Aladeen diktátor marketing tanácsai

Amikor valaki azt mondja: „Aladeen diktátor marketing tanácsai”, elsőre poénnak tűnik. És van is benne humor, mert Aladeen (a popkultúrából ismert, kitalált diktátorfigura) a végletekig tolja azt, amit a hétköznapi üzleti életben is sokan csinálnak, csak sokkal nyersebben: kontrollálni akarja a történetet, a kritikát ellenségként kezeli, a saját imázsát összemossa a rendszer sikerével, és ha kell, a valóságot is átírja. A szatíra itt azért hasznos, mert rávilágít valamire, amit a vállalkozók egy része ösztönösen érez, de ritkán mond ki: a kommunikáció hatalom, és a hatalommal lehet élni és visszaélni. A marketinget itthon sokan túl technikainak képzelik: hirdetéskezelés, kampánystruktúra, kreatívok, posztolás. Ezek eszközök, de a lényeg mélyebben van. A marketing döntés-előkészítés: figyelmet kérsz, állítást teszel, bizonyítasz, kockázatot csökkentesz, és végül kéred a döntést. Ha ezt tisztességtelenül csinálod, rövid távon lehet, hogy nő a forgalom, de hosszú távon romlik a bizalom, nő a reklamáció, erősödik a negatív ajánlás, és egy ponton a csapatod is elfárad a folyamatos magyarázkodásban. A magyar piac ráadásul kicsi és sűrű: ha egyszer ráég a márkádra, hogy túlígér, kifogásokat gyárt vagy lenézi a vevőit, azt nem egy kampány fogja helyrehozni. Befektetői szemmel a bizalom olyan vagyon, ami lassan épül és gyorsan pusztul, és a legdrágább hiba, amikor valaki az olcsó, rövid távú nyereségért feléli ezt a vagyont. Ebben a cikkben ezért Aladeent nem példaként, hanem tükröt tartó ellenpéldaként használom: megnézzük, mitől működik a diktátori kommunikáció, hol csúszik át a vállalkozói marketing agresszióba, és milyen üzletileg is védhető, emberi megoldásokkal lehet ugyanazokat a pszichológiai hatásokat tisztán megvalósítani.

Mi a diktátori kommunikáció lényege

Ha le akarom csupaszítani az „Aladeen-módszert”, akkor négy elemre bontom. Az első az információs fölény: a diktátor nem engedi, hogy sokféle magyarázat versenyezzen, mert a több magyarázat több bizonytalanságot jelent, a bizonytalanság pedig kérdéseket szül. A második az egyszerű történet: a komplex valóság helyett egy könnyen ismételhető narratívát ad („mi jók vagyunk, ők rosszak, és én megvédelek”). A harmadik az ellenségkép: ha van kijelölt ellenfél, akkor a hibák egy része átterelhető oda, és a vezető meg tudja őrizni a „tévedhetetlen” szerepét. A negyedik a jutalom és büntetés logikája: aki tapsol, az kap státuszt vagy előnyt, aki kérdez, az hátrányt szenved. Ezek a módszerek egy autoriter rendszerben kényelmesek, mert gyors reakciót adnak és rövid távon rendet teremtenek, csak közben elvágják a valóság visszacsatolását, ami később drága összeomlásokhoz vezet. Most jön a kényelmetlen felismerés: ennek mind létezik „vállalkozói verziója”. A csatornafölény lehet saját média (blog, hírlevél, közösségi felületek), ami önmagában rendben van. Az egyszerű történet lehet tiszta pozicionálás és érthető ajánlat. Az ellenségkép lehet versenytársi összehasonlítás vagy egy rossz módszer kritikája. A jutalom lehet hűségprogram, a büntetés pedig a passzív-agresszív ügyfélszolgálat, a megszégyenítő kommentstílus vagy a fenyegetés. A határvonal ott van, hogy a vevő szabadon dönt-e, és hogy te tisztán kommunikálsz-e. Amíg a történeted igaz állításokra épül, visszamérhető teljesítménnyel, és a kellemetlen kérdéseket sem tiltod le, addig marketingről beszélünk. Amikor viszont elhallgatod a hibákat, bűnbakot gyártasz a saját hiányosságaid helyett, vagy félelmet használsz motivációnak, akkor propaganda irányába csúszol. A vállalkozó érdeke egyszerű: olyan rendszert építsen, ahol a bizalom nem könyörgés, hanem a működés természetes mellékterméke. Ebből logikusan következik a következő téma: a diktátor miért épít mindent a vezető személyére. Ráadásul a piacon nincs valódi információs monopólium: a vevő pár kattintással összehasonlít, értékelést olvas, ismerőst kérdez. Ezért a diktátori logika üzletben csak addig tűnik működőnek, amíg kevés a konkurencia vagy gyenge a visszajelzési kultúra. Amint megjelenik a transzparencia, a túlzott kontroll nevetségessé válik, és a márka elveszíti a mozgásterét. A vállalkozói oldalról tehát nem az a kérdés, hogyan irányítsd a valóságot, hanem hogyan építs olyan ajánlatot és kommunikációt, amit a valóság igazol.

Személyes márka és személyi kultusz

Aladeen logikájában a vezető nem egy szereplő a rendszerben, hanem maga a rendszer. Ez a személyi kultusz alapja: minden siker az ő érdeme, minden kudarc más hibája, és a közösség lojalitása nem az eredményhez, hanem az emberhez kötődik. Üzletben ennek van egy csábító, ártatlanul induló megfelelője: a vállalkozó arca és neve elviszi a hátán a céget. A magyar KKV-szférában ez gyakori, mert a bizalom sokszor személyhez kötődik, és egy kis csapatnál tényleg a tulajdonos viszi a döntések súlyát. Dajka Gábor tapasztalata szerint sok vállalkozó azért ragaszkodik a saját arcához, mert így gyorsabban kap visszajelzést, gyorsabban épít kapcsolatot, és kevesebb pénzből tud hitelességet teremteni. Ez a része rendben van. A gond ott kezdődik, amikor a személyes márka átcsúszik sérthetetlenségbe: a vevő nem kérdezhet, a csapat nem vitázhat, a kritika pedig „támadás” lesz. Befektetői szemmel ennek nagyon praktikus kockázata van: ha a cég értéke egyetlen ember reputációjához van kötve, akkor a cég törékeny. Egy botrány, egy rossz mondat, egy hibás döntés vagy akár egy egyszerű kiégés is képes megrázni az egész bevételi oldalt. Ráadásul a növekedés során a tulajdonos ideje lesz a szűk keresztmetszet: ha minden döntés rajta fut át, akkor a cég gyorsan eléri a plafonját. A személyes márkát ezért érdemes „intézményesíteni”. Ez nem nagy szavak játéka, hanem pár egyszerű lépés: legyen több szakértői arc a kommunikációban; legyenek dokumentált folyamatok az ügyfélszolgálattól a teljesítésig; építs ügyfél-bizonyítékot mérhető eredményekből és ellenőrizhető visszajelzésekből; válaszd külön a véleményt a tényektől; és teremts olyan kultúrát, ahol lehet vitázni anélkül, hogy valaki megsértődne. A diktátor a kritikát cenzúrázza. A felnőtt vállalkozó a kritikát rendszerezi, és a jobb működés szolgálatába állítja. Innen már adódik a következő kérdés: mit kezdj a propagandával, ha te valójában csak jó marketinget szeretnél? Egy személyes márka akkor erős, ha átlátható: vállalja, hogy tévedhet, és képes tanulni. A személyi kultusz ezzel szemben mindig ugyanazt ígéri: a vezetőnek mindig igaza van. Ha ezt a mintát észreveszed magadon, az jó jel, mert legalább időben korrigálhatsz.

A propaganda mechanikái a marketingben

A diktátori kommunikációt sokan „propagandának” hívják, de valójában több apró pszichológiai hatás összjátéka. És itt jön a valós üzleti tanulság: ezek a hatások a piacgazdaságban is működnek, csak nálad nem szabad, hogy a valóság helyére lépjenek. Az egyik legismertebb mechanizmus a puszta ismétlés. Ha egy állítást sokszor hallunk, az ismerőssé válik, és az ismerősséget az agyunk könnyen összekeveri a megbízhatósággal. Ezért tud működni a propaganda: nem feltétlenül jobb érvekkel, hanem több ismétléssel. Egy vállalkozónál ez kétélű fegyver: ha ugyanazt a homályos ígéretet ismétled, a közönség előbb-utóbb immunissá válik; ha viszont egy konkrét, bizonyítható üzenetet ismételsz, akkor ugyanaz a mechanizmus a bizalomépítés szolgálatába állítható. A másik nagy csoport az autoritás és a társas megerősítés. Az emberek figyelik, hogy „más okos emberek mit csinálnak”, és figyelik, hogy „ki mondja”. A diktátor ezt címekkel, egyenruhával, látvánnyal és tömeggel erősíti. Üzletben ennek tiszta formája a szakmai hitelesség, az átlátható referenciarendszer, a minősítések, a valós vásárlói értékelések és az, amikor nem csak állítasz valamit, hanem meg is mutatod, hogyan jutottál oda. A harmadik a félelem és a szégyen. Rövid távon ezek elképesztően hatékonyak, ezért nyúl hozzájuk a diktátor. Csakhogy üzletben ez toxikus: a félelem növeli a gyors döntések arányát, de rontja az elégedettséget és a hosszú távú lojalitást. A szégyen pedig nem tanít, csak elhallgattat. Ha vállalkozóként a vásárlót, a kommentelőt vagy a saját csapatodat szégyeníted meg, lehet, hogy csend lesz, de a csend nem egyenlő a bizalommal. Végül ott van az, amit én a „marketing-higiénia” részének tartok: a transzparencia. A modern fogyasztó felismeri, amikor el akarnak adni neki valamit, és ez önmagában nem baj. A baj akkor van, ha takargatsz. A propaganda azért él meg, mert nem kérhető számon. A marketing viszont számonkérhető: a termék teljesít, a szolgáltatás működik, és te vállalod az állításaid következményét. Ha ezt a hozzáállást megtartod, akkor a pszichológiai mechanikák nem ellened dolgoznak, hanem érted, és nem kell diktátori eszköztárhoz nyúlnod ahhoz, hogy megjegyezhető és hiteles legyen a márkád.

Miért bukik meg a diktátori marketing a piacon

A diktátori kommunikáció egyik nagy előnye a saját világában, hogy nem kell elszámolnia a valósággal. A piacon viszont minden állításnak van ára. Ha túlígérsz, az ügyfélszolgálaton fizetsz. Ha lenézed a vevőt, a visszatérő arányon fizetsz. Ha félelemmel motiválsz, a márkaértéken fizetsz, mert az emberek előbb-utóbb kifáradnak. Ezért mondom azt: a diktátori marketing valójában nem stratégia, hanem gyors menekülés a felelősség elől. Rövid távon lehet látványos, hosszú távon viszont megdrágítja az ügyfélszerzést, és elvékonyítja a marzsot. A magyar piacon ez különösen érzékeny. Nem azért, mert „másfajta emberek” lennénk, hanem mert a piac mérete és a közösségi háló sűrűsége miatt a rossz tapasztalat gyorsan bejárja a szektort. Egyetlen rossz sztori elég, hogy a következő száz érdeklődő már gyanakodva olvassa a landing oldalad. Ilyenkor a vállalkozó tipikusan nem azt mondja, hogy „rossz volt a teljesítésünk”, hanem azt, hogy „drágult a hirdetés”. Lehet, hogy drágult. De a hirdetés ára sokszor csak tünet. A mélyebb ok gyakran az, hogy a márkád nem elég megbízható ahhoz, hogy olcsón konvertáljon.

Terület Diktátori logika Fenntartható marketing Üzleti következmény
Üzenet Túlzó ígéretek, ellenségkép Konkrét állítások, bizonyítás Kevesebb reklamáció, stabilabb konverzió
Visszajelzés Cenzúra, védekezés Mérés, tanulás, javítás Jobb termék, alacsonyabb költségszint
Ügyfélkapcsolat Félelem, szégyen, nyomás Tisztelet, határok, edukáció Nagyobb visszatérés, magasabb ügyfélérték
Csapat Félelem alapú működés Felelősség és vita kultúrája Kevesebb fluktuáció, jobb teljesítés
Hosszú táv Reputációs kockázat Reputáció mint eszköz Olcsóbb növekedés, nagyobb cégérték

A táblázat lényege nem az, hogy „légy kedves”. Hanem az, hogy értsd: a márka az a rendszer, ami akkor is dolgozik helyetted, amikor nem beszélsz. Ha a rendszered a félelemre épül, neked folyamatosan jelen kell lenned és fenyegetni kell. Ha a rendszered a teljesítésre épül, akkor a vevők maguk hozzák a következő vevőket. A következő lépés ezért az, hogy megvizsgáljuk: milyen mondatokkal és kampánylogikával csúszik át egy cég a „propaganda” felé, és hogyan lehet ezt időben megfogni.

Diagnosztikai kérdések: mennyire „Aladeen” a kommunikációd

Szatirikus cím ide vagy oda, a „diktátori” reflexek nem jelmezben érkeznek. Általában akkor jelennek meg, amikor a vállalkozó nyomás alatt van: csökken a forgalom, drágul a hirdetés, sok a reklamáció, vagy egyszerűen túl sok a zaj a piacon. Ilyenkor könnyű belecsúszni abba, hogy a cél szentesít mindent, és a kommunikáció a valóság leírása helyett a valóság letolása lesz. Az alábbi miniteszt nem tudományos diagnózis, hanem egy gyors önellenőrzés. A cél nem az önostorozás, hanem az, hogy időben észrevedd: a márkád bizalmat épít, vagy csak figyelmet présel ki.

  1. Volt már olyan kampányod, ahol a fő üzenet lényegében fenyegetés volt („ha nem most lépsz, lemaradsz / bajod lesz”)?
  2. Szoktál-e úgy reagálni kritikára, hogy a kritizálót minősíted, nem az érvet?
  3. Előfordul-e, hogy a hibákat automatikusan a vevőre, a platformra vagy a konkurenciára tolod, mielőtt belenéznél a saját folyamataidba?
  4. Használtál-e valaha olyan „bizonyítékot” (szám, grafikon, eredmény), amit a vevő valójában nem tud ellenőrizni, mert nincs mögötte kontextus?
  5. Van-e olyan terület a cégedben, ahol „nem lehet kérdezni”, mert a vezető ezt támadásnak éli meg?
  6. Építesz-e tudatosan bűnbak-narratívát („minden gondot a hülye vevők / irigy konkurencia / rossz kommentelők okoznak”)?
  7. Szoktál-e túlzó ígéreteket tenni úgy, hogy közben belül te is érzed: a teljesítés valójában nem stabil?
  8. Előfordul-e, hogy a csapatod a hibákat inkább elrejti, mert fél a következményektől?
  9. Van-e olyan marketingcsatornád, ahol kizárólag pozitív visszajelzést engedsz át, a negatívakat pedig automatikusan törlöd vagy elhallgatod?
  10. Ha ma holnap eltűnnél egy hónapra, a cég kommunikációja és teljesítése mennyire maradna stabil?

Értelmezés: ha 0–2 kérdésre válaszolsz igennel, akkor jó eséllyel rendben vagy, csak érdemes tovább erősíteni a mérés és az ügyfél-visszajelzés rendszerét. Ha 3–5 igened van, akkor már látszanak a nyomás alatti reflexek: érdemes lelassítani, és a kommunikációt visszakötni a teljesítéshez. Ha 6 vagy több igened van, akkor nagy az esélye, hogy a marketinged rövid távon még működik, de közben hosszú távú károkat okoz a márkának és a csapatnak. Ilyenkor nem „még több marketing” kell, hanem rendszerszintű korrekció: ajánlat, ügyfélélmény, belső működés, és csak utána a hangnem.

Mit tanulhatsz Aladeentől, és mit kell elfelejteni

Most jön az a rész, ahol sokan félreértik a témát. A diktátor kommunikációja hatékony lehet, de nem azért, mert „okosabb”, hanem mert olyan helyzetben működik, ahol a másik fél nem tud visszaszólni. A piac nem ilyen. A piacban a vevő elmegy, és a cég ott marad a következményekkel. Én ezért két dobozra bontom Aladeen „tanácsait”: van, ami kommunikációs mechanika, és van, ami hatalmi visszaélés. A mechanikát lehet tanulni; a visszaéléstől meg szabadulni kell.

Átvehető, etikus elvek

  • Következetesség: egy diktátor ugyanazt a történetet ismétli. Üzletben ez annyit jelent, hogy ne ugrálj hetente új pozicionálásra, mert a piac nem fog követni.
  • Egyszerűség: a közönség nem fogja kibogozni a bonyolult ajánlatot. Tisztázd: kinek, mit, mennyiért és milyen feltételekkel adsz.
  • Szimbolikus döntések: a vezetőnek néha egyetlen döntéssel kell jeleznie, hogy mi fér bele és mi nem. Üzletben ez a határok kijelölése: mit vállalsz, mit nem, kivel dolgozol, kivel nem.
  • Gyors reakció: a bizonytalanságot gyors döntéssel csökkenti. Üzletben ez azt jelenti, hogy a panaszt ne halogasd, a hibát ismerd el, és javíts.
  • Rendszeres mérés: a diktátor is figyeli a hangulatot. Üzletben ezt tisztán kell csinálni: konverzió, visszatérés, ügyfélelégedettség, és ezek okainak elemzése.

Amitől üzletileg is érdemes távol maradni

  • Tények átírása: ha a valóság nem illik a sztoriba, a diktátor a valóságot cseréli. Üzletben ez rövid távú bevételért hosszú távú bizalmat éget.
  • Bűnbakképzés: a konkurencia, a platform, a vevő mindig kéznél van. Ettől nem lesz jobb a terméked, csak hangosabb a kifogás.
  • Félelemre építés: lehet vele eladni, de a vevő nem fog szeretni. A szeretet nem cél, de a tisztelet igen.
  • Kritika elfojtása: a negatív visszajelzés nem ellenség, hanem ingyen kutatás. Ha elhallgattatod, magadat vakítod el.
  • Sérthetetlen ego: ha a cég és a vezető egója összenő, a növekedés mindig meg fog állni.

Ha ezt a kettőt szét tudod választani, akkor Aladeen már nem kísértés, hanem figyelmeztetés. A következő lépés az, hogy mindezt átültessük egy egyszerű, végrehajtható tervbe. Mert a marketing nem attól lesz felnőtt, hogy sokat beszélsz róla, hanem attól, hogy a működésedben is megjelenik.

Akcióterv 30 napra: bizalomépítő marketing diktátori reflexek nélkül

A legtöbb vállalkozó ott csúszik el, hogy felismeri a problémát, de nem fordítja le cselekvéssé. Ezért adok egy 30 napos, egyszerű akciótervet. Nem kell hozzá óriási büdzsé, csak fegyelem. A terv lényege: a kommunikációt visszakötjük a teljesítéshez, és kialakítjuk azt a visszacsatolási rendszert, ami megakadályozza, hogy stresszhelyzetben diktátori hangnemre válts. Ha a cégedben egyetlen dolog változik meg, legyen ez: a döntéseid ne hangulatból, hanem adatokból és ügyfélélményből szülessenek.

Időszak Fókusz Konkrét feladatok
1. hét Őszinte audit
  • Gyűjtsd össze az elmúlt 30 nap leggyakoribb panaszait és kérdéseit.
  • Nézd meg, hol csúszik szét az ígéret és a teljesítés (szállítás, ügyfélszolgálat, minőség, határidők).
  • Válassz ki 1–2 üzenetet, amit tényleg bizonyítani tudsz, és dobd a többit.
2. hét Ajánlat és üzenet tisztítása
  • Írd át a fő ígéreteidet úgy, hogy mérhetőek legyenek (idő, garancia, eredményfeltétel).
  • Vezess be egy „mit nem vállalunk” részt, hogy a rossz ügyfelek ne menjenek végig a folyamaton.
  • Gyakorold a kritikára adott válaszokat: tény + felelősség + megoldás.
3. hét Visszajelzés és mérés
  • Állíts be egy egyszerű elégedettségi kérdést minden teljesítés után (1–10 skála + miért).
  • Hozz létre belső heti 30 perces „hibalista” megbeszélést, ahol nem bűnbak van, hanem javítás.
  • Azonosítsd a top 3 konverziós akadályt a weboldalon, és javítsd őket.
4. hét Stabilizálás és skálázás
  • Válassz egy csatornát, ahol következetesen kommunikálsz (hírlevél vagy blog vagy videó).
  • Építs be 2–3 ügyfél-bizonyítékot: valós értékelések, visszamérhető eredmények, garanciák.
  • Írd le a „stressz protokollt”: mit csinálunk, ha beesik a forgalom (nem pánik, hanem ellenőrző lista).

Ha ezt a 30 napot végigcsinálod, nem lesz tökéletes a marketinged, de lesz egy stabil alapod. És ami fontosabb: lesz egy olyan működésed, ami mellett nincs szükség arra, hogy a kommunikációt erőszakkal tartsd egyben. Egy felnőtt márka nem attól erős, hogy mindig nyer, hanem attól, hogy gyorsan javít, és közben nem hazudik. A zárásban most kimondok egy kellemetlen, de hasznos gondolatot erről.

Dajka Gábor marketingszakértő, business coach és befektető szerint

A diktátori kommunikáció legnagyobb csapdája az, hogy első ránézésre „működik”. Megfélemlít, egyszerűsít, és rövid időre rendet csinál. A vállalkozó ilyenkor azt érzi, végre irányít. Csakhogy a piac nem alattvalók tömege, hanem szabad döntéshozók rendszere. A vevő nem azért megy el, mert „nem ért”, hanem mert a valóságban jobb alternatívát talál, vagy egyszerűen elege lesz a nyomásból. Én azt a mondatot vállalom, hogy ha egy cégnél diktátori marketing kell ahhoz, hogy eladjon, akkor a cég működésében van a hiba. Lehet, hogy gyenge az ajánlat, lehet, hogy rossz a teljesítés, lehet, hogy nincs tiszta pozicionálás, vagy nincs meg a megfelelő közönség. De a megoldás nem az, hogy hangosabban kiabálsz. A megoldás az, hogy vállalod a felelősséget, és rendbe teszed a rendszert. ENTJ-szerűen fogalmazva: a vállalkozó feladata nem az, hogy mindenkinek tetszen, hanem az, hogy stabil döntéseket hozzon és tartsa a határokat. A jó marketing nem hízeleg, hanem tisztáz. Nem altat, hanem előkészít. Nem ellenséget keres, hanem problémát old. És igen, ez néha „unalmas” munka: mérés, visszajelzés, javítás, következetesség. De ez az unalmas munka az, ami cégértéket teremt. Ha a pszichológiai háttér érdekel, és szeretnéd megérteni, hogyan működik a figyelem, a döntés és a meggyőzés a magyar mikro- és kisvállalkozói valóságban, akkor ezért írtam meg az Online Marketing és Pszichológia című könyvemet: hogy ne trendeket hajszolj, hanem gondolkodásmódot építs. A végső tanulság pedig ennyi: ne akarj diktátor lenni a piacon. Legyél vezető a saját cégedben. Az egyik félelemre épít, a másik felelősségre. Hosszú távon csak az utóbbi fizet. Aki ezt nem akarja meghallani, az általában ugyanott fog kikötni: még több kampány, még több poszt, még több kifogás, majd egy ponton kiégés és cinizmus. Én inkább azt javaslom, hogy állj meg, és tedd fel a kérdést: mitől lesz jobb holnap a vevő élete attól, hogy tőled vásárol? Ha erre van világos válaszod, akkor a marketinged egyszerű lesz. Ha nincs, akkor semmilyen kommunikációs trükk nem fogja hosszú távon megmenteni a céget.

Szakértő válaszol – gyakori kérdések

Nem manipulatív-e, ha pszichológiáról beszélünk a marketingben?

Nem önmagában a pszichológia a probléma, hanem az, hogyan használod. A marketing akkor tiszta, ha segít a vevőnek jobb döntést hozni: érthetővé teszi az ajánlatot, csökkenti a kockázatot, és megmutatja a feltételeket. Manipuláció akkor lesz belőle, amikor elhallgatsz lényegi információt, félelmet keltesz, vagy olyan döntésre tolod az embert, ami neki valójában rossz. A pszichológiai mechanizmusok ismerete inkább felelősség: ha tudod, mi hat, akkor azt is tudod, hol van a határ.

Mi a különbség a meggyőzés és a manipuláció között?

A meggyőzésnél a vevőnek van információja és szabadsága, a manipulációnál pedig ezeket csorbítod. Egyszerű teszt: ha a vevő utólag azt mondja, hogy „jó, hogy ezt megértettem, így tudtam dönteni”, akkor nagy eséllyel meggyőzés történt. Ha azt mondja, hogy „nem ezt hittem, nem ezt kaptam, rábeszéltek”, akkor manipuláció. Üzletileg is megéri tisztán maradni, mert a manipuláció a reklamációkban, visszatérési arányban és reputációban úgyis visszajön.

A magyar piacon tényleg csak az ár számít?

Az árérzékenység valós jelenség, de ebből sokan rossz következtetést vonnak le. Nem az a helyzet, hogy „csak az ár számít”, hanem az, hogy a vevő kockázatot akar csökkenteni, és az ár egy könnyen összehasonlítható kapaszkodó. Ha nem tudsz bizalmat építeni (garancia, egyértelmű feltételek, valós visszajelzések, stabil teljesítés), akkor a vevőnek marad az ár. Ha tudsz bizalmat építeni, akkor az ár továbbra is fontos, csak nem lesz egyedüli döntési szempont.

Mit tegyek, ha a kommentelők támadnak, és ez elviszi a kommunikációt?

Először is: ne keverd össze a kritikát a bántással. A kritika értékes információ, a bántás zaj. Legyen moderálási szabályzatod, és tartsd is be. A tényekre válaszolj röviden, kulturáltan, megoldásfókuszúan, a személyeskedést pedig ne etesd. Ha valódi hibát jeleznek, ismerd el és javíts. Ha rágalmazásról van szó, dokumentálj, és kezeld hivatalos úton. A „diktátori” reakció a megszégyenítés és a fenyegetés; a profi reakció a határhúzás és a nyugodt bizonyítás.

Források

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

Vállalkozás alapítása előtt: miért nem elég az ötlet?

Magyarországon ma rengetegen gondolkodnak vállalkozás-alapításban: elegük lett a főnökükből, szeretnének több pénzt, szabadabb életet, vagy egyszerűen úgy érzik, „ennél én jobbat tudnék csinálni”. Az ötlet ilyenkor már megvan, a lelkesedés is, és sokan azt gondolják, innen csak technikai kérdés, hogy elinduljon a cég. A statisztika viszont józanabb képet mutat. Az Eurostat adatai szerint az Európai...

Miért hozok tanulságokat a marketing-tanácsadásokról?

Ha valaki évek óta marketing-tanácsadásokból él, egy idő után ugyanazokat a mondatokat hallja vissza különböző iparágakból, városokból, teljesen eltérő személyiségű vállalkozóktól. Nem azért, mert a vállalkozók egyformák lennének, hanem mert a rendszerszintű hibák nagyon hasonlóak. Aki ebből él, hogy belelát cégek számaiba, terveibe és döntéseibe, annak idővel nemcsak az egyedi történetek maradnak meg, hanem az...

Amikor a papír már megvan, de az ügyfél még sehol

Képzeld el a pillanatot, amikor befejezted a komoly szakmai képzést, kezedben az oklevél, a fejedben friss tudás, és végre kimondhatod: coach vagy, tréner vagy, tanácsadó vagy, VA vagy, szövegíró vagy, grafikus vagy – szolgáltató vagy. Az első napokban ez felszabadító érzés: „most már tényleg elindul az új életem”. Aztán telnek a hetek, a naptárad viszont...

Generatív AI a munkahelyen: az 5 vezetői feszültség és a bevezetés gyakorlata

A generatív mesterséges intelligencia (generative AI) körül most minden egyszerre történik: lelkesedés, félelem, kapkodás, és a „nekünk is kell valami AI” típusú vezetői reflex. A gond ott kezdődik, hogy a munkahelyi AI nem egy új szoftver bevezetése, hanem a munkavégzés logikájának átírása. Amikor egy rendszer leveszi rólad a monoton, fárasztó feladatokat, rövid távon hálás leszel....

Itt érsz el

Keress bátran

Előadások tartását és podcast beszélgetéseket szívesen vállalok, illetve a sajtónak is nyilatkozom.
Sajtóreferenciák itt.

Idézz tőlem

Szeretem ha a gondolataimat idézik kiadványokban, weboldalakon, adásokban. Szívesen visszalinkellek, írj rám.

© Copyright 2025