Sikerkereső vs. kudarckerülő vállalkozók

Főbb pontok:

A vállalkozói mezőnyt két erős stratégia határozza meg: a sikerkereső és a kudarckerülő működés. Nem személyiség-bélyegek, inkább domináns önszabályozási minták, amelyek döntéseket, kockázatvállalást, tempót és tanulási görbét formálnak. A piac nem erkölcsi kérdésként kezeli ezt, hanem hatékonyságként: mennyire gyorsan és olcsón jut el valaki a „megtanultam–módosítottam–skáláztam” állapotig. Magyar közegben – erős árérzékenység, kisebb tőkepuffer, hektikus kereslet – a minta még jobban látszik: aki a sikert tudatosan keresi, eszközökkel védi a tétet és tempót tart; aki a kudarcot védi ki minden áron, gyakran túl későn és drágán tanul. Én nem démonizálom a kudarckerülést: stabilitást és minőségbiztosítást ad. De ha ez lesz az alapértelmezett, a cég könnyen „védési üzemben” ragad, és a piac előzi meg. Ebben az írásban egyik szerepet sem idealizálom. Inkább tisztítok: pontos fogalmak (mit jelent a két működés a motiváció, kockázat, döntéshozatal és hibakezelés szintjén), gyakorlati keretek (táblázat a két minta erősségeivel és vakfoltjaival), valamint vezetői akcióterv (90 napos bevezetés). A cél, hogy a cégvezető és a csapat világosan lássa: mikor kell előretolni a sikerkereső üzemmódot (új piac, új termék, gyors kísérletek), és mikor érdemes kudarckerülő ritmusra váltani (szabályozott skálázás, minőség, compliance). A törésvonal nem a bátorság: a lényeg, hogy a szervezet érzékeny legyen a helyzetre és tudatosan váltsa a fókuszt. Mert aki mindig támad, kifárad; aki mindig védekezik, lemarad. A győzelem a váltás fegyelmében van.

Fogalmi tisztázás: sikerkereső és kudarckerülő működés

A „sikerkereső” működés lényege az előrehaladás, a lehetőségek feltárása és a pozitív kimenetek maximalizálása. A fókusz a nyereségen, a nyitottságon, az aszimmetrikus hozamokon van: sok kicsi, olcsó próbálkozás néhány nagy találatért. Döntéshozatali képe: gyors hipotézisalkotás, kontrollált kísérletek, korai jelkeresés. A „kudarckerülő” működés ezzel szemben a veszteség minimalizálására épít. Itt a hangsúly a biztonságon, a hibák megelőzésén, a következmények kezelésén van. Döntéshozatalban ez több adatot, több kontrollt, lassabb tempót jelent – és jobb minőségbiztosítást. A két minta együtt ad egészséges szervezetet. A gond ott kezdődik, amikor egyik dominanciája doktrínává válik. Ha a sikerkeresés túlpörög, jön a „kísérlet-kimerülés”: sok félig vitt projekt, elfolyó erőforrás, márkaerózió. Ha a kudarckerülés uralkodik, „biztonságos stagnálás” jön: nincs éles tanulás, késő reakció az új jelekre, a piac diktál. Vezetőként a feladat a helyzethez illesztett arány beállítása. Új termék–piac párosnál vállaltan több zaj és több gyors döntés fér bele; kritikus infrastruktúrában vagy erősen szabályozott területen a kockázatvállalást csatornázni kell. A tanulság egyszerű, mégis ritkán alkalmazott: a működési minta nem identitás, hanem választható beállítás. Akkor jó, ha tudatosan váltunk: milyen célért, milyen időtávon, milyen mérőszámok mellett engedjük meg a gyorsítást, és mikor húzzuk be a féket. Így marad a cég tanulékony és mégis fegyelmezett.

Motiváció és célkép: hogyan állítson célt a két minta?

A sikerkereső vállalkozó célja aspirációs: „hogyan nyerhetek többet?” Itt működik a nagy, de dekomponált célkép (bevétel, CLV, piaci részesedés), rövid iterációkkal és előre dokumentált mérföldkövekkel. A kulcs a konzisztens visszacsatolás: heti jel (mikrokonverziók), havi hatás (árbevétel, bruttó árrés), negyedéves irányváltás. A kudarckerülő vállalkozó célja kötelezettségalapú: „mit nem engedhetek meg?” Ez adja a védőkorlátokat (készpénz-csík, maximum bukható összeg tesztenként, minőségi küszöbök), amelyek nélkül a tempó drága lesz. A két minta célrendszere nem egymás ellen dolgozik, hanem egymásba kapaszkodik: a sikerkereső célok adják a húzóerőt, a kudarckerülő korlátok védik a kasszát és a reputációt. Gyakorlatban ez így néz ki: először rögzítjük a nem alku tárgyát képező védőszinteket (például minimum fedezet, ügyfélelégedettségi küszöb, panaszarány), és csak ezután jelölünk ki merész növekedési célokat. A célokat „végrehajtási szándékokkal” érdemes megtámasztani: nemcsak az van leírva, mit akarunk elérni, hanem az is, mikor és hogyan lépünk („ha a teszt CPA-ja három napig a cél fölött van, leállítjuk; ha a retention két héten belül javul, emeljük a költségkeretet”). Így csökken a döntések érzelmi zaja, és a csapat bátrabban kísérletezik – mert tudja, mi védi őket. Végül: a célkép része az anti-cél is („mit nem csinálunk idén”). Ez különösen a sikerkeresőknél fontos, mert az erősebb vonzerő könnyen szétteríti az erőforrást. A nem-célok listája a fókusz biztosítéka.

Kockázatvállalás: aszimmetriák és portfólió-szemlélet

A kockázat nem ellenség, hanem költség a tanulásért. A sikerkereső minta ezt jól érti: kis téttel, sokszor, gyors visszacsatolással fogad – és a nagy nyereményre hajt, ami aránytalanul kompenzálja a vesztes kísérleteket. A kudarckerülő minta értéke az, hogy a fogadás előtt rendet rak: tisztítja az adatot, mér, limitet állít, és védőhálót feszít a működés alá. A modern vállalkozás portfólióként gondolkodik: néhány merészebb „call opció” (új csatorna, új ajánlat) mellett sok közepes és számos alacsony kockázatú lépés (konverziójavítás, kosárérték-növelés, ügyfélszolgálat automatizálás). A döntés közege itt nem „érzés”, hanem szabály: mennyi lehet a bukható összeg kísérletenként; mennyi idő után kell jelet látnunk; milyen feltétellel skálázunk. Hasznos megkülönböztetés a visszafordítható és visszafordíthatatlan döntések között. A visszafordíthatókat (landing A/B, árazási keretezés, kreatívvariáns) gyorsan, alacsony hierarchiával kell meghozni. A visszafordíthatatlanokat (márkaváltás, szerződéses kötöttségek, nagy beruházás) lassabban, nagyobb bizonyítékigénnyel. A kudarckerülő szemlélet itt véd: belassítja azt, amit később nehéz lenne helyrehozni. A sikerkereső szemlélet viszont húz: nem áll le hónapokig „bizottságolni” egy banner-szövegen. A vezető feladata, hogy a két üzemmód között tudatos kapcsolót tegyen: az operatív csapatnak legyen joga a gyors visszafordítható döntésekhez, a stratégiai fordulókban pedig legyen kötelező a kiterjesztett ellenőrzés. Így lesz a kockázatvállalás nem bátorságjáték, hanem gyártási fegyelem a megtérülésre.

Döntéshozatal és ritmus: gyorsaság kontra alaposság

A gyorsaság önmagában nem erény; a rossz döntést gyorsan hozni csak olcsóbbá teszi a hibát, de nem szünteti meg. A sikerkereső működés vonzereje a lendület: rövid „észlelés–döntés–cselekvés” körök, sok mikrodöntés, állandó jelkeresés. A kudarckerülő működés értéke a döntési higiéné: tisztább kérdések, szerkezett adatképzés, jobb hibamegelőzés. A kettő összehangolása adja a versenyelőnyt. Gyakorlatban ez három szabályt jelent. Először: egy döntés–egy tulajdonos–egy mérőszám. A kollektív felelősség a lassú döntés és a gyors mentegetőzés melegágya. Másodszor: előregisztrált leállási és skálázási feltételek. Ha előre le van írva, milyen jelre lépünk, kisebb az utólagos racionalizálás. Harmadszor: döntési ablakok. Heti operatív, havi taktikai és negyedéves stratégiai ritmus – mindegyiknek megvan a saját helye és döntési tartománya. A kudarckerülő kolléga itt bátrabban engedi a tempót, mert látja, hogy a döntéseknek rendje van. A sikerkereső kolléga pedig elfogadja a védőkorlátokat, mert nem érzi akadályoztatva magát a mindennapi kísérletekben. A vezetői szemlélet, amely ezt megteremti, nem „mindig igen” és nem „mindig nem”, hanem „most igen, itt nem”. A piac ezt jutalmazza: kevesebb megbeszélés, gyorsabb tanulás, tisztább felelősségek – és végül jobb egységköltség.

Hibakezelés és tanulás: hogy lesz a kudarc beruházás

A kudarc költség akkor, ha nem tanulsz belőle. Beruházás, ha a jel visszamegy a rendszerbe és átrendezi a döntéseidet. A sikerkereső vállalkozó természetes módon fogadja el a hibát; a veszély az, hogy a tanulság dokumentálása és beépítése elmarad, mert jön a következő kísérlet. A kudarckerülő vállalkozó ereje a hibaprevenció; a veszély, hogy egy hiba után indokolatlanul széles tiltólistát vezet be („egyszer beégett, ezt soha többé”). A jó szervezet itt is kapcsolót használ. Minden nagyobb tesztnek saját „tanulási lapja” van: hipotézis, kontextus, eredmény, döntés, „mi kell a másolhatósághoz?”, „mi kell a megelőzéshez?”. Ezt nem csak mentjük, hanem vissza is olvassuk a következő kör előtt. A hibát négy szinten kezeljük: folyamat (hol csúszott meg), adat (milyen jel hiányzott), döntés (ki hozta, milyen információval), fegyelem (megsértettünk-e saját szabályt). A kudarc így nem szégyen, hanem információ – de csak akkor, ha a vezető megteremti a pszichológiai biztonság keretét és a felelősségi rendet. Az egyik véglet a „hibázni tilos” – itt nincsen tanulás. A másik a „minden hiba élmény” – itt nincs felelősség. A közép a működés: hibázhatsz, ha mértél, dokumentáltál, és a jel visszamegy a rendszerbe. Aki ezt beépíti, nem fél a kísérlettől, és nem bagatellizálja a kárt. A piac felől nézve ez látszik: csökken a panasz, nő a retenció, tisztább a márka.

Pszichológiai háttér röviden: közelítés és elkerülés

A két működés mélyén ismert motivációs rendszerek dolgoznak. A közelítésre hangolt működés a jutalomra és haladásra érzékeny; az elkerülésre hangolt a veszélyre és kötelezettségekre. A vállalkozói gyakorlatban ez annyit tesz: az egyik típus könnyebben látja meg a lehetőséget és lép, a másik gyorsabban veszi észre a kockázatot és fékez. Nem érdemes romantizálni vagy pathologizálni bármelyiket; a lényeg az illeszkedés és a váltás képessége. Ha mélyebb keretet keresel a működésed megértéséhez, javaslom a témában az önszabályozási fókusz és a BIS/BAS rendszer irodalmának átnézését. Ezek a modellek szakirodalmi szinten írják le, miért reagálunk másképp jutalomra és veszteségre, hogyan torzítja az észlelést a „nyereség” kontra „veszteség” kerete, és mikor lesz a lassításból biztosíték, mikor bottleneck. A gyakorlati üzenet egyszerű: ha inkább elkerülésre hangolt vagy, kell melléd valaki, aki húz és kísérletez; ha inkább közelítésre hangolt vagy, kell melléd valaki, aki észreveszi a vakfoltokat és zárja a szivárgásokat. A szervezet szintjén pedig: legyenek olyan rítusok és eszközök, amelyek mindkét működésnek teret adnak. Aki vállalkozóként erre épít, kevésbé billeg a szélsőségek között. Ha a pszichológiai mechanizmusok iránt érdeklődsz üzleti szemmel, hasznos tájékozódási pont a „Dajka Gábor: Online marketing és pszichológia” is – kifejezetten a döntések és kommunikáció metszetében dolgozik.

Magyar piac: mire számíthatsz itthon?

A hazai közeg néhány dologban más tempót és keretet diktál. A vásárlók árérzékenyebbek és gyanakvóbbak a túl jó ígéretekre, ezért a márka a transzparencián és a tiszta garancián keresztül tud tartósan nőni. A finanszírozási és munkaerőpiaci realitások kisebb kísérleti keretet engednek – itt értékelődik fel a kudarckerülő fegyelem: rövid cash-flow ciklusok, gyors megtérülési igény, takaros készletmenedzsment. Ugyanakkor a piac szerkezete gyorsan vált: csatornák, platformok, fizetési megoldások rövid idő alatt mozdulnak. Itt a sikerkereső üzemmód él: elsőként tanulni új csatornát, kicsiben tesztelni, majd rendet vinni, ha jel van. A magyar vevő a tiszta szabályt és a méltányosságot értékeli: egykattintásos lemondás, érthető akciólogika, valós készletkijelzés, tiszta visszaküldés. Ezek nem „kedvességek”, hanem konverziót és megtartást védő elemek. A vállalkozó szintjén ez azt jelenti: a sikerkereső lendületet csatornázni kell egy olyan keretrendszerbe, amely jog- és reputációbiztos, és a kudarckerülő féket időnként fel kell engedni, hogy ne maradj le. A vezető feladata nem az, hogy „amerikai tempót” vagy „magyar óvatosságot” válasszon; az, hogy mindkettőből rendszert építsen: világos védőkorlátok mellett gyors kísérletek, és nyertes minták skálázása szerződéses és működési fegyelemmel. Ez az a kombináció, amely itthon is tartósan termel.

Összehasonlító táblázat: két működés előnyei, vakfoltjai és eszközei

Tengely Sikerkereső minta Kudarckerülő minta Erősség Vakfolt Javasolt eszköz
Motiváció Nyereség, haladás Biztonság, felelősség Lendület vs. stabilitás Szétszórtság vs. bénultság „Nem-célok” lista; védőkorlátok
Kockázat Kis tét, sok próbálkozás Előzetes kontroll, limit Gyors jel; kisebb veszteség Reputációs sérülés vs. lemaradás Visszafordítható/fordíthatatlan döntések szétválasztása
Döntéshozatal Rövid körök, mikrodöntések Alaposság, audit Tanulási sebesség Ad hoc vs. túltervezés Előregisztrált leállási/skálázási feltételek
Hibakezelés Elfogadó, megy tovább Prevenció, dokumentáció Fegyelmezett tanulás Dokumentálatlanság vs. tiltólistázás „Tanulási lap” minden teszthez
Skálázás Gyors növelés jelre Minőség és compliance Tartós növekedés Kapacitáségetés vs. alulkihasználtság Playbook + tulajdonos–mérőszám–határidő

Vezetői akcióterv – 90 nap a kiegyensúlyozott működésért

  1. Hét 1–2: nevezd meg a három legkritikusabb döntési pontot (ár, ajánlat, csatorna). Rendeld melléjük a felelősöket és a mérőszámokat.
  2. Hét 3: rögzíts védőkorlátokat (készpénz-csík, panaszlimit, minimum fedezet). Ezek a kudarckerülő működés „törvényei”.
  3. Hét 4–5: indíts két gyors, visszafordítható kísérletet (például keretezés-változtatás és kategória-rendezés). Előre írd le a leállási és skálázási feltételeket.
  4. Hét 6: vezesd be a „tanulási lapot” és a heti 30 perces döntési ablakot (csak tesztdöntések).
  5. Hét 7–8: dokumentáld a nyertes/vesztes eredményeket; a veszteseket zárd le; a nyerteshez rendelj playbookot és tulajdonost.
  6. Hét 9: különítsd el a visszafordítható és visszafordíthatatlan döntéseket a működésben; állíts be eltérő jóváhagyási rendet.
  7. Hét 10: tisztítsd a „dark pattern” kockázatokat (ál-szűkösség, elrejtett lemondás); publikus házirenddel erősítsd a bizalmat.
  8. Hét 11: szervezeti workshop – ki milyen mintában erős (sikerkereső/kudarckerülő), hogyan párosíthatók a feladatok.
  9. Hét 12: negyedéves összegzés: pénzügyi (CLV/CPA), ügyfél (NPS, panasz), működési (döntési átfutás) szintű változás; új negyedéves fókusz kijelölése.

Csapat és szerepek: hogy dolgozzon együtt a két működés

A csapat tudásának egyik legjobb multiplikátora a szereppárosítás. A sikerkereső kolléga jó „front” feladatokra (funnel-tesztelés, ajánlatfejlesztés, csatornaindítás), a kudarckerülő kolléga kiváló „back” feladatokra (minőségbiztosítás, riportolás, adat- és martech-rend). A kettő közé kell egy fordító: olyan vezető, aki mérőszámokkal beszél és képes konfliktust konstruktívan kezelni. A napi működésben ez néhány konkrét gyakorlatot jelent. Egyrészt a döntési jegyzőkönyv: röviden rögzítjük, mit döntöttünk, milyen jel alapján, és mikor nézzük felül. Másrészt a „red team” szemle kritikus projektek előtt: egy kudarckerülő szemléletű kis csapat megpróbálja „szétszedni” az ötletet előre. Harmadrészt a rotáció: a sikerkereső kolléga negyedévente egy sprintet QA feladaton tölt, a kudarckerülő kolléga pedig részt vesz egy kísérleti sprintben. Ez oldja a törésvonalakat, és emeli a kölcsönös tiszteletet. Végül: bónusz és felelősség igazítása. A sikerkereső feladatoknál az upside-ot jutalmazzuk (nyertes teszt, új bevétel), a kudarckerülő feladatoknál a stabilitást (hibaarány, SLA). Ha a bónuszrendszer mindenkinek „konverziónövekedést” ír elő, a háttérmunka láthatatlan marad, és a csapat szétesik. A jó vezető megmutatja: a stabilitás érték, a kísérlet érték – együtt adják a növekedést.

Etika és márka: a rövid táv ára

Az üzlet gyorsasága könnyen kísértésbe visz: hamis szűkösség, elrejtett előfizetés, túlzó ígéret. Ezek gyakran „működnek” – egyszer. A kár a márkában és a panaszokban csapódik le. A sikerkereső működés akkor nem csúszik át manipulációba, ha védőkorlátokkal dolgozik: valódi készlet- és időkommunikáció, érthető visszalépés, transzparens referenciaárak. A kudarckerülő működés pedig akkor nem válik bénítóvá, ha megengedi az ártalmatlan kísérleteket: visszafordítható UI-változatok, tiszta keretezések A/B tesztje, edukatív tartalmak kipróbálása. A márka hosszú távú értéke végül egyszerű kérdésre fut ki: az ügyfél utólag is jónak érzi-e a döntést? Ha igen, visszajön. Ha nem, elmeséli másnak. Ezért tartom alapvetésnek: a növekedés legyen kompatibilis a vevő jólétével. A „gyors nyerés” és a „tartós siker” nem ugyanaz a játék. Aki ezt belátja, mer kísérletezni – és mer nemet mondani a trükkökre. Magyar piacon ez különösen kifizetődő: a tiszta, méltányos márkák olcsóbban szereznek vevőt középtávon, mert kevesebbet költenek a bizalom pótlására.

Dajka Gábor marketingszakértő, business coach és befektető szerint

Nem hiszek a végletes címkékben. Hiszek a beállításokban. A sikerkereső üzemmód az, amikor engeded, hogy a piac tanítson; a kudarckerülő üzemmód az, amikor rendet raksz, hogy a növekedés elbírja a terhelést. A jó vállalkozó nem választ a kettő közül, hanem vált. Ehhez bátorság kell (mert ki kell tenni a hipotézist a világba), és alázat (mert a jel néha mást mond). Ha egy mondatban kéne útbaigazítást adnom: tedd a kísérleteket olcsóvá és gyorssá, a hibákat tanulássá, a skálázást pedig fegyelmezetté. A többi munkamánia és zaj. A piac nem a legmerészebbet vagy a legóvatosabbat jutalmazza, hanem azt, aki a legfegyelmezettebben tanul.

Szakértő válaszol – GYIK

Miből ismerem fel, hogy a cégem túl „sikerkereső” vagy túl „kudarckerülő” lett?

Ha sok a félig vitt projekt, a backlog nő, de a bevétel nem – túl sikerkereső. Ha minden döntés „még egy kör egyeztetés”, és hónapok óta nem futott le A/B teszt – túl kudarckerülő. Gyors diagnózis: hány visszafordítható döntés született az elmúlt 30 napban, és hány nagy döntés előtt volt red-team szemle.

Hogyan állítsam be a kockázati keretet magyar piacon, ahol kisebb a puffer?

Számolj tesztenként bukható plafont (nettó bevétel X%-a), és köss mindent rövid jelablakhoz (3–7 nap, egyértelmű skálázási/leállási feltétel). Emeld be a „cash alert” mutatót heti vezetői ritmusba. Így a sikerkereső kísérletek nem veszélyeztetik a működést, és a kudarckerülő kolléga is nyugodtabban enged teret.

Mikor engedjem el a féket teljesen, és mikor nem?

Új csatorna vagy ajánlat első jelére érdemes gyorsítani – ha visszafordítható a döntés és van védőkorlát. Márka- és árazásváltás, hosszú szerződések, infrastruktúra: itt soha ne engedd el a féket, kell a kiterjesztett ellenőrzés és a red-team.

Milyen sajátosságokra figyeljek itthon a vásárlói oldalon?

Árérzékenység, gyanakvás a „túl szép” állításokra, és kiemelt igény a visszalépésre (garancia, könnyű lemondás). Ezért működik jól a tiszta TCO-kommunikáció, az érthető akciólogika és a valós készletkijelzés. A „mindig utolsó darab” típusú sürgetés rövid távon segít, hosszú távon bizalmat éget.

Mi az első lépés holnap reggel?

Jelöld ki a három legnagyobb döntési súrlódást, és indíts egy visszafordítható kísérletet védőkorláttal. Rögzítsd előre, mi számít jelnek, és mikor állítod le. A következő héten csináld meg a red-teamet a legnagyobb, visszafordíthatatlan döntésedre.

Ajánlott magyar videók/podcastok

Források

Higgins, E. T. (1997). Beyond Pleasure and Pain. American Psychologist, 52(12), 1280–1300.

Carver, C. S., & White, T. L. (1994). Behavioral Inhibition, Behavioral Activation, and Affective Responses to Impending Reward and Punishment: The BIS/BAS Scales. Journal of Personality and Social Psychology, 67(2), 319–333.

Kahneman, D., & Tversky, A. (1979). Prospect Theory: An Analysis of Decision under Risk. Econometrica, 47(2), 263–291.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

Így bocsáss el egy alkalmazottat

Az elbocsátás nem „papírleadás”, hanem stratégiai és emberi döntés, amely egyszerre hat a cash-flow-ra, a kockázati profilodra és a szervezet lelki klímájára. Ha rosszul csinálod, elindul a pletyka, nő a fluktuáció, drágul a toborzás, és jó eséllyel jogvitába futsz. Ha jól csinálod, a csapatod érti, miért történt, a bizalom megmarad, és a márka reputációja sem...

„Nem veled van a baj.” 2025 valódi vállalati leckéi

Őszintén: az idei év nem a mosolygós szelfik és győzelmi jelentések éve. A feed tele van „minden szép és jobb lesz” posztokkal, közben a tárgyalóban leépítésekről, átalakításokról és újraépítésekről beszélünk. Ez nem cinizmus, hanem helyzetkép. A piacon most nem az nyer, aki a legoptimistább, hanem aki a legjózanabb. A „feel-good” zaj mentálisan érthető menekülés, de...

Mi az a Shadow AI, és miért most robbant be?

Valószínűleg a cégedben is zajlik már: kollégák – jó szándékkal – bemásolják a belső levelet, a szerződéstervezetet, a sales riportot vagy akár a forráskódot egy nyilvános MI‑eszközbe, hogy gyorsabban jussanak eredményre. Ezt hívjuk „Shadow AI”-nak (árnyék MI): amikor a vállalat tudta és irányítása nélkül használnak MI‑t. Nem összeesküvés, hanem tünet. A tünete annak, hogy az...

Digitális agresszió a mindennapokban: védekezési kézikönyv civileknek

Képzeld el, hogy egy átlagos hétköznap reggel a telefonodra pillantva nem kedves üzenetek, hanem sértő kommentek és fenyegetések fogadnak. Meglepő vagy sem, az online térben zajló támadások ma már mindennaposak. A digitális agresszió jelensége – vagyis az interneten keresztül megvalósuló zaklatás, lejáratás, fenyegetés – az utóbbi években olyan mértéket öltött, hogy szinte bárki válhat célponttá....

Itt érsz el

Keress bátran

Előadások tartását és podcast beszélgetéseket szívesen vállalok, illetve a sajtónak is nyilatkozom. 

Idézz tőlem

Szeretem ha a gondolataimat idézik kiadványokban, weboldalakon, adásokban. Szívesen visszalinkellek, írj rám.

© Copyright 2025