A jelen hatás és annak alkalmazása

Főbb pontok

A viselkedéstudomány egy fontos megfigyelése, amelyre a marketing világa is erősen épít, az úgynevezett jelen hatás (present bias). A jelen hatás azt jelenti, hogy az emberek hajlamosak az azonnali jutalmakat aránytalanul magasra értékelni a jövőbeli előnyökkel szemben, még akkor is, ha a jövőbeni előnyök objektíve jobbak. Ez a jelenség különösen jól megfigyelhető vásárlási szokásainkban és pénzügyi döntéseinkben, amelyeket a marketingstratégiák előszeretettel használnak ki.

A jelen hatás működése: Kísérletek

Egy klasszikus viselkedéstudományi kísérlet során a kutatók megkérdezték az embereket, hogy választanának-e 1000 dollárt ma, vagy inkább várnának egy napot, és holnap 1100 dollárt kapnának. A válaszadók többsége inkább az azonnali 1000 dollárt választotta, annak ellenére, hogy egy nap várakozással 100 dollárral többet nyerhettek volna. Amikor azonban a választást a jövőre helyezték – tehát egy év múlva szeretnének-e 1000 dollárt, vagy inkább egy év és egy nap múlva 1100 dollárt –, az emberek már türelmesebben döntöttek, és inkább választották a nagyobb összeget, még ha az később is érkezett.

Ez a kísérlet rámutat, hogy az emberek impulzívabbak, amikor a jelenben is elérhetnek egy előnyt, és ez a hajlandóság az idő múlásával csökken. Ez az a pont, ahol a jelen hatás jelentős befolyással bír, és ennek kihasználása a marketing egyik fontos eszköze lett.

A jelen hatás szerepe a marketingben

A marketing stratégák észrevették, hogy az emberek hajlamosak azonnali kielégülést keresni, és ennek megfelelően alakítják kampányaikat. Az akciók, azonnali kedvezmények és az „itt és most” ajánlatok mind a jelen hatásra építenek. Az online vásárlások során például gyakran találkozhatunk olyan felhívásokkal, mint „Vásárolj most, és azonnal megkapod!” vagy „Csak ma, azonnali kedvezmény!”. Ezek az ajánlatok mind a vásárlók impulzív döntéseire építenek, amelyet a jelen hatás táplál.

A buy now, pay later (vásárolj most, fizess később) típusú konstrukciók is a jelen hatás klasszikus példái. Az emberek hajlamosak arra, hogy inkább az azonnali jutalmat válasszák, még akkor is, ha ennek jövőbeli költsége van. Ezt a tendenciát a részletfizetési lehetőségek kihasználása tovább erősíti, hiszen a vásárlók sokszor akkor is igénybe veszik ezeket a lehetőségeket, amikor meg tudnák fizetni a teljes árat azonnal. A kereskedők ezzel a stratégiával az azonnali vágyat és a jövőbeli kötelezettségek távoli érzését használják ki.

A jelen hatás pénzügyi hatásai

A jelen hatás másik területe, ahol erőteljes hatása van, a hosszú távú pénzügyi döntések terén nyilvánul meg. Kutatások szerint az emberek hajlamosak arra, hogy halogassák a nyugdíjcélú megtakarításokat, vagy nem fordítanak elegendő figyelmet a hosszú távú pénzügyi terveikre. A jelenben elérhető jövedelmet sokkal szívesebben költik el az aktuális igényekre, mint hogy egy távoli, bizonytalan jövőre gondoljanak.

A marketing ebben az esetben is képes befolyásolni a döntéseket. Számos pénzügyi szolgáltató épít a jelen hatásra, amikor olyan befektetési termékeket ajánl, amelyek rövid távon azonnali bónuszokat ígérnek, mint például „nyisd meg most, és azonnal kapsz egy befektetési bónuszt!”. Az azonnali nyereség perspektívája sokkal vonzóbb a fogyasztóknak, mint a hosszú távú előnyök, amelyek évekkel később realizálódnak.

Jelen hatás és a digitális marketing

Az e-kereskedelem világában a jelen hatás különösen látványosan jelenik meg. Az olyan technikák, mint a limitált időre szóló ajánlatok, a visszaszámláló órák és a „csak ma” promóciók mind a fogyasztók jelenre fókuszáló gondolkodását erősítik. A digitális térben a gyors döntések meghozatala érdekében a cégek gyakran hangsúlyozzák, hogy az akciós árak vagy a készlet korlátozott, ezáltal sürgetve a vásárlókat, hogy azonnal lépjenek.

Ez a stratégia azért működik jól, mert a jelen hatásnak köszönhetően az emberek hajlamosak az azonnali kielégülést választani a hosszabb távú tervezés helyett. A fogyasztók nagyobb valószínűséggel vásárolnak, ha úgy érzik, hogy egy ajánlat csak rövid ideig elérhető, és az azonnali lépés hozza meg a kívánt eredményt.

A jelen hatás leküzdése: Hogyan segíthet a marketing?

Bár a jelen hatás kihasználása jövedelmező lehet a vállalatok számára, fontos megjegyezni, hogy hosszú távon a vásárlók elégedettsége és lojalitása is számít. Az ügyes marketingesek képesek kiegyensúlyozni a jelen hatás okozta impulzív döntéseket azzal, hogy a vásárlók számára átlátható, hosszú távú előnyöket is kommunikálnak.

Dajka Gábor, aki marketingstratégiák kidolgozásában szerzett tapasztalatot, így fogalmaz: „A jelen hatás kihasználása hatékony eszköz lehet, de hosszú távon a vásárlói lojalitás csak akkor épül, ha az emberek érzik, hogy döntéseik nemcsak azonnal, hanem később is előnyösek lesznek. A marketing feladata, hogy mindkét szempontot egyensúlyban tartsa.”

A viselkedéstudomány eredményei tehát nemcsak a fogyasztói döntések megértésében segítenek, hanem abban is, hogy a marketingstratégiákat olyan irányba fejlesszék, amelyek hosszú távon is fenntarthatók és eredményesek. A jelen hatás az impulzív döntések mozgatórugója, de a tudatosan felépített marketing képes ezt az impulzust irányítani, és a vásárlókat a legjobb döntés felé terelni – mind a jelenben, mind a jövőben.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

Woman resting with hot vat on snowy nature

Miért döntünk úgy, ahogy később megbánjuk?

Mindannyian ismerjük azt az érzést, amikor vásárlás után – legyen szó egy drága cipőről, egy „last-minute” utazásról vagy egy tál túlságosan cukros ételről – azonnal érezzük, hogy nem volt jó döntés. A döntés pillanatában még minden érv meggyőző volt, az impulzus ellenállhatatlan. De amikor lehiggadunk, másként látjuk. Ez az ellentmondás a modern döntéspszichológia egyik központi...
Approving, voting or right decision concept.

Több választási lehetőség, kevesebb szabadság

A streaming platformok, e-kereskedelmi óriások és közösségi média algoritmusok mind-mind olyan döntéseket hoznak helyettünk, amelyeket korábban mi magunk vállaltunk. Melyik cikket olvassuk el? Milyen terméket válasszunk? Milyen filmet nézünk este? Az algoritmus „segít”. De vajon tényleg segít, vagy észrevétlenül átvette a döntés feletti kontrollt? A fogyasztói autonómia az elmúlt évtizedben fokozatosan alakult át. A személyre...
Happy Caucasian tourist with coffee to go reading funny publication in networks

Amikor nevetésből vásárlás lesz

„Ez a banánszeletelő tönkretette az életem – most már nem is tudok egész banánt enni.” Egy Amazonon talált, szándékosan nevetséges értékelés ez egy teljesen hétköznapi konyhai eszközről. Az értékelés annyira túlzó, hogy első ránézésre egyértelmű: nem komoly. És mégis – több ezer lájk, újabb vicces hozzászólások, virális terjedés TikTokon és Redditen. A termék eladási mutatói...
Closeup of people hands using data on mobile smart phones

Amikor a hirdető nem húsvér ember

2020-ban egy tizenéves lány, Lil Miquela feltűnt az Instagramon. Hamar több millió követőre tett szert, együttműködött a Prada, a Calvin Klein, a Samsung és a BMW márkákkal. Egyesek példaképként tekintettek rá, mások gyanúsnak tartották a szokatlan, „hibátlan” külsejét. Hamar kiderült: Miquela nem valódi személy, hanem mesterséges intelligencia által generált influenszer, egy digitális karakter, amely algoritmusok...

Itt érsz el

© Copyright 2025