Marketing múltja és jövője

Ha vállalkozóként a marketingre gondolsz, jó eséllyel hirdetési felületek, kreatívok, social posztok és kampányköltés jutnak eszedbe. A felszín. Amit a legtöbb magyar vállalkozó nem lát: a jelenlegi marketingeszközök mögött több mint egy évszázadnyi gondolkodásmód-váltás, társadalmi változás és technológiai ugrás áll. A marketing története nem „szép háttértudás”, hanem nagyon is gyakorlati fegyver: megmutatja, hogy mi az, ami időtálló (és ma is működik), és mi az, ami csak divathullám, amit felesleges lenne üldöznöd. Ha érted, hogy egy-egy korszak miért úgy kommunikált, ahogy, akkor sokkal gyorsabban átlátod, hogy a mai eszköztárból mi illik a te cégedhez, és mi az, amire sem időt, sem pénzt nem érdemes áldoznod.

A marketing történetét ráadásul nem lehet elszakítani a pszichológiától, a szociológiától és a gazdaságtantól. Ezek együtt rajzolják ki, hogyan változott az ember fogyasztóként, és hogyan alkalmazkodott ehhez az üzleti világ. A tömeggyártástól a tömegmédia hőskorán át a digitális forradalomig, majd az adatvezérelt, mesterséges intelligenciára épülő világig minden korszak ugyanarra a kérdésre keresett választ: hogyan lehet elérni, meggyőzni és megtartani az embert úgy, hogy közben a cég is profitot termeljen? Dajka Gábor tapasztalata szerint a magyar vállalkozók jelentős része úgy akar modern kampányt futtatni, hogy gondolatban még a „kiabáló piaci árus” korszakában él: az üzenet zajos, rövid távú és eszköz-központú, stratégia és önismeret nélkül. Ezen lehet változtatni – de ehhez először józanul végig kell nézni, honnan jött ez a szakma, és merre tart.

Ebben a cikkben végigmegyünk a marketing legfontosabb történelmi állomásain: a piactéri kikiáltóktól a plakátokon és rádióspotokon át a digitális kampányokig. Megnézzük, hogyan alakult át a „minél többet eladni, bárhogyan” szemlélet egy sokkal tudatosabb, ügyfél- és adatközpontú gondolkodássá. Utána kitekintünk a jövőre: mit hoz a mesterséges intelligencia, az automatizálás, és milyen üzleti és etikai döntések várnak a következő 5–10 évben egy magyar mikro- vagy kisvállalkozásra. A célom egyszerű: a végére úgy láss rá a saját marketingedre, mint egy folyamatra, amelynek megvan a helye a történelemben – és ahol neked kell eldöntened, melyik korszak logikájában akarsz ragadni.

A marketing legkorábbi formái: piactér, szóbeszéd, bizalom

Ha visszamegyünk az időben az ókori városok piacaira vagy a középkori vásárokra, az első „marketingesek” a kereskedők voltak, akik teli torokból kiabálták az ajánlataikat. Nem volt logó, nem volt brandbook, nem volt online kampány – de volt nagyon is tudatos figyelemfelkeltés. A vásárlók döntéseit akkor is befolyásolta, ki mennyire hangosan, mennyire érthetően és mennyire meggyőzően kommunikálta, hogy mit árul. A standok elhelyezése, a portéka látványa, a mérleg elhelyezése, a sor hossza mind jelek voltak a vevő számára. Már itt megjelent az, amit ma pozicionálásnak nevezünk: ugyanazt a terméket másképp adta el a „barátságos kereskedő”, az „olcsóság bajnoka” vagy a „legjobb minőség” árusa.

Tegyük fel, hogy egy átlagos vásárban egy cipész, egy szabó és egy fűszerárus áll egymás mellett. A cipész harsányan hirdeti, hogy nála olcsó a csizma, a szabó csendesebb, de folyamatosan beszélget a törzsvásárlóival, a fűszerárus pedig látványosan kínálja megkóstolásra az áruját. A három viselkedés mögött ma is felismerhető marketingmechanizmusok vannak: az első a figyelmet próbálja dominálni, a második kapcsolatra épít, a harmadik mintát ad, élményt nyújt. Nincs mögötte tudatosan felépített kampány, mégis működnek olyan alapelvek, amelyek a mai online hirdetésekben is visszaköszönnek: társas bizonyíték (az emberek oda mennek, ahol már sokan vannak), bizalom (a régi vevő visszatér oda, ahol jól bántak vele), kockázatcsökkentés (kóstoló, minta, próba). A marketing tehát jóval azelőtt létezett, hogy a fogalma megszületett volna – csak akkor még nem hívták annak.

A szóbeszéd, az ajánlás már ekkor döntő szerepet játszott. Ha egy kézműves becsületesen dolgozott, időben kész volt a munkával, és tisztességesen bánt az emberekkel, a hírneve vitte tovább a nevét. Ha becsapta a vevőt, a közösség büntette. Ez a társadalmi kontroll ma is jelen van, csak áthelyeződött online felületekre: a Google-értékelések, Facebook-vélemények, fórumhozzászólások ugyanazt a szerepet töltik be, mint régen a falu pletykája. A különbség, hogy ma sokkal gyorsabban, nagyobb tömeghez jut el az információ, és sokkal nehezebb „eltüntetni” a nyomát. Ha ezt megérted, máris tisztábban látod, miért életveszélyes az a hozzáállás, amikor egy vállalkozó azt mondja: „engem nem érdekel, mit írnak rólam a neten”. De érdekelni fogja a vevőidet.

A tömegmédia kora: sajtó, plakát, rádió, televízió

A marketing történetében a következő nagy ugrást a nyomtatott sajtó és a plakátok elterjedése hozta a 19. században. A könyvnyomtatás után megjelentek az újságok, majd a tömeglapok, amelyek már nem csak híreket, hanem fizetett hirdetéseket is közöltek. A hirdetés először egyszerű, szöveges bejelentés volt („X bolt új árukészlettel várja vevőit”), később grafikus elemekkel, tipográfiával, szlogenekkel kiegészítve vált egyre hatásosabbá. Ezzel párhuzamosan megjelentek az utcai plakátok és óriásposzterek: a vizuális kommunikáció kezdett domináns szerepet kapni. A városlakó már nem csak a piactéren találkozott reklámmal, hanem az utcán, az újságban, majd a közlekedés során is. A vállalkozások rájöttek, hogy már nem elég „jó terméket” gyártani, láthatónak is kell lenni.

A 20. század első felében a rádió, majd a televízió robbanásszerűen átalakította a marketinget. Megjelent a hang és a mozgókép, a reklám zenét, történetet, karaktereket tudott használni. A háztartások millióinak nappalijába egyszerre jutott el ugyanaz az üzenet. Ez szülte meg a klasszikus tömegreklám korszakát: ikonikus szlogenek, felismerhető dallamok, országosan ismert márkák. Magyarországon a televízió és a rádió reklámjai a szocialista gazdaság sajátosságai miatt másképp fejlődtek, de a rendszerváltás után a kilencvenes években itthon is berobbantak a nyugati típusú reklámok. A vállalkozók és a fogyasztók hirtelen kaptak egy óriási ingerzuhatagot – sok cég ekkor tanulta meg, hogy a reklám költséges, de rossz reklámmal pénzt égetni a legkönnyebb.

A tömegmédia korszakának lényege: kevés csatornán keresztül lehetett nagyon sok embert elérni, viszont a visszamérés gyenge volt. A rádió- vagy tévészpot után legfeljebb azt lehetett sejteni, hogy „valószínűleg” emiatt nőtt a forgalom, de pontos adat ritkán volt. A kommunikáció egyirányú volt: a márka beszélt, a fogyasztó hallgatott (legfeljebb panaszkodott otthon, vagy legközelebb nem vásárolt). Aki meg tudta fizetni a reklámidőt, foglalta a terepet, aki nem, az kimaradt. Fontos tanulság a mai vállalkozónak: a tömegmédia logikája még ma is sok fejben ott van („ha elég hangos vagyok, nyerek”), miközben a technológia már rég más irányba ment tovább. Aki ma még mindig úgy gondolkodik, mint egy hetvenes évekbeli tévéreklám-gyártó, az az online térben garantáltan kidobja a pénzét.

A marketingosztály és a 4P gondolkodás kora

Az 1950–1980 közötti időszakban a marketing elkezdett önálló vállalati funkcióvá válni: létrejöttek a marketingosztályok, megjelent a termékmenedzser szerepe, és a szakma reflektálni kezdett önmagára. Ekkor született meg a máig tanított 4P-modell (Product – Price – Place – Promotion), amely azt mondja: akkor tudsz hatékonyan értékesíteni, ha a terméked, az árazásod, az értékesítési csatornáid és a kommunikációd összehangolt rendszert alkot. Ezzel párhuzamosan felerősödött a piackutatás: kérdőívek, fókuszcsoportok, vásárlói interjúk, statisztikai elemzések jelentek meg. A marketing lassan elmozdult a „megérzésre épülő reklámozásból” egy analitikusabb, strukturáltabb gondolkodás felé.

Tudományos szinten is rendszerezték a fejlődést: Wilkie és Moore klasszikus írása négy nagy korszakra osztja a marketinggondolkodás történetét, a gyártás- és értékesítés-orientált megközelítéstől a fogyasztóközpontú, majd a társadalmi felelősséget is figyelembe vevő szemléletig. Ezek a nagy elméleti fordulatok lecsapódtak a gyakorlatban is: a vállalatok rájöttek, hogy nem elég eladni, érteni kell azt is, kiknek adnak el, milyen motivációkkal, milyen háttérrel. Ekkor terjed el a szegmentálás, a célcsoport-képzés, a márkázás és az ügyfélkapcsolat-kezelés mint külön fókuszterület. Egy cég már nem csak terméket kínált, hanem „márkaélményt” – még ha a fogalom akkor még nem is volt ennyire elhasználva.

A magyar vállalkozói kultúrában a rendszerváltás után jó pár évig keveredett a régi és az új. Sok cég a klasszikus push-értékesítésben hitt („rábeszéljük a vevőt”), miközben a piac fokozatosan telítődött, a verseny nőtt, a fogyasztó választási lehetőségei pedig kitágultak. Aki elkezdett valóban ügyfélben gondolkodni – figyelni a visszajelzést, módosítani a terméket, átalakítani a kommunikációt –, az hosszabb távon stabilabb márkát tudott építeni. Aki ragaszkodott a „mi vagyunk a legjobbak, kész” hozzáálláshoz, az sokszor megakadt. Ez ma is így van: lehet kampányokkal rövid távon forgalmat tolni, de ha a termék, az ár és az értékesítési modell nincs rendben, a marketing mindig csak tűzoltás marad.

A digitális forradalom első hulláma: web, e-mail, keresőmarketing

Az 1990-es évektől kezdve az internet alapjaiban forgatta fel a marketinget. Először „online névjegyként” megjelentek a weboldalak: statikus, információs oldalak, ahol a vállalkozás feltüntette címét, nyitvatartását, alapvető ajánlatát. Már ez önmagában óriási lépés volt: a vevő akkor is utánanézhetett a cégnek, amikor a bolt zárva volt. Nem sokkal később megjelentek az első webáruházak, amelyek már nem csak informáltak, hanem el is adtak. Ezzel párhuzamosan berobbant az e-mail: hírlevelek, ajánlatok, tömeges küldések indultak, gyakran kontrolálatlanul. A hirdetési piac első digitális eszközei a bannerek voltak, amelyeken sokáig szinte bármi működött, mert új volt és izgalmas. Ma már mosolygunk rajta, de a kezdetekkor a 10–20%-os átkattintási arány egyáltalán nem volt ritka – pusztán azért, mert az emberek kíváncsiak voltak, mi történik, ha rákattintanak.

A döntő fordulatot a keresőmarketing hozta. A Google megjelenése, majd az AdWords (ma Ads) rendszer bevezetése olyan világot teremtett, ahol a vállalkozó már nem csak „ráöntötte” az üzenetét a tömegre, hanem ott jelent meg, ahol a vevő éppen aktívan keresett valamit. Ez alapjaiban változtatta meg a logikát: a keresőszavak mögötti szándékot kellett megérteni. Valaki információt keres? Árat hasonlít? Már vásárlásra készül? Az eltérő szándékokhoz eltérő landoló oldalt, eltérő ajánlatot és eltérő kommunikációt kellett építeni. Dajka Gábor tapasztalata szerint a legtöbb magyar KKV az első napokban ugyanazt a hibát követte el (és sokan ma is): felvitt egy halom kulcsszót, beírta a cégnevét, majd csodálkozott, hogy a kattintások jönnek, a vevők nem. Az online keresőhirdetés technikailag „könnyű”, stratégia nélkül viszont pillanatok alatt pénznyelővé válik.

A digitális marketing első hulláma tehát két dolgot hozott: egyrészt mérhetőséget (látogatók száma, kattintási arány, konverziók), másrészt folyamatosan elérhető, globális piacot. Egy kis webáruház elvileg bárkinek eladhatott bárhol a világon, legalábbis technikailag. A gyakorlatban viszont hamar kiderült: az internet nem teszi automatikusan sikeressé a rosszul felépített üzleti modellt. Ha nincs piaci igény, ha rossz az ajánlat, ha amatőr a weboldal, ha gyenge a logisztika, akkor a legprofibb hirdetési fiók is csak felgyorsítja a bukást. Ezt ma is fontos látni: a digitális marketing nem csodaszer, hanem nagyító. Felnagyítja a rendszered erősségeit, de a hibáit is.

Közösségi média és a tartalomkorszak: figyelemgazdaság és bizalomépítés

A 2000-es évek közepétől kezdve a közösségi média megjelenésével új korszak nyílt: már nem csak a cégek gyártottak tartalmat, hanem a felhasználók is. A Facebook, majd az Instagram, a YouTube, később a TikTok olyan felületeket adtak, ahol bárki publikálhatott, kommentelhetett, reagálhatott. A kommunikáció végre tényleg kétirányúvá vált: a márka mond valamit, a közönség pedig azonnal visszajelez – tetszéssel, megosztással, kritikával vagy épp ignorálással. Ezzel párhuzamosan vált egyre értékesebbé a figyelem: a felhasználó véges idejéért és energiájáért egyszerre küzdenek barátok, influenszerek, hírportálok, szórakoztató tartalmak és vállalkozások. Aki ebben a zajban csak akciókat és árakat kiabál, azt egyszerűen „lehalkítja” a közönség: elgörgetnek mellette.

A tartalommarketing logikája ebben a közegben született meg: nem eladni akarok azonnal, hanem értéket adni, segíteni, tanítani, szórakoztatni, és közben bizalmat építeni. Blogcikkek, videók, podcastok, edukatív posztok, esettanulságok, véleménycikkek – mind ugyanarra szolgálnak: hogy a vállalkozás ne egy arc nélküli eladó legyen, hanem kompetens, hiteles szereplő a saját piacán. Dajka Gábor tapasztalata szerint sok magyar vállalkozó itt ütközik falba: panaszkodnak, hogy „az emberek nem olvasnak”, miközben valójában az történik, hogy a tartalmuk üres, érdektelen vagy önfényező. A közönség igenis olvas, néz, hallgat – de csak olyasmit, amiről érzi, hogy neki szól, neki hasznos és az idejét nem pazarolja.

A közösségi média korszakának másik fontos jelensége az influenszer-marketing. A bizalom egy része áttevődött a márkáktól az egyénekre: a felhasználók sokszor jobban hisznek egy általuk követett ember ajánlásának, mint egy vállalati üzenetnek. Ez önmagában nem baj, de tele van csapdával. Ha egy cég rosszul választ „szócsövet”, ha csak a követőszámot nézi, és nem vizsgálja a hitelességet, az engagementet és a célcsoport valós összetételét, könnyen csalódik. A külföldi követőkkel felpumpált profilok, a nem releváns közönség, a hamisított statisztikák mind azt mutatják: a figyelemgazdaságban is ugyanúgy jelen van a torzítás és az önbecsapás, mint régen a túlzó plakátszövegekben. A különbség csak az, hogy ma sokkal gyorsabban derül ki, ha valami nem működik – és sokkal könnyebb nyoma marad a mellélövéseknek.

Adatvezérelt, automatizált marketing: lehetőség és önbecsapás

A 2010-es évektől az adatok robbanásszerű növekedése új korszakot nyitott: a marketinget elkezdték „data-driven” buzzwordök mentén árulni. Webanalitika, konverziós útvonalak, hőtérképek, attribúciós modellek, A/B tesztek, marketingautomatizálás – a lista végtelennek tűnik. A nagyvállalatok CRM-rendszereket, marketingautomatizáló platformokat építettek, ahol e-mailek, hírlevelek, remarketing hirdetések, SMS-ek, push értesítések komplex folyamatokban követték egymást. A cél: a megfelelő embernek a megfelelő üzenetet a megfelelő pillanatban eljuttatni, lehetőleg minél kevesebb emberi beavatkozással. A szakirodalom részletesen leírja, hogyan lehet több forrásból származó adatokat összevonni, modellezni és felhasználni a döntéshozatalban – elméletben.

A gyakorlat azonban jóval árnyaltabb, különösen a magyar KKV-k szintjén. Dajka Gábor tapasztalata szerint két szélsőséges hozzáállás jelenik meg: az egyik oldalon azok állnak, akik semmit nem mérnek („érzésre tudom, hogy megy a cég”), a másikon azok, akik tonnányi adatot gyűjtenek, de nem tudják értelmezni. Az első csoport veszélyezteti a saját fennmaradását, mert nem látja, hol szivárog el a pénz, melyik kampány hoz valós nyereséget, hol esnek ki a vevők a tölcsérből. A második csoport vakon bízik a dashboardokban, grafikonokban, miközben alapvető fogalmak nincsenek a helyükön: nem tiszta, mi számít valódi konverziónak, mi a marketing és az értékesítés felelőssége, és mi az, ami egyszerűen a gyenge termék vagy szolgáltatás következménye.

Érdemes itt kimondani egy kellemetlen igazságot: az adatok nem oldják meg a stratégiai gondolkodás hiányát. Egy automatizált e-mail-sorozat, egy komplex remarketing-rendszer vagy egy többcsatornás kampány nem lesz jobb attól, hogy csillogó felület mutatja a számokat. Ha a buyer persona nincs rendesen meghatározva, ha a vállalkozó nem tudja pontosan megfogalmazni, kinek, milyen problémájára, milyen értékajánlattal ad választ, akkor az adatvezérelt marketing csak bonyolultabb módon égeti el a pénzt. A jó marketinges ott kezdődik, hogy képes kevesebb számból is értelmes következtetést levonni, és tudja, milyen további adatot érdemes begyűjteni. Nem az nyer, akinek több excel-táblája van, hanem az, aki érti, mit néz benne.

Mesterséges intelligencia a marketingben: hype, realitás, felelősség

Az elmúlt néhány év egyik legtöbbet emlegetett kifejezése a marketingben a mesterséges intelligencia. Ajánlórendszerek, dinamikus árazás, chatbotok, prediktív modellek, automatizált szöveg- és képgenerálás – ma már szinte nincs olyan konferencia, ahol ne hangzana el, hogy „aki nem használ MI-t, lemarad”. A tudományos irodalom is egyetért abban, hogy a mesterséges intelligencia három fő módon alakítja át a marketinget: segíti az operatív feladatokat (például kampányoptimalizálás, ajánlórendszerek), kiegészíti az ember döntéseit (összetett előrejelzések, szegmentáció, attribúciós modellek), és bizonyos részeket részben vagy teljesen automatizál (dinamikus kreatívok, ajánlatok személyre szabása). A kérdés az, mit jelent mindez egy magyar mikro- vagy kisvállalkozás szintjén.

Reálisan nézve a legtöbb hazai KKV már most is használ mesterséges intelligenciát – csak nem tud róla. A nagy platformok (Google, Meta, TikTok, nagy e-mail szolgáltatók) beépített algoritmusai optimalizálják a hirdetéseket, ajánlásokat, küldési időpontokat. A különbség nem az, hogy használod-e az MI-t, hanem az, hogy érted-e, mit csinál helyetted, és hol vannak a határai. Ha vakon rábízol mindent az „okos algoritmusokra”, könnyen előfordulhat, hogy rövid távon szép számokat kapsz (olcsó kattintás, sok megjelenés), miközben hosszú távon romlik a márkád megítélése, kiég a közönséged, vagy olyan függőségi helyzetbe kerülsz, ahonnan nagyon nehéz lesz saját csatornákat építeni.

Etikai kérdések is felmerülnek. Meddig mehetsz el a személyre szabásban, hogy az még ne legyen manipulatív? Milyen adatokhoz van jogod hozzáférni, hogyan tárolod őket, milyen átláthatósággal kommunikálsz erről a fogyasztó felé? Az automatizált döntéshozatal (például hitelbírálat, dinamikus árazás) könnyen eredményezhet olyan kimeneteket, amelyek hátrányosan érintenek bizonyos csoportokat – akkor is, ha te ezt nem tudatosan akarod. Ha egy cég vezetője nem érti, hogy az MI csak annyira „okos”, amennyire az adathalmaz, amin tanítják, és amennyire a célfüggvény, amit beállítanak, akkor könnyen olyan rendszert tart fenn, amely rövid távú profitot maximalizál, de hosszú távon rombolja a bizalmat. Vállalkozóként neked kell meghúzni a határt: mit vállalsz be az adatok és algoritmusok világában, és mit nem.

Merre tart a marketing? Szabályozás, bizalom, emberi tényező

A jövő marketingjét három nagy erő fogja formálni: a szabályozás, a technológia és az emberi bizalom. A szabályozási oldal már most is erős – gondolj csak a GDPR-ra, a sütikre vonatkozó szabályokra, az egyre szigorodó adatvédelmi előírásokra. A következő években várható, hogy a mesterséges intelligencia használatát is egyre részletesebben keretezik majd európai és hazai szinten. Ez első ránézésre nyűgnek tűnhet, valójában viszont tisztítja a mezőnyt: előnybe hozza azokat, akik átláthatóan, tisztességesen, dokumentáltan építik a rendszereiket, és hátrányba szorítja azokat, akik eddig a „majd csak lesz valahogy” mentalitással gyűjtöttek és használtak adatot.

Technológiai oldalról a trend világos: a követés egyre nehezebb lesz (third-party cookie-k visszaszorulása, platformok záródása), miközben a vevő elvárja a személyre szabottságot. Ez látszólag ellentmondás, valójában viszont arra kényszeríti a vállalkozásokat, hogy valódi kapcsolatot építsenek a saját közönségükkel. A bérelt felületek (Facebook, Google, marketplace-ek) mellé saját csatornákra (e-mail lista, weboldal, közösség, rendezvények) kell építeni a figyelmet. Aki erre csak akkor jön rá, amikor egy platform levágja az organikus elérést vagy jelentősen drágítja a hirdetést, az későn ébred. A jövő marketingjében nem az lesz a kérdés, hogy melyik új trendet követed, hanem az, hogy van-e stabil „bázisod”, amire építhetsz.

Az emberi tényező pedig mindent felülír. Bármennyi adatot, automatizmust, algoritmust húzhatsz egy vállalkozás köré, végső soron emberekkel dolgozol, embereknek adsz el, embereket irányítasz. A vállalkozó saját gondolkodásmódja, önismerete, értékrendje, konfliktuskezelése, felelősségvállalása fogja meghatározni, hogyan használja a marketing eszközeit. Ha a hozzáállás cinikus („úgyis mindenki manipulál”), akkor a cég kommunikációja is ilyen lesz, és a közönség előbb-utóbb reagál rá. Ha a marketinget szolgáltatásként, segítségként, értékteremtésként fogod fel, nagyobb eséllyel építesz olyan márkát, amelyet nem csak a számok, hanem az emberek is hosszú távon megbecsülnek. A jövő marketingjében az a vállalkozó fog tartósan jól teljesíteni, aki tudatosan dönt: nem csak arról, hol hirdet, hanem arról is, hogyan akar hatni az emberek életére.

Mit kezdjen ezzel egy magyar mikro- vagy kisvállalkozás?

Jogos kérdés, hogy mindez mit jelent akkor, ha egy 2–20 fős cég vezetőjeként dolgozol a mindennapi túlélésen. A nagy nemzetközi trendek, szakirodalmi modellek és technológiai buzzwordök könnyen elidegenítőek lehetnek. A jó hír az, hogy nem kell mindent egyszerre megugranod. Sokkal inkább arról van szó, hogy tudatosan elhelyezd magad ezen a történelmi skálán, és lépésről lépésre haladj előre. Nézzünk egy egyszerű, de működő akciótervet:

  • 1. Tisztázd, melyik gondolkodási korszakban ragadtál benne. Őszintén nézz rá: úgy kommunikálsz, mint a piactéri árus („olcsóbbak vagyunk, gyertek gyorsan”), mint a tévés korszak („mindenkinek szóló üzenet, minimális visszacsatolással”), vagy már ügyfélközpontú, adatvezérelt rendszerben gondolkodsz? Amíg nem látod be, hogy az „eladunk mindenkinek mindent” szemlélet nem működik, addig a modern eszközök csak szép díszletek maradnak.
  • 2. Dolgozd ki az értékajánlatodat és a minta vásárlódat. Kinek segítesz pontosan? Milyen problémát oldasz meg? Miben vagy más, mint a helyi konkurens vagy a nagy webáruház? Ezeket a kérdéseket nem úszod meg. Az Online Marketing és Pszichológia című könyv részletesen végigvezet a buyer persona pszichológiai oldalán, és segít megfogalmazni olyan üzeneteket, amelyek valóban rezonálnak a célcsoportoddal, nem csak sablonokat puffogtatnak.
  • 3. Rakj rendet a digitális alapokban. Mobilbarát, érthető weboldal, tiszta szerkezet, normális bemutatkozás, jól megírt termék- vagy szolgáltatásleírások, alapvető keresőoptimalizálás. Nem kell túlbonyolítani, de az amatőr megjelenés ma már nem fér bele. A közösségi csatornákon inkább kevesebb, de következetes, értelmes tartalmat készíts, mint több zajt. A „naponta posztolunk valami akciót” nem stratégia.
  • 4. Válassz 1–2 fő marketingcsatornát, és azokban mélyülj el. Nem kell azonnal mindent: Google Ads, Facebook, Instagram, TikTok, YouTube, hírlevél, influencer, podcast – ez egyszerre sok. Döntsd el, hol van a célcsoportod, és ott építs következetes jelenlétet. Ahelyett, hogy öt platformon vagy közepes, legyél egy-kettőn igazán jó. A marketing történelme azt mutatja: mindig azok nyertek, akik nem a csatornák mennyiségében, hanem az üzenet minőségében és következetességében voltak erősek.
  • 5. Kezdd el az adatvezérelt gondolkodást egyszerűen. Nem kell rögtön komplex analitikai rendszerekre költened. Elég, ha tisztán látod: honnan jönnek a vevők, mennyibe kerül átlagosan egy új ügyfél megszerzése, mekkora az átlagos kosárérték, hányszor vásárol újra. Ezeket a számokat már a legtöbb webshop motor, CRM vagy akár egy jól vezetett táblázat is meg tudja adni. A lényeg, hogy rendszeresen ránézz, és ezek alapján hozz döntéseket.
  • 6. Kísérletezz óvatosan az automatizálással és a mesterséges intelligenciával. Kezdd ott, ahol a legnagyobb a teher: időrabló adminisztráció, ismétlődő kommunikáció, egyszerű ügyfélkérdések. Automatizálhatsz visszaigazoló e-maileket, egyszerű tájékoztató sorozatokat, bevezető anyagokat. Generatív eszközöket használhatsz ötletelésre, szerkesztésre, vázlatkészítésre – de a végső szövegért vállalj felelősséget. Ne add ki a kezedből teljesen a hangodat.
  • 7. Fejleszd magadat, ne csak a cég marketingjét. A marketing és az üzleti pszichológia alapjainak megértése nem luxus, hanem a túlélés záloga egy túltelített, pesszimista, árérzékeny piacon. Ha nincs időd egyetemi képzésre, olyan anyagokat válassz, amelyek kifejezetten a magyar mikro- és kisvállalkozók valóságára vannak szabva – ilyen például az Online Marketing és Pszichológia, amely nem trükköket, hanem gondolkodásmódot tanít.

Dajka Gábor marketingszakértő, business coach és befektető szerint

Ha egy mondatban kellene összefoglalni a marketing történetének tanulságát, akkor így fogalmaznék: minden korszak technológiája megváltozott, az emberi lényeg viszont alig. Mindig is az foglalkoztatta az embereket, hogy ki érti meg őket, ki oldja meg a problémájukat, kiben bízhatnak, és ki az, akitől nem érzik magukat átverve. A marketing csak azt a nyelvet és eszköztárat adja hozzá, amelyen keresztül ezekre a kérdésekre választ adsz. A gond ott kezdődik, amikor a vállalkozó elhiszi, hogy elég az eszközökben gondolkodnia: „ha lesz egy jó weboldalam, egy jó hirdetőm, egy jó socialosom, akkor minden rendben lesz”. Nem lesz. A jó eszközök csak felerősítik azt, ami mögöttük van – vagyis téged, a gondolkodásodat és a céged működését.

Egy magyar vállalkozónak ma az egyik legnagyobb kísértés, hogy a milliárdos külföldi cégek mintáit akarja lemásolni: bonyolult tölcsérek, végtelen automatizálás, hangzatos „hackek”. Eközben figyelmen kívül hagyja a hazai piac méretét, kulturális sajátosságait, az átlagos vásárló bizalmi szintjét és anyagi lehetőségeit. A marketing története pontosan arra tanít, hogy a másolás ritkán működik hosszú távon. Aki tartósan sikeres, az érti a saját környezetét, és ahhoz igazítja a stratégiáját – nem pedig vakon fut a legújabb trend után.

„Aki ma csupán eszközökben gondolkodik, és nem rendszerben, az garantáltan el fog veszni a marketing zajában.” – Dajka Gábor

Ha szeretnél előre nézni, nem elég abban reménykedni, hogy „majd a mesterséges intelligencia mindent megold”. Nem fog. Amit meg tud oldani, azt valószínűleg a konkurensed is igénybe veszi. A valódi különbséget az adja, hogy te mit kezdesz a felszabaduló időddel és energiáddal: beleöntöd újabb impulzusokba, vagy felhasználod arra, hogy mélyebben megértsd a célcsoportodat, jobb ajánlatot dolgozz ki, fejleszd a saját gondolkodásodat és a csapatodét. A marketing jövője nem csak technológiai kérdés – legalább annyira vezetői döntés, értékrend és felelősségvállalás kérdése is. Ezt nem tudod kiszervezni senkinek. És nem is érdemes.

Ajánlott magyar videó/podcast

Ha a marketing fejlődésének irányai érdekelnek, érdemes a trendekről is gondolkodnod struktúráltan. Ehhez kapcsolódik ez az előadás:

Marketingtrendek 2020-ban – hogyan alkalmazkodj a változó világhoz?

Szakértő válaszol – gyakori kérdések

Miért foglalkozzak a marketing történetével, ha „csak” egy kisvállalkozásom van?

Azért, mert a marketing története megmutatja, milyen gondolkodásmódok buktak már el korábban, és melyek bizonyultak tartósan életképesnek. Ha felismered, hogy például még mindig a „minél hangosabban kiabálok, annál jobb” korszakában gondolkodsz, miközben a piac már adatvezérelt, ügyfélközpontú megoldásokat vár, akkor rengeteg pénzt és időt spórolsz meg. Nem kell ugyanazokat a zsákutcákat végigjárnod, amelyeket mások már megtettek előttünk. Egy magyar mikro- vagy kisvállalkozásnak épp azért érdemes történetben gondolkodnia, mert kevesebb erőforrása van: nem engedheti meg magának, hogy évekig rossz irányban fejlesszen.

Hogyan tudok lépést tartani a marketing technológiai fejlődésével úgy, hogy ne roppanjon bele a cég?

Az első lépés az, hogy elfogadod: nem kell mindent követni. Válassz ki 1–2 csatornát, ahol a célcsoportod ténylegesen jelen van, és ott törekedj minőségi, következetes jelenlétre. A technológiai újdonságok közül azokat érdemes beemelni, amelyek konkrét problémát oldanak meg: időt spórolnak, csökkentik a hibalehetőséget, vagy javítják a vevői élményt. Ha egy eszköz csak azért vonzó, mert új és hangzatos, de nem tudod megfogalmazni, milyen üzleti célhoz kapcsolódik, akkor jobb, ha vársz vele. A lépést tartás nem azt jelenti, hogy mindent azonnal bevezetsz, hanem azt, hogy érted az irányokat, és tudatosan döntesz arról, mi illik a cégedhez.

Mennyire más a magyar piac, mint a külföldi, marketing szempontból?

Nagyon. Pesszimistább, árérzékenyebb, kisebb méretű, és a bizalmi szint is másképp működik, mint egy nagy, tehetősebb nyugati piacon. Nálunk sokkal nagyobb jelentősége van a személyes ajánlásnak, a lokális kapcsolatoknak, a hitelességnek. Ezért veszélyes vakon másolni a külföldi milliárdos cégek taktikáit: ők egészen más büdzsével, más márkaismertséggel, más kulturális háttérrel dolgoznak. Magyar KKV-ként olyan stratégiára van szükséged, amely figyelembe veszi a hazai vásárlók lelkiállapotát, döntési mechanizmusait és pénzügyi mozgásterét. Pont ezért született meg az Online Marketing és Pszichológia című könyv is: hogy a tőkehiányos, sokszor bizalmatlan hazai környezetre adjon használható gondolkodási keretet.

Kell-e nekem, kisvállalkozóként mesterséges intelligenciával foglalkoznom?

Igen, de nem feltétlenül úgy, ahogy a hype sugallja. Nem az a feladatod, hogy saját algoritmusokat fejlessz, hanem az, hogy értsd, mit csinálnak azok az eszközök, amelyeket már most is használsz. Ha futtatsz Google- vagy Facebook-hirdetéseket, már dolgoznak helyetted MI-rendszerek. A kérdés: tudod-e, milyen célra optimalizálnak (kattintás, megjelenés, konverzió), és ez összhangban van-e a valós üzleti céljaiddal? Használhatsz generatív eszközöket ötletelésre, vázlatkészítésre, de a végső döntéseket ne add ki a kezedből. A mesterséges intelligencia akkor segít, ha erős emberi gondolkodásra épül – nem helyette, hanem mellette.

Hogyan kezdjek neki az adatalapú marketingnek, ha eddig csak megérzésből döntöttem?

Kezdd a legegyszerűbb kérdésekkel: honnan jönnek most az ügyfeleid, mennyibe kerül egy új vevő megszerzése, mekkora az átlagos vásárlási érték, és hányszor térnek vissza. Ezeket az adatokat már ma is ki tudod nyerni a legtöbb rendszerből, vagy meg tudod kérdezni a könyvelődtől, értékesítődtől. Nem baj, ha az elején kicsit „koszosak” a számok, a lényeg, hogy rendszeresen ránézz, és összevesd a marketingtevékenységeddel. Ha egy kampány után nő az érdeklődés, az nem bizonyíték, csak jelzés – érdemes mélyebbre ásni. Az adatvezérelt gondolkodás nem arról szól, hogy száz diagramot nézegetsz, hanem arról, hogy következetesen kérdéseket teszel fel, és nem elégszel meg azzal, hogy „szerintem működik”.

Források

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

Mit érdekel engem? Van pénz vagy nincs?

„Nekem mi közöm van hozzá? Csak a végeredmény érdekel.” – ezt a mondatot rengeteg vállalkozó kimondja, és közben őszintén azt hiszi, hogy ez egy racionális, felnőtt hozzáállás. Én meg azt látom, hogy ez a mondat sokszor nem racionalitás, hanem üzleti önbecsapás. A végeredmény persze érdekeljen. A gond ott kezdődik, amikor a vállalkozó úgy akar végeredményt,...

Vállalkozóként muszáj beszélned az üzleti nyelvet

Rengeteg tárgyalás azért megy félre, mert a vállalkozó fejben még „szeretné, ha jobban menne”, de a partner oldalon már „kockázatot akar csökkenteni”. Ez két teljesen eltérő gondolkodásmód. Dajka Gábor tapasztalata szerint ilyenkor nem a terméked, nem a szolgáltatásod, és nem is a szaktudásod a gyenge láncszem, hanem az, hogy nem tudod üzleti nyelven elmondani, hogyan...

Miért befektetés egy menedzserdiploma?

Magyarországon a „befektetés” szóról sokaknak azonnal ingatlan, részvény vagy vállalkozás jut eszébe. A saját döntéshozatali képesség, a vezetői gondolkodásmód és a szervezeti szemlélet viszont gyakran csak akkor kerül napirendre, amikor már fáj: amikor szétesik a csapat, csúszik a projekt, elfogy a készpénz, vagy a cég egyszerűen „nem nő tovább”. Pedig a menedzserdiploma lényege nem a...

Legyen egyedi stílusa a webáruházadnak?

Ha ma ránézel tíz magyar webáruházra ugyanabban a kategóriában, nagy eséllyel ugyanazt látod: ugyanaz a sablon, ugyanaz a termékrács, ugyanazok a „-20% ma” feliratok, ugyanaz a hangnem, és ugyanaz a végkifejlet: árverseny, idegeskedés, és a tulajdonosban az a csendes gyanú, hogy „valami nem stimmel, mert dolgozunk, mégsem marad pénz”. Ilyenkor szokott előkerülni a kérdés: kell-e...

Itt érsz el

Keress bátran

Előadások tartását és podcast beszélgetéseket szívesen vállalok, illetve a sajtónak is nyilatkozom.
Sajtóreferenciák itt.

Idézz tőlem

Szeretem ha a gondolataimat idézik kiadványokban, weboldalakon, adásokban. Szívesen visszalinkellek, írj rám.

© Copyright 2025