Az emlékezet titkai – marketinges felhasználás

Főbb pontok:

A szenzoros memória – Az első benyomás fontossága
Az emlékezet első szakasza a szenzoros memória. Ez a fázis mindössze 1-2 másodpercig tart, de ezen a rövid időn belül az összes információt feldolgozza, ami a külvilágból érkezik. Legyen szó vizuális ingerekről, hangokról, illatokról, érintésekről vagy akár belső érzetekről, a szenzoros memória mindent rögzít.

Azonban az agy nem tudja az összes információt kezelni, ezért gyorsan megszűri azokat. Csak a legfontosabb, legérdekesebb ingerek kerülnek tovább a következő szakaszba, a munkamemóriába.

Ez a jelenség kulcsfontosságú a marketingben. Amikor valaki megnéz egy reklámot, az először a szenzoros memóriába kerül. Itt dől el, hogy az illető továbblapoz, vagy foglalkozik a hirdetéssel. A marketingszakembereknek tehát arra van csak pár másodpercük, hogy felkeltsék az érdeklődést, kitűnjenek a reklámzajból.

Ez az oka annak, hogy a reklámok gyakran használnak élénk színeket, feltűnő képeket, hangos zenét vagy akár meghökkentő, szokatlan elemeket. A cél az, hogy már az első pillanatban megragadják a figyelmet, és áttörjék a szenzoros memória szűrőjét.

A munkamemória – A jelentés és az összefüggések keresése
Ha egy reklám sikeresen átjut a szenzoros memória szűrőjén, akkor a munkamemóriába kerül. Itt már valamivel több idő áll rendelkezésre, körülbelül 20 másodperc. Ezen idő alatt az agy megpróbál jelentést társítani az ingerekhez, összefüggéseket keres.

A marketingszakemberek ezt az időt próbálják kihasználni arra, hogy a termékük vagy szolgáltatásuk előnyeit kommunikálják. Itt már nem csak a figyelemfelkeltés a cél, hanem az is, hogy a fogyasztó megértse, miért érdemes az adott terméket választani.

Ezért látunk gyakran reklámokban termékelőnyöket felsoroló szöveget, életszerű helyzeteket bemutató jeleneteket vagy ismert személyeket, akik a termék mellett tanúskodnak. Ezek mind arra szolgálnak, hogy a fogyasztó számára relevánssá, értelmessé tegyék a reklámot.

A hosszú távú memória – A márkaépítés kulcsa
Ha a reklám nemcsak figyelmet kelt, de jelentéssel is bír a fogyasztó számára, akkor van esély arra, hogy bekerül a hosszú távú memóriába. Ez a memória szinte korlátlan kapacitással bír, és az itt tárolt információk akár egy életen át megmaradhatnak – feltéve, ha időnként előhívjuk őket.

Csak 5775 Ft
kozepen

A hosszú távú memória a márkaépítés kulcsa. Ha egy márka képes pozitív, erős asszociációkat kialakítani a fogyasztók fejében, akkor óriási előnyre tehet szert. Gondoljunk csak olyan márkákra, mint a Coca-Cola, a Nike vagy az Apple. Ezek a márkák nem csak termékeket, hanem életérzést, értékeket, aspirációkat is képviselnek az emberek emlékezetében.

Ennek elérése persze nem könnyű feladat, és több mint egy jól sikerült reklámot igényel. A multicégek gyakran éveken, évtizedeken át dolgoznak azon, hogy márkaképüket a fogyasztók hosszú távú memóriájába véssék.

Jó példa erre a McDonald’s, amely már gyermekkortól építi a márkaasszociációkat. A Happy Meal, a játékok, a vidám karakterek mind azt a célt szolgálják, hogy pozitív érzelmeket társítsanak a márkához. Így amikor ezek a gyerekek felnőnek, a McDonald’s láttán, az ismerős ízek és illatok érzékelésekor nosztalgikus, boldog érzések töltik el őket.

Konklúzió
Az emlékezet működésének megértése és stratégiai alkalmazása a marketingszakma egyik alapköve. A szenzoros memória ismerete segít olyan reklámokat tervezni, amelyek kitűnnek a tömegből és felkeltik a figyelmet. A munkamemória megcélzása lehetővé teszi, hogy jelentéssel, relevanciával ruházzuk fel az üzenetünket. A hosszú távú memória befolyásolása pedig a márkaépítés és a lojális fogyasztói bázis kialakításának kulcsa.

Persze, ez a tudás nagy felelősséggel is jár. A fogyasztók manipulálása etikai kérdéseket vet fel, különösen, ha gyerekekről vagy sérülékeny csoportokról van szó. A jó marketingszakember nem csak azt kérdezi, hogy “Megtehetem-e?”, hanem azt is, hogy “Meg kell-e tennem?”.

Az emlékezet megértése tehát nem csak a hatékony marketinghez, de az etikus marketinghez is elengedhetetlen. Ha ezt a tudást arra használjuk, hogy valódi értéket teremtsünk, hogy értelmes, releváns kapcsolatot építsünk ki a fogyasztókkal, akkor az mindenkinek jó. De ha pusztán a manipuláció eszközeként tekintünk rá, az hosszú távon visszaüthet.

Végezetül pedig ne felejtsük el, hogy bár az emlékezet befolyásolható, de nem irányítható teljesen. Minden fogyasztó egyedi, komplex lény, saját tapasztalatokkal, preferenciákkal, személyiséggel. A legjobb, amit tehetünk, hogy megpróbáljuk megérteni őket, és olyan márkát, olyan üzenetet alkotni, amely valóban rezonál velük. Mert az igazi, tartós siker titka nem a trükkökben, hanem az őszinte kapcsolatban rejlik.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

SEO or search engine optimization concept

Mit jelent a Kizárva egy „noindex” címke miatt?

A digitális tartalom láthatósága a keresőmotorokban nem csupán az optimalizálás eredménye, hanem a mögöttes technikai döntések következménye is. Az egyik ilyen döntés az úgynevezett „noindex” címke használata. Ez a meta tag utasítást ad a keresőmotoroknak arra, hogy ne indexeljék az adott oldalt, azaz ne jelenítsék meg a találati listákban. Bár technikailag csupán egy HTML sor,...
There is a hope...

Magyarország gazdasági kilátásai 2025-ben és azon túl

2023-ban a magyar gazdaság megtorpant, 2024-ben pedig mindössze ~0,5%-os növekedést produkált. Ennek hátterében a gyengülő külső kereslet, valamint a bizonytalan üzleti környezet miatti beruházás-visszaesés állt. 2025-re több előrejelzés is mérsékelt, 0,8–1% körüli GDP-bővülést vár, míg 2026-ra már 2–2,5% közötti gyorsulást jósolnak. Az Európai Bizottság tavaszi prognózisa például 2025-ben 0,8%, 2026-ban 2,5% GDP-növekedést valószínűsít, amelyet elsősorban...
close up of yeast bread dough at bakery

A balatoni lángos árak történelmi alakulása

A balatoni lángos – legyen az sima (csak fokhagymás) vagy sajtos-tejfölös – árával kapcsolatos hírek minden nyári szezonban visszatérő témát jelentenek. A magyar tenger partján árult lángos árának alakulása nemcsak a turisták pénztárcáját érinti, hanem idővel gazdasági indikátorrá is vált a közbeszédben. Az alábbiakban évszakonkénti bontásban áttekintjük a lángos árak változását, bemutatva a legnépszerűbb fajták...
map of ukraine

Ukrajna EU-csatlakozásának lehetséges következményei

Ukrajna európai uniós csatlakozása történelmi jelentőségű lépés lenne, amely egyszerre hordoz nagy lehetőségeket és komoly kihívásokat. Az orosz–ukrán háború 2022-es kitörése óta az ország megerősítette elköteleződését az EU-integráció mellett: 2022 júniusában megkapta a tagjelölti státuszt, 2024 közepén pedig hivatalosan megkezdődtek a csatlakozási tárgyalások. Ukrajna csatlakozása alapjaiban alakítaná át az Európai Uniót politikai, gazdasági és társadalmi...

Itt érsz el

© Copyright 2025