A Változatosság Torzítása

Főbb pontok:

A változatosság iránti igény egy alapvető emberi tulajdonság, és sok esetben ez az érzés befolyásolja döntéseinket. A viselkedéstudományban ez a jelenség diversification bias néven ismert. A kifejezés arra a hajlamunkra utal, hogy a jövőbeni igényeinket rosszul becsüljük meg, és a vásárlási döntéseink során sokkal nagyobb változatosságra törekszünk, mint amire valójában szükségünk van.

A Diversification Bias Megnyilvánulása a Mindennapokban

Képzeld el, hogy egy hónapra előre bevásárolsz. Ebben az esetben hajlamos vagy olyan termékeket választani, amelyekkel egy bizonyos mértékű változatosságot biztosítasz magadnak – újfajta ételeket, egzotikus hozzávalókat, vagy egyszerűen több féle snack-et, amelyekről azt gondolod, hogy izgalmassá teszik majd a következő heteidet. Azonban, ha ugyanazokat a termékeket több kisebb bevásárlás során – hetente – szerzed be, akkor sokkal inkább a már bevált, kedvelt termékeket választod, mivel az aktuális igényedre és kényszerűségeidre összpontosítasz.

A kutatások szerint az emberek általában túlbecsülik a változatosság iránti igényüket, ami azt eredményezi, hogy felesleges dolgokat vásárolnak meg, amelyeknek a végén sokszor a szemétben landolnak. Egy, a „Journal of Consumer Research” által közzétett tanulmány is rámutatott arra, hogy amikor a fogyasztók egyszerre több terméket választanak, inkább preferálják a nagyobb változatosságot, mint ha ugyanezt több külön időpontban tennék meg.

Az Egészséges Választások Dilemmája

A diversification bias másik érdekes megnyilvánulása, hogy amikor nagy bevásárlást tartunk, hajlamosak vagyunk több egészséges terméket választani. Ilyenkor tudatos énünk dominál – azt szeretnénk, ha étrendünk megfelelően kiegyensúlyozott lenne, és igyekszünk az egészséges opciókat is betenni a kosarunkba. Azonban, ahogy múlik az idő, ezek a tudatos választások gyakran nem realizálódnak a mindennapokban – a friss zöldségek, az értékes gabonafélék a hūtő mélyén végzik, végül a szavatosság lejárta után kidobjuk őket.

Az ENSZ élelmezési és mezõgazdasági szervezete (FAO) szerint a világon előállított élelmiszer közel egyharmadát kidobjuk vagy kárba vésze, ami gazdaságilag, környezetileg és etikai szempontból is megengedhetetlen pazarlás. A változatosság iránti túlzott igény növeli ennek a pazarlásnak a valószínűségét, mivel sok termék a tudatos tervezés ellenére is felhasználatlan marad.

Csak 5775 Ft
kozepen

Hogyan Csökkentsük a Diversification Bias Hatásait?

A diversification bias leküzdése érdekében a legfontosabb lépés az önreflexió és a tudatosság fokozása. A nagy bevásárlások során próbáljuk meg átgondolni, hogy valóban szükség van-e annyi különféle termékre, vagy csupán a változatosság iránti vágyunk vezérel minket. Emellett érdemes kisebb, rendszeres bevásárlásokat tervezni, amelyek során a pillanatnyi igényeinkre tudunk összpontosítani, elkerülve a pazarlást.

A tudatos tervezés továbbá azt is magában foglalja, hogy a felhalmozott élelmiszerek felhasználását következetesen nyomon követjük. Ne hagyjuk, hogy az egészséges termékek a hűtő hátsó részében, elfeledve maradjanak. Inkább tervezzük meg előre, hogyan és mikor fogjuk őket felhasználni, hogy biztosítsuk a jó szándékú választásaink megvalósulását.

Zárszó

A diversification bias megértése és kezelése fontos szerepet játszik abban, hogy hogyan döntsünk a mindennapi életünkben. Tudatos vásárlási szokásainkkal nemcsak a saját életünket tehetjük kiegyensúlyozottabbá, de hozzájárulhatunk a globális pazarlás csökkentéséhez is.

Dajka Gábor üzenete: “A változatosság iránti vágy sokszor több, mint amit a valós igényeink indokolnak. A tudatosság és az egyszerűsítés nemcsak a pénztárcánkra, hanem a bolygónk jövőjére is kedvező hatással lehet.”

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Legtöbbet olvasott

Csak 5775 Ft

Népszerű

map of ukraine

Ukrajna EU-csatlakozásának lehetséges következményei

Ukrajna európai uniós csatlakozása történelmi jelentőségű lépés lenne, amely egyszerre hordoz nagy lehetőségeket és komoly kihívásokat. Az orosz–ukrán háború 2022-es kitörése óta az ország megerősítette elköteleződését az EU-integráció mellett: 2022 júniusában megkapta a tagjelölti státuszt, 2024 közepén pedig hivatalosan megkezdődtek a csatlakozási tárgyalások. Ukrajna csatlakozása alapjaiban alakítaná át az Európai Uniót politikai, gazdasági és társadalmi...
waterfall person iceland looking

A torzított önkép monetizálása: Miért működnek a személyiségtípuson alapuló marketingkampányok?

„Az emberek mindig azt választják, ami ismerősnek tűnik – még akkor is, ha az csak tükörképük torzítása.” – Dajka Gábor A modern marketing egyik legérdekesebb és legdinamikusabban fejlődő terepe az önkép alapú célzás – vagyis az, amikor a márka nem csak terméket, hanem tükröt kínál. E megközelítés pszichológiai alapja az, hogy emberek mélyen vágynak arra,...
PNG, zombie hands holding brain, isolated on white background.

Miért hoz rossz döntéseket az emberi agy?

„A racionalitás nem az alapértelmezett üzemmódunk. Az intuíció sokszor gyorsabb – és veszélyesebb.” – Dajka Gábor 1949-ben egy amerikai biztosítótársaság figyelemre méltó mintázatot vett észre: ügyfeleik hajlamosabbak voltak megkötni balesetbiztosítást, ha a termékleírásban szerepelt, hogy „légi balesetekre is vonatkozik”, mint akkor, ha csupán az állt benne: „halálesetekre is vonatkozik, bármilyen okból”. A kutatók, köztük később...
Writing working plan

Miért nem üzleti tervet írunk, hanem működő üzleti modellt építünk?

Amikor egy vállalkozás üzleti terv írásába kezd, a legtöbbször egy sablont keres először – egy előre elkészített Word-dokumentumot, amibe csak be kell írni a saját adatokat. Ez a megközelítés azonban nem hogy nem segít, hanem egyenesen veszélyes lehet. Miért? Mert az üzleti terv nem egy formai követelmény, hanem egy olyan gondolkodási eszköz, amely segít strukturáltan...

Itt érsz el

© Copyright 2025