A vállalkozói szellem pszichológiája

A vállalkozói lét kívülről gyakran romantikus történet: „nulláról a csúcsra”, gyors döntések, nagy kockázatok, látványos győzelmek. Belülről viszont inkább pontosan szervezett bizonytalanság, ahol a cash flow, a piac és az emberi tényezők napi ritmusa egymásra csúszik, és sokszor nem a logika, hanem a terhelhetőség szabja meg a következő lépés sebességét. Nem véletlen, hogy a vállalkozói mentális egészség az utóbbi években központi témává vált: egy 2019-es, lektorált vizsgálat például azt találta, hogy a megkérdezett vállalkozók közel fele élete során érintett volt valamilyen pszichés problémában, és a családi halmozódás is gyakoribb volt, mint a kontrollcsoportban. Ez nem stigmatizál, hanem valóságot mutat: az extrém terhelés, a folyamatos döntéskényszer, a bizonytalanságtűrés és a „mindig on” üzemmód együttese olyan lelki ökoszisztémát hoz létre, ahol a teljesítmény és a sérülékenység egyszerre nőhet. Vállalkozóként – és üzleti coachként – meggyőződésem, hogy a jólét nem „puha” téma, hanem termelékenységi kérdés: a mentális állapot közvetlenül hat a fókuszra, a tárgyalási minőségre, a kockázatérzékelésre és a stratégiai döntések időzítésére. Ez a cikk nem orvosi tanács, hanem üzleti gondolkodásra épített, bizonyítékokkal alátámasztott útiterv: megmutatom, mely pszichológiai módszerek illeszkednek a vállalkozói működéshez, hogyan lehet őket üzemszerűen alkalmazni, és milyen buktatókat érdemes előre kezelni. A cél világos: olyan „lelki operációs rendszer” felépítése, amely a napi bizonytalanság mellett is stabil hozamot, kiegyensúlyozott döntéseket és hosszabb távon fenntartható teljesítményt termel.

A vállalkozói stressz mechanikája

A stressz itt nem rossz érzés, hanem működési állapot: tartósan emelt arousal, magas információs zaj, gyors váltások és lüktető kockázatérzet. A döntési fáradtság és a kognitív torzítások (például a megerősítési torzítás, a „túlfriss” események túlértékelése, a veszteségkerülés) a vállalkozók napirendjébe beépülnek. Ennek üzleti hatása triviális, mégis gyakran alábecsült: romlik a forgatókönyv-elemzés minősége; a „hamis pozitív” lehetőségek aránya nő (mindent növekedésnek látunk); az időpreferencia megcsúszik (azonnali mikronyereségek felülírják a hosszú távú értékteremtést). A mentális reziliencia ezzel szemben nem heroikus ellenállás, hanem rugalmas szabályozás: képes vagyok észlelni a belső jelzéseket, átkeretezni a helyzetet, és szabályozni a viselkedést anélkül, hogy az identitásom forogna kockán. A vállalkozói mindennapokban ez három „hard skillben” mérhető le: a fókusz-intenzitás fenntartásában (ha kell, 90 percnyi mélymunka, ha kell, 9 perc alatt döntési vázlat), a konzisztens viselkedési rutinban (sleep–stress–cukorháztartás–mozgás–szociális kontakt lánc), és az érzelemszabályozásban (nem nyomom le az érzéseket, hanem információként használom őket). Etikai és szociológiai vetülete is van ennek: aki vezetőként nem tanulja meg mederben tartani a saját idegrendszerét, rendszerint továbbterheli a szervezetet – a csapat kollektív szorongása nő, a döntések ciklikusan pánikreakciók felől szerveződnek, és a fluktuáció belső nélkülözést (tudásvesztést) okoz. Ezért gondolom azt, hogy a mentális egészség menedzsmentje vállalkozói felelősség: nem „wellness”, hanem irányítási kompetencia. Ennek a kompetenciának léteznek kipróbált, evidencián alapuló módszertanai – és ha megfelelően fordítjuk le őket üzleti nyelvre, robusztusabbá teszik a céges döntéshozatalt.

CBT vállalkozóknak: gondolkodási minták átírása, viselkedéses kísérletek, mérhető hozam

A kognitív viselkedésterápia (CBT) a legtöbbet vizsgált, legjobban szabványosított pszichoterápiás megközelítések közé tartozik. Lényege, hogy az automatikus gondolatokat és a mögöttük álló hiedelmeket tesztelhető hipotézisekként kezeli, és viselkedéses kísérletekkel ellenőrzi őket. Vállalkozói térben ezek a hiedelmek meglepően homogének: „ha nem válaszolok azonnal, elbukom az üzletet”, „a csapat csak akkor dolgozik, ha folyamatosan látnak a Slackben”, „a piac csak a hangos márkát veszi észre”, „a pihenés gyengeség”. Módszertanilag a CBT itt nem kanapés beszélgetés, hanem döntéstámogató labor: strukturált naplózással (helyzet–automatikus gondolat–érzelem–cselekvés–eredmény–alternatív értelmezés), kognitív átkeretezéssel (melyik bizonyíték szól mellette, ellene, mi a legreálisabb narratíva), és viselkedéses kísérletekkel (például: „mi történik, ha 24 órát várok a válasszal?”, „hogyan változik a lead minőség, ha ritkítom a tartalmi zajt és helyette célzott, magas értékű üzeneteket adok?”). A nemzetközi metaanalízisek következetesen azt mutatják, hogy a CBT nemcsak rövid távon hat, hanem a hatás részben fennmarad a követéses időszakokban is; a gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a vezetői gondolkodási alapminták tartósan áthuzalozhatók, ami a tárgyalásokon és a stratégiai tervezőasztalon is látszani fog. Azt javaslom, hogy a CBT-t vállalkozói kontextusban három csatornán futtassuk: 1) „mentális P&L” (azonosítjuk, mely torzítások mennyibe kerülnek valójában, és KPI-t rendelünk az átalakításukhoz – például „nap végi döntési hibaköltség”); 2) üzemszerű viselkedéses prototipizálás (kicsi, mérhető kísérletek egy-egy hiedelem ellenőrzésére, A/B döntéshigiénével); 3) kognitív készlet bővítése (standard torzításokhoz standard átkeretezések és ellenpéldák, kéznél lévő „mentális makrók”). Aki így dolgozik, azt tapasztalja, hogy a „mindennapi tűzoltás” fokozatosan a „kísérleti üzemmód” felé tolódik – a reakció helyét átveszi a hipotéziselvű gondolkodás, ami stabilabb kockázatkezelést és jobb döntési ritmust ad.

  • Hétköznapi CBT-rutin: reggeli 10 perc kognitív „warm-up” (mai kockázati helyzet–lehetséges torzítás–ellenbizonyíték), napközben 1 viselkedéses minikísérlet (például 90 perces értesítésmentes mélymunka-blokk), este 5 perces visszanézés (mi ment másként, mint vártam, és mit tanulok belőle?).
  • Döntés előtti szűrő: „Mi a legvalószínűbb forgatókönyv? Mi bizonyítja az ellenkezőjét? Mi a legalacsonyabb költségű teszt, amivel holnap validálom?”
  • Mentális költségvetés: havi egy nap „gondolkodási audit” – top három torzítás azonosítása, becsült pénzügyi hatás, célzott átkeretezési terv.

ACT és mindfulness (MBSR): bizonytalanságtűrés, értékalapú fókusz, érzelmi rugalmasság

Az Elfogadás és Elköteleződés Terápia (ACT) más logikán működik, mint a CBT: nem vitatkozik a gondolatainkkal, hanem viszonyt vált velük. A központi készség a „defúzió”: megtanuljuk észrevenni, ha az elme tartalmat gyárt („úgyis elbukod”), és nem ülünk automatikusan a volán mögé, hanem megfigyelő pozícióba lépünk. A másik pillér az értékalapú cselekvés: nem a hangulat vagy az impulzus vezérel, hanem az iránytű – melyik döntés szolgálja legjobban a tisztán kimondott értékeimet (például „korrekt haszon–hosszú távú partnerség–csapatjólét” sorrendben). Vállalkozói térben ez drámai különbséget hoz: a rövid távú nyomás alatti döntések kevésbé zilálják szét a hosszú távú stratégiát, és a „gyors nyereség kontra márkaérték” dilemmát ritkábban oldjuk meg a márka kárára. Az ACT-hez szervesen kapcsolódik a mindfulness-alapú stresszcsökkentés (MBSR): strukturált, 8 hetes program, amely testérzet-gyakorlatokkal, ülőmeditációval és tudatos mozgással tanít jelenlétet. A kutatások összképe józan és ígéretes: csoportos, oktató által vezetett mindfulness-programok átlagosan kis–közepes mértékben csökkentik a pszichés terhelést – vagyis nem csodaszerek, hanem elég jó alapok ahhoz, hogy jobban bánjunk a belső zajjal. Üzletemberre fordítva: képes leszel észrevenni a belső riasztást, mielőtt a tárgyalóasztalnál feszültségként megjelenne; visszatérsz a légzéshez, amikor a „fight or flight” dominálna; és nem sodródsz bele reflexből olyan e-mailekbe, amelyeket tíz perc múlva már megbánnál. A legjobb vállalkozói implementációt úgy látom, ha az ACT–MBSR „stacket” a naptárba égve futtatjuk: heti két, 20–25 perces vezetett gyakorlás; napi mikromeditációk (3–5 perc) döntés előtt; havi egy „értéknap”, amikor a cégértékek és a személyes értékek metszetében frissítjük a stratégiai „igeneket” és „nemeket”. Aki mindezt néhány hónapig ügyesen tartja, rendszerint azt veszi észre: kisebb az affektív kilengés, nagyobb a figyelem „markolata”, és könnyebb nemet mondani jó ötletekre, ha nem a legjobb ötletek.

„A bizonytalanság nem ellenség, hanem közeg. Minél otthonosabban mozgunk benne, annál kevesebb erőforrást égetünk el a kontroll illúziójára.”

Megoldásközpontú rövid terápia, Motivációs interjú, Pozitív pszichológia, csoportok és coaching terápiás komponenssel

A Megoldásközpontú Rövid Terápia (SFBT) a vállalkozók természetes nyelvén beszél: „mi működött eddig?”, „mi lenne elég jó a következő két hétben?”, „milyen apró jel mutatná, hogy jó irányba megyünk?”. Jövőorientált, kíméletes módszer, különösen hasznos döntési bénultság, projekt-átállások vagy túlterheltség esetén. A Motivációs interjú (MI) a belső ambivalenciát oldja – tipikusan ott hatékony, ahol „tudom, hogy változtatni kellene” érzés mellé ellenállás társul (például üzleti modellváltás, árazási fegyelem, delegálás). A Pozitív pszichológiai beavatkozások (PPI) – erősségfókusz, hála-napló, proszociális cselekedetek – önmagukban nem varázspálcák, de segítenek a hangoláson: a rendezettség és a remény állapotát tartósabban hozzáférhetővé tenni, ami vállalkozói környezetben konkrétan jobb tárgyalási tónust, több kreatív ötletet és kevesebb fölösleges konfliktust jelent. Közben nem szabad alábecsülni a csoportos formák erejét: a kontrollált vállalkozói peer-csoport (kiscsoportos, facilitált, titoktartási keretben) egyszerre ad tükörképet és gyakorlóteret, és oldja az egyik legmérgezőbb vállalkozói érzést, az izolációt. A coaching terápiás komponenssel (CBT-, ACT- vagy DBT-eszköztárból vett, strukturált gyakorlatokkal) azt a hidat képezi, amelyen át az üzleti stratégia és a mentális állapot egymást erősíti. Ezt a hidat támasztja alá az alábbi, rövid, gyakorlati összefoglaló – nem teljes, de elég ahhoz, hogy célzottan válassz módszert a helyzetedhez.

Módszer Mikor hasznos? Kulcs-gyakorlat Időkeret Vállalkozói szempont
CBT Magas szorongás, döntéselhalasztás, negatív önbeszéd Gondolatnapló + viselkedéses kísérlet 8–12 ülés, heti 1 Torzítások költségeinek csökkentése, jobb validációs ritmus
ACT Bizonytalanság, identitás-feszültség, „mindig on” Defúzió + értékalapú akcióterv 8–12 ülés, heti 1 Kevesebb affektív kilengés, következetesebb stratégiai „nemek”
MBSR Krónikus stressz, alvásgond, fókuszszóródás Napi 10–20 perc vezetett gyakorlás 8 hét program Átlagos stresszcsökkentés, jobb reakcióidő konfliktusban
SFBT Elakadás, túl sok opció, gyors „újraindítás” igénye Kivételkeresés + skálázás + következő lépés 3–6 ülés Gyors, jövőorientált mozdítás, kis eredmények sorozata
MI Ambivalencia (tudom, de nem teszem), szokásváltás Nyitott kérdések + reflektív hallgatás + összegzés 1–4 ülés „Belső igen” megszületése, kevesebb önszabotázs
PPI Hangolás, motivációkarbantartás, csapatmorál Erősség-napló + heti hála-gyakorlat Folyamatos, mikro-szokások Optimista, rugalmasabb légkör, jobb kreatív teljesítmény
Peer-csoport Izoláció, perspektívaszűkülés Facilitált, esettanulásos megbeszélés Havi 1–2 alkalom Tükör, felelősség, spektrumgondolkodás

Érdemes itt kitérni egy finom, de kritikus pontra: a módszerek nem egymás ellenfelei, hanem rétegek. Aki a CBT-vel a torzításait rendezi, az ACT-tel az értékei mentén stabil iránytűt épít, MBSR-rel pedig megtanulja lelassítani a belső zajt, annak a gyors üzleti manőverei kevesebb „belső súrlódással” járnak. A megoldásközpontú eszköztár és az MI rövid, célzott beavatkozásként segít átfordítani az elakadt helyzeteket, a pozitív pszichológiai mikrogyakorlatok pedig fenntartják a mentális „olajozottságot”. Ez nem esztétikai kérdés, hanem üzemeltetés: ugyanúgy, ahogy a marketingnél mérjük a CPA-t és a LTV-t, itt mérjük a döntési hibaköltséget, az alvásminőséget, a reaktivitás-időt és a „leveleket küldtem haragból” arányt. A vállalkozói jólét így lesz értelmezhető KPI-rendszer: nem homályos ígéret, hanem mérhető fejlesztés. Végül, bár evidenciákra támaszkodunk, a kontextus mindig egyedi. A cég fázisa, a piac turbulenciája, a vezető temperamentuma és élethelyzete együtt adják meg, melyik eljárás milyen dózisban működik. Ezt a személyre szabást teszi hatékonnyá az üzleti coaching terápiás komponensekkel: az ülés nem öncélú beszélgetés, hanem célra tartó, gyakorlatorientált munka – mentális prototípusokkal és valós üzleti mérőszámokkal összekötve.

30–60–90 napos protokoll vállalkozóknak

Az alábbi protokoll a valóság talaján áll: nem feltételez ideális heteket, sem üres naptárt, és nem ígér gyors csodát. A cél, hogy a kognitív viselkedésterápiás (CBT), az elfogadás és elköteleződés terápia (ACT) és a mindfulness-alapú stresszcsökkentés (MBSR) eszköztárát a vállalkozói működés ritmusához igazítsuk. Az első 30 nap a felmérés és a zajcsökkentés időszaka: mérjük, hol szivárog el a figyelem, hol torzul a gondolkodás, és milyen döntési hibaköltséget fizetünk a nap végén. Itt kerül helyére a „mentális P&L”: ugyanúgy, ahogy a pénzügyi eredménykimutatásban látjuk a bevételeket és kiadásokat, összegyűjtjük a napi pszichés ráfordításokat és hozamokat. A 30–60. nap a stabilizáció és az értékalapú döntésképzés terepe: megrajzoljuk az „igenek” és „nemek” határát, ACT-gyakorlatokkal megtartjuk az iránytűt, és a mindfulness segítségével csökkentjük a reaktivitást. A 60–90. nap a skálázás: bevisszük a tanult mintákat a csapatba, a meeting- és e-mailhigiéniába, és KPI-szintűvé tesszük a jólétet (reaktivitási idő, alvásminőség, konfliktusok száma, „megbánt e-mailek” aránya, döntési hibaköltség). Ez nem steril labor, hanem üzemi működés: a piaci ciklusok, kampányok és tárgyalások közben edződik ki az a mentális izom, amely a gyors mozdulatokat okosabbá, a lassú mozdulatokat pedig bátrabbá teszi. Jó látni, ahogy néhány hét alatt a „mindig on” üzemmód átenged a terepet egy nyugodtabb, mégis határozott vezetői jelenlétnek: kevesebb a pánik- és FOMO-döntés, és nő a tudatos nemek száma. Az alábbi lépések ezt a ritmust követik: nem elvonulásra szólítanak, hanem üzemszerű gyakorlásra – épp eléggé strukturáltak ahhoz, hogy mérhető legyen a haladás, és elég rugalmasak ahhoz, hogy egy zsúfolt hét ne borítsa fel a rendszert.

  1. 0–30. nap: felmérés és zajcsökkentés. Állítsd be a „mentális P&L” alapmutatókat: napi döntési hibaköltség becslése (HUF), reaktivitási idő (mennyi idő telik el inger és reakció között tárgyalásnál vagy e-mailnél), alvásminőség (1–10), „megbánt üzenetek” havi aránya, fókuszblokkok száma. Kezdd el a CBT gondolatnaplót: napi 1 helyzetet bonts ki (helyzet–automatikus gondolat–érzelem–cselekvés–eredmény–alternatív értelmezés–következő kísérlet). Indítsd el az MBSR-jellegű rutint: napi 10–15 perc vezetett gyakorlat, hetente egyszer hosszabb (20–25 perc). Hozz létre értesítésmentes „mélymunka-ablakot” minden hétköznapra (legalább 60–90 perc). Vezesd be az esti 5 perces „auditot”: mi ment másként, mint vártam; mennyi volt a reaktivitás-idő; mit tudok holnap kis kísérlettel ellenőrizni. A csapat felé csak egy szabályt jelents be: éjfél után nincs azonnali válaszkényszer, a vezető is offline. Ez már önmagában csökkenti a kollektív szorongást.
  2. 30–60. nap: értékalapú stabilizáció és döntési prototípusok. Végezd el az ACT-értéktérképet: írd le három elsődleges értékedet (például tisztességes profit, hosszú távú partnerkapcsolatok, csapatjólét), és minden nagyobb döntés előtt tedd fel a kérdést: melyik opció szolgálja leginkább ezt a hármast. Gyakorold a defúziót: ha megjelenik a „úgyis elbukod” gondolat, mondd ki halkan: „Észreveszem, hogy az elmém a bukásról mesél” – és térj vissza a légzéshez. Emeld a mindfulness-adagot napi 15–20 percre, tárgyalás előtt 2–3 perces mikromeditációval. A CBT-ben vezess be viselkedéses kísérleteket: például „48 órára kiveszem a Slack-jelenlétkényszert, és csak két idősávban válaszolok – mi történik a lead-minőséggel és az idegrendszeremmel?”. Az SFBT-ből hozz be skálázást: „0–10 skálán hol tartok a heti fókuszban? Mi lenne az a pici jel, ami +1-et jelentene?” Heti 1 vezetői napban adj időt a tanulásnak és a metrikák értelmezésének – ez a „stratégiai oxigén”.
  3. 60–90. nap: skálázás és kultúra. Vidd át a gyakorlatot csapat-szintre. Meetinghigiénia: maximum 45 perc, előtte 24 órával írásos cél, döntés és szereposztás, utána három mondatos összegzés. E-mailritmus: reggel és délután idősáv, sürgős hívás = telefon. Vezess be havi egy facilitált peer-csoportot (3–6 vállalkozó, titoktartás, esettanulás), és kéthetente MI-logikájú (motivációs interjú) vezetői check-int önmagaddal: „miért fontos ez a változás, mit nyerek, mi tart vissza, mit próbálok ki a következő 7 napban?”. Frissítsd a „mentális P&L”-t: a négy fő mutató trendjét ábrázold 12 hétre visszamenőleg. Ha a számok oldalról is igazolják a szubjektív javulást, tudni fogod, hogy nem placebohatásról van szó, hanem működő vezetői kompetenciáról.
Helyzet Automatikus gondolat Érzelem (0–10) Viselkedés Eredmény Alternatív értelmezés Következő kísérlet
Ügyfél 2 órán belül választ vár Ha nem reagálok azonnal, elbukom 7 (szorongás) Azonnal válaszolok, félkész ajánlattal Sok kör, zavaros scope A minőség fontosabb, mint a gyorsaság – 24 órán belüli, tiszta ajánlat erősebb Holnap 2 sávban válaszolok, előtte 15 perc tisztázás
  • Vészhelyzeti protokoll: Állj meg – Légzés 10 ciklus – Nevezd meg az érzelmet – Kérdezd meg: „Mi a legalacsonyabb költségű teszt, ami most közelebb visz?” – Válassz egy 10 perces lépést.
  • Tiltólista 90 napra: éjfél utáni Slack; indulatos e-mail; egyeztetés előtti felkészületlen meeting; „csak még egy” kampány a márkaérték rovására; alvás aluli értéke.

Dajka Gábor marketingszakértő, business coach és befektető szerint

A vállalkozói kultúra sokszor a heroikus terhelhetőséget ünnepli, és közben szemérmesen hallgat a lelki költségvetésről. Pedig aki egy csapatot, márkát vagy piacot vezet, valójában közérzetet is vezet: hangulatból lesz tónus, tónusból lesz döntés, döntésből lesz stratégia. A fent vázolt módszerek (CBT, ACT, MBSR, SFBT, MI, PPI) nem filozófiai klubok, hanem vezetői szerszámok. A különbség, amit a gyakorlatban látok, egyszerű: az a cég, amelyik képes folyamatosan csökkenteni a reaktivitást és nőni a tudatos nemekben, drágábban ad el és olcsóbban hibázik. Aki ezt a „lelki operációs rendszert” felépíti magában és a csapatában, annak kevesebb figyelme megy el a kontroll illúziójára, több marad az értékteremtésre. Ez nem önsegítő szöveg, hanem üzemi racionalitás: a bizonytalanság nem ellenség, hanem közeg; minél otthonosabb benne a vezető, annál kevesebb energiát veszít felesleges feszültségen. A személyes tapasztalatom – és erről az Online marketing és pszichológia című könyvemben is írtam – az, hogy a márkaérzékelés egyik leghalkabb, mégis legerősebb jele a vállalkozó belső ritmusa: a partnerek észreveszik a kapkodást és a tétova igeneket, ahogy észreveszik a nyugodt fókuszt és az érett nemet is. A vezető feladata ma nem az, hogy „mindent kibírjon”, hanem hogy jól kalibrált legyen: tudjon mélyre menni, amikor kell; tudjon gyorsan váltani, amikor kell; és merjen megállni, amikor a legnagyobb a zaj. Ha ezt megtesszük, a jólét nem „szép mellékhatás” lesz, hanem profitfaktor. És ami talán a legfontosabb: így lesz a cégből nemcsak hatékony gépezet, hanem élhető közösség – ahol a teljesítmény nem égeti ki az embereket, hanem energiát ad nekik. Ebbe a jövőbe érdemes beruházni: kevés befektetés térül meg biztosabban, mint a vezető és a csapat mentális rezilienciája.

Források

 

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

Dajka Gábor marketing tanácsadó

A gazdagok, szupergazdagok és felsővezetők olvasási szokásai

Számos kutatás és beszámoló szerint a kiemelkedően sikeres emberek – legyenek vagyonos üzletemberek, szupergazdag milliárdosok vagy nagyvállalatok felsővezetői – közös szokása az intenzív olvasás. Gyakran sokkal több könyvet olvasnak el egy évben, mint az átlagember, és tudatosan használják az olvasást önfejlesztésre és tanulásra. Warren Buffett egyszer egy halom könyvre mutatva a siker titkáról ezt mondta:...

Így égetsz el százezreket pszichológia nélkül Google Ads-ben

Látom a statisztikákat a hozzám forduló ügyfelek fiókjaiban. Látom a számokat, a grafikonokat, a kiadásokat. És látom a másik oldalon a kétségbeesett, sokszor már apatikus vállalkozókat, akik hónapok, néha évek óta öntik a pénzt a Google hirdetési rendszerébe, de az eredmény mégis siralmas, vagy legjobb esetben is éppen csak nullszaldós. A legtöbben ilyenkor reflexszerűen a...

Google Ads nem csodafegyver, ha kihagyod belőle az embert

Az elmúlt években vállalkozók tucatjaival ültem le úgy, hogy közben a háttérben meg volt nyitva a Google Ads fiókjuk. A grafikonok futottak, a számok villogtak, a rendszer becsülettel szállította a kattintásokat – csak egy dolog hiányzott: a pénz a bankszámlán. Ilyenkor általában ugyanazok a mondatok jönnek: „drágák a kattintások”, „a Google csak a nagyokat szereti”,...

Itt érsz el

Keress bátran

Előadások tartását és podcast beszélgetéseket szívesen vállalok, illetve a sajtónak is nyilatkozom.
Sajtóreferenciák itt.

Idézz tőlem

Szeretem ha a gondolataimat idézik kiadványokban, weboldalakon, adásokban. Szívesen visszalinkellek, írj rám.

© Copyright 2025