A számok mögötti igazság: amikor a „siker” csak illúzió

17 év a marketing világában megtanított valamire: a látszat gyakran csal. Business coachként és marketing szakértőként belülről látom az ügynökségek működését, és amit látok, az sokkoló. A marketing ügynökségek 34%-a bezár az első 5 évben, de a valódi tragédia nem ez. Hanem az, hogy a „sikeresek” jelentős része is egy hazugságra épül. Kormányközeli megbízások, 20-23 éves kezdők minimálbérért, és egy rendszer, ami úgy van kitalálva, hogy bárki bármikor pótolható legyen. Ez nem siker – ez túlélés a szakma kárára.

A probléma gyökere mélyebb, mint gondolnánk. Az ügynökségek elveszítették a kapcsolatot azzal, amiért létrejöttek. Nem értik a vállalkozókat, nem ismerik a fogyasztók valós problémáit, és nem is akarják megismerni. Miért is tennék, amikor egy kormányzati tender biztosabb bevételt jelent, mint ötven kisvállalkozó igényeinek megértése?

A modern rabszolgaság: amikor a kreativitás futószalagon készül

Nemrég egy „sikeres” ügynökség tulajdonosa dicsekedett nekem: „Olyan rendszert építettünk, hogy ha egy PPC-s felmond, akkor egy fél nap alatt betanítjuk az újat.” Büszke volt rá. Én megdöbbentem. Ez nem hatékonyság – ez a kreativitás halála. Amikor egy fiókkezelő vagy szövegíró félnapi képzéssel pótolható, akkor már nem marketingről beszélünk, hanem gyári munkáról. A kisvállalkozások 61%-a küzd cash flow problémákkal, részben azért, mert az ügynökségek, akiknek segíteniük kellene, maguk sem értik, mit jelent vállalkozni.

A rendszer perverz logikája egyszerű: minimálbéres huszonévesek, akik még sosem vezettek vállalkozást, sosem küzdöttek meg ügyfelekért, sosem feküdtek ébren azon aggódva, hogy ki tudják-e fizetni a béreket. Ők adnak tanácsot kezdő vállalkozóknak. Természetesen nem működik. Nem is működhet. Egy 23 éves, aki pl. a vendéglátásból, vagy a hosztesz munkából egyenesen egy ügynökséghez került, honnan tudná, hogy hogyan kell egy vállalkozást vezetni? Hogyan kell ügyfélértéket számolni? Hogyan kell felépíteni egy marketingrendszert?

A kormányközeli paradicsom csapdája

„Megvan a projekt!” – hallom a „nagyon nagyoktól”. 3-4x-es ár a piaci árak felett. Ez bizony kormányzati megbízás. Fix bevétel, kiszámítható munka, és nincs valós teljesítési kénszer – csak kattintás legyen, meg nagy elérés. De mi az ára? Elveszítik az érzékenységüket a piac iránt. Elfelejtik, hogyan kell valódi értéket teremteni. Amikor a bevétel nagy része garantált forrásból érkezik, miért is foglalkoznának azzal, hogy megértsék a kisvállalkozók napi küzdelmeit?

Látok ügynökségeket, amelyek 80%-ban kormányzati megbízásokból élnek. Papíron sikeresek. Stabil bevétel, növekedés, bővülés. De most, hogy a politikai szél kezd megfordulni, pánikba estek. Ők is külföldre menekülnek, de sosem tanulták meg, hogyan szerezzenek és tartsanak meg valódi ügyfeleket. Külföldön is le fogják égetni a hazánkat.

Csak 5775 Ft
kozepen

A futószalag-marketing tragédiája

A modern ügynökségek büszkék a „hatékonyságukra”. Sablonok, folyamatok, protokollok. Fél nap alatt bárki betanítható. De mi történik a minőséggel? Mi történik az egyediséggel? Amikor minden kampány ugyanúgy néz ki, minden szöveg ugyanazt mondja, minden stratégia ugyanazt követi, akkor már nem marketingről beszélünk. Ezt gyártásnak hívják, amit már jellemzően az AI gyárt le.

Egy vállalkozó nemrég ezt mondta nekem: „Három ügynökséget próbáltam, mind ugyanazt mondta, ugyanazt csinálta, és egyikük sem értette, mit akarok.” Természetesen nem értették. Hogyan is érthették volna? A 22 éves account manager, aki tegnap még kutyakozmetikus volt, honnan tudná, milyen 15 éve építeni egy vállalkozást? A rendszer nem az értékteremtésre van kitalálva, hanem a túlélésre. Minimális költség, maximális kihasználás, cserélhető emberek. Ez nem fenntartható.

Van kiút? A valódi értékteremtés útja

De nem minden elveszett. Vannak ügynökségek – kevesen, de vannak –, amelyek másképp csinálják. Nem a kormányközeli megbízások után futnak. Nem minimálbéres kezdőket zsákmányolnak ki. Tapasztalt szakembereket alkalmaznak, akik értik a vállalkozás valóságát. Időt szánnak arra, hogy megismerjék ügyfeleiket, megértsék a problémáikat, és valódi megoldásokat kínáljanak. És talán azt gondolja az olvasó, hogy ők drágábbak. Jóval drágábban. Ezzel szemben a valóság az, hogy olcsóbbak!

Ismerek egy kis ügynökséget, 8 fős csapat, átlagéletkor 35 év. Mindegyikük volt már vállalkozó vagy dolgozott vállalkozásban. Értik, miről beszélnek. Nem vesznek fel minden ügyfelet, nem mondanak igent minden projektre. De akikkel dolgoznak, azok maradnak. Miért? Mert valódi problémákat oldanak meg, nem csak kampányokat gyártanak. Mi a különbség? Nem a volumenre mennek, hanem az értékre. Ez a jövő – ha van jövő. Mert a jelenlegi modell, ahol minimálbéres fiatalok futószalagon gyártják a „kreatív AI megoldásokat” kormánytámogatott ügynökségekben, az etikátlan.

Források:

Avid Panda: 34% of Advertising Agencies Fail Within the First 5 Years
LendingTree: Percentage of Businesses That Fail
AgencyAnalytics: Marketing Agency Industry Trends and Benchmarks for 2024

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

Miért dolgozz együtt egy ENTJ személyiségszerkezetű marketingessel?

Ha marketingest keresel, általában azt nézed, mennyi pénzt költött már el hirdetésre, hány ügyfele volt, mennyire olcsó, és persze mit ígér. Azt viszont nagyon ritkán vizsgálja egy vállalkozó, hogy kivel fog együtt gondolkodni hónapokon, éveken keresztül. Márpedig a marketinges nem „hirdetésgomb-nyomogató”, hanem a cégstratégiád egyik legfontosabb partnere. Ebben a cikkben azt járom körbe, miért érdemes...

AI-pszichózis: kognitív torzítások

A mesterséges intelligencia (MI) mindennapjaink részévé vált, azonban nemcsak hasznos eszköz, hanem pszichológiai szempontból potenciális kockázatokat is hordoz. Egyre több jel utal arra, hogy a MI-alapú rendszerek – legyen szó csevegőbotokról, ajánlórendszerekről vagy közösségi média algoritmusokról – képesek megerősíteni az emberek téves nézeteit, torzítva ezzel a valóság észlelését. Szélsőséges esetekben ez a folyamat kognitív torzulásokhoz,...

Bevezetés az iparűzési adóba

Ha Magyarországon vállalkozol – akár egyéni vállalkozóként, akár kft.-t viszel –, az iparűzési adó (helyi iparűzési adó, HIPA) gyakorlatilag kikerülhetetlen. Ez az az adó, amit nem a nyereséged, hanem elsősorban a bevételed után fizetsz, és amit az önkormányzat szed be. A bevételalapú logika miatt sok vállalkozó érzi igazságtalannak: „még nem kerestem semmit, de már adózom”....

Megvan az AI-Powered Performance Ads Certification vizsgám

A napokban sikeresen megszereztem a Google „AI-Powered Performance Ads Certification” minősítését. Ez a hír önmagában talán csak egy sor lenne az önéletrajzomban, vagy egy LinkedIn poszt tárgya, de a mögötte húzódó szakmai tartalom és a piaci implikációk sokkal mélyebbek annál, mintsem hogy egy vállrándítással elintézzük. Nem a papír a lényeg, hanem az a szemléletváltás, amit...

Itt érsz el

Keress bátran

Előadások tartását és podcast beszélgetéseket szívesen vállalok, illetve a sajtónak is nyilatkozom.
Sajtóreferenciák itt.

Idézz tőlem

Szeretem ha a gondolataimat idézik kiadványokban, weboldalakon, adásokban. Szívesen visszalinkellek, írj rám.

© Copyright 2025