A 2025. november végi Cloudflare-leállás – amikor a fél internet elérhetetlenné vált

2025. november 18-án kora délután (magyar idő szerint 12:20 körül) a Cloudflare globális hálózatában súlyos zavar keletkezett, amely számos weboldalt és online szolgáltatást elérhetetlenné tett világszerte. A hiba következtében a felhasználók a böngészés során gyakran nem a kért oldalak tartalmát látták, hanem hibaüzeneteket. Jellemzően egy „Internal server error” feliratú oldal jelent meg, vagy egy olyan üzenet, amely a Cloudflare védelem feloldását kérte (pl. „Kérjük, oldja fel a challenges.cloudflare.com tiltását a folytatáshoz”). Röviden: a web forgalmának jelentős része egyszerűen nem jutott át a Cloudflare hálózatán, így az érintett honlapok “fél internetként” egyik pillanatról a másikra eltűntek a felhasználók számára.

A problémát kezdetben a felhasználók jelezték: a DownDetector monitoring oldal szerint (amely maga is Cloudflare-t használ, így szintén akadozott) percek alatt több tízezer hibajelentés érkezett olyan népszerű oldalakra, mint az X (Twitter) vagy a ChatGPT. 12:48-kor (CET) a Cloudflare hivatalosan is elismerte a problémát, és közölte, hogy globális hálózati hibát vizsgálnak. Ekkorra már egyértelmű volt, hogy a cég infrastruktúrájának megingása egymástól függetlennek tűnő webhelyek hosszú sorát érinti, hiszen a Cloudflare az internet “láthatatlan” alapját képezi sok szolgáltatás mögött.

Az első órában a helyzet hullámzó volt: időnként néhány oldal frissítésre betöltött, majd újra hibát jelzett. Ez azért történhetett, mert a Cloudflare rendszere hol részlegesen helyreállt, hol ismét összeomlott – utólag kiderült, hogy belső folyamatok lefutásától függően ingadozott a működés (erről bővebben a technikai részben). 13:30 körül már látszottak a javulás első jelei a forgalomban, bár ekkor még sok felhasználó találkozott hibákkal. Néhány perccel 14:00 után a vállalat közölte, hogy azonosították a probléma konkrét okát, és megkezdték a szükséges javításokat a rendszerben. A kritikus hiba tényleges elhárítása röviddel ezután megtörtént: 15:42-kor a Cloudflare kiadott egy frissítést, miszerint „a javítást végrehajtották, és úgy hiszik, az incidens mostanra megoldódott”. Ezzel egy időben a cég megkezdte a fokozott monitorozást, hogy kiszűrjön minden további rendellenességet, és bizonyos szolgáltatásait ideiglenesen korlátozta a gyorsabb helyreállítás érdekében (például Londonban átmenetileg lekapcsolták a WARP titkosított proxy szolgáltatást).

A hálózati forgalom ezt követően fokozatosan normalizálódott. A Cloudflare beszámolója szerint UTC 14:30-ra (15:30 CET) a magforgalom nagy része már helyreállt, és a kapcsolódó szolgáltatások hibaszintjei csökkenni kezdtek. Ugyanakkor néhány alrendszerben – például a Cloudflare ügyfél adminisztrációs irányítópultján – továbbra is akadozott a működés (jellemzően bejelentkezési problémák formájában) a délután folyamán. A mérnökök utólagos jelentése alapján 17:06 UTC-re (18:06 magyar idő szerint) minden rendszer visszaállt normál állapotba, beleértve az addig letiltott vagy hibásan működő komponenseket is. A Cloudflare végül 19:28 UTC-kor nyilvánította teljesen megoldottnak az incidenst a státuszoldalán, miután lezárta a vizsgálatot és meggyőződött róla, hogy a szolgáltatások világszerte stabilan működnek.

Összességében a kiesés nagyjából 3 órán át okozott kritikus fennakadásokat az internet jelentős szeletében, majd további néhány órán belül állt helyre teljesen minden érintett szolgáltatás. A legsúlyosabb időszak 11:20 és 14:30 UTC között volt (magyar idő szerint kb. 12:20 – 15:30), ezalatt a Cloudflare hálózatán áthaladó kérések jelentős része hibára futott. Délután négy órára azonban a legtöbb weboldal újraéledt, és estére már nyoma sem maradt a globális leállásnak.

A hiba technikai háttere

A vizsgálat megállapította, hogy a leállást nem kibertámadás vagy külső behatás okozta – tehát nem egy DDoS vagy hacker-akció állt a háttérben –, hanem egy belső technikai hiba a Cloudflare infrastruktúrájában. A problémát egy automatikusan generált konfigurációs fájl okozta, amelyet a Cloudflare a rosszindulatú forgalom kezelésére használ. A szóban forgó fájl a szokásosnál jóval nagyobbra nőtt, miután egy adatbázis-beállítás módosítása következtében tévesen dupla annyi bejegyzést tartalmazott, mint kellett volna. Ezt a fájlt a Cloudflare rendszere folyamatosan frissíti és szétosztja a globális hálózat minden szerverére, hogy naprakész információval rendelkezzen a botok és fenyegetések elleni védekezéshez.

Mivel a konfigurációs (ún. “feature”) fájl mérete hirtelen meghaladta a szoftver egy előre rögzített méretkorlátját, a Cloudflare forgalomirányító szoftvere – amely a cég számos szolgáltatásának gerincét képezi – összeomlott a hálózat számos pontján. Ez magyarázza, miért láthattak a felhasználók Cloudflare-hibára utaló üzenetet: maga a tartalomszűrő/proxy réteg mondta fel a szolgálatot, nem a konkrét célweboldalak szerverei. A hálózati infrastruktúra kulcselemei tehát nem tudták továbbítani a kéréseket a célpontok felé, helyette 5xx HTTP hibakódokat adtak vissza.

A Cloudflare mérnökei eleinte félrevezető tünetekkel szembesültek. A rendszer viselkedése olyan volt, mintha egy hiperskálájú DDoS-támadás zajlana: a hiba hatására időszakosan megugrott a forgalom és a terhelés bizonyos komponenseken. Emiatt először rossz irányban kezdték keresni az okot – például a Cloudflare Workers KV adatbázis-szolgáltatásánál észleltek rendellenességeket, és azt hitték, ez okozza a gondot. Eközben több vészmegoldással is próbálkoztak: korlátozták bizonyos accountok forgalmát és egyes funkciókat (pl. a már említett WARP letiltása Londonban) annak reményében, hogy tehermentesítik a rendszert. Ám mivel a hibás konfigurációs fájl továbbra is jelen volt és ötpercenként újra és újra generálódott, a helyzet hol javult, hol ismét romlott attól függően, hogy épp egy jó vagy egy hibás fájlváltozat került szétosztásra a szerverek között.

Kb. 13:05 UTC-re a csapat rájött, hogy a probléma a Bot Management rendszerhez kötődik, és elkezdték az érintett komponensek visszavonását: leállították a hibás fájl további terjesztését, és egy korábbi, jó állapotú verziót készítettek elő helyette. A végső megoldáshoz több párhuzamos munkafolyamat indult. A leggyorsabb eredményt az hozta, hogy visszaállították a konfigurációs fájl egy ismert jó változatát, és újraindították a Cloudflare fő proxy szolgáltatásait ezzel az adatállománnyal. 14:24 UTC-re leállították az új (rossz) fájlgenerálások folyamatát, és sikeres teszteket futtattak a visszaállított konfigurációval, ami lokalizáltan már helyreállította a forgalmat. Ennek nyomán 14:30-ra a jó konfigurációs fájl globális terítésével a hálózat fő funkciói ismét működőképessé váltak minden régióban.

Fontos kiemelni, hogy a Cloudflare egyértelműen kizárta a támadás lehetőségét: „Semmi nem utal arra, hogy ez egy támadás eredménye lett volna, vagy hogy bármilyen rosszindulatú tevékenység történt” – nyilatkozta a cég szóvivője az incidens után. Tehát a leállást egy szoftverhibából eredő konfigurációs baki okozta. A konkrét kiváltó ok egy adatbázis jogosultsági beállítás módosítása volt a Cloudflare egyik belső rendszerében, amelynek következtében a Bot Management modul számára generált adatok duplikálódhattak egyes cluster-nódokon. Ez a váratlan körülmény rávilágított arra, hogy még a gondosan tervezett, automatizált biztonsági rendszerekben is megbújhatnak olyan rejtett hibák, melyek extrém esetben globális hatású leálláshoz vezethetnek.

Cloudflare: hivatalos kommunikáció és reagálás

A Cloudflare a leállás során és azt követően több csatornán tájékoztatta ügyfeleit és a nyilvánosságot a fejleményekről. Status oldalán folyamatos frissítéseket adott ki az incidens alatt: először 11:48 UTC-kor tették közzé, hogy „a Cloudflare globális hálózatával kapcsolatos problémát vizsgálnak, mely több ügyfelet érint”. Később frissítéseket adtak ki az azonosításról és a részleges megoldásokról. 13:09 UTC-kor például jelezték, hogy „a hibát beazonosították, folyamatban a javítás”. Végül 14:42 UTC-kor (9:42 ET) közzétették a már említett üzenetet, miszerint „végrehajtottunk egy javítást, és úgy hisszük, az incidens mostanra megoldódott. Továbbra is figyeljük a hibajelzéseket, hogy minden szolgáltatás visszaállt-e a normál működéshez.”. Ez lényegében a vészhelyzet végét jelezte a felhasználók felé.

A vállalat vezetői a közösségi médiában és saját blogjukon is megszólaltak. Matthew Prince, a Cloudflare vezérigazgatója részletes blogbejegyzést tett közzé az eset napján, amelyben pontról pontra leírta, mi történt és mi ment félre a rendszereikben. Ebben nyíltan bocsánatot kért: „Tudjuk, hogy ma cserben hagytuk önöket. … Bármely rendszerünk leállása elfogadhatatlan, különösen egy ilyen, az internet ökoszisztémájában betöltött szereplő esetében” – írta, utalva arra, hogy mekkora felelősség terheli cégét az internet működésében. Dane Knecht, a Cloudflare műszaki vezérigazgató-helyettese (CTO) egy X-en közzétett posztban szintén hangsúlyozta, hogy a Cloudflare “megbukott” az ügyfelei és az egész internet előtt ezen a napon. Elmondása szerint „egy lappangó bug okozta a hibát a botvédelmi rendszerünk egyik alapvető szolgáltatásában a rutin konfigurációs változtatás után… Nem támadás volt”. Ez a nyilatkozat is erősítette azt az üzenetet, hogy vállalják a felelősséget a hibáért, ugyanakkor megnyugtatták a közvéleményt, hogy nem külső támadás miatt történt az incidens.

A Cloudflare status oldalán az esemény lezárulta után részletes utólagos jelentést (post-mortem) ígért, amelyet később publikált is a vállalat technikai blogján. Ebben kifejtették a hiba okait (lásd előző fejezet), és ismertették a tervezett javító intézkedéseket. A cég hivatalos közleményeiből kitűnik, hogy rendkívül komolyan vették az esetet: a status oldalon külön megjegyezték, hogy bizonyos szolgáltatásokat (mint pl. a londoni WARP) szándékosan tiltottak le ideiglenesen a hiba elhárítása érdekében, és csak azután kapcsolták vissza, hogy a hibaarányok normalizálódtak. Mindez transzparensen nyomon követhető volt a nyilvános eseménynaplóban.

A kommunikáció fontos eleme volt a ügyfelek és felhasználók megnyugtatása is. A Cloudflare hangsúlyozta, hogy semmilyen jel nem utal adatbiztonsági incidensre vagy támadásra. Ugyanakkor önkritikusan elismerték, hogy hibáztak, és ígéretet tettek arra, hogy tanulnak az esetből. A cég szóvivője például kiemelte: „Elnézést kérünk az ügyfeleinktől és úgy általában az internettől is, amiért cserben hagytuk őket. Tanulni fogunk az incidensből és fejlődni fogunk.”. Ez a proaktív hozzáállás igyekezett enyhíteni a bizalomvesztést, és jelezni, hogy a Cloudflare már dolgozik azon, hogy hasonló hiba ne fordulhasson elő.

Összefoglalva, a Cloudflare a krízis során átláthatóan kommunikált: valós időben frissítette státuszjelentéseit, a vezetők pedig nyilvánosan bocsánatot kértek és magyarázatot adtak. Hivatalos blogjukon részletes technikai post-mortem elemzés jelent meg aznap, másnap pedig egy “Remediation and follow-up steps” című szakaszban vázolták, milyen lépésekkel erősítik meg rendszereiket (erre a tanulságok fejezetében visszatérünk). A válságkezelés kommunikációs szempontból viszonylag gyors és őszinte volt, amit a szakmai közösség többnyire pozitívan értékelt.

Milyen szolgáltatások bénultak meg világszerte?

A Cloudflare kiesése világszerte online szolgáltatások tucatjait érintette, mivel a cég infrastruktúráját rengeteg weboldal és alkalmazás használja elsődleges vagy tartalék front-endként. Az incidens alatt szinte minden szektorban tapasztalhattak fennakadásokat a felhasználók. Néhány példa a legjelentősebb érintett platformokra és oldalakra:

Közösségi média és kommunikáció – a hiba miatt sok felhasználó nem érte el az X hálózatát (korábban Twitter), továbbá akadozott a Discord csevegőplatform is. Jelentettek problémákat a Reddit egyes részein és a Microsoft Teams valamint Zoom szolgáltatásaiban is (feltehetően a Cloudflare-en keresztüli elemek hibája miatt).

AI és keresők – Korlátozottan volt elérhető az OpenAI ChatGPT szolgáltatása; a ChatGPT oldalára látogatók vagy nem tudtak bejelentkezni, vagy hibaüzenetet kaptak a chat indításakor. (Érdekesség, hogy maga az OpenAI status oldala is Cloudflare-t használ, így az is akadozott az első órában.) Emellett átmeneti gondok jelentkeztek a Sora nevű AI-alapú szolgáltatásnál is.

E-kereskedelem és pénzügy – Számos online kereskedelmi oldal és fizetési szolgáltatás is leállt. Több jelentés kiemelte, hogy problémák voltak a Shopify platformon működő webáruházakkal, illetve a kriptovaluta-kereskedő Coinbase oldalán is kiesés történt. A Moody’s nemzetközi hitelminősítő weboldala szintén 500-as hibakóddal leállt, a hibaüzenet pedig a Cloudflare oldalára irányította a látogatókat további információért.

Fájlmegosztás és felhőszolgáltatások – A Dropbox felhasználói is tapasztaltak kiesést a fájlok elérése közben. Emellett egyes fejlesztői platformok – például felhasználói beszámolók szerint a GitHub – működésében is zavarok keletkeztek, feltehetően a CDN komponensek Cloudflare-függése miatt.

Streaming és szórakozás – A zenekedvelők és streamelő felhasználók is érzékelték a leállást: rövid időre elérhetetlenné vált a Spotify zenei szolgáltatás (nem töltődtek be a lejátszási listák, dalok). Egyes jelentések szerint a Netflix és más streaming platformok bizonyos régiókban szintén akadoztak, bár a Google-hoz tartozó YouTube és a legtöbb Google-szolgáltatás nem érintődött (ők nem Cloudflare-t használnak).

Online játékok – Különösen látványos hatás jelentkezett a videojátékok világában. A Riot Games által üzemeltetett népszerű játékok, mint a League of Legends (LoL) és a Valorant, sok játékosnál kapcsolati hibákat produkáltak a Cloudflare kiesése idején. A Riot Games hivatalos közlése szerint „tudnak róla, hogy egy probléma miatt a játékosok bontódnak a szerverekről, és vizsgálják az okot”  – ami egybeesett a Cloudflare hibájának időablakával. Hasonlóan problémás volt több más online játék (pl. egyes Steam szolgáltatások) és játékplatform elérése is.

Közlekedés, közmű és közigazgatás – Talán meglepő, de a Cloudflare leállása kihatott bizonyos tömegközlekedési és közigazgatási rendszerekre is. Az Egyesült Államokban a New Jersey Transit hivatalos utastájékoztató oldala leállt vagy nagyon lassúvá vált, így az utasok nem tudtak valós idejű információkhoz jutni. New York város önkormányzata jelezte, hogy egyes városi online szolgáltatásokat is érintett a kimaradás (pl. panaszbejelentő rendszerek). Franciaországban az állami vasúttársaság, az SNCF weboldala szintén akadozott – a cég figyelmeztette az utasokat, hogy „bizonyos információk és menetrendek átmenetileg nem elérhetőek vagy nem naprakészek”, és dolgoznak a helyreállításon. Ezek az esetek jól mutatják, hogy a Cloudflare szolgáltatásait nem csak tipikus weboldalak, hanem kritikus infrastruktúrát kiszolgáló portálok is használják, így egy ilyen hiba a mindennapi élet számos területére kihathat.

Online média és tartalomszolgáltatók – Számos nemzetközi hír- és médiaoldal is “elsötétült” a leállás idejére. Nem töltődött be például a Politico politikai újság, az Axios hírportál és a technológiai híreket közlő The Information sem. Kisebb fennakadások voltak egyes nagyobb híroldalaknál is – pl. a brit Independent jelentése szerint az ő oldalukon is megjelent a Cloudflare-hibaüzenet bizonyos olvasóknál. Emellett a felhasználók humorral reagálva jelezték, hogy “még a mémeket gyűjtő Archive of Our Own is megadta magát” – utalva arra, hogy az Archive of Our Own (AO3) fanfiction- és mémarchívum is elérhetetlenné vált átmenetileg. Még a Downdetector – amely pont az ilyen leállások nyomon követésére szolgál – is részben működésképtelen lett, hiszen a saját weboldala is Cloudflare-re épül. A felhasználók ezért viccelődve megjegyezték a közösségi médiában, hogy „nem tudjuk megnézni, miért nem működnek az oldalak, mert az azt jelző oldal sem működik”.

(Megjegyzés: a fenti lista nem teljes, de jól szemlélteti, hogy a Cloudflare hibája mennyire szerteágazóan hatott. Az érintett szolgáltatások köre a közösségi hálóktól a játékszervereken át a pénzügyi platformokig és közhálózatokig terjedt.)

Magyarországi érintett oldalak és szolgáltatások

A globális leállás Magyarországon is éreztette hatását: itthon is sok ismert weboldal és online szolgáltatás vált elérhetetlenné a Cloudflare hibája miatt. A jelentősebb magyar híroldalak közül több is kiesett kedd délután: nem működött például a Telex hírportál, a 444.hu és a hvg.hu oldalai sem, amelyek mind nagy látogatottságú független hírszájtok. Szintén elérhetetlenné vált a Népszava online kiadása és az Index médiacsoport gazdasági oldala, az Economx (ezeket a Index.hu külön említette).

Csak 5775 Ft
kozepen

A kiesés érintette a magyar online média másik felét is: kormányközeli lapok és bulvárportálok sora volt nem elérhető. Ide tartozott az Origo, a Magyar Nemzet, a Mandiner, valamint a Bors bulvárlap oldala, sőt országszerte a megyei híroldalak többsége is leállt, mivel ezek is Cloudflare-t használnak a tartalom terítésére. A tévécsatornák közül az ATV honlapja jelentett hibát a leállás idején. A jelenség nem korlátozódott a híroldalakra: ugyancsak nem lehetett elérni egy frissen indult politikai kezdeményezés weboldalát (magyartisza.hu, a Tisza Párt képviselőjelöltjeinek oldala), továbbá akadoztak a Central Médiacsoporthoz tartozó magazinok, pl. a meglepetes.hu női portál és a gyerekszoba.hu családi magazin felülete is. Gyakorlatilag szerverhiba üzenet fogadta a látogatókat sok magyar site helyén, ugyanúgy, ahogy a nemzetközi oldalakon.

Összegezve: a Cloudflare kiesése Magyarországon is megbénította a web jelentős részét pár órára. Legyen szó ellenzéki vagy kormánypárti híroldalakról, kis blogokról vagy nagy portálokról, a háttérben ugyanaz az infrastruktúra működött – és bukott meg átmenetileg. Ez az eset rávilágított, hogy a magyar online tér mennyire erősen támaszkodik erre a globális szolgáltatóra. Szerencsére a kiesés viszonylag rövid volt, így a hazai szolgáltatók hamar folytathatták a működést, miután a Cloudflare rendszerei helyreálltak. Az olvasók és felhasználók számára azonban meglepő élmény lehetett azt tapasztalni, hogy egyszerre több, egymástól függetlennek hitt magyar honlap is ugyanúgy “lefagyott” – a háttérben meghúzódó közös technológiai függőség miatt.

A kiesés időtartama és a működés helyreállása

A Cloudflare leállása összességében néhány óráig tartott, de ez az idő is elegendő volt ahhoz, hogy komoly fennakadásokat okozzon. A kritikus periódus kb. 3 órán át (nagyjából 12:20–15:30 között) zajlott, amikor a hiba globálisan éreztette hatását. Ezalatt az internetforgalom egy jelentős része nem jutott célba, és folyamatosan 500-as hibák keletkeztek a Cloudflare hálózatán. Délután fél négy felé már egyre több szolgáltatás tért magához, és a felhasználók fokozatosan ismét elérték kedvenc oldalaikat. Ahogy fentebb említettük, a Cloudflare 15:42-kor (CET) jelentette be, hogy megoldotta a problémát, bár további megfigyelés alatt tartják a rendszert. Ezt követően még előfordulhattak kisebb zökkenők – például a Cloudflare saját adminisztrációs felületére való bejelentkezéssel egészen estig voltak gondok a Turnstile (CAPTCHA) szolgáltatás hibája miatt  –, de újabb globális kiesést már nem tapasztaltak. Estére (UTC 17:06-ra) minden részrendszer hivatalosan is normalizálódott, beleértve az addig letiltott vagy lassú komponenseket is.

Az incidens után a Cloudflare kiemelte, hogy a forgalom teljes mértékben helyreállt, és a hálózat ismét a szokott módon működik. A cég lezárta a vészhelyzetet, és hozzálátott a szükséges utólagos elemzésekhez. Fontos hangsúlyozni, hogy bár néhány órás kiesésről volt szó, ez az időablak az internet ökoszisztémájában meglehetősen hosszúnak számít – főleg egy olyan infrastruktúra esetén, amely a webhelyek ötödének működését befolyásolja. Ugyanakkor a gyors reagálásnak köszönhetően sikerült minimálisra csökkenteni a károkat: az Amazon AWS egy hónappal korábbi nagy leállásához képest (ami szintén a „fél internetet” megrángatta) a Cloudflare most rövidebb idő alatt korrigálta a hibát. A szolgáltatás folytatásakor nem merült fel adatvesztés vagy tartós károsodás – tehát a kiesés idején meghiúsult kérések egyszerűen timeoutoltak, de utána minden rendben működött tovább.

Összefoglalva, a leállás időtartama a néhány órás nagyságrendben volt mérhető, és a késő délutáni órákra helyreállt a rend. Ez természetesen így is kellemetlen élmény volt sokaknak (különösen üzleti szempontból, lásd alább), de a gyors helyreállás megelőzte a komolyabb, napokra elhúzódó krízist.

Technikai és üzleti következmények, tanulságok

Ez az incidens számos tanulsággal szolgált mind a Cloudflare, mind az internetes szakma számára. Műszaki szempontból a cég alapos hibaanalízist végzett, és már a helyreállítás másnapján konkrét lépéseket határozott el a hasonló problémák jövőbeni megelőzésére. A Cloudflare hivatalos közlése szerint több irányban is fejleszteni fognak :

Belső adatok kezelésének keményítése: Ezentúl a Cloudflare a saját maga által generált konfigurációs fájlokat is úgy kezeli majd, mintha felhasználók által küldött, potenciálisan hibás inputok lennének. Magyarán, bevezetnek extra ellenőrzéseket és korlátokat, hogy egy automata folyamat se hozhasson létre olyan fájlt, ami az egész rendszert veszélyezteti.

Globális “vészkapcsolók” (kill switches): Tervezik olyan mechanizmusok kiépítését, amelyekkel gyorsan le lehet tiltani bizonyos szolgáltatásokat vagy funkciókat világszinten, ha azok hibásan kezdenek viselkedni. Ilyen kill switch-et alkalmaztak improvizált módon most is (pl. a WARP kikapcsolásával regionálisan), de a jövőben automatizáltan és átgondolt protokollok mentén kapcsolhatnak majd le részegységeket a nagyobb baj elkerülésére.

Hibatűrés és erőforrás-kezelés javítása: Felülvizsgálják, hogyan lehet megakadályozni, hogy hibanaplók vagy core dumpok árasszák el a rendszert egy hiba esetén. Továbbá áttekintik az összes kulcsfontosságú proxy modul hibakezelési forgatókönyveit, hogy egy-egy komponens meghibásodása ne terjedhessen át dominószerűen a teljes hálózatra. Ennek része a terheléselosztás és erőforrás-tartalékolás fejlesztése hasonló anomáliák idejére.

A Cloudflare vezetése hangsúlyozta, hogy az elmúlt 6 évben ez volt a legsúlyosabb üzemzavaruk, ilyen mértékű forgalomkiesést utoljára 2019-ben tapasztaltak. Korábban is előfordultak kisebb leállások (pl. a vezérlőpult vagy egy-egy új feature elérhetetlensége), de a maghálózat ilyen szintű kiesése ritkaságszámba megy. Éppen ezért belsőleg is elfogadhatatlannak minősítették a történteket, és kijelentették, hogy ismét át fogják tekinteni rendszerük architektúráját a még nagyobb resiliencia érdekében. A cég filozófiája, hogy minden hasonló incidens után erősebbé teszik a platformot – most is ezt ígérték az ügyfeleknek.

Üzleti szempontból a leállás rövid távon negatív hatással volt a Cloudflare megítélésére és a piaci mutatóira. A hírügynökségi jelentések szerint a történtek napján a Cloudflare részvényárfolyama kb. 2,3%-ot esett a nyitás utáni kereskedésben, ahogy a befektetők reagáltak a globális kiesés hírére. Bár ez a visszaesés nem rendkívüli (főleg hogy utóbb kiderült: nem támadás történt, így nincs hosszú távú bizalomvesztés oka), rámutat arra, hogy az infrastruktúraszolgáltatók meghibásodásai azonnali pénzügyi következményekkel járhatnak. Ezen túlmenően számos Cloudflare-ügyfél, például webáruházak és online szolgáltatók, bevételkiesést szenvedhettek el a néhány órás leállás miatt – gondoljunk csak arra, hogy a kiesés egy kedd délután történt, ami sok e-kereskedőnél forgalmas időszak lehet (főleg a Black Friday előtti időszakban). Szerencsére a hiba nem a még forgalmasabb pénteki napon (vagy hétvégén) következett be, így az üzleti károk korlátozottak maradtak.

A történtek ugyanakkor rávilágítottak az internet centralizáltságának veszélyeire. Sokan felteszik a kérdést: vajon nem túl nagy-e a “egyponti hiba” kockázata, ha a weboldalak ötöde egyetlen cég infrastruktúrájától függ? Ahogy egy szakértő fogalmazott: a Cloudflare “a legnagyobb cég, amiről sosem hallottál” – utalva arra, hogy a hétköznapi netezők nem is tudják, mi mindent intéz a háttérben ez a vállalat. Ám amikor baj van, „kiderül, milyen kevés ilyen cég van az internet infrastruktúrájában, és ha az egyik kiesik, az azonnal látványosan megmutatkozik” – mutatott rá Alan Woodward kiberbiztonsági professzor. A mostani eset is igazolta ezt: a Cloudflare meghibásodása szinte az egész világon érezhető volt pillanatokon belül. Több szakértő és rendszergazda vetette fel, hogy a jövőben növelni kellene a redundanciát és a diverzifikációt – például párhuzamos CDN/DNS szolgáltatókat használni kritikus rendszereknél, hogy legalább részlegesen működőképesek maradjanak egy ilyen incidens alatt. Ugyanakkor mások rámutattak, hogy a piac szereplői közül pont a Cloudflare nyújt nagyon erős védelmet és teljesítményt jó áron, ezért nehéz valódi alternatívát találni, hacsak a nagy cloud cégek (Google, Amazon) nem hoznak létre hasonló szolgáltatást – ami viszont megint csak a centralizációt növelné. A tanulság tehát összetett: az internet jelenlegi működési modelljében pragmatikus okokból elfogadtuk néhány kulcsszereplő (mint amilyen a Cloudflare is) dominanciáját, de tisztában kell lennünk az ezzel járó kockázatokkal.

A Cloudflare számára a legfőbb tanulság belsőleg az volt, hogy a szoftverfejlesztési és üzemeltetési folyamataikban is erősíteni kell a “védvonalakat”. Nem elég a külső támadók ellen védeni – a saját kód esetleges hibáira is fel kell készíteni a rendszert. Ahogy Prince fogalmazott: “amikor korábban voltak leállásaink, mindig új, ellenállóbb rendszereket építettünk utána”, és ez most sem lesz másként. A cég már elkezdte implementálni a fentebb említett fejlesztéseket (pl. bemenetellenőrzés a belső fájlokra, kill switch-ek) annak érdekében, hogy egy hasonló konfigurációs hiba ne béníthassa meg újra a hálózatot.

Végül érdemes kitérni a felhasználói reakciókra is. Ahogy lenni szokott, a közösségi médiát elárasztották a mémek és vicces kommentárok a leállás kapcsán. Sokan először riadtan posztolták, hogy “nem működik a fél internet”, majd amikor nyilvánvalóvá vált a helyzet komolysága, humorral próbálták oldani a feszültséget. Szinte azonnal megszülettek az első mémek: a Redditen és X-en terjedt egy képsor, amin mindenhol a Cloudflare hibajelző arcát látja a Pókember, mások a klasszikus “It’s Always DNS” (Mindig a DNS a hibás) poént sütötték el, utalva az IT szakmában gyakori tréfára. Az Origo beszámolója szerint egyesek azt írták: „A Cloudflare hibája olyan káoszt okozott, amit csak humorral lehet túlélni”, és percek alatt mémcunamit indítottak el – világszerte terjedtek a tréfás képek a helyzetről. A #Cloudflare hashtag alatt rengeteg hozzászólás gyűlt össze, volt aki a konkurens szolgáltatók (AWS, Azure) korábbi hibáival hasonlította össze az esetet (“legalább nem tartott napokig” megjegyzéssel), mások pedig csak türelmetlenül várták, hogy újra mehessen a kedvenc játékuk vagy alkalmazásuk.

Összegzésként elmondható, hogy a 2025. november végi Cloudflare-leállás egyszerre volt intő jel és lehetőség a fejlődésre. Intő jel, mert rávilágított, mennyire sebezhetővé válhat az internet egyetlen szolgáltató hibájától – hiszen „ha a Cloudflare tüsszent egyet, milliók fáznak meg”. Ugyanakkor lehetőség is, mert a Cloudflare (és általában a web-infrastruktúra üzemeltetők) tanultak az esetből. Az incidens nyomán javították a rendszereiket, és az iparág is levonta a következtetést: a robusztusabb, jobban tervezett szolgáltatások és a tudatosabb redundancia szükségességét. A felhasználók számára pedig emlékezetes marad ez a pár órás “net-apokalipszis”, amikor kiderült, mennyire összekapcsolt és kölcsönös függőségben álló az online világunk – de szerencsére most már tudjuk, mi történt és mit tesznek azért, hogy legközelebb ne álljon le a fél internet egy váratlan hiba miatt.

Források:

•Cloudflare hivatalos incidenselemzés (2025. nov. 18.) – Cloudflare Blog    

•Cloudflare status frissítések és közlemények (2025. nov. 18.)

•Jaspreet Singh: “Cloudflare restores services after outage impacts thousands of internet users”Reuters, 2025.11.18.

•Frances Mao: The Guardian – Tech Live Blog (2025.11.18.)

ICT Global: “A Cloudflare hibája bénította meg a fél internetet tegnap délután”, 2025.11.19.

AP News / WCVB (Michelle Chapman): “Cloudflare resolves outage that impacted ChatGPT, X and more”, 2025.11.18.

The Verge (Emma Roth): “A massive Cloudflare outage brought down X, ChatGPT, and even Downdetector”, 2025.11.18.

Tom’s Guide (live updates): “Huge chunk of internet taken down by outage”, 2025.11.18.

Windows Central (Ben Wilson): “Cloudflare suffers downtime, causing outages at X, OpenAI, and even some online games”, 2025.11.18.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

Pékség nyitása Magyarországon: üzleti terv, engedélyek, árképzés

A pékségnyitás romantikája csábító: hajnali csendben kelő tészták, ropogós héj, első vevők gőzölgő kenyérrel a papírzacskóban. A valóság ennél keményebb és izgalmasabb: termelési logika, pénzügyi fegyelem, élelmiszerjog, folyamatos toborzás, marketing, és helyi közösségépítés. Aki ma Magyarországon pékséget nyit, egyszerre élelmiszeripari vállalkozó és kiskereskedő. A siker alapja nem a „titkos recept”, hanem a következetes rendszer. Ha...

Online vagy offline? A Coca‑Cola integrált stratégiája

A Coca-Cola marketingjét sokan ikonként emlegetik, de a jelenség valódi súlya nem az emblematikus piros színben vagy a kontúrpalackban rejlik, hanem abban, ahogyan a márka az integrált marketingkommunikációt (IMC) a mindennapi fogyasztói döntések nyelvére fordította. A vállalat több mint egy évszázada ugyanazt a problémát oldja meg nap mint nap: a figyelmet konzisztens módon vásárlási ösztönzéssé...

Jeff Walker PLF: a teljes Product Launch Formula funnel

A legtöbb „funnel” nem rossz ötlet miatt bukik, hanem a sorrend miatt: túl korán kér elköteleződést, túl későn ad bizonyítékot, és közben nincs világos időzítése. Jeff Walker Product Launch Formula (PLF) rendszere ennek a fordítottja: szakaszokra bontja a piacfelmelegítést, előre felépíti a várakozást, és a nyitás–zárás dramaturgiájával tereli döntésbe a közönséget. A PLF nem csak...

Az IKEA termékleírásainak nyelvi manipulációs stratégiái

Az IKEA termékleírásai gyakran igyekeznek érzelmileg bevonni az olvasót. Ez azt jelenti, hogy a szöveg nem pusztán a termék funkcióit sorolja fel, hanem érzéseket és hangulatokat közvetít. Például egy kárpitozott ágykeret leírásában így fogalmaznak: „Könnyű beleszeretni és kényelmes hazavinni”. Ezzel a szóhasználattal a bútor iránti pozitív érzelmet keltik (szinte mintha egy szeretett személyről lenne szó),...

Itt érsz el

Keress bátran

Előadások tartását és podcast beszélgetéseket szívesen vállalok, illetve a sajtónak is nyilatkozom.
Sajtóreferenciák itt.

Idézz tőlem

Szeretem ha a gondolataimat idézik kiadványokban, weboldalakon, adásokban. Szívesen visszalinkellek, írj rám.

© Copyright 2025