Most sem feltétlenül instant megoldást akarok adni, hanem inkább irányt akarok mutatni, hiszen gyakran találkozunk értelmetlenül kicsi vagy értelmetlenül nagy marketingre szánt költségvetéssel. A legtöbb kezdő vállalkozó abban a tévhitben van, hogy marketingre majd csak akkor kell költeni, ha már beindult a vállalkozás. Marketing nélkül nem fog beindulni soha. Ezt a játékot pénzzel játsszák.
Sajnos azt vesszük észre, hogy nem elég csak marketinggel segíteni az ügyfeleket, sokszor pénzügyi tanácsokat is kell adni, mert nem tudnak a vállalkozásukba gazdálkodni.
Egy üzletnek alapvetően 2 típusa van. Online és offline, valamint a kettőnek az ötvezete. Van, a már hosszú évek óta működő üzlet, és van, a nemrég, vagy még csak most nyíló üzlet is.
Én most a nemrég vagy még csak a most nyíló üzletekről ejtenék pár szót.
A már régóta működő üzlet akkor is újnak számít, ha a piac még nem ismeri.
Sokszor találkozok azzal a megállapítással, hogy Gábor, ez a weboldal 5 éve működik úgyhogy nem új. Ilyenkor vissza szoktam kérdezni, mennyit termel, mekkora a látogatottsága illetve hol van rendszeresen reklámozva. Ha ezekre a kérdésekre az a válasz, hogy nem termel és nincs látogatója sem, valamit reklámozva sincs, akkor ez a weboldal marketinges értelemben újnak számít.
A marketing költségvetést alapvetően az határozza meg, hogy milyen céljaink vannak és azt milyen időintervallumban kell teljesíteni és hogy milyen a piac. Ebből a három adatból fog egy marketinges kiindulni és kalkulálni egy körülbelüli árat az első körben.
Ha rövid idő alatt akarsz nagy forgalmat generálni, akkor, nagyon-nagy általánosságban elmondható, hogy a költségeid felét kell számolni az első 3 hónapban. Vagyis, ha egy weboldalt 2 millió forintért fejlesztettél le, akkor az első 3 hónapban havi 1.000.000 Ft-tal érdemes kalkulálod. Ha egy offline boltot nyitottál, 3.000.000 Ft-ból, akkor az első 3 hónapban, havi másfél milliót szánj a marketingre. Ismétlem, most merőben általánosítottam. Lehet, hogy a 2.000.000 Ft-os weboldalt, egy másik vállalkozás 200.000 Ft-ból is le tudta volna fejleszteni. De, az is lehet, hogy a 2.000.000 Ft-os ár az átlagos piaci ár, mert olyan tudása van, olyan funkciókat tartalmaz. Ebben az esetben valószínűleg a konkurensed is ilyen áron készítette el. Ha a te weboldalad és a konkurensed weboldala közel egyforma, akkor a weboldalad technikailag nem versenyelőny.
Van egy másik nézetem is, ami az elért célra épül. Ha az üzletedben havi 2.000.000 Ft-os forgalmat akarsz, szintén gyorsan elérni, akkor általánosságban elmondható, hogy 3 hónapon keresztül érdemes havi 1.000.000 Ft-ot marketingbe tenni.
Az előbb említett két példa nem jelenti azt, hogy ettől instant be fog indulni a vállalkozásod. Sokszor láttunk már olyat is, hogy valaki elköltött 5-10 millió forintot reklámra, mindhiába. Marketing stratégia és piackutatás nélkül mit sem ér az egész!
Sok kezdő vállalkozónak alig marad pénze marketingre az üzlet megnyitása után. Valamikor ez tudatos, mert úgy gondolja, hogy, mindenkit érdekel az, amit ő csinál, és az ügyfelek sorban fognak állni, mert olyan elképesztően hatalmas a vállalkozásához adott értéke, vagyis a saját lehengerlő, karizmatukus személyisége, vagy a fene sem tudja, hogy mi járhat a fejükben. Sokszor pedig közbejön egy nem várt kiadás, ami a marketing rovására megy.
Átolvastam a Magyar Büntető törvénykönyvet, és sehol nem találtam benne arra vonatkozó paragrafust, amely kimondaná, hogy egy friss üzletet kötelező 3 hónapon belül beindítani. Vannak olyan marketing stratégiák amelyek a jelentősen kevesebb költségekre, de hosszabb időre épülnek. Konkrétabban: Van olyan stratégiánk webáruházakra, amely havi kb. 100.000 Ft költséggel jár, viszont 6-8 hónap alatt fog beérni. Ez a stratégia általában a 3-4. hónap után már elkezd termelni, nem sokat, csak annyit, hogy saját magát eltartsa a webáruház. Másodállás mellett ezt a stratégiát ajánljuk. Persze, ha van a vállalkozónak pénze és nem akar várni, akkor azt szoktuk mondani, hogy csapjunk oda a piacnak!
Fontos megérteni azt, hogy hiába tűnik úgy, hogy egyre egyszerűbb kezelni a marketing eszközöket, valójában egyre bonyolultabb és egyre hosszabb távban kell gondolkozni.
Néha előfordul az, hogy a vállalkozásunk elején a forgalmunk az egekbe nő, mert kíváncsiak ránk a környezetünkben élő emberek és hajlandóak is költekezni. Hogy miért? Mert, különleges ésvagy új dolgot csinálunk és az elsők közt akarja mindenki kipróbálni. Ám ez általában csak egyszeri alkalom, nem fenntartható tudatosság nélkül. A varázs 1 hét után elmúlik. Rengeteg megkeresést kapunk olyan vállalkozóktól akik éttermet, szépségszalont, boltot, apartmant, webáruházat stb… nyitottak, hogy az első 1 hétben, hónapban jól ment minden, de azóta síri csend van. Nos ez a marketing stratégia hiányának köszönhető.
Tényleg sok új vállalkozó hívott már fel elkeseredve, hogy nem megy az üzlet, és nem tudnak már bele több pénzt tenni, az utolsó hónapban járnak. Sajnos ilyenkor már nem tudunk segíteni. Azt tanácsolom, hogy mielőtt belevág valaki egy üzletbe, forduljon egy marketingeshez, aki a várható költségekről felvilágosítja. Ez még mindig sokkal olcsóbb, mint létrehozni és fenntartani egy vállalkozást 2-3 hónapig. Egy vállalkozás lezárása sem kevés pénz, és jóval nagyobb stressz, mint megcsinálni. Hidd el, sokkal boldogabb lesz egy új autótól az egész család, mint egy félig tönkrement embertől, akinek még 2 hónap múlva is jön valami számla, amit ki kell fizetnie.
Marketing-költségvetés kalkulálása előtt
Egy tapasztalt markeginges azt is meg tudja mondani, hogy jó-e a szolgáltatás vagy termék. Hiszen a marketing a termékfejlesztésnél kezdődik.
Mi pl. őszintén megmondjuk, ha egy termék / szolgáltatás / vállalkozói hozzáállás rossz és emiatt nem fog soha beindulni a vállalkozás. Egy példa: Mi hiába csőditünk be 200 embert egy étterembe, ha 180 embernek nem fog ízleni az étel, vagy gyenge a felszolgálás minősége így soha többet nem fognak újra betérni. Ez igaz az online keresekedelemre is, ott pedig hiába viszek én 1.000 látogatót a weboldalra, ha a weboldal a vásárlóknak nem fog tetszeni. Itt érdemes megjegyeznem, hogy a rokonok, barátok nem egy elfogulatlan ésvagy vásárlási döntés előtt álló emberek. Az ő véleményük irreleváns.
Képzeld, volt már olyan érdeklődőnk, aki a 200 millió forintba került hoteljét szerette volna marketingezni. Havi 80.000 Ft-ból szerette volna megtölteni az egész hotelt, folyamatosan. Két főre egy szoba egy napra 60.000 Ft-volt. A 80.000 Ft-ba már a mi bérünket is belekalkulálta. Nem lett az ügyfelünk.
Egyébként szeretnél még ilyen történeteket hallani? Van bőven.