döntéseidet. Egy régi, gyenge minőségű blogcikk és egy friss, szakmai anyag között sokszor üzleti szakadék van. Dajka Gábor tapasztalata szerint a magyar vállalkozók jelentős része még mindig Facebook-csoportokban kérdez olyasmikről, amire tíz perc célzott Google-keresés jobb és megbízhatóbb választ adna. A következő szakaszok célja az, hogy lépésről lépésre megmutassam, hogyan tudsz úgy Google-t használni, mint egy profi, akár szakdolgozatot írsz, akár piacot térképezel fel, akár a következő kampányodhoz keresel inspirációt.
Mielőtt gépelsz: keresési szándék és kérdésformázás
Az első hiba ott kezdődik, hogy sokan úgy ülnek le a Google elé, hogy nincs pontosan megfogalmazva a kérdésük. A kereső nem gondolatolvasó: azt adja vissza, amit beírsz, nem azt, amire „valójában gondoltál”. Érdemes minden keresés előtt pár másodpercet rászánni három kérdésre: mit akarok pontosan tudni, milyen formában várom az információt, és mennyire kell megbízhatónak lennie a forrásnak. Másképp keresel, ha a „társasági adó aktuális szabályai”-t akarod megtalálni (itt hivatalos, friss tartalom kell), és másképp, ha „ötletek karácsonyi kampányra webshopnak” típusú inspirációt vadászol. Ha marketingesként piackutatást csinálsz, nem egy találatot keresel, hanem mintázatokat: kik a konkurensek, milyen árazás, milyen ajánlatstruktúrák futnak, milyen kifejezéseket használ a piac. Ha ezt nem tisztázod, hiába ismered a speciális operátorokat, összevissza fogsz kattintgatni. A tudatos Google-használat első lépése tehát nem technikai, hanem gondolkodási: rövid, pontos kulcskérdést fogalmazol, és ehhez igazítod a keresőkifejezéseket. Ez az a lépés, amit a legtöbben kihagyják, és ezért érzik úgy, hogy „túl sok az információ” vagy hogy a Google „összevissza találatokat” dob.
Alap keresési technikák – amit azonnal kezdj el használni
Ha a gondolkodás része megvan, jöhetnek az eszközök. Az első, amit minden nap használni érdemes, az idézőjel. Ha pontos kifejezést keresel – például „digitális marketing stratégia” vagy „webáruház konverzió növelése” –, idézőjel közé teszed, így a Google csak azokat az oldalakat hozza, ahol ez a szöveg ebben a formában szerepel. Ezzel kiszűröd a mellébeszélős találatok nagy részét. A második alap eszköz a mínusz jel: ha például sütemény recepteket keresel, de cukor nélkül, kereshetsz így: sütemény recept -cukor. Ugyanígy: ha „marketing stratégia” témában keresel, de nem érdekelnek a szakdolgozatok, használhatod a -szakdolgozat kizárást. Harmadik lépésként érdemes megismerkedni a csillag ( * ) helyettesítő jellel: ha nem emlékszel egy teljes mondatra vagy címre, de tudsz belőle töredékeket – például „a cél szentesíti az *” –, a csillag helyére bármi behelyettesíthető, így a Google segít „kiegészíteni” azt, ami a fejedben félig-meddig már megvan. És ott van még az OR operátor is (nagybetűvel írva): például „online marketing” OR „digitális marketing”, ha többféle fogalmazást szeretnél lefedni egy kereséssel. Ezek apró mozdulatok, de látványosan csökkentik a felesleges kattintásokat, és már ettől sokkal „tisztább” találati listát kapsz.
Speciális szűkítők: site:, filetype:, related:, define:, dátumszűrés
A következő szint az, amikor nem az egész interneten akarsz keresni, hanem szűkített térben. Ha csak egy adott domainen belül szeretnél válaszokat, használd a site: operátort. Például: site:nav.gov.hu áfa vagy site:gov.hu kata, ha hivatalos, magyar jogszabályi információt keresel. Ugyanez működik versenytársaknál: site:konkurenseddomainje.hu „árak”, és azonnal látod az árakkal kapcsolatos oldalakat. A filetype: operátorral bizonyos dokumentumtípusokra tudsz szűrni: fenntarthatóság filetype:pdf, marketing stratégia filetype:pptx; ez nagyon hasznos prezentációk, tanulmányok és üzleti anyagok vadászatánál. A related: operátor akkor jön jól, ha egy adott oldalhoz hasonló webhelyeket keresel: például related:forbes.com további üzleti, gazdasági fókuszú oldalakat fog hozni. A define: előtaggal gyors definíciókat kapsz: define:innováció vagy define:infláció. És van még egy kritikus funkció: a dátumszűrés. A találati oldal tetején az „Eszközök” alatt tudsz szűrni az elmúlt órára, napra, hétre, évre, vagy egyedi tartományra. Ha vállalkozói döntést hozol, szinte kötelező kizárni a nagyon régi tartalmakat; teljesen más volt a marketingkörnyezet 2015-ben, mint ma. A dátumszűrés az egyik legegyszerűbb módja annak, hogy ne egy 10 éves cikkre építsd a 2025-ös stratégiádat.
Mini eszköztár a keresőmezőben: számítások, konverziók, időjárás, időzónák
A Google nem csak weboldalakat listáz, hanem rengeteg alapműveletet azonnal, a találati lista tetején elvégez. Írhatsz be egyszerű számításokat: 456+789, 3500/1,27, vagy akár bonyolultabb kifejezéseket is, és kapsz egy működő számológépet. Ugyanígy konvertálhatsz mértékegységeket: 10 km in miles, 5 liter to gallon, vagy pénznemeket: 100 EUR HUF. Nem kell külön árfolyamoldalt megnyitni, a lényeget azonnal elé teszi a rendszer. Időjárásnál elég annyit beírni, hogy Budapest időjárás, és látod az aktuális állapotot, valamint a következő napok előrejelzését. Ha külföldi partnerekkel dolgozol, hasznos a világidő funkció: jelenlegi idő Tokióban, idő New Yorkban. Így elkerülheted, hogy úgy szervezz Zoom-hívást, hogy a másik oldalon éjjel három óra van. A sporteredményeket is azonnal látod, ha egy csapat nevét vagy konkrét meccset írsz be – például egy bajnoki mérkőzést –, és a Google kiemelve megjeleníti az állást. Ezek a funkciók apróságnak tűnnek, de ha belegondolsz, naponta hányszor keresel árfolyamot, időjárást, alap számításokat, máris látszik, mennyi kattintást spórolhatsz meg.
Ügyintézés, utazás, csomagkövetés: amit sokan alulhasználnak
Az üzleti mindennapokban gyakran kell szállításokat, járatokat, útvonalakat nézni – ezeket is tudod közvetlenül a Google-ből indítani. Ha beírsz egy csomagkövetési azonosítót (például futárszolgálat kódját és a számot), a Google sok esetben felismeri, és egyből a nyomkövető felületre visz. Repülőjáratoknál elég a járatszám: LH1342, és látod az indulási, érkezési időt, késést, terminált. Útvonaltervezésnél egyszerűen beírhatod, hogy Budapest Szeged vagy Budapestről Szegedre autóval, és a rendszer a Google Maps adatai alapján megmutatja a várható menetidőt, forgalmat, alternatív útvonalakat. Ha rendszeresen jársz ügyfelekhez, helyszíni munkákra, ez rengeteg szervezési időt levesz a válladról. Pénzügyeknél ugyanígy használhatod az azonnali devizaárfolyamokat: USD HUF árfolyam, CHF HUF árfolyam, nem kell banki oldalak között ugrálnod. Ezeket az „apróságokat” a legtöbb vállalkozó még mindig külön-oldalról intézi, miközben a keresőmező több mint elég lenne hozzá. Itt nem technikai zsenialitásra, csak szemléletváltásra van szükség: minden olyan rutinműveletet, amit naponta többször csinálsz, először próbálj ki a Google mezőben.
Képek, videók, események és könyvek: amikor nem szöveges találat kell
A Google kép- és videókeresője különösen érdekes marketingeseknek és tartalomgyártóknak. A Képkeresőben az „Eszközök” menüpont alatt szűrhetsz méret, szín, típus (fotó, illusztráció, ikon) és felhasználási jog szerint. Ha blogcikkhez vagy prezentációhoz keresel illusztrációt, mindig nézd meg a jogi beállítást; hosszú távon sok kellemetlenségtől megóv, ha nem jogsértő képekkel dolgozol. A „Hasonló képek” funkcióval dizájnötleteket is lehet vadászni – például webáruház-nyitóképeknél, bannereknél. Videókeresésnél célzottan kereshetsz konferencia-előadásokat, webinárokat, interjúkat a témádban, ami egy szakdolgozat vagy stratégia kidolgozásakor óriási segítség. Események felfedezésére elég beírni, hogy marketing konferencia Budapest vagy vállalkozói meetup ezen a héten, és a Google összegyűjti a közeledben található programokat. A „Könyvek” fül pedig a szakirodalom vadászatának egyik leghasznosabb terepe: itt találhatsz marketing, pszichológia, gazdaság témájú köteteket, beleolvasási lehetőséggel, szerzőkkel, dátumokkal. Az Online Marketing és Pszichológia című könyvem például pont abban segít, hogy a reklámpszichológia és a fogyasztáslélektan szempontjából is tudd értelmezni azt, amit a Google találatként eléd tesz – ne csak felszínes tippek szintjén gondolkodj, hanem értsd a mögötte zajló mechanizmusokat is.
Google mint üzleti és marketing eszköz: intitle:, inurl:, intext: a gyakorlatban
Ha vállalkozóként és marketingesként picit komolyabban veszed a keresést, a Google egyfajta kisléptékű piackutató rendszerré válik. A site: mellé érdemes megtanulni három további operátort: intitle:, inurl: és intext:. Az intitle: az oldalcímben keres: például intitle:”webáruház” „bio kozmetikum” segítségével olyan oldalakat találsz, ahol a webáruház kifejezés már a címben megjelenik, így nagy valószínűséggel releváns kereskedőket listáz. Az inurl: a webcímben keres: inurl:”/arak” vagy inurl:”/dijak” kombinálva iparági kulcsszavakkal segít megtalálni, hogyan kommunikálják mások az áraikat. Az intext: a szövegtörzsben keres, például intext:”pénzvisszafizetési garancia”, így meg tudod nézni, hány szereplő ígér ilyen garanciát, és milyen megfogalmazással. Ezeket kombinálhatod filetype:pdf-fel is, ha árlistákat, termékkatalógusokat vagy kiírásokat keresel. Egy átlagos magyar KKV számára már az is óriási előny, ha havonta egyszer végigmegy ezeken a kereséseken, és friss képet kap arról, hogyan változik a konkurensek kommunikációja, árazása, ajánlatstruktúrája. Nem kell óriási piackutatási büdzsé: elég egy tudatosan felépített keresési rutin.
Forráskritika és döntéstámogatás: hogyan ne tévedj el a találatok között?
A Google erőssége és gyengesége ugyanaz: szinte bárki, bármit feltehet a világhálóra, amit aztán a kereső elérhetővé tesz. Ezért elengedhetetlen, hogy ne csak keresni tudj, hanem szelektálni is. Először mindig nézd meg, ki a forrás: hivatalos szerv, szakmai szervezet, ismert szakember, vagy egy névtelen blog. Nézd meg a dátumot: egy 2012-es cikk a közösségi médiáról ma már legfeljebb történelmi érdekesség, nem stratégiai alap. Ha komoly döntést hozol – adózás, jog, nagy értékű beruházás, hosszú távú marketingstratégia –, ne elégedj meg egyetlen találattal. Keress rá többféle kifejezéssel, nézd meg különböző források álláspontját, és ha kell, vond be szakértőt. Dajka Gábor tapasztalata szerint a magyar vállalkozók gyakran úgy kezelik a Google-t, mintha végső döntéshozó lenne, nem pedig információgyűjtő eszköz. Pedig a kereső arra való, hogy gyorsan képet adjon a terepről, amit aztán a saját tapasztalatoddal, könyvekből származó tudással (például Online Marketing és Pszichológia), és adott esetben tanácsadói segítséggel egészítesz ki. Aki ezt megérti, annak a Google nem zajos információhalmaz, hanem strukturált input lesz a gondolkodásához.
Magyar KKV-k és a Google: nyelv, piacméret, helyi sajátosságok
A magyar piac kicsi, nyelvileg zárt, és sok trend késve érkezik meg hozzánk. Emiatt a Google-használatnál is érdemes kettős stratégiát alkalmazni: keress magyarul és angolul is. Ha például „webáruház konverzió növelése” kifejezésre kevés igazán használható, friss anyag jön fel, érdemes kipróbálni az angol megfelelőket: „ecommerce conversion optimization”, majd a tanultakat adaptálni a magyar piac körülményeihez. Ugyanakkor jogi, adózási, támogatási témákban szigorúan ragaszkodj a hivatalos magyar forrásokhoz – itt jön jól a site:gov.hu, site:nav.gov.hu, site:mkik.hu típusú keresés. Helyi szolgáltatóként hasznos, ha időnként rákeresel a saját iparágad kulcsszavaira helyszínnel együtt: fodrász XIII. kerület vélemények, fogorvos Debrecen árak. Így látod, milyen benyomást kelt a céged a találati listákon, és milyen ajánlatokkal, értékelésekkel szemben kell helytállnod. Sok magyar vállalkozó azért érzi úgy, hogy „neki nem működik az online jelenlét”, mert fogalma sincs arról, hogyan néz ki a saját iparága a Google szemszögéből. Két óra célzott keresés már önmagában mini-piacelemzés.
Tipikus hibák a Google-használatban – és hogyan lépj túl rajtuk
Három visszatérő hibát látok. Az első: beszélt nyelven keresnek. Például: „hogyan lehetne több vevőm mert mostanában nagyon kevés és nem tudom miért”. Ma már a természetes nyelvű keresés sokat fejlődött, de üzleti témákban még mindig jobban működik, ha célzott kulcsszavakkal dolgozol: „webáruház forgalom csökkenés okai”, „Google Ads konverzió esik”. A második hiba: az első találatba vetett vak bizalom. A felső hely nem egyenlő azzal, hogy az információ minősége is a legjobb. Nézd meg legalább az első 3–5 találatot, vedd észre, hol hirdetés, hol organikus találat, és hasonlítsd össze a forrásokat. A harmadik hiba: a dátum figyelmen kívül hagyása. Sok vállalkozó 8–10 éves cikkek alapján hoz döntéseket olyan területeken, ahol a környezet 1–2 évente átrendeződik (online hirdetés, adatvédelem, platformszabályok). Ezeken túl ott van még az a jelenség, hogy a Google-t „mindent-tudó gépnek” tekintik, ami helyettünk gondolkodik. Nem fog. A kereső abban segít, hogy gyorsan hozzáférj adat- és tudáshalmazokhoz; a szelektálást, értelmezést, összefűzést nem spórolhatod meg. Ha kialakítasz magadnak egy egyszerű rutint – többféle keresőkifejezés, célzott operátorok, forrásellenőrzés, dátumszűrés –, a Google a napi káoszból rendezett, átlátható információs bázissá válik.
Dajka Gábor marketingszakértő, business coach és befektető szerint
Ha őszinte akarok lenni, a Google-használat minősége ma már egyfajta rejtett versenyelőny. Ugyanazt a keresőt használja a sikeres és a vergődő vállalkozó – a különbség az, hogy az egyik tudatosan kérdez, a másik pedig csak beírja az első eszébe jutó mondatot. Aki megtanul jól keresni, az gyorsabban tanul, gyorsabban reagál a változásokra, és kevesebb pénzt dob ki rossz döntésekre. Ez különösen egy tőkehiányos, pesszimista magyar piacon számít, ahol minden döntés mögött nagyon kevés tartalék van. Nem azt javaslom, hogy egész nap Google előtt ülj; azt javaslom, hogy amikor keresel, tedd profin. Legyen rendszered, legyenek bevált operátoraid, legyen rutinod a forráskritikában.
„A Google nem helyettesíti a gondolkodást. A jó keresés nem ott kezdődik, hogy mit írsz be a mezőbe, hanem ott, hogy mennyire jól fogalmazod meg magadnak a kérdést.” – Dajka Gábor
Ha ezt a szemléletet beépíted a mindennapjaidba, a Google nem időrabló fekete lyuk lesz, hanem az egyik legerősebb eszközöd vállalkozóként, marketingesként vagy döntéshozóként. Pontosan ezt a gondolkodásmódot próbálom átadni az Online Marketing és Pszichológia című könyvben is: ne technikákat akarj másolni vakon, hanem tanuld meg rendszerszinten érteni a fogyasztót, a piacot – és azt, hogy az interneten talált információkat hogyan fordítod le konkrét, racionális üzleti lépésekre.
Szakértő válaszol – gyakori kérdések
Melyik három Google-trükk adja a legnagyobb időmegtakarítást egy elfoglalt vállalkozónak?
Ha csak három dolgot vezetnél be holnaptól, én ezeket javasolnám. Első: az idézőjelek következetes használata, amikor konkrét kifejezést keresel – ezzel azonnal kiszűröd a kókler, oda nem illő találatokat. Második: a dátumszűrő rutinszerű használata minden olyan témánál, ahol gyorsan változik a környezet (online hirdetés, adózás, támogatások, technológia). A legtöbb időt az viszi el, amikor régi, elavult cikkeken rágódsz, amelyek már nem érvényesek. Harmadik: a site: operátor. Ha egyből a megfelelő domainen keresel – például site:nav.gov.hu, site:ec.europa.eu, vagy a saját iparágad meghatározó szereplőinél –, nem kell hosszasan szelektálnod, hogy ki írta a cikket. Ezt a három szokást, ha felveszed, már önmagában látványosan lerövidíti a keresések idejét, és tisztább információs környezetet ad, amire bátrabban építhetsz üzleti döntéseket.
Hogyan használhatja egy magyar KKV a Google-t piackutatásra, fizetett kutatás nélkül?
Piackutatásra nem csak drága tanulmányokat lehet használni, hanem a Google-t is – ingyen. Először határozd meg az iparágiad kulcskifejezéseit magyarul és angolul. Ezután kombináld őket a site:.hu, intitle: és inurl: operátorokkal, hogy lásd, kik vannak jelen a magyar piacon, milyen ajánlatokkal, milyen árazással és milyen kommunikációval. Nézd meg külön a „vélemény”, „értékelés”, „panasz” szavakra adott találatokat, így képet kapsz arról, hogyan beszélnek az ügyfelek a terméked vagy szolgáltatásod kategóriájáról. Hasznos lehet a filetype:pdf keresés is, mert sok cég teszi fel így árlistáit, prezentációit, termékkatalógusait. Végül a „Hírek” és „Képek” fület se hagyd ki: hírekből trendeket, képekből vizuális mintákat, dizájnvonalakat tudsz azonosítani. Ha ezt havonta egyszer tudatosan végigcsinálod, sokkal jobban fogod érteni, milyen mezőn játszol, és mire reagál érzékenyen a piacod – anélkül, hogy több százezer forintot költenél külső kutatócégre.
Mennyire lehet megbízni a Google-találatokban szakmai döntésekhez?
A Google nem minőséget garantál, hanem relevanciát próbál becsülni – ez fontos különbség. A találati lista elején lévő cikk lehet kiváló és lehet felszínes is. Szakmai döntések (adózás, jog, nagy beruházás, szerződéses kérdések) esetén mindig több lépcsős szűrést javaslok. Első lépés: szűrd dátumra az elmúlt 1–2 évre. Második lépés: nézd meg, ki a kiadó – hivatalos szerv, nagy szakmai szervezet, ismert szaktanácsadó, vagy egy ismeretlen blog. Harmadik lépés: nézz több forrást, és keresd az átfedést; ha több, egymástól független helyen ugyanazt látod, nagyobb az esélye, hogy az információ megbízható. Negyedik lépésként érdemes kritikus területeken szakértővel is egyeztetni. A Google kiváló arra, hogy gyorsan képet adjon, mi a „közös nevező” a témában, de nem helyettesíti az adótanácsadót, ügyvédet vagy egy tapasztalt marketingest. Minél nagyobb a tét, annál inkább kombinálnod kell az online információt személyes szakmai tanáccsal.
Érdemes még SEO-val foglalkozni, ha a Google már ennyire „okos”?
Igen, csak a fókusz változott. Régen sokan abban hittek, hogy elég teleszórni egy oldalt kulcsszavakkal, és majd a Google „megeszi”. Ma az számít, hogy a tartalom tényleg választ ad-e a felhasználó kérdésére, és hogy technikailag rendben van-e az oldal. A jól felépített keresőhasználat és a SEO valójában összeér: ha te magad megtanulsz jobban keresni, jobban fogod érteni, milyen típusú tartalmak kerülnek előre a találati listákon. Dajka Gábor tapasztalata szerint azok a vállalkozók járnak jól, akik nem csak SEO-trükköket akarnak, hanem megértik a mögöttes pszichológiát is: mit keres a vevő, milyen szavakkal gondolkodik, milyen kifogásai vannak, hogyan hoz döntést. Erről szól az Online Marketing és Pszichológia is: nem a gépet kell „megjátszani”, hanem a fogyasztó gondolkodásmódját kell értened. A Google „okossága” miatt még inkább az lesz előnyben, aki értelmes, jól strukturált, valódi értéket adó tartalmat épít – és ezt technikailag is rendesen tálalja.
Miért különösen fontos a tudatos Google-használat a magyar piacon?
Magyarországon kisebb a piac, kevesebb a jó minőségű szakmai tartalom, és sok területen még mindig erős a „szájhagyomány” és a Facebook-csoportokra épülő információcsere. Emiatt a Google-találatokban gyakran keveredik a régi, pontatlan vagy félreértett információ az aktuális, szakmai anyagokkal. Ha magyar vállalkozóként nem tanulsz meg szűrni, könnyen hozol döntést egy 8–10 éves bejegyzés alapján, miközben a helyzet már rég megváltozott. Ráadásul sok igazán hasznos anyag angolul érhető el, így aki csak magyarul keres, eleve hátrányból indul. A tudatos Google-használat tehát nem geek hobbi, hanem versenyelőny: gyorsabban tudsz tájékozódni, hamarabb értesülsz trendekről, és kevesebb félreértett, „hallottam valakitől, hogy…” típusú információra alapozol. Egy tőkehiányos, bizonytalan közegben ez az a fajta előny, ami nem kerül pénzbe – csak egy kis odafigyelésbe, fegyelmezettebb keresésbe.
Ajánlott magyar videó/podcast
Ha a Google-használatot szeretnéd összekötni a tartalomkészítés és SEO gondolkodásával, érdemes megnézned az alábbi videót, ahol a kulcsszavak értelmes használatáról beszélek – arról, hogyan ne tedd tönkre a szövegedet azzal, hogy mindent telezsúfolsz ugyanazzal a kifejezéssel.
Források
















