A szervezeti konfliktus

Főbb pontok:

A szervezeti konfliktus fogalmát és jelentőségét gyakran alábecsülik a mindennapi munkahelyi gyakorlatban. Pedig a konfliktus jelenléte nem feltétlenül jelent valamilyen „rossz” vagy káros tényezőt. Sok esetben kifejezetten elősegítheti a kreatív megoldások megszületését, a teljesítmény javulását és a csapat tagjainak fejlődését. Ugyanakkor a nem megfelelően kezelt, túlságosan elfajult konfliktusok romboló erővel hatnak a munkatársak közötti kapcsolatokra, és akár tartósan is alááshatják a szervezet hatékonyságát. Egy McKinsey & Company (2023) felmérés szerint a vállalati vezetők több mint 60%-a számolt be arról, hogy a szervezeten belüli konfliktusok kezelésének színvonala közvetlenül kihat a cég eredményességére. Jelen írásban a szervezeti konfliktusok alapjait, megjelenési formáit és kezelési lehetőségeit tekintjük át, felhasználva a legfrissebb kutatási eredményeket és a vezetéstudomány klasszikus elméleteit (Robbins & Judge, 2007; Northcraft & Neale, 1990).

Mi a szervezeti konfliktus?

Konfliktus akkor áll fenn, ha két vagy több – egymásra utalt – fél közül valamelyik úgy érzékeli, hogy a többiek valamilyen formában gátolják, fenyegetik vagy ellentétes érdeket képviselnek abban, ami számára fontos. A „fontos dolog” bármi lehet: erőforrás, státusz, anyagi juttatás, érték vagy meggyőződés, sőt, akár a beosztott saját szakmai reputációja is. Konfliktus nem alakul ki pusztán amiatt, hogy két ember vagy csoport nem kedveli egymást; kulcsfontosságú, hogy legyen egyfajta egymásrautaltság a felek között, amely kényszerítően összeköti őket valamely közös cél, erőforrás vagy feladat kapcsán (Harvard Business Review, 2023).

Egymásrautaltság: akkor beszélünk valódi szervezeti konfliktusról, ha a célok eléréséhez, a feladat megoldásához a másik fél valamilyen formában elengedhetetlen. Ha ez a kölcsönös függés nem áll fenn, akkor legfeljebb ellenszenvről vagy negatív attitűdről beszélhetünk, de nem alakul ki tényleges konfliktus.

A konfliktus alapja mindig az észlelt fenyegetettség: a másik fél érdeke, véleménye vagy célja akadályozza a saját céljaink elérését. Már az „észlelés” szintjén eldőlhet, hogy mennyire élesednek ki a viták. Ha például az egyik munkatárs azt hiszi, hogy a vezető egy közös projektben inkább a másik kolléga ötleteit részesíti előnyben, akkor akkor is tapasztalhat konfliktust, ha valójában a vezető teljes mértékben semleges. Ilyenkor a gondolat – vagyis az észlelés – önmagában képes kiváltani a konfliktus megjelenését.

Mikor válik „szervezeti” jelenséggé?

A szervezeti konfliktusra jellemző, hogy bár a felszínen egyének vagy csoportok között játszódik le, valójában többnyire a szervezet felépítése, folyamatai, szabályai vagy kultúrája áll a háttérben. Ha például a vállalatban szűkös erőforrások (költségkeret, irodák, eszközök) okoznak feszültséget, vagy éppen egy új döntéshozatali folyamat akadályozza a gyors munkát, akkor könnyen felszínre törhetnek a személyes ellentétek is. Az egyik dolgozó hibáztathatja a másikat, mondván, hogy „nem hajlandó együttműködni”, miközben a valós ok maga a rendszer, ami konfliktust generál. Ebből következően a legjobb megoldások sem csak a felszínen kezelik a problémát (például mediációval), hanem a szervezeti struktúrát is továbbfejlesztik vagy finomhangolják.

„Jó” és „rossz” konfliktus – funkcionális és diszfunkcionális jellemzők

Gyakran hallani, hogy léteznek és rossz konfliktusok. Egy viszonylag egyszerű, mégis praktikus megkülönböztetés szerint (Robbins & Judge, 2007):

  • Funkcionális (konstruktív) konfliktus: a csoport vagy a szervezet céljainak elérését segíti elő. Ilyen például, ha egy kreatív vitában több lehetséges megoldás ütközik, és a konfliktus hatására alaposabb elemzés, jobb döntések, illetve magasabb teljesítmény születik.
  • Diszfunkcionális (destruktív) konfliktus: a csoportteljesítmény csökkenését eredményezi, és sokszor személyeskedésbe, széthúzásba torkollik. Ilyenkor a felek számára a konfliktus „megnyerése” fontosabb, mint az eredeti probléma megoldása.

Egy Harvard Business Review (2023) által publikált tanulmány szerint a konfliktusok mintegy 30%-a válik destruktívvá a nagyvállalati környezetben, és ez éves szinten akár több millió dolláros veszteséget is eredményezhet. A konstruktív konfliktusok viszont előremozdítják a szervezetet, és olyan új ötleteket, módszereket hozhatnak, amelyek egy konfliktusmentes, „túl nyugodt” légkörben sosem születtek volna meg.

Példák a destruktív konfliktusokra: érzelmileg túlfűtött helyzetek, ahol már nem az a lényeg, hogy jó megoldás szülessen, hanem hogy az egyik fél „legyőzze” a másikat; durva személyeskedések, nyilvános megszégyenítés, fenyegetések és végletes ellenségeskedés. Ilyen helyzetekben a csoporttagok gyakran blokkolnak minden, a másik féltől érkező javaslatot, és a probléma érdemi tárgyalása helyett a hatalom fitogtatása kerül előtérbe.

A konfliktus kialakulásának folyamata

Az elméleti irodalom (Northcraft & Neale, 1990; Robbins & Judge, 2007) általában öt szakaszra bontja a konfliktus folyamatát:

  1. Megelőző helyzet: Valamilyen feltétel vagy környezet jelen van, ami a konfliktus magját hordozza. Ilyen lehet a szűkös erőforrás, a pontatlan kommunikáció vagy a szervezeti átfedések a munkakörökben. Ezt a szakaszt látens (rejtett) konfliktushelyzetnek is hívjuk.
  2. A konfliktus felismerése és átélése: Ekkor az egyik vagy mindkét fél tudatosítja, hogy ellentétes célok, érdekek, vagy vélemények állnak fenn. Az egyén részéről érzelmi reakció (bosszúság, félelem, frusztráció) is társul ehhez, ami mélyítheti a konfliktust.
  3. A konfliktuskezelési szándék kialakítása: A felek átgondolják, milyen stratégiát fognak követni: kompromisszumra törekednek, elkerülik a nyílt vitát, vagy éppen az együttműködő, win-win megoldásokat keresik.
  4. Tényleges viselkedés: Itt már konkrét cselekvések zajlanak (tárgyalás, nyílt konfrontáció, mediáció stb.). Az is előfordul, hogy az eredetileg eltervezett stratégia módosul, miután a felek szembesülnek a másik reakciójával.
  5. Következmények: A konfliktus vagy konstruktív módon rendeződik, ami javíthatja a szervezeti teljesítményt, vagy destruktív véget ér, és ekkor súlyos zavarokat okozhat a csapatban. A végkimenetelből utólag ítélhető meg egyértelműen, hogy a konfliktus hasznos (funkcionális) vagy inkább romboló (diszfunkcionális) volt-e.

„Jó” menedzsment: egy jó vezető felismeri, hogy nem kell mindenáron elfojtani a konfliktust. Inkább megkeresi azokat a pontokat, ahol a konfrontáció előreviszi a csoportot, és támogatja a konstruktív megoldásokat. A cél nem a „konfliktusmentes” szervezet, hanem az egészséges mértékű vita fenntartása.

A konfliktus intenzitása és a teljesítmény kapcsolata

Az úgynevezett „közepes szintű” konfliktus általában a legjobb teljesítményjavító hatással bír. Ha a konfliktus szintje túl alacsony, a csoportban apátia alakulhat ki, és senki nem veti fel az esetleges problémákat vagy új ötleteket. Ha pedig túl magasra csapnak az indulatok, a munkatársak elveszíthetik a fókuszt a lényeges kérdésekről, és a személyeskedés veszi át a főszerepet. Az arany középút elérése és fenntartása tehát kiemelt vezetői feladat (Northcraft & Neale, 1990).

Konfliktuskezelési stratégiák és módszerek

A konfliktusok kezelésének számos bevett módszere ismert (Robbins & Judge, 2007), ideértve többek között:

  • Elkerülés (avoidance): ha a téma nem túl jelentős, vagy ha éppen higgadtabb pillanatra vársz a nyugodt tárgyaláshoz. Hátránya, hogy az elfojtott konfliktus később kiújulhat.
  • Alkalmazkodás (accommodation): amikor a másik fél igényeit helyezed előtérbe a sajátoddal szemben. Ez gyors megoldást hozhat, de a „feladó” fél frusztrálttá válhat.
  • Versengés (competition): hatalmi játszma, ahol gyakorlatilag az egyik fél nyer, a másik veszít. Időnként elkerülhetetlen, de hosszú távon gyakran rombolja a kapcsolatot.
  • Kompromisszum (compromise): a felek közösen keresik a „középutat”. Gyakori, gyors, de nem mindig optimális, mert mindkét fél enged a saját céljából.
  • Együttműködés (collaboration): a leghatékonyabb, de gyakran időigényes út; célja, hogy kreatív megoldást találjatok, ahol mindenki nyer.

Az, hogy melyik módszer a „legjobb”, mindig függ a szervezeti kultúrától, a konfliktus jellegétől és a felek közötti erőviszonyoktól is. A legújabb kutatások (Harvard Business Review, 2023) azonban azt mutatják, hogy a nyílt, együttműködésen alapuló szemlélet hosszú távon a legjobb eredményekkel kecsegtet, még ha rövid távon több energia-befektetést kíván is meg.

Összefoglaló

A szervezeti konfliktus fogalma messze túlmutat a puszta személyes ellentéteken. A háttérben legtöbbször struktúrális, kulturális vagy kommunikációs tényezők állnak, melyek a felek egymásrautaltságát teszik feszülté. Azért nevezhetjük ezeket „szervezeti” konfliktusoknak, mert a munkahelyi közeg vagy éppen a meglévő szabályrendszer, vezetési stílus, erőforrás-elosztás hozza létre a problémás szituációt. A konfliktusok lehetnek konstrukciós erővel bíró, előremutató viták, amelyek javítják a teljesítményt és a motivációt, de pusztító személyeskedéssé is fajulhatnak. A vezetői feladat abban rejlik, hogy fel tudja ismerni a konfliktus jellemzőit, és a számukra – és a szervezet egészére – leginkább megfelelő kezelési stratégiát alkalmazza. Így elérhető, hogy a konfliktusok kreatív energiái hasznosuljanak, és a destruktív feszültség helyett a fejlődés és innováció szolgálatába álljanak.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Legtöbbet olvasott

Csak 5775 Ft

Népszerű

waterfall person iceland looking

A torzított önkép monetizálása: Miért működnek a személyiségtípuson alapuló marketingkampányok?

„Az emberek mindig azt választják, ami ismerősnek tűnik – még akkor is, ha az csak tükörképük torzítása.” – Dajka Gábor A modern marketing egyik legérdekesebb és legdinamikusabban fejlődő terepe az önkép alapú célzás – vagyis az, amikor a márka nem csak terméket, hanem tükröt kínál. E megközelítés pszichológiai alapja az, hogy emberek mélyen vágynak arra,...
PNG, zombie hands holding brain, isolated on white background.

Miért hoz rossz döntéseket az emberi agy?

„A racionalitás nem az alapértelmezett üzemmódunk. Az intuíció sokszor gyorsabb – és veszélyesebb.” – Dajka Gábor 1949-ben egy amerikai biztosítótársaság figyelemre méltó mintázatot vett észre: ügyfeleik hajlamosabbak voltak megkötni balesetbiztosítást, ha a termékleírásban szerepelt, hogy „légi balesetekre is vonatkozik”, mint akkor, ha csupán az állt benne: „halálesetekre is vonatkozik, bármilyen okból”. A kutatók, köztük később...
Writing working plan

Miért nem üzleti tervet írunk, hanem működő üzleti modellt építünk?

Amikor egy vállalkozás üzleti terv írásába kezd, a legtöbbször egy sablont keres először – egy előre elkészített Word-dokumentumot, amibe csak be kell írni a saját adatokat. Ez a megközelítés azonban nem hogy nem segít, hanem egyenesen veszélyes lehet. Miért? Mert az üzleti terv nem egy formai követelmény, hanem egy olyan gondolkodási eszköz, amely segít strukturáltan...
business person team group meeting discussion with partner teamwork for corporate working plan

Miért nem üzleti tervet írunk, hanem jövőt tervezünk?

„Üzleti terv” – egy olyan kifejezés, amit túl sokszor hallunk, mégis ritkán értünk igazán. Az üzleti terv a vállalkozások világában gyakran kötelező adminisztrációs dokumentumként él a fejünkben, amit a bank vagy a befektető kér. Pedig valójában sokkal több ennél. Egy jól megírt üzleti terv nem papírművelet, hanem stratégiai önismeret: a vállalkozás gondolkodásmódjának lenyomata, amely egyszerre...

Itt érsz el

© Copyright 2025