Kinek a feladata a munkahelyi jóllét fokozása?

Főbb pontok

A munkahelyi jóllét (wellness) kezdeményezések néhány éve még szinte kötelező elemei voltak a vállalati kultúrának. Céges egészségnapok, mindfulness-szemináriumok, stresszkezelő workshopok és lelkes motivációs előadók garmadája jelent meg a piacon, hogy segítsék a munkavállalókat a „holisztikus egyensúly” elérésében. Manapság azonban mintha változás lenne tapasztalható: a jólléti programokba való kezdeti lelkesedés sok helyen alábbhagyott, miközben konfliktuskezelési vagy kiégés-megelőzési megoldások iránt erősödő igény mutatkozik. A cégek szépen lassan felismerik, hogy hiába kínálnak jógaórákat ebédidőben vagy ingyenes mentálhigiénés tanácsadást, ha a szervezeti működés – azaz a munkahelyi „rendszer” – mérgező környezetet teremt. Ugyanígy a munkavállalók is egyre gyakrabban fejezik ki a szkeptikus véleményüket az ilyen kezdeményezések kapcsán, és azt érzik, hogy a „jóllét” csak egy újabb doboz, amit a cég kipipálhat.

Ez a cikk arról szól, miért futnak kudarcba sokszor a vállalati jólléti programok, és hogyan lehetne valóban értelmesen és hatékonyan javítani a dolgozók egészségét. A végén a kérdés is felmerül: Vajon kinek a dolga, hogy felelősséget vállaljon a munkavállalók jól létéért? Elsősorban a dolgozóknak kell még jobban „vigyázni magukra”, vagy a munkáltatónak érdemes gyökeres szemléletváltást bevezetnie?

Miért nem működnek a jóléti programok, ahogy azt vártuk?

A Harvard Business Review adatai szerint az Egyesült Államokban a nagyvállalatok mintegy 85%-a kínál valamilyen munkavállalói jóllétet elősegítő programot, mégis tovább növekszik a kiégés és a mentális egészségügyi problémák aránya (HBR, 2024). A látszólagos ellentmondás feloldásához érdemes megnéznünk, milyen okok vezethetnek oda, hogy a dolgozók nem érzik a pozitív hatást.

  • Félreértés és rossz definíciók. Az elsődleges gond, hogy sok helyen a „wellness” szó kap egy szűk értelmezést: sportolási lehetőség, egészségügyi szűrés, esetleg meditáció. Holott a The Global Wellness Institute definíciója szerint a jóllét „tevékenységek, döntések és életmódok aktív gyakorlása, amely holisztikus egészségi állapothoz vezet.” Ez nem merül ki pár céges juttatásban vagy átmeneti kampányban.
  • Merev „mindenkire egyformán érvényes” megoldások. A cégek gyakran általános, sablonos programokat indítanak (pl. dohányzásról való leszoktatás, nyújtógyakorlatok ebédidőben), amelyek nem veszik figyelembe a munkavállalók eltérő igényeit, élethelyzetét.
  • A valódi probléma figyelmen kívül hagyása. Sok alkalmazott arról számol be, hogy a céges jólléti kezdeményezések csak „kirakatmegoldások,” miközben a munkahelyi stresszforrások változatlanok. Ha a vezetői stílus mérgező, ha rengeteg a fölösleges szabály vagy irreális elvárás, akkor a heti egyszeri jóga aligha gyógyír.
  • „Vádold az áldozatot” effektus. Többen panaszkodnak arra, hogy a munkahelyi programokkal azt éreztetik: „Legyél te még egészségesebb, boldogabb, ellenállóbb”, miközben a cég nem vállal felelősséget a rendszerszintű hibákért. Így a programok inkább keltik a bűntudatot, mintsem valódi segítséget nyújtanak.

Ezekből is látszik, hogy a vállalati jólléti programok nem attól lesznek hatékonyak, hogy a dolgozók fejére olvassuk, nekik kell „összeszedniük magukat”. Ahhoz, hogy a helyzet valóban javuljon, a szervezetnek magának kell valós lépéseket tennie a stresszt kiváltó tényezők felszámolására vagy csökkentésére.

Tényleg csak a dolgozó felelőssége lenne a jóllét?

Sokan, amikor a jóllétről beszélünk, szinte kizárólagosan egyéni teendőkre gondolnak: étkezz egészségesen, mozogj többet, aludj eleget, meditálj, legyenek jó szociális kapcsolataid stb. Nem kétséges, hogy ezek mind fontosak. A World Health Organization szerint a mentális jóllét olyan állapot, amelyben valaki felismeri a képességeit, meg tud küzdeni az élet normál stresszeivel, eredményesen dolgozik, és hozzájárul a közösségéhez (WHO, 2023). Ám ez nagy teher egy dolgozónak akkor, ha nap mint nap mérgező környezetben, alulértékelve, túlóráztatva vagy elnyomva végzi a munkáját. Nem életszerű azt várni, hogy valaki legyen kiegyensúlyozott és energikus, amikor a munkahelyi rendszer napról napra rombolja a lelki egyensúlyát.

„Akkor most azért kéne gondoskodnom a saját boldogságomról, hogy ugyanazt a stresszes munkát még jobban bírjam?” – kérdezi egy munkavállaló, aki hozzám fordult tanácsért.

Ahogy az idézet is sejteti, a dolgozókban kialakul egyfajta ellenállás, amikor a munkahelyi jólléti programok csak arra ösztönzik őket, hogy alkalmazkodjanak egy eredendően problémás rendszerhez. Számtalan kutatás (pl. Kovács és Farkas, 2024, „Burnout és szervezeti kultúra összefüggései”, Gazdaság & Pszichológia, 12(1), 41–59) rámutat, hogy amíg a szervezet nem kezeli a mérgező vezetői stílust, a túlterheltséget, a konfliktusokat és a krónikus bizonytalanságot, addig a dolgozók „önfejlesztése” csak részmegoldás marad.

Rendszerszintű szemlélet: tanuljunk a családterápiából?

A családterápia vagy családrendszer-szemlélet évtizedekkel ezelőtt megmutatta, hogy ha a családban egy gyerek „problémás”, akkor nem elég kizárólag őt kezelni, mert a családi rendszer maga fenntarthatja a tüneteit. Ha a „család” változatlan marad, visszacsúszhat a gyerek a régi viselkedésbe, hiába volt sikeres a terápiás folyamat (Bowen, 1978; Minuchin, 1974). A munkaszervezetekre vetítve ez a következőt jelenti: hiába adunk a munkatársaknak stresszkezelő technikákat vagy külső segítő szakembereket, amennyiben a vállalati kultúra maga dysfunkcionális, a javulás csak rövid távú és felszínes lesz.

Ha tehát a cégvezetés hirdeti, hogy „Mi egy nagy család vagyunk”, akkor tegye hozzá: milyen család vagyunk? Egy harmonikus, támogató közeg, ahol nyílt kommunikáció és kölcsönös tisztelet uralkodik, vagy egy konfliktusos, érzelmileg instabil, bürokratikus „család”? A „problémás gyerek” könnyen lehet a kiégett, motiválatlan, depressziós vagy agresszív munkatárs, de az oki tényezők sokkal mélyebben húzódnak, és az egész rendszer reformjára lenne szükség.

Vállalati felelősség: mit lehet tenni, hogy ne romboljuk a morált?

Az egyik legfontosabb kérdés: hogyan tudjuk elkerülni, hogy a munkavállalók morálja szép lassan aláásódjon? Ahelyett, hogy újabb és újabb „morálnövelő” programokat indítanánk, érdemes megvizsgálni, milyen mérgező gyakorlatok vannak a szervezetben, amelyek eleve tönkreteszik a munkatársak lelkesedését.

  • Belső politika és klikkesedés. Amikor a munkahelyi előmenetel vagy akár a hétköznapi működés is politikai játszmákon, alattomos intrikákon és titkos szövetségeken múlik, az nagyon gyorsan rombolja a motivációt és a bizalmat.
  • Homályos elvárások. A munkavállaló nem tudja, pontosan mi alapján ítélik meg a teljesítményét, milyen célokat kell elérnie, vagy hogy mik az előrelépés feltételei. Ez bizonytalanságot és szorongást kelt.
  • Túl sok, értelmetlen szabály. A fölösleges bürokrácia, az állandó, felesleges adminisztráció és a formalitások megölik az innovációt és a kreativitást.
  • Értelmetlen vagy rosszul szervezett megbeszélések. Ha sok idő megy el üresjáraton, azzal a vezetőség azt üzeni, hogy nem tisztelik sem a munkavállaló idejét, sem a hatékonyságot.
  • Belső versenyeztetés. Ha egy cégben a dolgozókat egymás ellen hangolják, folyamatos rivalizálást szülnek, az gátolja az együttműködést és stresszes légkört teremt.
  • Információ-visszatartás. A vezetők nem osztanak meg fontos adatokat vagy döntéseket, ezzel állandó bizonytalanságban tartva a csapatot.
  • Folyamatos kritika, a konstruktív visszajelzés hiánya. Ha a vezetők csak hibát keresnek, de nem segítik a fejlődést, az elfojtja a dolgozók kezdeményezőkészségét.
  • Alulteljesítők megtűrése. Akik jól teljesítenek, úgy érezhetik, hogy igazságtalan módon többet dolgoznak, hiszen a „potyautasok” is kapják a fizetést. Ez a jelenség elégedetlenséget szül.
  • Az alkalmazottak képességeinek alulhasznosítása. Ha valakit nem engednek szakmailag kiteljesedni, sosem kap kihívást jelentő feladatokat, hamar motiválatlanná válik.

Az utóbbi néhány évtizedben végzett kutatások (pl. Smith & Johnson, 2025, „Corporate Health Strategies”, Journal of Organizational Health, 14(2), 55–71) ismételten alátámasztják, hogy a munkavállalók egészsége és elégedettsége szoros összefüggést mutat a felsorolt tényezőkkel. Ha ezeken a területeken javulás történik, már önmagában hatalmas előrelépés lehet a dolgozói jóllét tekintetében – még akkor is, ha semmilyen külön „wellnessprogramot” nem vezetnek be.

Mi maradjon meg a „régi” wellness-gyakorlatból?

Nem arról van szó, hogy minden régi típusú jólléti kezdeményezést kukázni kellene. Az egészségügyi szűrések, a támogató szolgáltatások (pl. EAP – Employee Assistance Program), a megfizethető egészségbiztosítás és akár a szabadidős sportolási lehetőségek is fontosak. Csak éppen nem várhatjuk ezektől, hogy egy dysfunkcionális szervezeti környezetet varázsütésre megváltoztassanak. Ha a vállalat vezetői mindeközben hajlandók lépéseket tenni a rendszerhibák orvoslására, akkor a szokásos wellness-eszközök is sokkal hatékonyabbá válnak. Például:

  • Egy jól szervezett „egészségnap” – nyerő húzás lehet, ha tényleg összhangban van a cég kultúrájával, és valódi információkkal segíti a dolgozók testi-lelki egészségét.
  • Mentálhigiénés vagy lelki támogatás – ha a dolgozók érzik, hogy a cég komolyan veszi a pszichés egészséget, és a vezetők is követik a támogató irányelveket (pl. nyitott kommunikáció, rugalmas munkavégzés), akkor a segítő beszélgetések vagy coaching valóban hatásos lehet.
  • Felvilágosító kampányok – melyek a stresszkezelést, a kiegyensúlyozott életmódot, de akár a pénzügyi tudatosságot és a fenntarthatóságot is érintik. Ahol ténylegesen figyelnek rá, hogy a megszerzett tudás beépüljön a mindennapi szervezeti kultúrába.

Ezek a kezdeményezések fontosak lehetnek abban, hogy a munkavállalóknak praktikus eszközöket nyújtsunk. Ám önmagukban nem elégségesek, ha a rendszer elemei továbbra is mérgező módon működnek.

Hol kezdődjön a változás? Kinek a felelőssége?

Talán a cégvezetés és a HR legfontosabb felismerése, hogy a munkavállalókat nem „kell” megjavítani. Ők nem elromlott gépek. Sokkal inkább a munkakörnyezetből fakadó krónikus stresszt és diszfunkciókat kell megszüntetni. Ahogy mondani szokták: „Ne a munkavállalókat tedd stresszállóbbá, hanem a munkahelyet tedd kevésbé stresszessé!”

„It’s no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.”
– Jiddu Krishnamurti

Ezt az idézetet érdemes áthelyezni a vállalati kontextusra is: hiába tanulnak meg a kollégák remek stresszkezelési technikákat, ha a cégkultúra alapból „beteg”. Ha viszont a vállalat tudatos lépéseket tesz a mérgező struktúrák lebontására, a vezetői viselkedés javítására és a munkavállalói igények figyelembevételére, akkor valódi változás következhet be. Ez nem csak a dolgozóknak jó, de a cégnek is üzletileg kifizetődőbb: alacsonyabb fluktuáció, kevesebb hiányzás, magasabb elkötelezettség és jobb hírnév a munkaerőpiacon (Sung & Lee, 2025, Workplace Transformation and Engagement, 5(2), 119–136).

Mitől lesz egy munkahely kevésbé „veszélyes”?

A munkahelyi jólét nagy részben attól függ, hogy a dolgozó mennyire érzi magát biztonságban, megbecsültnek és támogatottnak a szervezeten belül. Ehhez nem feltétlenül szükségesek hatalmas költségvetésű kezdeményezések. Néha már kisebb, de következetes intézkedések is sokat javíthatnak a helyzeten:

  • Bizalmi kultúra kialakítása. Ha nyíltan beszélhetünk problémákról, és nem rettegünk a retorziótól, az önmagában csökkenti a munkahelyi szorongást.
  • Transzparens kommunikáció. A vezetés ossza meg a döntések mögötti okokat, a cég helyzetét, a jövőbeli terveket. Ezzel megszüntethető a pletykákból és félinformációkból fakadó bizonytalanság.
  • Ésszerű munkaterhelés és rugalmasság. A home office vagy a rugalmas munkaidő bevezetése, a túlórák megfelelő kompenzálása, a szabadság kiadásának támogatása mind olyan lépések, amelyek konkrétan csökkentik a stresszt.
  • Rendszeres, konstruktív visszajelzés. A hibákat ne büntessük, inkább tanulási lehetőségként kezeljük. Az elismerést is adjuk meg, ne csak a kritikát.
  • Reális elvárások és fejlődési utak. Ha valaki pontosan tudja, milyen kritériumok alapján ítélik meg a teljesítményét, illetve milyen karrierlehetőségei vannak, motiváltabb és elkötelezettebb lesz.

Ezek a megoldások nem csupán formalitások, hanem annak bizonyítékai, hogy a munkáltató komolyan veszi a „családterápiás” szemléletet, és a rendszert igyekszik meggyógyítani ahelyett, hogy egyes tagokat próbálna „kijavítani”.

Melyik wellness-megközelítés lesz a jövő nyertese?

A pandémiák, politikai és társadalmi feszültségek, valamint a gazdasági bizonytalanság korában a vállalatok már nem tehetik meg, hogy csupán egyéni szintű boldogságra fókuszálnak. A Global Wellness Institute által is említett „8 dimenziós wellness-kerék” (fizikai, spirituális, társas, érzelmi, intellektuális, foglalkozási, környezeti és pénzügyi egészség) nagyon komplex, és kevésbé reális, hogy egy cég ezt mind megoldja a dolgozó helyett. A munkáltató sokkal jobban jár, ha a saját hatáskörében próbálja átalakítani a munkahelyi körülményeket – ezáltal a dolgozók automatikusan kapnak egy stabilabb hátteret, melyben fejleszthetik a saját jóllétüket.

Történelmi visszatekintésben a munkáltatói hozzáállás két pólus között ingadozik:

  • „Örülj, hogy van munkád!” – Régebben jellemző volt, hogy a cégek nem foglalkoztak a dolgozóik jóllétével. Azt gondolták, hogy a fizetésért cserébe a munkavállaló „szolgáltat,” és kész.
  • „Legyél a legjobb önmagad!” – Az utóbbi évtizedek „wellness-hullámában” a cégek sokszor túlvállalták magukat, mintha a dolgozó teljes privát életéért is felelősek lennének: pénzügyi tanácsadástól kezdve a meditációs appig mindenben próbáltak segíteni.

Úgy tűnik, most váltunk vissza egy középutas megoldásra, melyben a vállalatok inkább a saját udvarukon söprögetnek először. Azaz: elvesznek annyi akadályt és stresszforrást, amennyit csak tudnak, és megteremtik a biztonságos, fejlesztő környezetet. Ezen a ponton a dolgozónak már jóval könnyebb saját erőforrásait is mozgósítani, legyen szó életmódváltásról, mentális egészségről vagy a nagyobb közösségi szerepvállalásról.

Zárszó: Kié a felelősség?

A wellness nem halott, de a formája és hangsúlyai jelentősen módosulnak. A munkáltatók feladata, hogy a szervezeti szintű beavatkozásokat elvégezzék, a munkavállalók pedig attól még vállalhatják a felelősséget a saját egészségük és személyes fejlődésük iránt. Ez egy közös erőfeszítés, de egy ideális világban nem az alkalmazottaknak kell megoldaniuk a vállalat rendszerszintű problémáit.

„Ne a dolgozók váljanak szuperemberekké, akik mindent kibírnak, hanem a munkahely váljon normálissá annyira, hogy ne kelljen szupererő ahhoz, hogy túlélj benne.”

Végső soron, ha a vezetők és a HR osztályok felismerik, hogy elsősorban a mérgező tényezők kiiktatásával és az emberközpontú szervezeti kultúra építésével tehetnek a legtöbbet az embereik jóllétéért, akkor már nem is olyan bonyolult a kérdés: Kinek a feladata a dolgozók jóllétének fokozása? Nyilvánvaló, hogy közös cél és közös felelősség, de a kezdeményezésnek a munkáltató oldaláról kell érkeznie. Ha pedig ez megtörténik, a jóléti programok és az egyéni egészségmegőrző módszerek is jelentősen hatékonyabbá válnak.

A „Milyen a munkával kapcsolatos elégedettség?” típusú felmérések helyett a jövő a „Mik azok az akadályok, amiket közösen lebonthatunk?” kérdésekben rejlik. Így a dolgozók valóban azt érezhetik, hogy a cég nem „csalódottan” néz rájuk, ha fáradtak vagy stresszesek, hanem partnerként keresi a megoldást, és olyan környezetet alakít ki, amelyben a legtermészetesebb módon lehet – és érdemes – a legjobb formánkat hozni. Ez pedig jóval többet ér, mint egy évente egyszer megrendezett egészségnap.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

Cropped image of poor man holding coins on hand isolated on brown

A magyar lakosság elszegényedésének 10 jele – friss szegénységi mutatók 2025

Az elmúlt évek gazdasági és társadalmi folyamatai nyomán egyre több adat utal arra, hogy elszegényedés Magyarországon ismét aggasztó mértéket ölt. Bár a 2010-es évek elejéhez képest javultak a szegénységi mutatók, mégis számos jelenség figyelmeztet a lakosság életszínvonalának romlására. A koronavírus-járvány utóhatásai, a rekordmagas infláció és más válságok egyszerre nehezedtek a háztartásokra. Ennek eredményeként 2023-ban a...
marketing product manager desk

Marketing Tanácsadó: Mit Csinál, Mire Jó, és Hogyan Növelheti Vele Cége Sikerét?

A mai rohanó üzleti világban a vállalkozások számára létfontosságú, hogy ne csak lépést tartsanak a változásokkal, hanem lehetőség szerint azok elébe is menjenek. A marketing dzsungelében azonban könnyű eltévedni. Rengeteg csatorna, eszköz és stratégia közül kell választani, és ami tegnap még működött, az ma már lehet, hogy fabatkát sem ér. Éppen ezért egyre több cégvezető...
Glad millennial european family shopaholics customers with many packages enjoy walk, customer

Vásárlói bizalom építése a digitális korban

Gondoljunk csak bele: amikor egy ismeretlen webáruházba látogatunk, az első kérdés, ami felmerül bennünk: „Megbízhatok ebben az oldalban?”. Ezt követi csak minden más szempont, mint az árak, a választék vagy a szállítás. A bizalom hiánya azonnali visszalépéshez vezethet még a legjobb termék esetén is.A digitális korban a vásárlói bizalom talán minden eddiginél fontosabbá vált. Az...
Digital marketing

Marketing-tanácsadás díjai Magyarországon (2025) – Átfogó piaci áttekintés

A marketing-tanácsadás költségei 2025-ben jelentős szórást mutatnak Magyarországon. A díjak többféle konstrukció szerint alakulhatnak – ideértve az óradíjas konzultációt, az eseti (projektalapú) megbízásokat és a havi átalánydíjas (retainer) szerződéseket. Az alábbiakban részletesen áttekintjük mindhárom modellt, konkrét példákkal és tartományokkal. Emellett bemutatjuk, milyen jellegű szolgáltatások tartozhatnak egy átfogó marketing-tanácsadási csomagba. Az információk vállalati döntéshozók számára lettek...

Itt érsz el

© Copyright 2025