A magyar retro reklámok aranykora (1960–1990-es évek vége)

Főbb pontok

A 20. század második felében a reklám fokozatosan a mindennapok részévé vált Magyarországon, a szocializmus éveiben is kialakítva a maga sajátos formavilágát és ikonikus pillanatait. Az 1960-as évektől a rendszerváltás utáni 1990-es évekig terjedő időszakban számos híres magyar reklám született, amelyek mára “retró” státuszba emelkedtek. Ezek a televíziós szpotok, rádiójingles és nyomtatott hirdetések nem csupán termékeket népszerűsítettek, hanem tükrözték a kor társadalmi-gazdasági viszonyait, és hozzájárultak a fogyasztói szokások formálásához. Az alábbi tanulmány áttekinti e négy évtized reklámtermését, bemutatva az ikonikus márkákat (mint a Traubisoda üdítő, a Tibi csokoládé, a Skála áruházlánc vagy a Merkur autókereskedés) és felelevenítve a korszak jellegzetes reklámstílusait, narrációs és zenei megoldásait. Kiemeljük, hogyan változott a reklámipar és a kommunikáció a Kádár-korszak viszonyai között, majd a rendszerváltás után fellépő piacgazdaságban. Mindezt konkrét példákkal, szlogenekkel, évszámokkal és forrásokkal illusztráljuk, megidézve a korszak hangulatát.

Az 1960-as évek: A reklám újjászületése a szocialista piacon

Az 1950-es évek dogmatikus politikai légköre nem kedvezett a kereskedelmi reklámoknak – a hangsúly inkább a politikai propagandán volt. A televízió Magyarországon 1957-ben kezdte meg az adást, de az első években még alig voltak készülékek a háztartásokban, a tévézés közösségi eseménynek számított. A nyomtatott sajtóban és plakátokon ugyan megjelentek hirdetések (például a takarékosságra buzdító bankreklámok vagy a sportfogadás/TOTÓ népszerűsítése), de ezek inkább informáló jellegűek voltak, semmint versengő marketingüzenetek. Fordulatot az 1968-as Új Gazdasági Mechanizmus hozott: a gazdasági reformok keretében a vezetés felismerte a reklám gazdaságélénkítő szerepét. Ekkor születtek meg az első, valóban kereskedelmi célú, igényesebb plakátok és reklámfilmek. A korszakban létrehozták a szocialista reklámipar intézményeit is: 1969-ben megalakult a Magyar Hirdető Vállalat (Mahir), az ország legnagyobb állami reklámügynöksége, amely a ’80-as évekre a vállalatok reklámköltésének 80%-át bonyolította. A Magyar Rádió és Televízió Kereskedelmi Irodája (Keriroda) szintén kulcsszereplővé vált: stúdiójában készült a legtöbb televíziós reklámfilm, bevételei pedig jelentősen hozzájárultak a Magyar Televízió költségvetéséhez.

Ebben az évtizedben a reklámok stílusa még visszafogott, didaktikus volt. A reklámfilmek általában egyszerű jelenetekben, színészek vagy rajzfigurák segítségével mutatták be a termék előnyeit, sokszor valamiféle nevelő szándékkal. Az egyik első ismert tévészpot a Országos Takarékpénztár (OTP) takarékbetétjeit népszerűsítette, míg a rádióban gyakran hangzott el az Állami Biztosító vagy a BÁV bizományi áruház üzenete. Az állami sorsjátékokat is reklámozták: a TOTÓ (totó-lottó) egyik ’60-as évekbeli rádióreklámjában például versikével bíztatták a hallgatókat a fogadásra. A nyomtatott hirdetések között ekkor a grafikus plakátok domináltak – ilyen volt például a Budapesti Nemzetközi Vásár színes reklámplakátja, vagy a „Cipőt a cipőboltból!” jelszóval fémjelzett kampány, amely arra intette a vevőket, hogy csak hivatalos kereskedésben vásároljanak (s ezzel a feketézést próbálta visszaszorítani). A ’60-as évek végére azonban már megjelentek az első szórakoztatóbb hangvételű reklámok is. 1969-ben a televízió már színes adásra is átállt, így a reklámfilmekben is használhattak színes képi világot, ami újdonságot jelentett a nézőknek.

Az 1970-es évek: Ikonikus márkák és a gulyáskommunizmus reklámjai

Az 1970-es évek elejére a magyar reklámipar lendületet kapott. A Mahir és a vállalati reklámosztályok egymás után gyártották a reklámfilmeket, immár színes filmre, professzionális stúdiókban. A Mafilm filmgyár keretében működő Propaganda Stúdió a korszak reklámfilmgyártásának elitjévé vált, számos emlékezetes reklámot készítve. A korszak reklámstílusa fokozatosan oldódott: a korábban száraz ismertetést egyre inkább felváltotta a játékosság és a kreatív ötletek használata. Megjelentek a versikék és szlogenek, dallamos kis szignálok, sőt rajzfilmes elemek is a hirdetésekben.

Egy 1980-ban készült reklámfotó a Traubisodához (Tóth József “Füles” felvétele). A szőlőízű Traubisodát 1971-ben vezették be; a korabeli sajtó „az első korszerű magyar üdítőként” emlegette .

A üdítőital-piacon ebben az évtizedben tűnt fel egy legendás hazai márka: a Traubisoda. 1971-ben kezdte gyártani a Badacsonyi Állami Gazdaság ezt a szőlőlé-alapú üdítőt, amely hamar népszerű lett. A Traubisodát a reklámok is különlegességként tálalták: szlogenjében “a természet ajándékának” nevezték, utalva mesterséges adalék nélküli, pasztörizált voltára. Az egyik korai Traubisoda-plakáton Pintér Mária manöken mosolygott az üveggel, ő lett a reklámarca a terméknek. A Traubisoda televíziós reklámfilmjét Sas István rendezte, zenéjét Rusznák Iván szerezte – ez a páros a korszak számos emlékezetes reklámját jegyezte. A Traubi reklámfilm nemcsak a terméket, hanem egy életérzést is közvetített: a szabadidő, fiatalság és vidámság hangulatát. Ebben a szpotban gyerekek egy csoportja lelkesen követelte: „Traubit akarunk!”. A történethez hozzátartozik, hogy a pártállami felettesek kifogásolták az efféle követelőző hangnemet – így készült a reklámból egy módosított verzió, ahol már udvariasan hangzik el: „Talán inkább kérünk… traubit kérünk, hurrá!”. Ez a kedves epizód jól mutatja, hogy a reklámokat még az illemszabályok és a “szocialista erkölcs” keretei között tartották. Mindazonáltal a Traubisoda reklámkampányai nyomán a márka igazi fogalommá vált: a ’70-es évek végén, ’80-as években generációk nőttek fel a Traubi ízén és dallamán, s a márka máig nosztalgikus értékű.

Hasonlóképpen ikonikus édességmárka formálódott a Tibi csokoládéból. A Tibi csoki eredetileg 1941-ben került forgalomba, a Stühmer csokoládégyár termékeként – nevét a gyáralapító unokájáról kapta. A szocializmus idején is a Tibi jelentette a táblás csokit a magyar piacon; mivel a csokoládé akkoriban szűkös cikknek számított, a Tibi megjelenése mindig ünnepélyes pillanat volt a gyerekek számára. A márka reklámkommunikációja tudatosan épített a családi kedvenc imázsra. Az egyik első reklámszlogenje így hangzott: „Tibi nem csak a mama kedvence”, utalva arra, hogy nemcsak a háziasszonyok (vagy nagymamák) szeretik, hanem minden generáció. Ez a szlogen – melyet a korabeli reklámok plakátokon és újsághirdetésekben terjesztettek – gyorsan rögzült a köztudatban. A ’70-es években a Tibi csokit ugyan nem reklámozták olyan intenzíven a tévében, mint később, de a márkanevet mindenki ismerte, és a csomagolás jellegzetes kék színe, rajta a Tibi felirattal, a minőség garanciáját jelentette a vásárlóknak. A Tibi csoki a hiánygazdaság körülményei között afféle vágyott jutalom volt – így a visszafogott reklám is elég volt ahhoz, hogy a fogyasztók a polcokról lekapkodják, amikor épp kapható volt.

A háztartási cikkek és élelmiszerek terén is sorra jelentek meg a hazai márkák reklámjai. 1975-ben debütált például a Leó jégkrém, amely a fagyasztott édességek piacán hozott áttörést. Szlogenjét – „Télen-nyáron csakis Leó!” – szinte minden gyerek fújta kívülről. A reklámokban egy vidám oroszlánfigura (Leo, a névrokon) hirdette, hogy a jégkrémet nem csak nyáron érdemes enni. A szlogen egyszerre utalt a termék nevére és arra, hogy egész évben elérhető, ami újdonság volt akkoriban a fagylaltfronton (hiszen addig a jégkrém szezonálisnak számított). A Leó jégkrém reklámjai – csakúgy mint a Traubisodáé – optimista, derűs hangulatot közvetítettek, passzolva a gulyáskommunizmus viszonylagos jólétéhez.

Az évtized közepén a ruházkodás és divat terén is megjelent a reklám. 1971-ben vezették be a Tisza Cipő márkanevet a martfűi cipőgyár termékeire, melyek hamar a fiatalok kedvenceivé váltak. A ’70-es évek végén pedig a Skála áruházak hoztak új színt a kiskereskedelembe. Az első Skála szövetkezeti nagyáruház 1976-ban nyílt Budán, és a cég hamar terjeszkedni kezdett. A Skála híres volt modern szemléletéről, széles választékáról – ezt tükrözték a Skála reklámok is. Az egyik 1979-es tévéreklám a magyar reklámtörténet mérföldköve lett: ez volt az első hazai animációs reklámfilm, benne a máig emlékezetes Skála Kópé figurájával. A Skála Kópé egy rajzfilmfigura (egy huncut kisfiú) volt, aki végigkalauzolta a nézőt az áruház kínálatán. Ehhez készült egy fülbemászó reklámzene és vers: „Bemegyek, kijövök / De milyen jól kijövök / Ha bemegyek…” – szólt a fülbemászó dallam. E pár soros, játékos szlogen azonnal közszájon forgott, és pontosan megragadta az üzenetet: a Skálába betérve az ember jó vásárral „jól jön ki”. A reklámfilm sikerét mutatja, hogy a Skála Kópé figurája és a dalocska annyira népszerű lett, hogy később is visszatért reklámokban, sőt a márka kabalafigurájává vált. A Skála reklám vizualitása az akkori viszonyokhoz képest újszerű volt: színes rajzfilmes világ, pörgős vágás és vidám hangvétel jellemezte. Nem véletlen, hogy e spot alkotója is Sas István volt (zenéjét pedig – akárcsak a Traubi esetében – Rusznák Iván szerezte). A Skála-lánc reklámjai a hazai fogyasztásfejlesztés szolgálatában álltak: azt sugallták, hogy immár Magyarországon is kaphatók divatos, jó minőségű áruk, érdemes betérni a Skálába a hiánycikkekért. A széles választék és jó ár-érték arány üzenete találkozott a korszak enyhülő fogyasztói igényeivel – nem csoda, hogy a Skála neve fogalommá vált, és a reklámdala sokak fülében ma is ott cseng.

Az állami vállalatok is ráéreztek a reklámízre. A Centrum Áruházak (a szocialista nagyáruház-lánc) 1981-ben egy tévéreklám-sorozatban mutatta be országos hálózatát, büszkén sorolva, milyen városokban nyíltak modern nagyáruházai. A Merkur autókereskedés – az egyetlen hely, ahol új személyautót lehetett vásárolni – bár kevéssé szorult reklámra (hiszen évekig tartó várólista volt egy Trabant vagy Lada megvételéhez), de a köztudatban mégis reklámszerűen terjedt a mondás: „Cipőt a cipőboltból, autót a Merkurtól!”. Ez a szlogen afféle félig hivatalos jelmondata lett az autóvásárlásnak a ’70-es, ’80-as években – kihangsúlyozva, hogy csak a Merkuron keresztül lehet legálisan autóhoz jutni. Bár a Merkur esetében inkább a szóbeszéd és a sajtóhírek “reklámoztak” (például évente jelentették be, mennyi Zsiguli érkezik), a márkanév így is mindenki számára ismert volt, és sajátos presztízst hordozott.

Narráció és zene: A ’70-es évek magyar reklámjainak narrációja általában megnyugtató, barátságos hangon szólt a nézőhöz (gyakran ismert bemondók vagy színészek kölcsönözték a hangjukat). Gyakori volt az egyszerű történetmesélés – pl. egy család életéből vett jelenet – amellyel azonosulni tudott a közönség. A korszak zenéit illetően két véglet jellemezte a reklámokat: vagy könnyed, fütyülhető jingle készült (mint a Skála dala), vagy pedig valamilyen kellemes háttérzene szólt a narráció alatt. Már ekkor megjelent azonban a zenei világban a popkultúra hatása: 1979-ben a Neoton Família együttes kifejezetten reklámfelkérésre írta a „Tini-dal” című számot, amely a Fabulon kozmetikumok ifjúsági vonalát népszerűsítette. Mindez előszele volt annak, hogy a reklám és a könnyűzene a ’80-as évekre még szorosabb viszonyba kerüljön.

Az 1980-as évek: Reklám és popkultúra kéz a kézben

A nyolcvanas években a magyar reklám mennyiségben és minőségben is csúcsra járt. A gazdasági viszonyok lassú javulása, a gulyáskommunizmus kiteljesedése egyre több vállalatot ösztönzött reklámozásra. A Mahir továbbra is dominált, de mellette kisebb kreatív műhelyek is teret kaptak. A reklámfilmek stílusa felszabadultabb lett: megjelent a humor, a paródia, sőt a merészebb vizuális kísérletezés is. Ebben az évtizedben születtek meg azok a kultikus tévészpotok, amelyeket a mai napig emlegetünk.

Fabulon naptej plakát a ’80-as évekből – a humoros vizualitás jellemző példája. A Fabulon kozmetikumok reklámjai ikonikusak voltak: a „Fabulon a bőre őre” szlogen máig ismert , és a ’80-as években szinte az egész ország ezt dúdolta .

A Fabulon kozmetikai termékcsalád reklámkampánya a ’80-as évek talán legemlékezetesebbje. A Kőbányai Gyógyszerárugyár által fejlesztett Fabulon arckrémek, testápolók, napozószerek és babaápolók szinte minden háztartásba eljutottak. A reklámfilmjeik pedig korszakalkotóak voltak. Ki ne emlékezne a csinos modellre, aki lágy hangon biztat: „Gyere bátran, nézz csak a szemembe!” – ez a sor egy Fabulon arcápoló reklámjából vált híressé. Ugyancsak gyakran idézték a Fabulon családi krém reklámjának mondókáját: „Ha bárhol, bármit kenni kell…” – amit a szereplők kórusban skandáltak egy kedvesen megkomponált kisfilmen. A szlogen, amely minden Fabulon-termék egységes jelmondata lett, máig fennmaradt: „Fabulon a bőre őre, ezt használja nyakra-főre!”. Ezt a rímes, játékos mondatot gyerekektől felnőttekig mindenki együtt mondta a tévé előtt. Nem túlzás azt állítani, hogy a ’80-as években egy ország szavalta és dúdolta ezeket a reklámszövegeket. A Fabulon sikeréhez hozzájárult Pataki Ági modell is, aki a márka arca lett – a korszakban őt gyakran emlegették “Fabulon Ági”-ként. Pataki Ági plakátja (egy hatalmas falfestett mozaik a budapesti Kálvin téren) éveken át hirdette a szépségápolás fontosságát. A Fabulon reklámok zenéje sem maradt el: a már említett Neoton-dal (Tini-dal) fiatalos lendületet adott a tini termékeknek. Összességében a Fabulon kampányai új korszakot nyitottak – először fordult elő, hogy egy márka reklámjai ennyire popkulturális jelenséggé nőjék ki magukat Magyarországon.

A ’80-as években a humoros reklámok is hódítottak. 1982-ben adásba került egy MÜSZI rövidítésű vállalat (Mezőgazdasági Üzemszervezési Számítástechnikai és Informatikai Rt.) reklámfilmje, amely abszurd humorával tűnt ki. A “Müszi” szó hangzása megmosolyogtatta a nézőket, a reklámban pedig egy szereplő (a fiatal Bazsó Csongor) olyan mulatságosan adta elő a cég tevékenységét, hogy a MÜSZI-reklám legendássá vált. A közönség sokáig emlegette a benne elhangzó poénokat, és a fiatal színésznek ez a szerep meghozta az országos ismertséget. Ugyancsak a humorra épített a Derby habzóborotva reklámja, melyben egy habbal borított arcú férfi komikus helyzetekben bizonygatta: a Derby nélkül nem indulhat a nap. A Derby a Caola cég terméke volt, és a hagyományos borotválkozás jelképévé vált – reklámszlogenje egyszerűen ennyi volt: „Derby – a férfiasság illata”, amit mély hangon mondott be a narrátor, némiképp ironikusan. A háztartási cikkeket kínáló Vasedény boltok is kaptak reklámfilmet: egy szpotban a narrátor sorolta, mi minden kapható a Vasedényben “a lábasoktól a seprűig” – e reklám nélkül is közismert volt, hogy a Vasedény afféle mindent árusító bolt (a korszak IKEA-ja), de a reklám megerősítette a szlogent: „A Vasedényben mindent megtalál, amit egy háztartás kíván.”

A nyolcvanas évek végére már a nyugati termékek is kezdtek beszivárogni, és sajátos kontrasztot alkottak a hazai retró márkákkal. 1988-ban a Libero pelenka reklámja például sokaknak megragadt az emlékezetében – nem is annyira a kreativitása miatt, hanem mert külföldi világmárkát hirdetett. Ahogy a korabeli mondás tartotta: „a Nyugat kopogtat az ajtón”, és ez a reklámokban is megjelent. A Libero szpotban modern babaszoba, jókedvű anyuka és egy cuki kisbaba szerepelt, a termék előnyeit (szárazon tart, kényelmes) bemutatva. A nézők számára feltűnő volt a más narrációs stílus: a Libero reklámban már nem a hagyományos magyar bemondóhang szólalt meg, hanem egy fiatalos női hang – ezzel is érzékeltetve, hogy új szelek fújnak. Emellett persze a hazai élelmiszermárkák sem maradtak reklám nélkül: a Márka üdítő (amely több ízben kapható szénsavas ital volt) reklámjai vicces jelenetekkel és gyerekekkel mutatták be, milyen finom és frissítő a Márka. Az egyik klipben a gyerekek éneklik: „Itt a Márka, mi arra várva…”, utalva arra, hogy a narancsízű és meggyízű Márka italt is mindenki szereti (ez ugyan nem maradt fenn annyira a köztudatban, mint a Traubi, de a Márka máig létező brand).

A zenei világ ekkorra tele lett emlékezetes reklámdalokkal: a „Van-e élet a Fabulonon túl?” – kérdezhetnénk tréfásan, utalva arra, hogy a Fabulon mellett más reklámzenék is slágerré lettek. A Skála Kópé dala továbbra is ismert volt; a Takarékszövetkezet egy 1988-as reklámja pedig egy egyszerű, de fülbemászó mondatot ismételgetett: „Útba esik jövet-menet a Takarékszövetkezet”. Ezt a dalt a rádióban is sokat sugározták, hiszen a takarékszövetkezetek hálózata vidéken is kiterjedt volt. Aki akkoriban élt, bizonyára emlékszik erre a sanzon-szerű reklámra. Ugyanígy, a sörreklámok közül a Kőbányai Világos sört rockzenével népszerűsítő spotok is újdonságot jelentettek: a „kőbányai érzés” dalban megénekelték, milyen jólesik egy hideg sör munka után. Ezek a példák mutatják, hogy a reklám és zene összeolvadása a ’80-as évekre nyilvánvalóvá vált – a reklámzenék egy része kislemezen is megjelent, vagy a rádió kívánságműsoraiban csendült fel, ami ma már nehezen elképzelhető.

A vizualitásban is merészebbek lettek a reklámok. Már nem riadtak vissza egy kis szexualitástól: a Compack müzli reklám (valamikor a ’80-as évek közepén) például bikinis lányokat mutatott a tengerparton, utalva a müzli egészséges, fitt életmódot támogató jellegére. Ez a fajta képvilág addig szokatlan volt magyar reklámban – különösen, hogy a kamera hangsúlyozta a csinos hölgyeket. Bár ma ez sztereotipnak hat, akkoriban merész húzásnak számított, és a reklám beszédtémává vált (“láttad azt a müzlis reklámot a bikinis csajokkal?”). Ugyancsak az új utat jelezte a Videoton elektronikai cég reklámja, amely futurisztikus elemekkel, komputer-animációval operált – érzékeltetve, hogy a Videoton tévék, számítógépek a modern technikát hozzák el (egy animált robot figura jelent meg a képernyőn, ami kivételes trükknek számított ekkoriban). A Centrum Áruház egyik reklámfilmjében pedig a kamera végigszáguldott a polcok között, dinamikus vágásokkal – ami a mai szemnek nem különös, de a ’80-as évek tévénézőinek nagyon is látványos volt.

Összességében a Kádár-korszak végére a magyar reklám már egy önálló életet élő, kreatív iparággá vált. Saját sztárjai voltak (Sas István rendező, Boros Zoltán és Ragáts Imre reklámfilm-készítők, számos grafikus és szövegíró), saját ikonográfiája (Skála Kópé, Fabulon Ági, Leo oroszlánja stb.), és a fogyasztók megtanultak “reklámul”. A nézők kezdték várni a reklámszüneteket a televízióban, mert tudták, hogy szórakoztató vagy informatív egypercest láthatnak. Ugyanakkor a reklámok továbbra is korlátozott versenyben működtek: mivel sok termékkategóriában csak 1-2 hazai márka létezett, a reklámok célja főleg a termék ismertségének növelése és a bizalom építése volt, nem annyira a konkurencia elleni harc. Ez a sajátos helyzet változott meg gyökeresen a rendszerváltás után.

Rendszerváltás után: Reklámforradalom a 1990-es években

1989–1990-ben Magyarország politikai-gazdasági rendszere alapjaiban alakult át, és ezzel együtt a reklámipar is új korszakba lépett. A piacgazdaság bevezetése, a magántulajdon térnyerése és a nemzetközi vállalatok megjelenése valóságos reklámforradalmat hozott. A korábbi monopolhelyzetű Mahir mellé – sőt, idővel elé – kerültek a frissen alapított vagy külföldi tulajdonú reklámügynökségek. Az addig állami irányítású reklámtorta feloszlott a piaci szereplők között, és megjelent az igazi reklámverseny. A globális márkák óriási kampányokba kezdtek, a hazai vállalatok pedig igyekeztek felvenni a versenyt a kreativitás terén. Ahogy mondani szokás, „beerősítettek a multik”: a Coca-Cola például óriásplakátokkal, neonfényekkel „vörösre festette” az országot a ’90-es évek elején, míg a Pepsi sztárokat felvonultató TV-reklámokkal reagált.

A televíziózás is átalakult. 1990 után már két magyar tévécsatorna is volt (MTV1 és MTV2), bővült a reklámidő kerete, majd 1997-ben elindultak az első kereskedelmi csatornák (RTL Klub, TV2), amelyek ontották a reklámokat főműsoridőben. A rádióban megjelentek a kereskedelmi adók (Danubius, Sláger Rádió), amik szintén tele voltak hirdetésekkel és szponzorüzenetekkel. A nyomtatott sajtóban pedig a színes magazinok és újságok hasábjain sorakoztak a professzionális hirdetések, gyakran nemzetközi kampányok adaptációi.

A rendszerváltás utáni reklámok stílusa gyökeresen megváltozott. Míg korábban a reklám többnyire informatív és kedveskedő volt, most előtérbe került a markáns márkaépítés, a figyelemfelkeltés sokkolóbb vagy extravagáns eszközökkel. Megjelent a direkt összehasonlítás és az erőteljes image reklám. A ’90-es évek elején a reklámozók igyekeztek behozni a lemaradást: egymás után készültek a szórakoztató, emlékezetes szpotok, amelyek a mai harmincas-negyvenes generáció számára máig kultikus emlékek.

Először is, gombamód szaporodtak a reklámokban a celebek és ismert arcok. Míg a ’80-as években legfeljebb egy-egy modell vagy narrátor volt ismerős, addig a ’90-es években már színészek, énekesek, médiaszemélyiségek szerepeltek a hirdetésekben. Például a Postabank reklámkampányai igazi sztárparádét vonultattak fel. A legismertebb Postabank-reklámok egyike a “4 az majdnem 5” szpot volt 1995-ben, amelyben négy, monarchia-korabeli cirkuszi erőművész jelmezbe öltözött, bajuszos úriember ugrált és énekelt a színpadon. A humoros, abszurd jelenet arra utalt, hogy aki Posta Takarékjegyet vált, +4% kamatprémiumot kap – azaz a “négy az majdnem öt”, ahogy a dalocska mondta. A reklám annyira népszerű lett, hogy a benne szereplő muszkli-miskák kultstátuszba kerültek; még jelmezbálokon is megjelentek csíkos dresszes emberek, és sokan dúdolták a reklámdalt az utcán. A Postabank más spotjai is emlékezetesek: Reviczky Gábor színész egy egész sorozat humoros reklámban szerepelt, például egy kvízműsor-paródiában, ahol minden kérdésre csak azt felelte elborult arccal: “Postabank!”. Ezek a reklámok nemcsak a bank modern imázsát alapozták meg, hanem szállóigéket is termeltek. Ki ne emlékezne például a felboruló plüssmackóra a Postabank logójával – ez a kép a bank szimbólumává vált, utalva a bank innovatív, de játékos szemléletére.

A nagy nemzetközi márkák is gyorsan adaptálódtak a magyar piachoz, gyakran helyi ízekkel fűszerezve kampányaikat. A Pepsi például a ’90-es évek közepén nyereményjátékot hirdetett “Pepsi Sztárcsapat” néven (kupakokban lévő számokkal lehetett nyerni), amelyet Geszti Péter közreműködésével reklámozott. A Pepsi Számmánia 1995-ös reklámjában Geszti – aki akkoriban a Rapülők zenekar révén nagy népszerűségnek örvendett – szójátékok és képviccek sorát sütötte el pörgős vágások kíséretében. A szpot egyszerre reklámozta a Pepsit és a játék médiapartnereit (Népszabadság napilap, Danubius Rádió), igazi multimédiás kampány volt. A Pepsi azonban még ennél is emlékezetesebbet alkotott 1998-ban: a „Szia, Kata vagyok, van még egy Pepsid?” reklámot, amelyben Dobó Kata (akkor még pályakezdő színésznő) egy házibulin így szólította meg a fiúkat, majd együtt iszogatták a Pepsit. Ez a mondat – bár kicsivel túllép korunkon – afféle legendás popkulturális mém lett; Dobó Katát egy csapásra híressé tette, és sokan idézték viccből a bulikon a “Szia, Kata vagyok…” kezdetű bemutatkozást.

A hazai élelmiszer- és édességmárkák sem maradtak tétlenek: a konkurencia ösztönzőleg hatott rájuk. A Sport szelet csokoládé például egy egész reklámsorozatot készített a ’90-es évek végén, melynek főszereplője egy rasztahajú srác volt, aki elképesztő akrobatikus mutatványokat vitt véghez, miután Sport szeletet evett. A fülbemászó reggae-s beütésű zene és a humoros helyzetek (“nyugi, csak a Sport szelet hatása”) miatt ezek a reklámok mélyen beégtek a köztudatba. Szállóigévé vált a szlogen: „Ronda és finom” – ez ugyan a Chokito csokiszelet híres jelmondata volt, de gyakran együtt emlegették a Sport szelet kampányaival, mivel a Nestlé egyszerre két márkát is ilyen provokatív módon reklámozott a ’90-es években. A Chokito plakátjain és reklámfilmjében a termék “csúnyácska” külsejét viccesen vállalták, de hangsúlyozták az ízét – a merész önirónia friss hatást keltett a magyar reklámok között.

A mindennapi használati cikkek reklámjai is sokat változtak. A ’90-es években a korábbinál sokkal több mosópor, tisztítószer, kozmetikum közül választhattak a fogyasztók, és a cégek igyekeztek emlékezetes kampányokkal kitűnni. E korszak szülötte például a „Mosó Masa” figurája a Tomi mosópor reklámjában, vagy a „Wu2 sampon” bohókás szpotjai, amelyekben extrém frizurákat kreáltak a szereplőknek. Emblematikus lett az Ultra mosogatószer 1995-ös reklámja, amelyben a Pa-Dö-Dő énekesnő párosa (Falusi Mariann és Lang Györgyi) egy vidám, klipszerű kisfilmben énekelt arról, hogy „Tisztaságban otthon vagyunk”. A két művésznő extravagáns stílusa (zöld flitteres ruhákban táncoltak a konyhában) telitalálatnak bizonyult: az Ultra Viola névre keresztelt kampány nem csak a terméket adta el, de szórakoztatta is a közönséget. Ugyanígy ötletes volt a Tix Bio mosópor reklámja, amelyben Galkó Balázs színművész mint riporterré avanzsálva háziasszonyokat szólított meg az utcán. Arra kérdezett rá, hogy a “Hagyományos Mosóporral” vagy a Tix Bióval lettek-e tisztábbak a ruhák – a válasz persze a Tix Bio javára dőlt el. Itt hangzott el egy szójáték-szlogen: „Olcsóbb, Tixtább!”, amellyel a “tisztább” szó helyett a márkanevet csempészték a mondásba. Ez a kreatív szófordulat – melyet akár Geszti Péter is kitalálhatott volna – remekül példázza a ’90-es évek reklámnyelvének leleményességét.

A pénzügyi szektor reklámcsatája is figyelemre méltó a rendszerváltás után. A Postabank mellett az OTP és a frissen alakult biztosítók, brókercégek, magánnyugdíjpénztárak mind versengtek az ügyfelek figyelméért. Az OTP Bank egy meghökkentő reklámmal rukkolt elő 1995-ben: a folyószámla-kötvényét népszerűsítő szpotban Bajor Imre komikus színész tütüben, balerinaruhában táncolt, miközben dünnyögött valamit az OTP új befektetéséről. A jelenet szándékoltan szürreális volt – olyannyira, hogy a nézők nem is felejtették el. Sokan máig emlékeznek Bajor habos balettszoknyájára, még ha a konkrét termékre nem is. A Hungária Biztosító (a volt Állami Biztosítóból alakult új cég) pedig egy fekete macskás reklámsorozattal hívta fel magára a figyelmet. A Casco biztosítását népszerűsítő filmekben egy cuki fekete macska próbált folyton átszaladni egy autó előtt, balszerencsét hozva – de mivel a sofőr kötött Casco-biztosítást, nem érte kár. Az egyik változatban humoros csavarként egy fehér játékautót gurítottak a macska orra előtt, amin a nézők jót derülhettek. Ezek a reklámok ügyesen ötvözték a babona (fekete macska) motívumát a biztosítási üzenettel, és emlékezetes vizuális gegeket teremtettek.

A rendszerváltás utáni években a technológiai újdonságok reklámjai is megjelentek: az első mobiltelefon-szolgáltatók (Westel, Pannon GSM) hirdetései, a személyhívók (pager-ek) reklámjai, sőt a számítógépes cégek (Compaq, IBM) kampányai. 1995-ben például futott egy Easy Call személyhívó reklám, amelynek szlogenjét sok budapesti megjegyezte: „Csak a Váci út 19. alatt!” – utalva arra, hogy a készülék csak egy helyen kapható. A filmben az üzletemberek övén csipogó kis készüléket magyarázták el a nézőknek, jelezve, hogy ez mekkora újdonság. Bár a pager technológia hamar túlhaladottá vált a mobiltelefonok miatt, reklámja jól mutatja, hogy a reklámok feladata a ’90-es években már nem csak az igények fölkeltése volt, hanem az új eszközök és fogalmak megismertetése is a nagyközönséggel.

A ’90-es évek második felére a magyar reklám szakma teljesen felzárkózott a nyugati trendekhez. A reklámok narratívája gyakran épített történetmesélésre (mini-sztorik 30 másodpercben), a vizuális trükkök és számítógépes animáció pedig mindennapos lett. A reklámstílusok is diverzifikálódtak: volt, ami a meghatást célozta (pl. egy OTP életbiztosítás reklám megható családi pillanatokat mutatott be lágy zenével), volt, ami provokatív volt (pl. egy cigarettaellenes társadalmi célú hirdetés durva képekkel sokkolt), és persze a humor továbbra is népszerű maradt. Fontos megjegyezni, hogy a rendszerváltás után a reklám már nem csak tájékoztatás és szórakoztatás volt, hanem kemény üzleti fegyver. Óriási összegek mentek el a médiavásárlásra, kutatások elemezték a fogyasztói reakciókat, és a reklámipar a gazdaság fontos szektorává nőtt (sokan választották hivatásul, “menő” lett reklámosnak lenni).

A fogyasztói szokásokra és a márkák megítélésére ezek a reklámok jelentős hatással voltak. A szocializmus idején a reklám inkább követte a fogyasztást – az emberek megvették, ami kapható volt, a reklám pedig segített eligazodni vagy vonzóbbá tenni a hazai portékát. A ’90-es években viszont a reklám alakította a fogyasztást: új igényeket teremtett, márkahűséget épített ki, és a fiatal generációk számára már a reklámok jelentették a trendek forrását. Sok márka ekkor alapozta meg hosszú távú sikerét vagy bukott el a reklámstratégiája miatt. Például a Postabank kreatív reklámjai a ’90-es években fiatalos, innovatív bankimázst építettek – ez nagyban hozzájárult ahhoz, hogy rengeteg ügyfelet vonzzon (még ha a bank később pénzügyi okokból bajba is került, a reklámjai mint kommunikációs bravúrok vonultak be a történelembe). A Coca-Cola vs. Pepsi párharc a reklámok frontján is zajlott: sok fiatal emlékszik rá, hogy a Pepsi mennyire cool imázst épített (pl. a Dean Cain-féle “Pepsi Generation” reklámokkal vagy a már említett Dobó Kata-szpotokkal), míg a Coca-Cola inkább az érzelmekre ment rá (például a karácsonyi kamionos reklámok meghittségével). A hazai retró márkák közül többnek a sorsa is a reklámok tükrében alakult: a Traubisoda a ’90-es évek elején háttérbe szorult a kóla és narancsüdítők dömpingjében, bár a nosztalgia ereje életben tartotta; a Tibi csoki gyártója többször cserélt gazdát, de a márkát végül is megőrizték és újrapozicionálták (2000-es években új reklámokkal próbálták feléleszteni, pl. “Csodákra nem képes, de nagyon finom” jeligével). A Skála áruházlánc a piaci versenyben egyesült a Centrum hálózattal, de hiába – a nyugati multik (Tesco, Cora stb.) és a bevásárlóközpontok mellett végül eltűnt. Ezzel a Skála Kópé is nyugdíjba ment – bár a reklámtörténetben betöltött szerepe örök. A Márka üdítő és a Tisza cipő a 2000-es évekre retro brand lett, tudatosan építve a nosztalgiára a marketingjében (s ennek része volt, hogy felelevenítették a régi reklámokat, dizájnelemeket is).

Összegzésként elmondhatjuk, hogy 1960-tól a 90-es évek végéig a magyar reklám hihetetlen utat járt be: a kezdeti szerény, kissé merev propagandisztikus hirdetésektől eljutott a nemzetközi színvonalú, kreatív reklámkampányokig. Mindeközben a reklámok lenyomatai a társadalmi változásoknak is: a Kádár-korszakbeli reklámok soraiból kiolvasható a hiánygazdaság és a paternalista állam gondoskodó üzenete, míg a rendszerváltás utáni reklámok a fogyasztói verseny és a globalizáció tükrei. Nem véletlen, hogy ma a “retró reklámokat” ilyen nosztalgia övezi – ezek a kisfilmek és szlogenek egy generáció közös emlékezetének részei, időutazást kínálva a múltba. Ahogy egy korabeli szlogen mondta: „Ön ne habozzon, nyerjen a lottón!” – mi pedig ne habozzunk időnként feleleveníteni ezeket a régi reklámokat, mert a maguk módján mind nyertesek: megnyerték maguknak a közönség szívét és emlékezetét.

Források: A fenti összefoglaló számos korabeli dokumentum, sajtócikk és mai visszaemlékezés alapján készült. Felhasználtuk többek között Sas István reklámszakember írásait, a Kreatív és a Nők Lapja archív cikkeit.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Legtöbbet olvasott

Csak 5775 Ft

Népszerű

Smiling executive leaning on car, holding tablet.

Összefoglaló a lean menedzsmentről

A lean menedzsment a 20. század végén robbant be a termelés és a szolgáltatásmenedzsment világába, gyökeresen megváltoztatva az addig megszokott működési modelleket. Megdöbbentő újdonságként hatott a vállalati szférában, hiszen nem pusztán hatékonyságnövelő technikák gyűjteményeként, hanem komplett szemléletmódként kínált megoldást a vállalatok és szervezetek számára. Ráadásul az azóta eltelt évtizedek bebizonyították, hogy a lean filozófiát követő...
Corrupted businessman

A korrupció szociológiája

A korrupció olyan jelenség, amely minden történelmi korban és a világ szinte minden pontján megtalálható. Noha a korrupcióról gyakran úgy beszélünk, mint valami elvont, nehezen megfogható rosszról, valójában egy rendkívül összetett szociológiai és társadalom-lélektani jelenség. A közélet és a politikai berendezkedések egyik leggyakoribb és legrombolóbb problémájának tartják, de a hétköznapokban, a vállalati kultúrában, sőt a...
Data on the go

Hangolja sikerre Google Ads kampányát

[Ebben a cikkben ahhoz adok átfogó útmutatót, hogyan hangolhatod sikerre újonnan létrehozott Google Ads-kampányaidat. A következő lépések bemutatják, hogyan javíthatod a kampánybeállításokat és a hirdetések hatékonyságát, miközben időt és energiát spórolsz meg a mindennapokban. A 2025-ös online hirdetési felméréseim alapján a jól beállított kampányok akár 30–50%-kal is növelhetik a konverziós arányt, ezért fontos, hogy már...
Trust me, its user-friendly for any user

Hogyan segíthet a Google Ads az Ön ágazatában?

A Google Ads a világ egyik legkifinomultabb online hirdetési platformja, amely számtalan ágazat vállalkozásai számára kínál testre szabható és jól mérhető hirdetési megoldásokat. Legyen szó fizikai termékeket forgalmazó kiskereskedőről, jogi tanácsadást nyújtó szakemberről vagy épp utazásszervezéssel foglalkozó cégről, a Google Ads segítségével elérheti azokat, akik pontosan az Ön által kínált termékeket vagy szolgáltatásokat keresik. A...

Itt érsz el

© Copyright 2025