Amikor a marketing és az üzleti gondolkodás témája szóba kerül, nem sokan gondolnak elsőre a „Star Trek” univerzumára. Pedig van egy olyan faj, akiktől a profit- és üzletközpontú szemlélet tökéletes iskola lehet minden vállalkozó és marketinges számára. A Ferengik, akiket leginkább a „Star Trek: Deep Space Nine” című sorozat tett igazán híressé, a galaxis talán legádázabb kereskedői. Magasra tartják a „Profit mindenek felett!” zászlaját, és számos olyan szemléletet követnek, amiből akár mi is tanulhatunk, ha sikeres marketinget akarunk építeni. Ebben a cikkben szeretném megmutatni, melyek azok a Ferengi „mottók” – a hivatalos kifejezést használva „Szabályok” –, amiket a marketingben és az üzletfejlesztésben is alkalmazni érdemes. Mindezt szociálpszichológiai és menedzsment-szempontokat is figyelembe véve, mégis könnyed, szórakoztató formában. Bízom benne, hogy a végére te is úgy fogod érezni, ezek a kis, nagyfülű profitvadászok többet adnak, mint elsőre gondolnád.
Kik azok a Ferengik a „Star Trek” univerzumában?
Szerintem érdemes röviden áttekinteni, honnan ered ez a furcsa név és mit takar. A Ferengik egy humanoid faj a „Star Trek” világában, akiknek teljes kultúrája a profit maximalizálása köré épül. Egyénileg és társadalmilag is meghatározza őket, hogy miben látnak üzleti lehetőséget, hogyan tudnak gyorsan és hatékonyan pénzhez jutni, és miként tudnak minden helyzetet a maguk hasznára fordítani. A „Ferengi Szabályok” egyfajta „világtörvényként” funkcionálnak náluk, mintha számukra az egész élet egy nagy üzleti transzakció lenne, és minden lépést valamilyen ősi, bevált, rövid, de velős szabály irányítana. A Star Trek-sorozatban ezek a szabályok gyakran humoros formában jelennek meg, de valójában nagyon is komoly üzleti és pszichológiai megfigyelések rejlenek mögöttük.
Talán elsőre meglepő egy futurisztikus science-fiction univerzum szereplőit párhuzamba állítani a valós, 21. századi marketingstratégiákkal, de a science-fiction mindig is arról szólt, hogy a jövő képét a jelen problémáiból és lehetőségeiből vezesse le. Mi sem természetesebb, mint hogy a Star Trek alkotói egy olyan fajt is kitaláltak, amely a klasszikus kapitalista szemléletet némi görbe tükörrel mutatja fel – és eközben számos valós üzleti-praktikai elem is megjelenik.
Miért releváns a Ferengi kultúra a marketingben?
Mint marketinges, menedzser és a pszichológiai mechanizmusok iránt érdeklődő, észrevettem, hogy a Ferengik több alapelvben is kiemelkedőek, amelyek kísértetiesen emlékeztetnek a modern marketing stratégiákra. Sőt, néhány újabb, 2025-ös marketingtrendekkel foglalkozó elemzés szerint (amelyekben a vállalati gondolkodást és a fogyasztói pszichológiát is vizsgálták) a sikeres cégvezetők nagy része hasonló attitűddel áll a profit maximalizálásához, mint a sorozatban szereplő kis kereskedők. A különbség csak annyi, hogy a mi világunkban ezt diplomatikusan, marketingstratégiával, brandépítéssel és vevőelégedettséggel ötvözve valósítjuk meg.
A Ferengiknél a kereskedelem és a nyereség nem szégyellnivaló dolog, hanem az élet magasabb szintű formája. Vallják, hogy az üzlet a világ (vagy éppenséggel a galaxis) mozgatórugója, és minden interakció – legyen az diplomácia, személyes kapcsolat, esetleg barátság – potenciális lehetőség az előnyhöz jutásra. A marketing világában mi is sokszor ezt látjuk, csak éppen a vevő (vagy partner) elégedettségének hangsúlyozása mellett. Ezeknek a koncepcióknak a pszichológiai háttere is rendkívül érdekes, ugyanis a bizalom, a meggyőzés és a motiváció mind ott rejlik a Ferengi társadalom „csápjai” mögött. Ha ügyesen alkalmazod, a saját marketingedet is feltornázhatod a ferengi-szintre.
Ugyanakkor fontos megjegyeznem, hogy a Ferengik mentalitásában vannak olyan végletek is, amelyek a mi valódi világunkban már nem vagy csak sokkal árnyaltabban működnek. A marketingben nem elég a profitra hajtani – legalábbis hosszú távon biztosan nem –, hanem a fogyasztói elégedettséget, a márka iránti elköteleződést és a társadalmi felelősségvállalást is be kell építenünk a stratégiánkba. Ettől függetlenül a ferengi gondolkodásmód rengeteg hasznos elemét tanulmányozhatjuk és adoptálhatjuk.
A Ferengi „Szabályok” és a marketing összefüggései
A „Ferengi Szabályok” (vagyis a „Rules of Acquisition”) olyan ősi és szent kódexet alkotnak, amely több mint száz pontot tartalmaz (a sorozatban számos szabályt említenek, de nem mindig ismerjük meg mindet). E szabályok közül rengeteg utal az eladás, tárgyalás, árazás és piaci manipuláció lélektanára. A legtöbb szabály lényege: „Mindig mérd fel, hogyan jutunk minél nagyobb haszonhoz!” – de ez korántsem merül ki abban, hogy csak árat emelünk és lelépünk a pénzzel. Sokkal finomabb módszerekre is felhívják a figyelmet, például a vevő szükségleteinek előtérbe helyezésére, az alkura, a piaci réseken való gyors megjelenésre.
Én gyakran szeretek párhuzamot vonni e szabályok és a modern marketing eszköztára között. Bár a Star Trek világában mindez persze humoros, karikaturisztikus formában jelenik meg, mégis tetten érhető a marketing tananyagokban is ismert eszközök egy-egy ősi, ironikus formája. Ilyen például a limitált ajánlat (egyik Ferengi szabály szerint: „Az idő pénz, barátom, de ha nem vagy elég gyors, más profitál belőle!”), vagy éppen a cross-selling gondolat („Ne csak egy terméket adj el, ha többet is eladhatsz!”). Sőt, a ferengi karakterek gyakran manipulálják a piaci információkat, ami nekünk marketingeseknek is ismerős lehet – persze etikusan, valós adatokra alapozva és megbízható módon érdemes végezni a piackutatást.
„A Ferengik nem félnek kimondani, amit mi, marketingesek sokszor burkoltan teszünk: Minden egyes fogyasztói interakció lehetőséget rejt a növekedésre.” – Dajka Gábor
Pszichológia a Ferengi mentalitás mögött
Mint a pszichológiai mechanizmusok iránt érdeklődő, mindig is lenyűgözött, hogy a Ferengi jelenség mennyire ragadja meg az emberi viselkedés alapvető mozgatórugóit – ilyen a kapzsiság, a jutalomkereső magatartás, a félelem a kimaradástól (FOMO), és az a vágy, hogy az ember mindig többet akarjon, mint ami éppen van. A modern marketing is nagyban épít ezekre a motivációkra, például a „csak ma él az akció” típussal, az exkluzív klubtagságokkal vagy a személyre szabott ajánlatokkal, melyek mind kihasználják azt, hogy az emberek nem akarnak kimaradni, és szeretnek különlegesnek érezni magukat.
Az a ferengi alapelv, hogy mindenki valamit akar és valamit ad cserébe, tökéletesen passzol a piaci tranzakciók pszichológiai szerkezetébe is. Hisz gondold csak el, amikor valaki vásárol tőled, valójában a terméked vagy szolgáltatásod mögötti érzelmi töltetet, „magasabb szintű vágyat” is megveszi. Nem véletlen, hogy a modern marketingben egyre többet beszélünk az érzelmi kötődésről, a brand-lojalitásról és a sztorik fontosságáról. A ferengi mentalitás szerint: „Mondd el úgy a történeted, hogy másoknak is megérje beszállni!” Ez nem is olyan távoli attól, ahogy a brandépítésben sűrűn hangoztatjuk a történetmesélés (storytelling) erejét.
A Ferengik és a tárgyalástechnika: alkudozás mesterfokon
Ha bármelyik Star Trek epizódban megjelent egy ferengi, akkor az egyik legelső momentum, hogy rögtön alkuba akarnak bocsátkozni. Szeretnének minél előnyösebb megállapodást kicsikarni, és minden apró nüanszot a maguk javára fordítani. Ez az alkukészség sokszor extrém formában jelenik meg (kicsit talán humorosan is), de a marketingben és az üzleti életben ez ismerős terep: nálunk is kulcsfontosságú, hogy hogyan alkuszunk a beszállítókkal, partnerekkel, hogyan alakítjuk ki az árrést, a promóciós együttműködéseket vagy épp a jutalék-rendszereket.
A 2025-ben végzett piackutatói felmérések szerint a sikeres cégek 70%-a alkalmaz valamilyen komplex tárgyalási-stratégiát, melyben pszichológiai és viselkedéstudományi eszközöket is bevet. Ilyen például az ár- és értékérvelés, a dinamikus árképzés, a mennyiségi kedvezmények rendszere vagy éppen a partneri bizalom építése. A ferengi alkudozások is erre mutatnak rá: mindig igyekezz egy lépéssel a másik előtt járni, ismerd a valós igényeit, és használd ki, ha egy pluszérték még bevethető, amivel magasabb árat vagy kedvezőbb feltételeket tudsz elfogadtatni.
Hogyan jelenik meg az etika kérdése?
A Ferengik világában az etika nem kap túl nagy hangsúlyt – ők maguk is inkább a saját szabályrendszerükhöz igazodnak, mint az univerzális morálhoz. A Star Trek sorozatban sokszor fel is hívják erre a figyelmet, és gyakran komikus vagy ironikus helyzeteket teremtenek a szereplők. A modern marketingben azonban már nem lehet teljes mértékben figyelmen kívül hagyni az etikai és jogi szempontokat. GDPR, fogyasztóvédelem, transzparens reklámozás, adatbiztonság – mind-mind olyan területek, ahol nem csupán a profit a lényeg, hanem a jogszerű, etikus működés is.
Én a saját vállalkozói gyakorlatomban úgy látom, hogy a hosszú távú ügyfélkapcsolatok, a hírnév és a márka megítélése sokkal jobban profitál abból, ha átláthatóan és fair módon járunk el, mint ha mindenáron pillanatnyi haszonra törekszünk. Persze, a Ferengik is alkalmaznak olyan trükköket, amelyekből tanulhatunk (például a hiánygazdálkodás mesterei: drágává teszik azt, amiből kevés van, és megteremtik a keresletet ott, ahol addig nem volt), de a valós piacokon fontos, hogy a fogyasztók ne érezzék magukat becsapottnak. Ez néha finom egyensúlyozás, de a modern marketingstratégia a ferengi taktikáknál sokkal cizelláltabb és felelősebb szemléletet követel.
„A Ferengik megtanítanak arra, hogyan legyünk céltudatosak a profitban, de arra is emlékeztetnek, hogy az etika nélküli haszon gyakran visszaüt.” – Dajka Gábor
Vevői élmény, mint modern profitforrás
Habár a sorozatban a Ferengik nem sokat beszélnek a vevői élményről, mégis, a marketing szemszögéből könnyen adaptálhatjuk az ő profitmaximalizáló hozzáállásukat a mai kor egyik legfontosabb kulcsterületére: a vásárlói élményre. Manapság a marketing trendek arról szólnak, hogy az ügyfelet a középpontba kell helyezni. A ferengi szemlélet alkalmazása azt jelentené, hogy aprólékosan figyeljük: mi mindenre vevő az illető, hol vannak újabb lehetőségek, hogyan lehet további terméket vagy szolgáltatást értékesíteni neki. S míg ők a galaktikus csatornákon nyomják a reklámjaikat, addig mi a digitális platformokon próbálunk minél célzottabban megszólítani egy-egy fogyasztói csoportot.
Miközben a fogyasztók egyre tudatosabbak, a marketingnek nem csupán a meggyőzés, hanem a megelégedettség a célja. Ha ferengi nyelvezetre fordítom: a túl direkt módon becsapott vásárló elveszett vevővé válik, és kevesebb a profit. A Ferengiknél ez talán kevésbé fontos, de a valós piacon tisztában vagyunk vele, hogy ha valakit egyszer átversz, nem tér vissza, ráadásul negatív szóbeszédet is generálhat. Érdemes tehát a gyors haszon helyett a visszatérő vásárlókra építeni, amit a Ferengik kissé torzított, karikatúraszerű formában ugyan, de képviselnek. Szerintük is a vevő pénztárcája végtelen, csak tudni kell, mikor és hogyan kínáljunk fel számára újabb alkut.
Brandépítés és a ferengi gondolkodás
A brandépítés számomra a marketing alapköve. Sokan úgy gondolják, hogy a Ferengik nem figyelnek ilyesmire, hiszen ők csak haszonra mennek. Ám ha jobban belegondolunk, ők is felépítenek egyfajta „márkát”: a megbízhatatlan, de mégis mindig van valami, amit meg tudnak oldani. Például a sorozat egyik központi helyszíne, a Deep Space Nine űrállomáson Quark bárja valójában egy ikonikus márka: tudják róla, hogy Quark bármilyen üzletbe beszáll, de megvannak a saját szabályai. A vendégek is sejtik, hogy sokszor előfordulhat csalás a háttérben, mégis újra és újra visszatérnek, mert ez is része a „márkaélménynek”.
A modern marketingben a márkaépítés kulcsfogalom, ahol meghatározó, hogy milyen történetet, érzelmi kapcsolatot és értékrendet közvetítünk a vásárlók felé. Itt fontos különbség, hogy mi a valós világban stabil bizalmi pontot akarunk kiépíteni, ami hosszú távú elköteleződést generál. De a ferengi gondolkodásból megtanulhatjuk, hogy néha merjünk eltérni a megszokott sémáktól, alakítsunk ki egyedi, „pimaszabb” vagy meglepő brandet, ami kitűnik a konkurensek közül.
Milyen gyakorlati marketing-ötletek származhatnak a Ferengiktől?
Rengeteg ötletet lehet átültetni a saját vállalkozásodba vagy marketingtevékenységedbe. Hadd soroljak fel néhányat:
- „Mindig keresd a kiskaput”: A Ferengik imádják a kiskapukat, a fel nem tárt lehetőségeket. A marketingben ez annyit jelent, hogy érdemes figyelned a piaci réseket, a fogyasztók látens igényeit. Néha ott bújik a legnagyobb piaci potenciál, ahonnan a konkurencia még nem fedezett fel semmit.
- „Tudasd a vevővel, hogy mi az előny számára”: A Ferengik sosem csak azt mondják, hogy „vedd meg”, hanem meggyőzik a másikat arról, milyen haszna lesz belőle. A marketingben is kulcs, hogy az üzeneted a fogyasztó nyelvén szóljon: ne a termék műszaki adatait, hanem az előnyeit hangsúlyozd.
- „Legyél rugalmas, de határozott”: A Ferengiknél a tárgyalás és az alku folyamatos tánc: gyakran változtatnak ajánlatot, ha látják, hogy azzal több profitot érhetnek el. A mai marketingben is alkalmazható ez: A/B tesztek, dinamikus árazás, folyamatos kampányoptimalizálás. Ne félj a real-time módosításoktól.
- „Építs kapcsolati hálót”: A Ferengik sosem dolgoznak magányosan: mindig van valaki, akivel közös üzletet kötnek, és akit később újra fel lehet hívni. A kapcsolati marketing (relationship marketing) a modern üzleti életben is alapvető. Ha jól bánsz a partnereiddel, rengeteg kölcsönös előnyre tehetsz szert.
- „Tudj ‘nemet’ mondani a rossz üzletekre”: Bizony, a Ferengik is tudják, hogy nem minden bolt éri meg. A marketingben és a cégépítésben is fontos szempont, hogy ne fogadj el minden lehetőséget: priorizálj a haszon és az erőforrásaid szempontjából.
Adatalapú döntéshozatal ferengi módra
A ferengi világban nem kifejezetten jelenik meg a digitális adat fogalma (végül is egy 90-es évekbeli sorozatról beszélünk), de ha modern szemüveggel nézzük, a Ferengik biztos, hogy rajonganának a nagy adathalmazokért (big data). Gondoljunk bele: a Ferengiknél a legapróbb részleteket is számon tartják egy üzletről, és visszaemlékeznek minden korábbi deal-re, hogy később fel tudják használni. Ez a fajta gondolkodásmód kísértetiesen hasonlít a big data és a marketing automatizáció 2025-ös trendjeire, ahol a gépi tanulás és a mesterséges intelligencia segít az ügyféladatok, a konverziós adatok és egyéb metrikák elemzésében.
A marketing AI a jelenlegi vállalkozói világban is arra törekszik, amire egy ferengi kereskedő: tudni akarja, ki mit vesz, mennyiért, mikor, milyen körülmények között, és melyik ajánlattal lehet legközelebb visszacsalogatni. A ferengi gondolkodás azt diktálná: „Minél több adatod van, annál inkább optimalizálhatod a profitot.” A modern marketing megerősíti ezt, csak mi már kiegészítjük a fogyasztói bizalom és a transzparencia fontosságával. Ha azonban ügyesen és etikusan használod az adatelemzést, te magad is valódi „ferengi nagykereskedővé” válhatsz – persze emberi arcéllel.
Ferengik a fogyasztói bizalomért? Igen, de…
Egy klasszikus kifogás, amit a Star Trek-fanok is megemlítenek: a Ferengik nem igazán törekednek a „fair play”-re. Ebből adódik a nagy kérdés: hogyan építhetek fogyasztói bizalmat, ha egy olyan fajtól merítek inspirációt, akit a kapzsiság és az önös érdek mozgat? Úgy vélem, az a különbség, hogy mi a valóságban tudjuk, a „gyors és alapos nyereség” hosszú távon csak úgy tartható fenn, ha közben a vevő, az ügyfél is jól érzi magát az üzleti kapcsolatban. Ha csak egyszeri haszonra hajtasz, rövid távon működhet, de hosszú távon tönkreteszi a hírneved. A ferengi gondolkodás viszont segíthet abban, hogy sose felejtsd el, miért csinálsz mindent – a profit, a vállalati siker céljából. Ez az a keret, amiből nem érdemes kiesned, ám ezt lehet „soft marketinggel” és vevőelégedettségre törekvéssel párosítani.
Kitekintés: a Ferengik és a jövő marketingje
A marketing jövője – úgy gondolom – a digitális tér egyre mélyebb integrációja, a mesterséges intelligencia, a prediktív analitika és a személyre szabottság felé halad. A Ferengik is biztosan imádnák ezeket a technológiákat, hiszen minél több eszköz áll rendelkezésre, annál több lehetőségük van a profitmaximalizálásra. Ma már nemcsak az a kérdés, hogy hány platformon hirdetsz, hanem az is, milyen algoritmusokkal célzod a fogyasztóidat, milyen marketing AI-t használsz, és milyen gyorsan tudsz reagálni a piaci változásokra.
Szerintem a ferengi szemlélet ebből a szempontból is örök érvényű: alkalmazkodj gyorsan, használd ki, amit a technológia kínál, és mindig tudd, merre mozdul a piac. Ha a Metaverzum vagy a kiterjesztett valóság (AR) lesz a következő nagy hullám, akkor a ferengi mentalitás rögtön ráugrana, új árukat és csatornákat kialakítva. Nekünk, marketingeseknek, vállalkozóknak is hasonló flexibilitásra van szükségünk, persze a megbízhatóság és az etikai keretek megtartása mellett.
Táblázat: Ferengi szabályok és modern marketing párhuzamai
Készítettem egy táblázatot, amely néhány jellegzetes ferengi gondolatot vet össze a modern marketing gyakorlati elemeivel.
Ferengi „Szabály” / Gondolat | Modern Marketing Megfelelő | Hasznosíthatóság | Kockázat |
---|---|---|---|
„Mindig tudj alkudni és kedvezményt adni, ha szükséges” | Dinamikus árképzés, kuponrendszerek, akciók | Növeli a fogyasztók elkötelezettségét és árérzékenységét | Következetlen árpolitika esetén csökkenhet a márkaérték |
„A profit maga az élet” | Profitmaximalizálás, ROI-központú marketing | Minden kampány hatékonysági mérőszám alapján optimalizálható | Csak rövid távú szemlélet esetén elidegenítheti a fogyasztókat |
„Ne engedd, hogy az érzelmek felülírják az üzletet” | Adatalapú döntéshozatal, precíz KPI-mérés | Tárgyilagos elemzéseket segít, csökkenti a szubjektív hibákat | Túl rideg, személytelen lehet, veszélyezteti a márka emberi arcát |
„Minden helyzet lehetőség az üzletre” | Új piaci szegmensek, alternatív reklámcsatornák, kiegészítő termékek | Növeli a kreativitást, segíti a piaci rések feltárását | Túlvállalás vagy erőforráshiány esetén a minőség rovására mehet |
„Kérd el az árat: ha van rá vevő, megéri” | Prémium termékek, exclusivity marketing | Magasabb árrés és márkaérték kialakítása | Erős verseny vagy recesszió idején visszaüthet a túl magas ár |
Összegzés: Mit tanulhatunk a Ferengiktől?
Összefoglalva úgy gondolom, a Ferengik a maga kissé karikatúraszerű, kapzsi módján remek példát mutatnak nekünk, marketingszakembereknek, menedzsereknek és vállalkozóknak arról, miként álljunk hozzá céltudatosan a profit kérdéséhez. Rávilágítanak, hogy a rugalmasság, az alkukészség, a piaci rések folyamatos figyelése, az érzelmi befolyásolás és a nagy adag kreativitás bizony jól jöhet, ha eredményeket akarunk felmutatni. Ugyanakkor fontos a modern világban hozzátennünk a fogyasztói bizalom, az etikusság és a fenntartható növekedés szempontjait. A Ferengik annyira ráfókuszálnak a profitra, hogy olykor figyelmen kívül hagyják a partneri és vevői elégedettséget, ami nálunk nélkülözhetetlen a hosszú távú sikerhez.
A marketing AI és a digitalizáció korában még inkább szükség van arra, hogy cégvezetőként vagy marketingesként egyben gondolkodj a profitmaximalizálásról és a márka hosszú távú építéséről. A ferengi gondolkodás, melyet a „Star Trek” alkotói humoros és szélsőséges példákkal illusztráltak, egy éles emlékeztető: minden piaci környezet tele van lehetőséggel, csak fel kell ismerni és ki kell aknázni. Ezt azonban érdemes a modern marketing etikai, pszichológiai és vevőközpontú szemléletével ötvözni, hogy a végeredmény valóban fenntartható és sikeres legyen.
„Aki ügyesen kombinálja a ferengi mentalitást a modern marketing eszközeivel, nem csupán profitot generál, de hosszú távon is stabil, megbecsült piaci szereplővé válhat.” – Dajka Gábor
A történetírás egyik érdekes pontja, hogy a Ferengik eredetileg (a 80-as évek végén és a 90-es évek elején) inkább komikus negatív figuraként jelentek meg. A „Star Trek: Deep Space Nine” sorozat mégis mélyebben bemutatta, miként működik a társadalmuk. Ekkor lett igazán látható, mennyi finom részlet van a „kapzsi kereskedő” sztereotípiája mögött. Mi, akik a való életben cégeket építünk, marketingstratégiákat tervezünk, tanulhatunk ezekből a rétegekből. Láthatjuk, hogy a Ferengik ideális példát jelentenek arra, hogyan lehet a folyamatos üzleti lehetőségek keresése életstratégia. Ám az emberközpontúság, az empátia, a bizalom és az értékalapú megközelítés is kulcsfontosságú lett napjainkra.
Végül azt kívánom, hogy ha legközelebb nézed a „Star Trek” epizódjait, vagy éppen a Deep Space Nine ferengi bárjának jeleneteit, gondolj bele: „Milyen marketing- vagy üzleti fogásokat látok ebben?” Garantálom, hogy meglepő felismerésekben lesz részed. Talán még arra is rájössz, hogy a te vállalkozásodban is vannak hasonló, ferengi-szerű elemek, amiket érdemes továbbfejleszteni vagy épp új módon alkalmazni. És ki tudja, ha egyszer mi is egy intergalaktikus piacon próbálunk érvényesülni, lehet, hogy még jobban meg kell majd tanulnunk a ferengi szabályokat. Addig is maradnak nekünk a digitális csatornák, az AI, a fogyasztói élmény és az a bizonyos elszántság, amit ők is hirdetnek: „A profit az első!” – de sose feledjük, mi, emberek (és fogyasztók) mégiscsak többről szólunk, mint puszta számokról.
Kellemes tanulást és alkalmazást kívánok, hadd legyen ez egy játékos inspiráció, ami segít megemészteni a marketing és az üzleti élet néha szárazabb részeit is! Ha legközelebb tárgyalásra, kampányra, árazásra készülsz, jusson eszedbe a ferengi mentalitás: legyél ravasz, legyél hatékony, de sose feledkezz meg arról, hogy a hosszú távú siker titka az ügyfél elégedettsége, az etikus hozzáállás és a kreativitás. Ez a három dolog az, ami valódi, mély profitot eredményez – talán még a Ferengik is tanulhatnának tőlünk erről egy kicsit!