Dajka Gábor „Online Marketing és Pszichológia” című könyve első ránézésre a webáruházak tulajdonosainak szól. Azonban ha mélyebben beleásunk a tartalomba, rájövünk, hogy valójában sokkal szélesebb az a kör, akik profitálhatnak a benne foglalt tudásból. A marketing pszichológiai megközelítése, a stratégiai gondolkodás fontossága szinte minden vállalkozó és marketingszakember számára kulcsfontosságú lehet.
A könyv egyik nagy erőssége, hogy a hazai viszonyokra szabott, gyakorlatias tanácsokat kínál. Dajka Gábor tisztában van vele, hogy a magyar vállalkozások lehetőségei, kihívásai sok szempontból egyediek, így az általános marketingkönyvek stratégiái nem mindig ültethetők át egy az egyben. Az „Online Marketing és Pszichológia” viszont a mi sajátos környezetünkre, a magyar vásárlók gondolkodásmódjára szabott tippeket, ötleteket tartalmaz. Ez nem csak a webáruházaknak, de bármilyen hazai vállalkozásnak hasznos lehet, legyen szó online szolgáltatásról, hagyományos kiskereskedelemről vagy B2B cégről.
A kötet központi témája a marketingpszichológia. Dajka Gábor meggyőződése, hogy igazán hatékonyan csak az tud „reklámozni”, aki érti a célközönsége gondolatait, motivációit, személyiségét. A szerző közérthető módon, a hétköznapi olvasó számára is befogadhatóan mutatja be a pszichológia, szociológia szerepét a marketingben. Megismerhetjük a fogyasztói típusokat, a vásárlói döntések mögött meghúzódó érzelmeket, tulajdonságokat. Ezek az ismeretek nem csak a marketingeseknek, de az értékesítőknek, ügyfélszolgálati munkatársaknak, sőt, a vállalati döntéshozóknak is rendkívül hasznosak lehetnek.
A könyv azonban nem csak a vásárlók, hanem az eladó, vagyis a vállalkozó megismerésére is hangsúlyt fektet. Dajka Gábor szerint a sikeres marketing az önismerettel kezdődik. Csak akkor érthetjük meg igazán a vevőinket, ha először magunkat ismerjük – erősségeinket, értékeinket. Ez a fajta önreflexió minden üzleti szereplő számára hasznos lehet, az egyszemélyes vállalkozótól a nagyvállalati vezetőig.
Az „Online Marketing és Pszichológia” bővelkedik a gyakorlati tippekben is. Számos szövegírási sablont, ötletet tartalmaz, amelyek nagy segítséget jelenthetnek nem csak a webshopok, de bármilyen vállalkozás marketinganyagainak, reklámszövegeinek megalkotásában. A vásárlói perszónák meghatározásának folyamata, a kész minták bármilyen cég marketingtervezéséhez jó kiindulópontot jelenthetnek. A „Webáruház Csekklista” pedig általános tanulságokkal szolgál a kezdő vállalkozók számára.
A marketing szakos hallgatók, pályakezdők is sokat meríthetnek a könyvből. A marketingpszichológia alapjainak ismertetése, a stratégiai gondolkodás hangsúlyozása jó kiegészítője lehet az egyetemi tananyagoknak, segíthet a gyakorlatorientált szemlélet kialakításában. De még a tapasztalt marketingszakemberek is találhatnak új ötleteket, friss rálátást Dajka Gábor munkájában.
Összességében elmondhatjuk, hogy az „Online Marketing és Pszichológia” hasznos olvasmány lehet mindenkinek, aki mélyebben meg szeretné érteni a marketing (és tágabban az üzlet) pszichológiai mozgatórugóit, és ezt a tudást a gyakorlatban, a hazai piacon kívánja alkalmazni. A stratégiai, fogyasztóorientált szemlélet, amit a könyv közvetít, szinte minden iparágban kamatoztatható. Legyen szó webáruház-tulajdonosról, hagyományos vállalkozóról, marketingesről, értékesítőről vagy vezetőről, a könyvben mindenki találhat olyan gondolatokat, eszközöket, amelyek segíthetik a munkáját. Egy kiadvány, ami messze túlmutat eredeti célközönségén, és megkerülhetetlen olvasmánnyá válhat a magyar üzleti életben.