A reklámod megjegyezhető?

Főbb pontok:

Az emberi emlékezet elképesztően bonyolult, mégis roppant hatékony módon működik. Bár rengeteg adatot vagyunk képesek befogadni és tárolni, azért mindig akad egy-két bökkenő, ha a marketingről van szó. A lenti néhány gondolatban dióhéjban összefoglalom, hogyan jön létre, majd rögzül az információ az agyban, és miért annyira fontos ezt szem előtt tartani akkor, amikor valaki reklámot készít vagy éppen a márkája üzeneteit próbálja átadni.

Szenzoros memória

A szenzoros memória a legelső, villámgyors fázis. Mindössze 1-2 másodpercig valamennyi beérkező külső inger (érintés, hang, szag, íz, fényhatás, hőmérséklet stb.) itt tárolódik. Gondolj bele, mennyi információ ér nap mint nap: a ruháid érintése, a háttérzaj, a monitor fénye… Ez mind „becsatornázódik” a szenzoros memóriába, majd az agyod elkezdi kiszűrni a releváns adatokat, és csak a fontosnak ítélt részletek kerülhetnek át a következő állomásra.

Munkamemória

Az agy szűrése után a munkamemória (sokan rövid távú memóriaként emlegetik) következik, ahol az adatok körülbelül 20 másodpercig is megmaradhatnak. Itt kapnak jelentést, érzelmi töltetet, összefüggéseket: vagyis eldől, hogy egy ingert mennyire találunk érdekesnek, lényegesnek, vagy éppen megmozgat-e bennünket annyira, hogy „érdemes” legyen elraktározni.

A marketing szempontjából ez a fázis sorsdöntő: ha a reklámod unalmas, semmi pluszt nem ad, akkor nagy eséllyel ennél a lépésnél veszik el az üzenet. Ezért törekednek a hirdetők valamilyen feltűnő, izgalmas vagy meghökkentő elemre. Ha az agy „megéri” ítéletet hoz róla, vagy érzelmileg bevonódik, akkor jó eséllyel bekerül az emlékek tárházába.

Csak 5775 Ft
kozepen

Hosszú távú memória

A harmadik szakasz a hosszú távú memória, amely lényegében korlátlan kapacitással bír, és időben sincs nagyon lekorlátozva: ha valami ide bekerül, akár évekre, évtizedekre megőrződhet. Ez lehetőséget teremt arra, hogy a reklámból fakadó érzelmek és élmények később is befolyásolják a döntéseinket. Gondolj csak a gyerekkori élményekhez kapcsolt márkákra: ha valamihez kellemes érzések kötnek, nagyobb eséllyel választod később is, pusztán a nosztalgia és a pozitív emlékek miatt.

Pontosan ezt használják ki bizonyos cégek. Jellemző példa a McDonald’s esete: a Happy Meal és a bulis hangulat már kisgyermekkorban belopja az éttermet a fiatalok emlékeibe, és felnőttkorban sokan ösztönösen választják a mekis menüket, mert a vidám, nosztalgikus érzést keresik – gyakorlatilag a hosszú távú memóriába ágyazott élményt akarják újra átélni.

Mi a titok a marketingben?

Ha kitűnsz a tömegből, érzelmet pendítesz meg, és magadra vonod a figyelmet a reklámoddal, akkor bejutsz a munkamemóriába. Ha ott releváns és emlékezetes benyomást is keltesz, akkor nagy az esély rá, hogy a márkád beég a hosszú távú memóriába. Nem garancia ez a vásárlásra, de az első lépést – a felismerést és megjegyzést – már megtetted. Persze a végső cél, hogy amikor legközelebb ilyen termék vagy szolgáltatás iránt érdeklődik a vevő, téged idézzen fel elsőként.

Záró gondolatok

Az emberi memória működésének megismerése nagyban segít a reklámok tervezésében. Elegendő csupán annyi, hogy figyelembe vedd: először a szenzoros információk elképesztő tömegből kell kitűnnöd, majd meg kell ragadnod a rövid távú memóriát valamilyen érzelmi vagy kognitív csavarral. Ha ez sikerül, jó eséllyel hosszan megmarad a márkád az emberek fejében. Így lesznek olyan stabil fogyasztóid, akik később talán a pozitív emlékeik miatt (vagy egyszerűen azért, mert beugrik nekik a márka) döntenek majd melletted. Adj érzelmi töltetet, legyél érdekes, és ne feledkezz meg a nosztalgia vagy a meglepetés erejéről: a hosszú távú memória hálás lesz érte.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

Buyer choosing eyewear in a boutique.

A fogyasztói döntések új világa

Amikor a globális gazdaságot ma vizsgáljuk, nem kerülhetjük meg a kérdést: mi hajtja a növekvő magánfogyasztást egy olyan időszakban, amikor a világgazdaság általános növekedési üteme lassul? A Világbank 2025. júniusi előrejelzése szerint a globális GDP-bővülés mindössze 2,3 %-ra mérséklődik, miközben a háztartási kiadások reálértéken tovább emelkednek1. Ez a látszólagos ellentmondás rávilágít arra, hogy a modern...
Lightshow in Dubai showing how the world is evolving. Alif - Mobility Pavilion. Dubai Expo 2020

A fogyasztói magatartás mint stratégiai erővonal

Van valami rendkívül beszédes abban, hogy a világ bruttó hazai termékének közel kétharmadát ma már a háztartások közvetlen kiadásai adják. Ha összeadjuk az OECD országok 2024-es statisztikáit, a reál­háztartási jövedelem átlagosan 1,8 %-kal nőtt, miközben a magánfogyasztás volumene ennél is gyorsabb ütemben bővült. Ez a látszólag szerény szám mögött globális méretű igényszint-emelkedés húzódik meg, amely...
Good company is a phone call away

Miért nem jut egyről a kettőre a legtöbb hazai kisvállalkozás – és hogyan lehet ezt megfordítani?

„A vállalkozás nem sprint, hanem maraton” – szokták mondani, mégis, a legtöbb hazai kisvállalkozás úgy próbál célt érni, mintha egy akadálypályán kellene végigszáguldania bekötött szemmel. Gyakran hiányzik az irány, a stratégia, a rendszerszemlélet. Ehelyett a mindennapi túlélés diktálja a tempót, miközben egyre több energiát emészt fel az, hogy nem haladnak semerre. A kudarc gyakori oka...
business hand contract meeting with success agreement concept, professional businessman handshake

Magyar kisvállalkozások növekedése: 5 stratégiai pillér a sikerhez

Kevés gazdasági sikertörténet indul úgy, hogy a vállalkozó éveken át ugyanazt a hibát ismétli: minden kampányra, új ügynökségre, vadonatúj “killer feature”-re egyre kevesebb pénz és egyre több csalódottság jut. A magyar kisvállalkozói szektor történelmi ívét tekintve ez a jelenség érthető: 1990 után a piacgazdaságban hirtelen szabaddá váló terepen rengeteg mikro- és kisvállalkozás indult el stratégia...

Itt érsz el

© Copyright 2025