A tőzsdézés és a vállalkozói lét kapcsolata

Főbb pontok

Bár elsőre különböző világnak tűnhet a tőzsdézés és a vállalkozói lét, valójában a pénzkezelés logikája mindkettőben nagyon hasonló. A részvényvásárlásnál piaci trendeket figyelsz, árfolyamokat elemzel, vállalati beszámolókat nézel át, és olyan helyzetekre próbálsz felkészülni, ahol a kockázat és a várható hozam egyensúlya számodra kedvező. Ha azonban vállalkozóként ülsz le egy pénzügyi tervező asztalhoz, ugyanúgy mérlegelned kell, hogy az árukészletbe történő befektetés – vagy ahogy néha nevezni szoktam, árukészlet-befektetés – és a marketingbe fektetés (marketingbefektetés) milyen ütemben, milyen kockázati szinttel és milyen megtérüléssel működhet. Ha a tőzsdén a tudatos portfólióépítés elengedhetetlen, akkor a vállalkozásban a készletkezelés és a marketingportfólió elemeinek gondos összehangolása éppen olyan létfontos szerepet tölt be.

A Triple E akkreditációval rendelkező VAP diplomaprogram során megszerzett tudás nekem abban segített, hogy egészen új megvilágításba helyezzem a vállalkozói folyamatokat. A VAP – Vagyon, Alap, Portfóliókezelő (befektetéskezelő) vizsga során ugyanis nem kizárólag befektetési alapokról és kockázatelemzésről tanultam, hanem arról is, hogyan kapcsolódik össze a pénzügyi tervezés a gyakorlati döntéshozatallal egy cég életében. Ezt a szemléletet használom, amikor abban adok tanácsot a partnereimnek, hogy mennyi árukészletet érdemes felhalmozni, milyen ütemben kellene frissíteni a kínálatot, és milyen struktúrában osszák meg a marketingbe szánt erőforrásaikat. Egy 2021-ben, a London School of Economics által publikált tanulmány (Hughes & Porter, 2021) is rámutatott, hogy a cégek háromnegyede komoly megtérülést ért el, ha a készletracionalizálást – tehát a készletek ésszerű menedzselését – összekapcsolta a marketingbefektetések pénzügyi elemzésével.

Sok vállalkozó ösztönösen érzi, hogy az árukészlet minősége és mennyisége, valamint a marketing erőssége összefügg. Ha nincs elég termék raktáron, akkor egy nagy kampány után kifogyhatsz a legnépszerűbb árucikkből, és a vásárlók csalódottan elkattintanak a konkurencia felé. Ha ellenben túlraktározol, és a marketinget nem hangolod össze ezzel, feleslegesen kötöd le a tőkédet, amit akár egy másik tevékenységben is forgathatnál. A Harvard Business Review 2019-es elemzése (Smith, 2019) szerint a vállalatok 60%-ánál a rossz készletezési döntések és a félreirányított marketingbüdzsék miatt évente akár a bevétel 5–10%-ának megfelelő veszteség is keletkezhet. Ez pedig egyértelműen igazolja, hogy a likvid tőkeallokáció és az értékesítési előrejelzések összehangolása már nem elhanyagolható luxus, hanem a cég fennmaradásának alapja.

Ha belegondolsz, a tőzsde is arról szól, hogy a megtérülés reményében kockázatot vállalsz. A vállalkozások árukészlet-befektetése és marketingbefektetése ugyanilyen típusú döntés, ahol a piac mozgása, a konkurencia erőssége és a vásárlói magatartás egyaránt befolyásolja, hogy mennyi esélyed van a profitra. A készletracionalizálás egyfajta portfóliómenedzsment a termékek vagy szolgáltatások tekintetében: megnézed, hogy melyik terméktípus milyen forgási sebességgel és árréssel dolgozik, majd kiszelektálod a lassan pörgő, vagy kevésbé jövedelmező elemeket. Ezzel párhuzamosan a marketingportfólióban is megkeresed azokat a csatornákat, amelyek hosszabb távon reális konverziós aránnyal bírnak. Egy 2022-es, az International Journal of Production Economics-ben megjelent kutatás (López & Martins, 2022) több ország vállalatainak adatain alapuló összevetésben kimutatta, hogy a rendszeresen frissített, elemzésekkel alátámasztott készletstratégia átlagosan 25–30%-kal javította a cégek marketingkampányainak megtérülését.

Amikor a partnereimmel dolgozom, gyakran első lépésként nézzük át az árukészlet felépítését, majd összehangoljuk a piaci előrejelzésekkel és a marketingtervekkel. Ez azt jelenti, hogy mielőtt felpörgetnénk a Facebook-, Google- vagy offline hirdetéseket, reálisan felmérjük, mennyire lesz folyamatosan kielégíthető a felmerülő kereslet. Ez különösen azoknál a cégeknél fontos, amelyek szezonális termékekkel dolgoznak, vagy ahol szűk keresztmetszet lehet a kiszállítási idő. Ha a készlet és a kampányterv nincsen összhangban, a jól sikerült reklámok meglepően gyorsan megtörhetnek a kifogyott polcokon, ami a vásárlók csalódottsága mellett hosszú távon a márka tekintélyvesztéséhez vezet. A Deloitte 2020-as piaci előrejelzése (Deloitte, 2020) világosan jelzi, hogy a fogyasztók 73%-a három vagy kevesebb rossz tapasztalat után már nem tér vissza a szolgáltatóhoz, ami azt mutatja, hogy a készletkezelés és a marketingkoncepció összehangolása a vásárlói lojalitás érdekében is nélkülözhetetlen.

A marketing elköltéseinél felmerülő kérdés többek közt az, mennyi pénzt érdemes fordítani a különböző csatornákra. Sokan csodás csalit látnak a Facebook-hirdetésekben vagy az influencerekkel való együttműködésekben, és hajlamosak mindent egy lapra feltenni. A VAP programból átvett portfóliókezelési szemlélet azonban arra buzdít, hogy több csatornában gondolkodj, és a kockázati tényezőket is pontozd. Ha például hirtelen változik a platform algoritmusa, vagy betiltanak bizonyos típusú hirdetéseket, ne kerülj teljesen kilátástalan helyzetbe. Egy 2021-es, a Chartered Institute of Marketing által végzett kutatás (Brown & Reed, 2021) azt találta, hogy a marketingbüdzséjük legalább három különböző eszközt optimális súllyal használó cégek 40%-kal stabilabb kampányeredményeket értek el, mint azok, amelyek egyetlen csatornára koncentráltak. Ez a stabilitás a vállalkozás kiszámíthatóbb működését is magával hozza, hiszen nincs szükség pánikszerű reagálásra egy-egy piaci vagy technológiai fordulat után.

Az, hogy én inkább a tőzsdébe fektetem a pénzem, nem jelenti azt, hogy a vállalkozóknak is át kellene vinniük minden erőforrást a pénzpiacokra. De a szemlélet, amit egy befektető a tőzsdei folyamatokból merít, ugyanaz a szemlélet, amivel egy vállalkozó is sikerre juthat: a folyamatos elemzés, a trendek követése, a kockázat és a hozam együttes vizsgálata, és a portfólió jellegű gondolkodás. Ha most éppen egy új kollekció bevezetésére készülsz, akkor egyszerre kell végiggondolnod a beszerzési folyamatok finanszírozását, a helyes árazást, a marketingkampány kreatív ötleteit és a vásárlói oldalon felmerülő pszichológiai és érzelmi tényezőket. Ha ezek a szálak rendezetlenek, akkor a vállalkozás olyan, mint egy kártyavár: néhány jól eltalált kampánytól még nem lesz hosszú távon stabil. Ezt az összefüggést támasztja alá a PwC 2023-as riportja (PwC, 2023) is, amelyből kiderül, hogy azok a vállalatok, ahol a marketing és a készletstratégia egyszerre van optimalizálva, átlagosan 35%-kal magasabb ügyfélmegtartási aránnyal dolgoznak, mint a piaci átlag.

Amikor arról beszélek, hogy segítek a készletracionalizálásban és a marketingbefektetések kezelésében, valójában egyfajta befektetéskezelő gondolkodásmódot ajánlok. A marketing és a készlet is a vállalkozás eszközei, amelyeket nem szimplán kiadásként érdemes elkönyvelni, hanem befektetésként érdemes kezelni. Ha jól irányítod ezeket a befektetéseket, ha folyamatosan optimalizálod a portfóliód elemeit, akkor a vállalatod is úgy tud növekedni, ahogy egy diverzifikált tőzsdei portfólió épül. Bizonyos elemek nagyobb hozammal kecsegtetnek, mások kevesebbel, de stabilabbak, így összességében kiegyensúlyozottabb gazdálkodást tudsz fenntartani. Egy 2022-ben a Journal of Business and Finance-ban megjelent metaanalízis (Kumar & Liu, 2022) szerint ez a fajta, befektetésekből átvett logika azoknál a középvállalatoknál is bevált, amelyek hagyományosan kevésbé voltak innovatívak a marketingben, de nyitottak voltak az adatalapú, portfólióban történő gondolkodásra.

A Triple E akkreditáció hangsúlyozza, hogy a VAP programban részt vevők ne csak elméleti oktatást kapjanak, hanem gyakorlati, mindenre kiterjedő szemléletmódot is, ami akár egy induló vállalkozásnál, akár egy több országban jelenlévő cég esetében is alkalmas a sikeres működés támogatására. Ezt a tudást még jobban lehet hasznosítani, ha a vállalkozók nemcsak a marketing vagy a készletkezelés, hanem az egész értéklánc mentén képesek átlátni a befektetés és a megtérülés összefüggéseit. A Manchester Business School 2020-as jelentése (Hill & Watson, 2020) úgy találta, hogy a pénzügyi háttérrel is rendelkező marketingesek 55%-kal több olyan kampányt indítottak, amelyeknél már előzetes megtérülési becslés készült, és ezek a kampányok 20%-kal magasabb eredményeket hoztak, mint azok, ahol inkább spontaneitásra hagyatkoztak. Ez a megközelítés a vállalat teljesítményét nem csak rövid, hanem hosszabb távon is befolyásolja.

Én személy szerint azt szeretem a befektetéskezelői szemléletben, hogy játékteret ad a kreatív ötleteknek, ugyanakkor fegyelmet visz a döntéshozatalba. Ha egy üzleti partneremmel leülünk, és közösen végiggondoljuk, hogy az árukészlet-befektetést hogyan érdemes optimalizálni a szezonok vagy a trendek alapján, rögtön előkerülnek a marketingtervek is. Érdemes megkérdezni, hogy például mennyi erőforrást érdemes a keresőoptimalizálásba fektetni, mennyit a közösségi média hirdetésekbe, és mikor van itt az ideje szélesebb PR-megjelenésekre. Ez a pénzügyi rálátás abban is segít, hogy akár dinamikusan változtassunk a költségkereteken, ha közben új információhoz jutunk. Pont úgy, mint amikor a tőzsdén egy hirtelen ármozgás miatt módosítod a portfóliód összetételét, de nem ijedsz meg, hanem higgadtan mérlegelsz. A Boston Consulting Group 2021-es elemzése (Williams & Davis, 2021) is kimutatta, hogy az adatvezérelt és pénzügyi megközelítéssel dolgozó marketinges döntéshozók 30%-kal gyorsabban képesek reagálni a piaci változásokra, ami hosszú távon versenyelőnnyé válik.

A vállalkozók rendszerint szembesülnek azzal, hogy a folyamatos marketinges költések és a készlet fenntartása közti egyensúly megbillenhet, ha nincs kellő anyagi tartalék, vagy ha nem készülnek fel a váratlan helyzetekre. Ezért is tartom kiemelten fontosnak, hogy a VAP-szemléletet átadjam annak, aki velem dolgozik. Megérted, hogyan lehet a készleteket rotálni, mikor érdemes kedvezményekkel pörgetni a raktáron ragadt termékeket, és melyik időszakban nem tanácsos több tízmilliós hirdetési kampányokba ugrani. Ezek a finomhangolások a számok szintjén komoly tételt jelentenek, és segítenek abban, hogy a vállalkozás ne verje magát fölösleges költségekbe, hanem éppen akkor ruházzon be, amikor a piaci feltételek a legideálisabbak.

Összefoglalva, bár én személy szerint inkább a tőzsdében látom a befektetéseim helyét, a vállalkozóknak a saját cégükben lévő készlet és a marketing ugyanígy befektetés. A Triple E akkreditációjú VAP diplomaprogramból elsajátított szemlélet egyszerre tanított meg a kockázatelemzésre, a portfóliók közötti mérlegelésre és arra, miként illeszthető be mindez a mindennapi vállalkozói rutinba. Ha vállalkozóként azt érzed, hogy a készlet növelésére fordított pénz szinte “elszáll”, miközben a marketingre már nem marad elegendő kereted, vagy éppen fordítva, akkor érdemes tudatosabban felépítened a készlet- és marketingbefektetésedet. Így nagyobb eséllyel teremthetsz stabil, növekedő, és a kockázatokat okosan kezelő céget, amely a váratlan piaci hullámok idején sem inog meg. Nem a “szerencsés véletlenen” múlik, hogy egy akciód jól sül-e el, vagy sem, hanem a befektetéskezelői logikán, ami biztonságos hátteret teremt a vállalkozás fejlődéséhez.

(Kutatási hivatkozások:

Hughes & Porter, 2021, London School of Economics

Smith, 2019, Harvard Business Review

López & Martins, 2022, International Journal of Production Economics

Brown & Reed, 2021, Chartered Institute of Marketing

Deloitte, 2020

PwC, 2023

Hill & Watson, 2020, Manchester Business School

Kumar & Liu, 2022, Journal of Business and Finance

Williams & Davis, 2021, Boston Consulting Group)

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

close-up of a woman hands buying online with a credit card and a laptop, e-commerce concept

Webáruház indítása lépésről lépésre – Átfogó útmutató 2025-ben

Az online kereskedelem dinamikusan növekszik, így soha nem volt jobb idő webáruházat indítani. Ez az útmutató lépésről lépésre végigvezet a teljes folyamaton, a jogi teendőktől kezdve a termékkiválasztáson át a technikai megvalósításig és marketingig. Kezdők számára is érthetően, ugyanakkor a haladó e-kereskedők számára is hasznos tippekkel mutatjuk be, mire érdemes figyelni egy sikeres webshop létrehozásához...
Modern working table with laptop computer with tablet showing marketing planning

Mit csinál és mire jó egy marketing tanácsadó?

Ha vállalkozóként vagy cégvezetőként hallottál már a marketing tanácsadó fogalmáról, de nem volt világos számodra, mit is takar pontosan, akkor nem vagy egyedül. Magyarországon tényleg rengetegen hívják magukat „marketing tanácsadónak”, miközben sokan valójában csupán egy-egy platform (Google Ads, SEO, Facebook stb.) specialistái. Egy igazi marketing tanácsadó azonban ennél komplexebb gondolkodásmódot és sokrétűbb tudást hoz a...
Silhouette traveler hold lighting point to sky with night starry sky milky way is travel and nature

Mit tanulhatunk a Ferengiktől a marketingben?

Amikor a marketing és az üzleti gondolkodás témája szóba kerül, nem sokan gondolnak elsőre a „Star Trek” univerzumára. Pedig van egy olyan faj, akiktől a profit- és üzletközpontú szemlélet tökéletes iskola lehet minden vállalkozó és marketinges számára. A Ferengik, akiket leginkább a „Star Trek: Deep Space Nine” című sorozat tett igazán híressé, a galaxis talán...
Deep Learning AI: Empowering Businesses with Intelligent Technology

Mi a marketing AI?

Mint marketinges, menedzser, business coach és a pszichológiai mechanizmusok iránt érdeklődő, elképesztőnek tartom, hogy a mesterséges intelligencia (AI) milyen mértékben alakítja át a marketinget. Sokan csak a kezdeteinél tartanak ennek a technológiai forradalomnak, pedig a lehetőségek tárháza már most is szinte végtelen. Ha marketingesként, vállalatvezetőként vagy cégépítőként gondolkodsz, akkor számodra is hasznos lehet átgondolni, mit...

Itt érsz el

© Copyright 2025