Gyermekreklámok hatása: TÁRKI kutatás

Főbb pontok:

A modern kor reklámjai mindennapjaink szerves részét képezik. Különösen érzékeny terület a gyermekkorúak célzásával foglalkozó hirdetések, amelyek nemcsak a piaci szereplők, hanem a szülők és szabályozó hatóságok figyelmét is egyre inkább magukra vonják. A TÁRKI Zrt. által készített, a Gazdasági Versenyhivatal megbízásából végzett kutatás rávilágított arra, hogy a lakosság milyen szemmel tekint a gyermekreklámokra, és milyen hatást gyakorolnak ezek a fiatalokra.

A közvélemény megosztott

A kutatás kimutatta, hogy a magyar lakosság véleménye megosztott a gyermekreklámokkal kapcsolatban. Egyrészről, számos szülő és fogyasztó úgy véli, hogy ezek a reklámok elkerülhetetlen részei életünknek, míg mások szerint jobb lenne őket teljesen figyelmen kívül hagyni. Csak egy kisebb csoport, körülbelül a válaszadók tizede látja úgy, hogy ezek a reklámok hasznosak lehetnek, mivel új és érdekes termékekre hívják fel a figyelmet.

A reklámok szabályozása és a szülői felelősség

A válaszadók egyharmada támogatja az idea voksot, hogy tiltsák be a 12 év alattiakat célzó reklámokat, míg mások inkább a szülői nevelés fontosságát hangsúlyozzák. A kutatás rámutatott arra is, hogy a szabályozás iránti ismeretek meglehetősen hiányosak a lakosság körében, csupán néhányan vannak tisztában a gyermekreklámokra vonatkozó konkrét szabályokkal.

A reklámok és a gyermeki érzékenység

A gyermekreklámok potenciális negatív hatásai között szerepel, hogy a reklámok kihasználhatják a gyerekek kíváncsiságát és gyűjtőszenvedélyét, valamint befolyásolhatják általános világképüket és értékítéletüket. A válaszadók nagy része egyetért azzal, hogy a reklámok manipulatívak lehetnek, és a gyerekek nem feltétlenül képesek kritikusan szemlélni az őket célzó üzeneteket.

A gyermekvédelem szükségessége

A gyermekreklámok szabályozásának szigorítását illetően a válaszadók 44%-a úgy véli, hogy a jelenlegi szabályozás túl engedékeny. Ennek ellenére csak nagyon kevesen gondolják úgy, hogy a jelenlegi rendszer túl szigorú lenne. A kutatás eredményei alapján a szülők és a médiaszolgáltatók a legfelelősebbek azért, hogy a gyerekek ne olyan tartalmaknak legyenek kitéve, amelyek nem megfelelőek számukra.

Csak 5775 Ft
kozepen

A gyermekreklámokra vonatkozó szabályozás fontosságát hangsúlyozva fontos kiemelni, hogy bár a törvényi keretek megteremtése létfontosságú, a szülői szerepvállalás és a médiafelelősség egyaránt kulcsfontosságú tényezők a gyermekvédelemben. A TÁRKI kutatása azt sugallja, hogy a társadalom jelentős része úgy véli, a jelenlegi szabályozás nem elégséges, hogy hatékonyan védelmezze a gyerekeket a potenciálisan káros reklámoktól.

A gyermekreklámok hatásainak értékelése

A reklámok által gyakorolt befolyás nem csak a termékpreferenciákat formálja, hanem a gyermek értékrendjét és viselkedését is alakíthatja. A gyermekreklámok gyakran kihasználják a fiatalok természetes kíváncsiságát és befolyásolhatják fogyasztói szokásaikat hosszú távon. A kutatás rámutat, hogy a szülők és pedagógusok aggódnak amiatt, hogy a reklámok gyakran olyan termékeket is népszerűsítenek, amelyek nem feltétlenül megfelelőek vagy szükségesek a gyermek számára. Az adatok szerint a gyermekreklámok több mint kétharmada potenciálisan megtévesztő, vagy felesleges igényeket támaszt a gyerekekben.

A megfelelő válasz: Szabályozás és nevelés kéz a kézben

A szülők és a nevelők felelőssége, hogy segítsenek a gyerekeknek kritikusan értékelni a reklámok által közvetített üzeneteket. A kutatás eredményei szerint a válaszadók többsége szerint a szülőknek kellene nagyobb figyelmet fordítaniuk arra, hogy gyermekük milyen reklámokkal találkozik. Ugyanakkor, a hatékony szabályozás is elengedhetetlen ahhoz, hogy a gyerekek védelmét maximálisan szolgálhassák.

Következtetés

A TÁRKI kutatása alapján egyértelmű, hogy a gyermekreklámok kérdése érzékeny terület, mely komplex megközelítést igényel. A szabályozás, a tájékoztatás és az oktatás együttes erőfeszítéseivel lehetőség nyílik arra, hogy a gyermekek védelme a reklámok világában hatékonyabban megvalósuljon. Az információs kampányok és a fogyasztói tudatosság növelése, valamint a szülők és oktatási intézmények aktív szerepvállalása elengedhetetlen a gyermekbarát reklámozás eléréséhez.

Összegzés

A TÁRKI kutatása alapvető betekintést nyújt abba, hogyan látja a magyar társadalom a gyermekreklámokat és azok szabályozását. Az eredmények alapján egyértelmű, hogy szükség van a tájékoztatás és a tudatosság növelésére ezen a területen, mind a fogyasztók, mind a szabályozók körében. A gyermekreklámok hatása vitathatatlanul jelentős, így a felelős hirdetési gyakorlatok és a hatékony szabályozás kulcsfontosságú a gyermekek védelme érdekében.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

Parliament of Hungary in Budapest

Miért húzzák be a kéziféket a hazai KKV-k?

Az elmúlt napokban közzétett VOSZ Barométer 2025 Q2-es jelentése hűvös pillanatfelvételt kínál a magyar vállalkozói szféra közérzetéről: a megkérdezett cégek többsége nem tervez beruházást, technológiai fejlesztést vagy érdemi béremelést az idei évben, ami azt jelenti, hogy az organikus bővülés helyét idén a túlélés logikája veszi át. A VOSZ-index 50 pontra csúszott vissza (egy ponttal a...
Human like robot and artificial intelligence

Adatvezérelt marketing és mesterséges intelligencia

Ha a XX. század a tömegmédia kora volt, akkor a XXI. század második negyede az adatvezérelt marketingé: a vállalatok már nem becslésekre, hanem valós idejű viselkedési jelekre építik döntéseiket. A Gartner 2025-ös technológiai előrejelzése szerint a világ IT-költése 7,9 %-kal nő, amelynek oroszlánrészét az AI-fejlesztések és az ezekhez kapcsolódó infrastruktúra viszik el. Ugyanakkor a generatív...
Buyer choosing eyewear in a boutique.

A fogyasztói döntések új világa

Amikor a globális gazdaságot ma vizsgáljuk, nem kerülhetjük meg a kérdést: mi hajtja a növekvő magánfogyasztást egy olyan időszakban, amikor a világgazdaság általános növekedési üteme lassul? A Világbank 2025. júniusi előrejelzése szerint a globális GDP-bővülés mindössze 2,3 %-ra mérséklődik, miközben a háztartási kiadások reálértéken tovább emelkednek1. Ez a látszólagos ellentmondás rávilágít arra, hogy a modern...
Lightshow in Dubai showing how the world is evolving. Alif - Mobility Pavilion. Dubai Expo 2020

A fogyasztói magatartás mint stratégiai erővonal

Van valami rendkívül beszédes abban, hogy a világ bruttó hazai termékének közel kétharmadát ma már a háztartások közvetlen kiadásai adják. Ha összeadjuk az OECD országok 2024-es statisztikáit, a reál­háztartási jövedelem átlagosan 1,8 %-kal nőtt, miközben a magánfogyasztás volumene ennél is gyorsabb ütemben bővült. Ez a látszólag szerény szám mögött globális méretű igényszint-emelkedés húzódik meg, amely...

Itt érsz el

© Copyright 2025