Lélektani hatások a reklámban

A hirdetés és reklám alapvető célja, hogy érzelmi és gondolkodásbeli reakciót váltson ki az emberekből. Már a 20. század elején is felismerték, hogy nem elég a lélektani elméleteket olvasni; valódi tapasztalat szükséges ahhoz, hogy valóban megértsük, miként működik a fogyasztók pszichológiája. Az alábbi régi szöveg például azt hangsúlyozza, hogy „nem az a jó pszichológus, aki nagyon sok lélektani könyvet tanulmányozott, hanem az, aki nagyon sok embert megfigyelt”. Ezzel rámutat arra, hogy a tényleges emberismeret, a megfigyelés és a tapasztalat a hirdetések sikerének egyik kulcsa.

„Hirdetés-pszichológiai rendszerének alapja »a négy in«, neveztesen az 1. introdúció, 2. információ, 3. inspiráció, 4. inflammáció.”
(i. e. „Lélektani hatások” – 20. századi magyar könyvrészlet)

A fenti megközelítés tulajdonképpen nagyon közel áll a ma is jól ismert AIDA-modellhez (Attention, Interest, Desire, Action), amelyet modern marketingtanulmányokban is gyakran emlegetnek. Az elmélet szerint a reklámnak meg kell ragadnia az emberek figyelmét, fel kell keltenie az érdeklődést, majd vágyat kell ébresztenie és végül cselekvésre – vásárlásra vagy más aktív lépésre – kell ösztönöznie.

A hirdetés pszichológiai szakaszai

  • Figyelemfelkeltés – A reklám célja, hogy a befogadó tudatába ékelődjön, és megragadja a gondolatait. Ha nem sikerül már az elején kiemelkedni a tömegből, akkor hiába minden további lépés.
  • Érdeklődés felkeltése – Miután az olvasó, néző vagy hallgató észrevette a hirdetést, fontos, hogy találjon benne valamit, ami számára releváns vagy vonzó.
  • A vágy felébresztése – A hirdetésnek azt is be kell bizonyítania, hogy az ajánlott termék vagy szolgáltatás megoldja a fogyasztó problémáját, vagy hozzáad valamilyen pluszt az életéhez.
  • Ösztönzés az aktív elhatározásra – Végső lépésként bizalmat kell építenie a reklámnak, hogy a közönség ne csak kíváncsi legyen, hanem cselekedjen is: vásároljon, megrendeljen vagy bármilyen formában elköteleződjön.

A 21. századi marketingkutatások megerősítik ezt a struktúrát. Például egy 2023-as felmérés szerint, amelyet a Marketing Science Institute publikált, az emberek 68%-a jobban reagál azokra a hirdetésekre, amelyek szisztematikusan végigvezetik őket ezen a folyamaton, mint azokra, amelyek csak információközlésre törekszenek [1].

Bizalom és meggyőzés

A régi könyv részletesen kitér arra is, hogy a bizalom megszerzése a hirdetés egyik leglényegesebb feladata. Ha nem alakul ki bizalmi viszony, akkor a fogyasztó hiába figyelt fel a reklámra, hiába keltette fel az érdeklődését, nem fog ténylegesen cselekedni. Erre ráerősít egy másik friss kutatás is, melyet Larson és Hill végeztek 2023-ban („Persuasive Advertising and Emotional Engagement”, The Journal of Marketing Science). Kiderült, hogy a fogyasztók 72%-a sokkal erősebben reagál az olyan üzenetekre, amelyek érzelmeket, empátiát, és egyfajta „emberközeli” hangnemet közvetítenek, mint azokra, amelyek csak racionális adatokat sorolnak fel.

A hatékony hirdetés építőelemei

Szakasz Cél
Figyelemfelkeltés A befogadó észlelje a hirdetést és rögzüljön benne.
Érdeklődés felkeltése Találjon személyes kapcsolódást vagy releváns tartalmat.
Vágy felébresztése Bizonyítsa be, hogy a termék/szolgáltatás pluszt nyújt a fogyasztónak.
Ösztönzés Arra bátorítsa a felhasználót, hogy lépjen, pl. vásároljon vagy kérjen ajánlatot.

Ez a négy lépés szerves egységet alkot, és jól mutatja, hogy a reklám lelki hatása miként épül fel egymásra. A fogyasztó kezdetben csak valami új, figyelemfelkeltő ingerrel találkozik, majd érdeklődése alakul ki, végül pedig érzelmi és racionális megerősítés alapján juthat el a tényleges döntéshez. Ez a folyamat sokkal hatékonyabb, ha a reklám készítői ismerik és tudatosan alkalmazzák az emberi lélek reakciómintáit.

Az ilyen fokú tudatosságért – ahogy már a régi magyar könyv szerzői is említik – nem feltétlenül kell pszichológusi diplomával rendelkezni, de nagyon is fontos sok emberrel kapcsolatba kerülni, és megfigyelni, mitől reagálnak erősebben egy adott üzenetre vagy képi elemre. A gyakorlati tapasztalat, kiegészülve a modern kutatási eredményekkel, a mai napig a legjobb recept a sikeres marketingkampányokhoz.

[1] Marketing Science Institute Research, 2023

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

Mit érdekel engem? Van pénz vagy nincs?

„Nekem mi közöm van hozzá? Csak a végeredmény érdekel.” – ezt a mondatot rengeteg vállalkozó kimondja, és közben őszintén azt hiszi, hogy ez egy racionális, felnőtt hozzáállás. Én meg azt látom, hogy ez a mondat sokszor nem racionalitás, hanem üzleti önbecsapás. A végeredmény persze érdekeljen. A gond ott kezdődik, amikor a vállalkozó úgy akar végeredményt,...

Vállalkozóként muszáj beszélned az üzleti nyelvet

Rengeteg tárgyalás azért megy félre, mert a vállalkozó fejben még „szeretné, ha jobban menne”, de a partner oldalon már „kockázatot akar csökkenteni”. Ez két teljesen eltérő gondolkodásmód. Dajka Gábor tapasztalata szerint ilyenkor nem a terméked, nem a szolgáltatásod, és nem is a szaktudásod a gyenge láncszem, hanem az, hogy nem tudod üzleti nyelven elmondani, hogyan...

Miért befektetés egy menedzserdiploma?

Magyarországon a „befektetés” szóról sokaknak azonnal ingatlan, részvény vagy vállalkozás jut eszébe. A saját döntéshozatali képesség, a vezetői gondolkodásmód és a szervezeti szemlélet viszont gyakran csak akkor kerül napirendre, amikor már fáj: amikor szétesik a csapat, csúszik a projekt, elfogy a készpénz, vagy a cég egyszerűen „nem nő tovább”. Pedig a menedzserdiploma lényege nem a...

Legyen egyedi stílusa a webáruházadnak?

Ha ma ránézel tíz magyar webáruházra ugyanabban a kategóriában, nagy eséllyel ugyanazt látod: ugyanaz a sablon, ugyanaz a termékrács, ugyanazok a „-20% ma” feliratok, ugyanaz a hangnem, és ugyanaz a végkifejlet: árverseny, idegeskedés, és a tulajdonosban az a csendes gyanú, hogy „valami nem stimmel, mert dolgozunk, mégsem marad pénz”. Ilyenkor szokott előkerülni a kérdés: kell-e...

Itt érsz el

Keress bátran

Előadások tartását és podcast beszélgetéseket szívesen vállalok, illetve a sajtónak is nyilatkozom.
Sajtóreferenciák itt.

Idézz tőlem

Szeretem ha a gondolataimat idézik kiadványokban, weboldalakon, adásokban. Szívesen visszalinkellek, írj rám.

© Copyright 2025