Aszimmetria a pozitív és negatív ingerek között

Főbb pontok:

A Barone és Miniard (2002) által kimutatott aszimmetria – miszerint a pozitív hangulat másképpen hat a pozitív és a negatív ingerekre – jól illusztrálja azt a jelenséget, amely az affektusokkal foglalkozó kutatásokban ismétlődően megfigyelhető, és fontos következményekkel jár arra nézve, hogyan értelmezzük a pozitív hangulat által közvetített folyamatokat. Évek óta sokan alkalmazzák a „hangulati kongruencia” (mood congruency) fogalmát, de az általános és mindenre kiterjedő értelmezés – amely szerint bármilyen hangulat esetén az ahhoz hasonló érzelmi töltetű anyagok „aktiválódnak” és befolyásolják bármely, éppen vizsgált inger értékelését – már a kezdetektől nem állt meg maradéktalanul. A pozitív affektus ténylegesen erős „hívóingerként” működik a pozitív tartalmú információkra, ám a negatív affektus, különösen a szomorúság, sokkal kevésbé hívja elő a negatív anyagokat. Hasonlóképpen, a pozitív hangulatnak a viselkedésre (például segítőkészség, nagylelkűség) gyakorolt hatása is erőteljesebb, míg a negatív hangulat nem egyszerűen a fordított hatást eredményezi (lásd erről részletesen: Isen, 1984b, 1990).

A jelenlegi témához szorosan kapcsolódik, hogy az aszimmetriát nem csupán úgy értelmezték, hogy a pozitív affektus eltérően hat a pozitív és a negatív ingerekre. Hanem sokszor azt is megfigyelték, hogy a pozitív hangulat a semleges ingerek értékelését befolyásolja, de a hatása bizonyos típusú pozitív vagy éppen negatív ingerekre már jóval mérsékeltebb vagy egyáltalán nem kimutatható. Például előfordult, hogy a pozitív hangulat a semleges képek megítélését módosította, de a kifejezetten pozitív vagy negatív képekre nem hatott. Ugyanez látható volt arckifejezéseknél is: semleges arcot átértékeltek a pozitív érzelemmel rendelkezők, de a kimondottan örömteli vagy kimondottan negatív arckifejezéseknél a hatás nem jelentkezett. Hasonló tendenciák bukkantak fel a kategorizációban is: a pozitív hangulat befolyásolta a semleges–pozitív szavak, személytípusok vagy termékek besorolását, de nem volt szignifikáns hatása a negatív példák esetében (részletesen lásd Isen, 1990, 2000). Ezt a fejezet korábbi részeiben már részleteztük.

Az ilyen aszimmetriák arra utalnak, hogy sokkal összetettebb folyamatok zajlanak, mint a „hangulattal való egyezés” (mood matching), vagy az a feltételezés, hogy a pozitív hangulat automatikusan „rózsaszínű szemüvegként” mindent kedvezőbbnek láttat. Ehelyett arról van szó, hogy az affektus hatása függ attól, mit akar elérni az adott személy, hogyan értelmezi a helyzetet, és sokszor a céljainak fényében dolgozza fel az ingereket. Fontos észben tartani ezt a típust – vagyis az aszimmetrikus megjelenést – amikor azt vizsgáljuk, milyen hatást várhatunk a pozitív hangulattól.

Ha visszatérünk a pozitív hangulatnak a figyelmi fókuszra gyakorolt lehetséges jelentőségére, láthatjuk, hogy a figyelem kiterjedésének (vagy éppen leszűkülésének) „képletes” következményei már megjelentek a fogyasztói magatartás vizsgálatában is. Ide tartoznak azok a kutatások, amelyek az affektus és a figyelmi fókusz összefüggéseit a rugalmasság szempontjából magyarázzák: például a kategóriák tágításának vagy épp szűkítésének kérdése, az anyag újraszervezése, illetve a kontextus integrálása. A márkakiterjesztésre adott reakciók vizsgálata éppen ilyen kutatás (például Barone & Miniard, 2002; Barone, Miniard & Romeo, 2000), és jól példázza, hogyan alkalmazható ez a szemlélet a fogyasztói magatartásban. Ám még számos további alkalmazási lehetőség nyílik, például a kontextus és/vagy a jelentés integrálásának témakörében, és ezek részletesebb kidolgozása csak mostanában kezd körvonalazódni (például a márkakiterjesztés friss kutatásaiban).

Ezen túl a figyelem fókuszának vizsgálata – különösen a „globális” és „lokális” feldolgozás szempontjából – további releváns kérdéseket is felvet a fogyasztói magatartásban. Először is, annak ellenére, hogy a pozitív hangulatot megélt emberek végeredményben rugalmasan váltogathatják a tágabb és a szűkebb nézőpontot, mégis fontos, hogy a legtöbb esetben elsőre a „nagyobb képet” (az egész jelenetet vagy a helyzet összefüggéseit) észlelik. Több mindent észrevehetnek a környezeti elemekből vagy a kiállítás háttérelemeiből. Ez a gondolat azonban nemcsak a vizuális észleléssel kapcsolatos, hanem átvitt értelemben is működik: a pozitív hangulatú egyének többféle értelmezést vagy alkalmazási területet láthatnak meg egy termék, egy márka, egy cég vagy egy gyártói stratégia kapcsán. Ez további kutatási területeket nyithat a fogyasztói pszichológiában, a „kiszélesített perspektíva” szó szerinti és képletes vonatkozásait is beleértve. A gyakorlati szakembereknek és a kutatóknak is hasznos lehet tudni, hogy a pozitív hangulatú fogyasztók több elemet, nagyobb összefüggéseket észlelhetnek egy reklámban vagy kirakatban, és talán először a mögöttes üzenetre (vagy annak jelentésére) fognak reagálni. Ugyanakkor a kontextust is jobban összekapcsolhatják a termékkel – ami lehet előny, de akár hátrány is lehet, attól függően, milyen jellegű a kontextus.

Csak 5775 Ft
kozepen

Bár e fejezetben főként a pozitív hangulatra koncentrálunk, érdemes a negatív hangulat (vagy stressz) figyelmi fókuszra gyakorolt hatását is felvetni. Ezen a téren ugyanis több évtizedes, sőt egy évszázadra visszanyúló bizonyítékaink vannak, melyek szerint a stressz szűkíti a figyelmet, így az emberek hajlamosak kevésbé észrevenni a perifériás vagy összefüggő elemeket, és lemaradnak a „globális” vagy „másodlagos” aspektusokról. A legújabb vizsgálatok még egyértelműbben mutatják ezt, mert megpróbálnak különbséget tenni az arousal és az affektus, illetve a negatív és pozitív hangulat között. Összességében a kutatások arra jutottak, hogy bár evolúciós szempontból vonzó lenne azt feltételezni, hogy a negatív hangulat javítja a teljesítményt vagy valamilyen ellensúlyozó előnyhöz juttat a szűkebb fókusz révén, valójában ezt nem sikerült igazolni. A negatív affektus leszűkíti a fókuszt, nem pedig „összpontosítja” (ahogy Derryberry, 1993, is kiemelte), és korlátozza azt, hogy az emberek milyen információkat vesznek észre, illetve hogyan dolgozzák fel az anyagot.

Noha a marketingben általában nem cél, hogy negatív hangulatot váltsunk ki a fogyasztókból, mégis előfordulhat, hogy valaki már eleve negatív állapotban van – például fáradt, rohan, a gyerek nyűgös, de vásárolni kell, vagy éppen mérges, miközben termékeket hasonlít össze. Érdemes lehet megvizsgálni, milyen típusú reklámok, promóciók, prezentációk hatnak ilyenkor a legjobban. Egyik megközelítés lehet, hogy megpróbáljuk javítani az alaphangulatot, például játékos, változatos kihelyezésekkel vagy mellékes elemekkel, ám előfordulhat, hogy a fáradt, türelmetlen vevő – vagy a negatív hangulatú reklámnéző – épp ezeket a másodlagos elemeket fogja figyelmen kívül hagyni. Lehet, hogy ilyenkor az egyszerű, „KIS” („Keep It Simple!”) megoldás hatékonyabb. Ezek azonban további empirikus vizsgálatot igényelnek.

Összességében a „széles” és a „szűk” fókusz különböző megvalósulási formáinak számos következménye lehet a marketing- és reklámgyakorlatban, amelyeknek a helyes megértéséhez és alkalmazásához további kutatások szükségesek. Egyrészt ott van maga a tényleges vizuális vagy koncepcionális fókusz: a szélesebb („globálisabb”) ábrázolás vagy elrendezés a termék kiemelése érdekében. Ebben az esetben a pozitív hangulatkeltő eszközök (például a termék maga, a promóció stílusa) a cél, hogy elősegítsék a „nagy kép” észlelését. Ez azért lehet fontos, mert a pozitív hangulatú személyeknél a kezdeti reakció sokszor a tágabb kontextus befogadása. Ez azonban nem azt jelenti, hogy ne dolgoznák fel a részleteket – ahogy azt néha feltételezik –, hanem hogy először az átfogó jelentés, a kontextus, illetve a mögöttes üzenet ragadhatja meg őket. Ahol nagyobb figyelmet kapnak a másodlagos vagy mellékes témák, ott hasznos lehet e témákat úgy integrálni, hogy a pozitív hangulatú vásárlók felismerhessék és összekapcsolhassák az elsődleges üzenettel.

Másrészt a kutatásokból világosan kiderül, hogy a pozitív affektus esetében a fókusz kiterjesztése nem merül ki a „szélesítésben”: a valódi hatás a rugalmasság, amely lehetővé teszi, hogy a másodlagos motívumokat is beillesszék a nagy egészbe. Ha a felhasználók (például a lelkes, jó hangulatban lévő vásárlók) választhatnak, akkor a szélesebb környezetből és a részletekből is profitálhatnak, ugyanakkor a feszült, időhiányos, fáradt fogyasztónak elegendő a legegyszerűbb, jól körvonalazott üzenet, amelyre fókuszálhat anélkül, hogy belezavarodna a többszintű koncepciókba.

Végül a kutatások arra is utalnak, hogy a pozitív hangulatú egyének hajlamosabbak a látszólag eltérő információkat integrálni és többféle jelentést vagy felhasználási módot meglátni egy adott termékben vagy szolgáltatásban. Erről a jelenségről korábban is szó esett (például Isen, 1993a, 1993b), de most már többet tudunk arról, hogyan és miért következik be, valamint milyen tényezők befolyásolják. Ezen a területen további kutatások – különösen összetettebb vásárlási környezetekben, bonyolultabb termékpalettán vagy reklámüzeneteknél – még jobban rámutathatnak, hogyan használható a pozitív affektus keltette kognitív rugalmasság a marketing és a fogyasztói élmény optimalizálására.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Legtöbbet olvasott

Csak 5775 Ft

Népszerű

waterfall person iceland looking

A torzított önkép monetizálása: Miért működnek a személyiségtípuson alapuló marketingkampányok?

„Az emberek mindig azt választják, ami ismerősnek tűnik – még akkor is, ha az csak tükörképük torzítása.” – Dajka Gábor A modern marketing egyik legérdekesebb és legdinamikusabban fejlődő terepe az önkép alapú célzás – vagyis az, amikor a márka nem csak terméket, hanem tükröt kínál. E megközelítés pszichológiai alapja az, hogy emberek mélyen vágynak arra,...
PNG, zombie hands holding brain, isolated on white background.

Miért hoz rossz döntéseket az emberi agy?

„A racionalitás nem az alapértelmezett üzemmódunk. Az intuíció sokszor gyorsabb – és veszélyesebb.” – Dajka Gábor 1949-ben egy amerikai biztosítótársaság figyelemre méltó mintázatot vett észre: ügyfeleik hajlamosabbak voltak megkötni balesetbiztosítást, ha a termékleírásban szerepelt, hogy „légi balesetekre is vonatkozik”, mint akkor, ha csupán az állt benne: „halálesetekre is vonatkozik, bármilyen okból”. A kutatók, köztük később...
Writing working plan

Miért nem üzleti tervet írunk, hanem működő üzleti modellt építünk?

Amikor egy vállalkozás üzleti terv írásába kezd, a legtöbbször egy sablont keres először – egy előre elkészített Word-dokumentumot, amibe csak be kell írni a saját adatokat. Ez a megközelítés azonban nem hogy nem segít, hanem egyenesen veszélyes lehet. Miért? Mert az üzleti terv nem egy formai követelmény, hanem egy olyan gondolkodási eszköz, amely segít strukturáltan...
business person team group meeting discussion with partner teamwork for corporate working plan

Miért nem üzleti tervet írunk, hanem jövőt tervezünk?

„Üzleti terv” – egy olyan kifejezés, amit túl sokszor hallunk, mégis ritkán értünk igazán. Az üzleti terv a vállalkozások világában gyakran kötelező adminisztrációs dokumentumként él a fejünkben, amit a bank vagy a befektető kér. Pedig valójában sokkal több ennél. Egy jól megírt üzleti terv nem papírművelet, hanem stratégiai önismeret: a vállalkozás gondolkodásmódjának lenyomata, amely egyszerre...

Itt érsz el

© Copyright 2025