Így védekezzünk Google Ads-ben a lekattintások ellen

A digitális marketing egyik legkellemetlenebb, mégis gyakran tabuként kezelt témája a kattintási csalás, szakmai nevén az érvénytelen forgalom (Invalid Traffic – IVT). Miközben a vállalatvezetők és marketingesek a konverziós ráták tizedszázalékos javításáért küzdenek, a globális hirdetési piacon milliárdos nagyságrendű összegek folynak el olyan kattintásokra, amelyek mögött soha nem állt valós vásárlási szándék. Ez a jelenség nem csupán technikai hiba vagy kellemetlenség; ez a marketingköltségvetés ellen elkövetett, gyakran szervezett gazdasági bűncselekmény, vagy a legjobb esetben is a rendszer tökéletlenségéből fakadó veszteség. Amikor a Google Ads rendszerében (korábbi nevén AdWords) hirdetünk, a „Pay-Per-Click” (PPC) modellre építünk, ami azt feltételezi, hogy minden kattintás egy potenciális ügyfelet jelent. A valóság azonban sokkal árnyaltabb. A kattintások jelentős része származhat rosszindulatú versenytársaktól, automatizált botoktól (click farms), vagy éppen a Display hálózat rosszul elhelyezett bannereire való véletlen tévedésekből. Dajka Gábor tapasztalata szerint a magyar piacon is jelen van ez a probléma, és bár a mértéke iparágfüggő, a naivitás itt a legdrágább luxus. A védekezés nem opció, hanem a tőkevédelem alapvető eszköze, amelyet minden felelős hirdetőnek be kell építenie a stratégiájába.

A fenyegetés anatómiája: Kik kattintanak és miért?

Ahhoz, hogy hatékonyan védekezhessünk, először meg kell értenünk az ellenség motivációit és működési mechanizmusait. A kattintási csalások alapvetően két nagy kategóriába sorolhatók: a rosszindulatú és a technikai jellegű érvénytelen forgalomra. A rosszindulatú kategória leggyakoribb szereplői a közvetlen versenytársak. Különösen a magas kattintási költséggel (CPC) dolgozó szektorokban – mint például a duguláselhárítás, a zárszerviz vagy a jogi szolgáltatások – fordul elő, hogy a konkurencia reggelente „lekattintja” a versenytárs napi keretét, hogy délutánra ő maradjon egyedül a piacon. Ez a primitív módszer bár hatékonynak tűnhet rövid távon, hosszú távon a piac teljes árrobbanásához vezet. A másik, sokkal szofisztikáltabb rosszindulatú szereplő a hirdetési bevételekre utazó weboldal-tulajdonos (publisher). A Google Display Hálózatán (GDN) és a Search Partnerek oldalain megjelenő hirdetések után a tartalomgyártók részesedést kapnak. Egyes gátlástalan szereplők botneteket (vírusokkal fertőzött számítógépek hálózatát) vagy fizetett kattintófarmokat alkalmaznak, hogy a saját oldalukon lévő hirdetéseket pörgessék, ezzel generálva jogtalan bevételt maguknak, és kárt a hirdetőnek. Végül, de nem utolsósorban ott vannak a „crawler” botok és szkriptek, amelyek nem feltétlenül rosszindulatúak (például árösszehasonlító oldalak robotjai), de a hirdetésekre kattintva mégis égetik a büdzsét.

A Google védelmi vonalai: Mit tesz a rendszer automatikusan?

Fontos tisztázni, hogy a Google nem tétlen szemlélője ennek a folyamatnak. A vállalatnak elemi érdeke a hirdetési ökoszisztéma tisztaságának megőrzése, hiszen ha a hirdetők elveszítik a bizalmukat a kattintások minőségében, az a Google bevételi modelljének összeomlásához vezetne. A rendszer ezért többszintű szűrőmechanizmust alkalmaz. Az első szint a valós idejű szűrés: az algoritmusok még a kattintás pillanatában elemzik a felhasználó viselkedését, az IP-címet, a böngésző ujjlenyomatát, és ha anomáliát észlelnek (például ugyanarról az IP-címről érkező sorozatos kattintást másodperceken belül), azt ki sem számlázzák. Ezeket a kattintásokat a hirdető gyakran nem is látja a riportokban, vagy ha igen, akkor 0 forintos költséggel. A második szint az utólagos elemzés. A Google mérnökei és mesterséges intelligenciája folyamatosan vizsgálja a forgalmi mintázatokat, és ha utólag derül ki egy kattintássorozatról, hogy érvénytelen volt (például egy később leleplezett botnet tevékenysége), akkor a hirdető „érvénytelen tevékenység miatti jóváírás” formájában visszakapja a pénzét. Ezt a Számlázás menüpont alatt bárki ellenőrizheti. Bár ezek a rendszerek fejlettek, Dajka Gábor álláspontja szerint nem tökéletesek. A Google érdeke a volumen, a mi érdekünk pedig a profit, és e két érdek metszetében gyakran maradnak felderítetlen érvénytelen kattintások („false negatives”), amelyeket nekünk kell kezelnünk.

Diagnózis: Hogyan ismerjük fel, ha támadás alatt állunk?

A védekezés nulladik lépése a felismerés. Sok hirdető hónapokig, sőt évekig fizet a semmiért, mert nem tudja értelmezni a fiókjában lévő jeleket. A legárulkodóbb jel a kattintási arány (CTR) és a konverziós arány (CR) közötti disszonancia. Ha egy kampányban hirtelen megugrik a CTR – tehát rengetegen kattintanak –, de a konverziók száma nem változik, vagy csökken, és a visszafordulási arány (bounce rate) az egekbe szökik (közel 100%), ott gyanakodni kell. A botok ugyanis nem vásárolnak, nem iratkoznak fel hírlevélre, és nem töltenek időt az oldalon olvasással; ők csak „érintik” az oldalt és távoznak. Egy másik gyanús jel a földrajzi anomália. Ha például egy budapesti szolgáltató hirtelen nagy forgalmat tapasztal egy vidéki kisvárosból, vagy akár külföldről, ahol nincs is üzleti érdekeltsége, az szinte biztosan érvénytelen forgalomra utal. A Google Ads felületén érdemes bekapcsolni az „Érvénytelen kattintások” és „Érvénytelen kattintások aránya” oszlopokat a kampány szintű nézetben. Bár ez csak azt mutatja, amit a Google is felismert, a trendek elemzése sokatmondó lehet. Ha ez az arány tartósan magas, vagy hirtelen megugrik, mélyebb auditra van szükség a szerveroldali naplófájlok (logok) bevonásával.

Manuális védekezési technikák: IP-kizárás és földrajzi szigorítás

Amennyiben gyanús tevékenységet észlelünk, és a Google automatizmusa nem tűnik elegendőnek, saját kezünkbe vehetjük az irányítást. A leghagyományosabb módszer az IP-címek kizárása. Ehhez szükségünk van a webszerverünk hozzáférési naplóira (access logs), ahol azonosítani tudjuk azokat az IP-címeket, amelyekről gyanúsan sokszor, konverzió nélkül érkeztek látogatók a hirdetési paraméterekkel (gclid). Ezeket az IP-címeket a Google Ads kampánybeállításaiban az „IP-kizárások” szekcióban adhatjuk meg. Fontos azonban megjegyezni, hogy a modern botnetek és a mobilhálózatok dinamikus IP-címeket használnak, így ez a módszer gyakran szélmalomharc. Sokkal hatékonyabb a földrajzi célzás szigorítása. A „Helybeállítások” alatt alapértelmezetten a „Jelenlét vagy érdeklődés” opció van kiválasztva, ami lehetővé teszi, hogy bárki kattintson, aki csak érdeklődik a területünk iránt. Ezt érdemes átállítani a „Jelenlét: Emberek, akik a célzott területen tartózkodnak” opcióra. Ez kizárja a távoli botfarmok jelentős részét, amelyek VPN-en vagy proxykon keresztül próbálnak relevánsnak tűnni, de a Google helymeghatározása gyakran leleplezi őket. Ezen felül érdemes kizárni azokat az országokat vagy régiókat, ahonnan nem várunk üzleti eredményt, de gyanús forgalmat generálnak.

A Display Hálózat csapdái: Alkalmazások és elhelyezések szűrése

A kattintási csalások és a pénzégetés melegágya vitathatatlanul a Google Display Hálózata (GDN). Itt a probléma gyakran nem a rosszindulat, hanem a rossz tervezés. A mobilalkalmazásokban (játékokban, segédprogramokban) megjelenő hirdetések hírhedtek a véletlen kattintásokról. A felhasználó játszik, a hirdetés pedig éppen az ujjai alá ugrik fel – ez a „fat finger” jelenség. Bár a Google próbálja szűrni a túl gyors visszalépéseket, a hirdetőnek érdemes proaktívnak lennie. A kampányokban az „Elhelyezések” (Placements) fülön ellenőrizni kell, hol jelentek meg a hirdetések. Ha azt látjuk, hogy a költségkeret jelentős része gyerekjátékokra (pl. „Talking Tom”, „Flashlight App”) ment el, azokat azonnal ki kell zárni. Még hatékonyabb, ha eleve kizárjuk a mobilalkalmazás-kategóriákat a célzásból, amennyiben a célcsoportunk nem ott érhető el a leghatékonyabban. A Display kampányoknál a „Smart Display” helyett érdemes manuális elhelyezéseket vagy szigorúan kontrollált témákat használni, hogy elkerüljük a kétes minőségű weboldalakat, amelyek kizárólag a hirdetési bevételre (AdSense arbitrage) jöttek létre, és botokkal generálják a forgalmat.

Technológiai hadviselés: Harmadik fél általi szoftverek alkalmazása

Amikor a tét nagy, és a havi hirdetési büdzsé eléri a több százezer vagy millió forintos nagyságrendet, a manuális log-elemzés már nem hatékony. Ilyenkor érdemes megfontolni a professzionális kattintásvédelmi szoftverek (click fraud protection software) bevetését. Olyan eszközök, mint a ClickCease, a PPC Protect vagy a Cheq, valós időben, a Google Ads API-n keresztül kommunikálnak a fiókunkkal. Ezek a szoftverek nem csak IP-címeket figyelnek, hanem viselkedési ujjlenyomatokat (device fingerprinting) készítenek. Felismerik, ha egy eszköz VPN-t használ, ha a kurzormozgás nem emberi, vagy ha az eszköz egy ismert botnet része. Amint gyanús aktivitást észlelnek, azonnal – emberi beavatkozás nélkül – hozzáadják az IP-címet a Google Ads kizárási listájához. Ez a fajta automatizáció nem olcsó, de a befektetés megtérülése (ROI) könnyen kiszámolható: ha a szoftver havi díja 20-30 ezer forint, de havonta 100 ezer forintnyi érvénytelen kattintástól menti meg a büdzsét, akkor a használata üzletileg racionális döntés. Dajka Gábor könyvében, az „Online marketing és pszichológia”-ban is hangsúlyt kap a technológiai megoldásokba vetett bizalom fontossága, amennyiben az adatokkal alátámasztható.

Védekezési szintek összehasonlítása a Google Ads-ben
Védekezési Szint Eszközök Előnyök Hátrányok
Alapszint (Passzív) Google automatikus szűrők, alapbeállítások. Nincs extra költség, nem igényel időt. Sok érvénytelen kattintás átcsúszik, nem átlátható.
Haladó (Manuális) Szerver log elemzés, IP kizárás, földrajzi szigorítás, elhelyezés kizárás. Nagyobb kontroll, költséghatékony kis büdzsénél. Időigényes, reaktív (csak a kár után lépünk), dinamikus IP-k ellen gyenge.
Profi (Automatizált) Harmadik fél szoftverek (ClickCease, Cheq), API integráció. Valós idejű védelem, proaktív blokkolás, részletes riportok. Havi előfizetési díj, technikai beállítást igényel.

A visszatérítés igénylése: A bürokrácia útvesztője

Kevesen tudják, de lehetőség van arra is, hogy manuálisan kérjünk visszatérítést a Google-től, ha bizonyítani tudjuk, hogy érvénytelen forgalom áldozatai lettünk, és az automatikus szűrők nem léptek működésbe. Ez egy nehézkes és alapos dokumentációt igénylő folyamat. A Google ügyfélszolgálata nem fogad el „érzéseket” vagy „gyanút”; kemény adatokat várnak. A kérelemhez csatolni kell a webszerver naplóit, megjelölve a gyanús IP-címeket, az időbélyegeket, a felhasználói ügynök (user agent) adatokat és a hirdetési paramétereket (GCLID). Le kell írni a gyanús viselkedési mintázatot, és indokolni kell, miért tartjuk érvénytelennek a forgalmat. Bár a Google vizsgálata hetekig is eltarthat, nagyobb összegek esetén mindenképpen érdemes elindítani a folyamatot. Ez nem csak a pénz visszaszerzéséről szól, hanem arról is, hogy jelezzük a rendszernek: figyelünk, és nem hagyjuk, hogy a büdzsénk ellenőrizetlenül folyjon el. A sikeres reklamáció után a jóváírás hirdetési kreditek formájában jelenik meg a fiókban.

Dajka Gábor marketingszakértő, business coach és befektető szerint

A kattintási csalások elleni védekezés valójában nem technikai kérdés, hanem vagyonvédelmi és stratégiai szükségszerűség. Befektetői szemmel nézve a hirdetési fiókunkban lévő adatok jelentik a cég egyik legértékesebb immateriális jószágát. A Google modern, mesterséges intelligenciára épülő ajánlattételi stratégiái (Smart Bidding, PMax) ezekből az adatokból tanulnak. Ha hagyjuk, hogy a fiókunkat elárassza a „szemét” (érvénytelen forgalom), akkor a Google AI-ja ebből a szemétből fog tanulni. A gép azt fogja hinni, hogy a botok vagy a véletlen kattintók a célközönségünk, és még több hasonlót fog keresni belőlük. Ez egy ördögi körhöz vezet, ahol a költségek nőnek, a hatékonyság pedig zuhan.

„Aki nem védi a hirdetési adatait a szennyeződéstől, az olyan, mintha lyukas vödörrel próbálna vizet merni a kútból. Hiába öntesz bele több pénzt, az eredmény elfolyik, és közben még a vödröt tartó kezed is elfárad. A digitális térben a bizalom jó, de a kontroll kötelező. Ne hagyd, hogy a versenytársaid vagy a robotok diktálják a marketinged költségszintjét!” – Dajka Gábor

Az igazi eredmény nem abban rejlik, hogy visszaszerezzük azt a pár ezer forintot, amit elcsaltak tőlünk, hanem abban, hogy tiszta adatokat biztosítunk az algoritmusnak, amely így képes lesz megtalálni a valódi, fizetőképes vevőinket. A tisztaság a skálázhatóság előfeltétele.

Szakértő válaszol FAQ

A versenytársam folyamatosan lekattintja a hirdetésemet. Mit tehetek?

Ez a leggyakoribb félelem, és sajnos gyakran valós is. Az első lépés a nyugalom: a Google automatikus szűrői a primitív, ugyanarról a gépről érkező sorozatos kattintásokat jól szűrik. Ha mégis átjut, használjon IP-kizárást, vagy földrajzi szűkítést (pl. zárja ki a versenytárs irodájának közvetlen környékét sugárirányú célzással). Végső esetben érdemes harmadik fél általi védelmi szoftvert használni, ami digitális ujjlenyomat alapján blokkol.

Megéri fizetni a védelmi szoftverekért kis büdzsé mellett is?

Ez egy egyszerű matematikai kérdés. Ha a havi költése 50-100 ezer forint, akkor valószínűleg nem éri meg egy havi 15-20 ezer forintos szoftver, kivéve, ha extrém magas a kattintási ára (pl. 2-3000 Ft/klikk). Ha viszont a büdzsé eléri a havi 300-500 ezer forintot, vagy afelett van, a szoftver költsége eltörpül a potenciális veszteség mellett. Tekintsen rá úgy, mint egy biztosításra.

Hogyan látom, hogy a Google jóváírta-e a pénzemet?

A Google Ads fiókban kattintson a „Számlázás” ikonra, majd a „Tranzakciók” vagy „Tevékenység” menüpontra. Itt keresse az „Érvénytelen tevékenység” (Invalid activity) sort. A Google havonta egyszer vagy kétszer korrigál, és itt láthatja, hogy pontosan mekkora összeget írtak jóvá a számláján az automatikusan kiszűrt csalások miatt.

Források

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

A láthatatlan aukció, amely a világ pénzmozgását irányítja: Bevezetés a Google Ads rendszerébe

Ha az internet a modern kor vadnyugata, akkor a Google Ads a vasútvonal, amely mentén a kereskedelem virágzik. Sokan egyszerű hirdetési felületnek tekintik, holott valójában a világgazdaság egyik legkifinomultabb, valós idejű aukciós rendszere. Amikor 1998-ban a Google elindult, még senki sem sejtette, hogy nem a keresőalgoritmus, hanem a mellé épített hirdetési modell fogja alapjaiban megváltoztatni...

Neuromarketing etikusan: hogyan hatnak ránk az algoritmusok?

Van egy marketingvalóság, amelyet ritkán nevezünk nevén: az érzelmi kondicionálás és a figyelemgazdaság metszéspontja. A közösségi platformok és hirdetési rendszerek úgy optimalizálnak, hogy az ingerküszöböt meghaladó tartalmak – a düh, a félelem, a szorongás, de pozitív oldalon a rácsodálkozás – előnybe kerüljenek. Itt lép be az a világ, amit a köznyelv neuromarketingnek hív: nem „trükkök”...

Hibrid megközelítés a marketingben: AI + Ember

Az utóbbi hónapokban egymást érik azok a posztok és sajtóhírek, amelyek már „AI CMO”-król, teljesen automatizált marketingcsapatokról és ügynök-alapú rendszerekről beszélnek. A Lindy AI CMO például három ügynökből álló, mesterséges intelligenciára épülő csapatként ígéri, hogy végigviszi a teljes marketing-folyamatot: piackutatás, stratégiai javaslatok, kreatívok generálása, kampányok összerakása és tesztelése. A kérdés nem az, hogy technológiailag ez...

A kreatin már az üzletemberek számára is hasznos

Ha ma valakit megkérdezel a kreatinról, szinte biztos, hogy az izomnövelés, az erőemelés vagy a testépítés jut eszébe. Ez érthető, hiszen a sporttudomány döntő része eddig az izmokra fókuszált – ott látványos és gyors az eredmény. Az agyműködés viszont sokáig csak „mellékmondat” volt a kreatin-kutatásban. Az elmúlt 10–15 évben ez kezd gyökeresen megváltozni: egyre több,...

Itt érsz el

Keress bátran

Előadások tartását és podcast beszélgetéseket szívesen vállalok, illetve a sajtónak is nyilatkozom.
Sajtóreferenciák itt.

Idézz tőlem

Szeretem ha a gondolataimat idézik kiadványokban, weboldalakon, adásokban. Szívesen visszalinkellek, írj rám.

© Copyright 2025