Mentális könyvelés csapdái

Főbb pontok:

A mentális könyvelés – vagyis az, hogy különböző mentális kategóriákba osztjuk be a pénzünket – egy olyan viselkedéstudományi jelenség, amely szinte mindenkire hatással van. Lényege, hogy a pénzt nem feltétlenül racionálisan kezeljük, hanem annak forrása és célja alapján más-más értéket tulajdonítunk neki. Ez a jelenség azonban gyakran illogikus döntésekhez vezet, főként a vállalkozások, befektetések és napi kiadások kezelése során.

Mi is az a Mentális Könyvelés?

A mentális könyvelés tételét Richard Thaler, Nobel-díjas viselkedéskutató fejlesztette ki, hogy magyarázatot adjon arra, hogyan kezeljük a pénzt. Az elégé egyszerű, de mégis fontos megfigyelés az, hogy az emberek pénzeiket különböző mentális „számlákon” tartják – attól függően, hogy honnan származik az összeg, vagy mire szeretnék először elkölteni.

Egy egyszerű példával élve: ha extra jutalmat kapunk a munkahelyünkről, sokkal inkább hajlamosak vagyunk azt élményekre, szórakozásra vagy különösebb „luxusra” elkölteni, mint a mindennapi fizetésünket, amelyet a megszokott havi kiadásokra, számlákra fordítunk. A pénz értéke azonban nem változik, függetlenül attól, hogy honnan szereztük vagy mire költjük.

Hogyan Befolyásolja a Vállalkozási Döntéseinket?

A vállalkozók és cégvezetők életében is gyakran felüti a fejét a mentális könyvelés. Sokszor ülönk hosszú üléseken, ahol a marketingköltségvonzatot külön kezeljük, és az operatív kiadásokat teljesen függetlenül mérlegeljük, mintha nem együtt dolgoznánk a költségvetéssel. Ez ahhoz vezet, hogy a különöző költségvetési kategóriákat nem használjuk fel egymás kiegészítésére – hiába lehetne például egy marketing kampánnyal jobban kihasználni a termelési felesleget, ha éppen „nincs elég marketingre szántó forrásunk.”

A mentális könyvelés gyakran költségvetési pazarláshoz vezethet, mivel a pénzünk egyes „számlái” nem működnek összhangban egymással. Egy érdekes kutatás szerint az emberek kisebb nyereményekkel hajlamosak költekezésre – jellemzően egy egyszerű vásárlás formájában –, míg nagyobb nyeremény esetén inkább megtakarításba vagy befektetésbe kezdenek. Ugyanez a helyzet a vállalkozásokkal: ha egy cég kisebb „váratlan bevételhez” jut, az összeget hajlamosak lesznek azonnal valamilyen kisebb fejlesztésre fordítani – új laptopok vagy bútorok –, míg nagyobb nyereség esetén inkább értéknövelô beruházásra költenek.

Befektetési Döntések Mentális Könyveléssel

A mentális könyvelés a befektetések területén is jelentős torzításokat okozhat. A klasszikus pénzügyi modellek szerint a befektetők a teljes portfóliójukat optimalizálják, és annak egészére tekintenek, mint egy rendszerre. Thaler kutatásai azonban rávilágítottak arra, hogy a valóságban a befektetők hajlamosak egyedi részvények vagy befektetési formák szintjén gondolkodni és dönteni, ami gyakran irracionális pénzügyi döntésekhez vezet.

Csak 5775 Ft
kozepen

Például a veszteségkerülés jelenségének hatására a befektetők gyakran inkább eladják azokat a részvényeket, amelyeken nyereségük van, míg a veszteséget termelő részvényeket megtartják, mivel remélik, hogy azok idővel visszahozzák az elvesztett értéket. Ez a gondolkodásmód viszont nem optimális a portfólió teljesítése szempontjából.

Hogyan Kerülhetjük el a Mentális Könyvelés Csapdáit?

A mentális könyvelés elleni legjobb fegyver a tudatosság és az objektivitás fokozása a pénzügyi döntéseinkben. Fontos, hogy megpróbáljuk minden rendelkezésre álló forrást egyformán értékelni, és ne hagyjuk, hogy az érzelmi háttér vagy a pénz eredete befolyásolja azt, hogyan használjuk fel.

Vállalkozások esetén hasznos lehet az, ha a különböző költségvetési tételeket együttként kezeljük, nem pedig különálló mentális számlákként. Gondoljunk át minden kiadást annak teljes hatása szerint, figyelembe véve, hogy hogyan szolgálja a célkitűzéseinket és hosszú távú stratégiánkat.

Zárszó

A mentális könyvelés rávilágít arra, hogy hogyan kezeljük és értékeljük a pénzt, gyakran az érzelem vezérelte szemléletünk alapján. Ha tudatosan figyelünk erre a jelenségre, képesek lehetünk megelőzni az irracionális pénzügyi döntéseket és jobb, kiegyensúlyozottabb pénzügyi helyzetet teremteni.

Dajka Gábor üzenete: „A pénzünkkel való bánásmód sokszor több, mint puszta számok közötti egyenleg. Tudatoság és összhang teremtése a különböző ‘számláink’ között az, ami segít elérni a valódi pénzügyi egyensúlyunkat.”

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

A reklám halott, éljen a döntéspszichológia!

„A reklám halott, éljen a döntéspszichológia!” – ez nem puszta retorikai fordulat, hanem tétel: a klasszikus reklámipar eszköztára mára túlnyomórészt elvesztette erejét, mert rossz problémára adott jó választ. A reklám a figyelmet akarta megvenni, miközben a vevői döntést a kontextus, a rutin és a kognitív egyszerűsítések irányítják. Aki ma is GRP-ban, megjelenésekben és „minél több...

Generációk háborúja vagy DISC-ellentét?

„Generációk háborúja” – látványos cím, hálás kattintás, de félrevezető diagnózis. Az, amit sok hazai vállalatnál „boomerek vs. Z-sek” konfliktusaként élünk meg, a gyakorlatban gyakran inkább négy kommunikációs és döntési stílus ütközése. A DISC-modell – Domináns (D), Befolyásoló (I), Stabil (S), és Lelkiismeretes (C) – egyszerű kerete megmutatja, hogy a vita sokszor nem életkorból, hanem tempóból,...

Marketingezz úgy, mint egy kémelhárító

A legtöbb cég úgy marketingel, mintha díszszemlére készülne: kifényesíti az üzenetet, kitolja a zászlókat, és reméli, hogy a piac majd tapsol. A valóság inkább a „szürke zóna”: zaj, ellenvélemények, algoritmusok által formált láthatósági ingadozás, versenytársi reakciók, sőt időnként jól célzott zavarkeltés. Az a vállalkozás, amelyik ezt továbbra is ünnepi felvonulásként kezeli, folyamatosan drágábban szerez ügyfelet,...

Így nyersz az Alpha közönségnél

Az Alpha generáció – a 2013 után születettek – nem „digitális bennszülöttek”, hanem egy szintetikus világ első állampolgárai. Ők már nem különítik el az online és offline tér határait, mert az élményeik, kapcsolataik és a játékaik folyamatos átjárásban vannak a kettő között. A családi nappaliban épített legóváros mellé ugyanolyan természetességgel teszik le az AR-ben felélesztett,...

Itt érsz el

Keress bátran

Előadások tartását és podcast beszélgetéseket szívesen vállalok, illetve a sajtónak is nyilatkozom. 

© Copyright 2025