Hazai szakmai csoportokban gyakran felmerül a marketinges és a vállalkozó felelőssége. Többnyire nincs egyetértés, a két fél egymásra hárítja a felelősséget. De vajon kinek van igaza?
Leszögezem, hogy mind a két felet meg lehet érteni, mindkettőjük érvelésében lehet találni igazságot. A vállalkozó hátradől és azt mondja, hogy; megvan a szakember, nekem már csak az új nyaralómat kell terveznem. Az egy hirdetési csatorna kezelésével megbízott marketinges pedig azt, hogy; beállítottam mindent, ha lesz adat, majd optimalizálok.
Gondolom, hogy a kedves olvasó érzi azt, hogy itt valami nem kerek.
Sok esetben a marketinges nem tud optimalizálni, mert nem jönnek az adatok. A vállalkozó pedig összetörik, mert nincs forgalma, holott kifizetett mindenkit, a grafikust, könyvelőt, jogászt, marketingest, a reklámcsatornát, és a programozót is.
Ahhoz, hogy közelebb kerüljünk a megoldáshoz, járjuk körbe egy sikeres vállalkozás titkát, de mielőtt ebbe belemennénk tudni kell azt, hogy több pszichológus kutató megpróbálta felállítani a vállalkozói profilt, ám végtelen számú vállalkozó-személyiségtípust fedeztek fel, amivel nem tudtak mit kezdeni. Csak pár közös jellemzőt találtak, pl.: bizonytalanság tűrésének a képessége, kockázatvállalási hajlandóság, önbizalom.
Ahhoz, hogy egy vállalkozás hosszú távon fennmaradjon, nem csak a vállalkozó személyiségén múlik, hanem pl. azon, hogy van-e küldetéstudata a csapatnak. Hogy milyen a belső és külső kommunikációjuk. Milyen rendszerben dolgoznak. Mennyire ismerik a jogot. És persze a termék/szolgáltatás sem elhanyagolható, sőt talán ezzel kellett volna kezdenem a felsorolást. A cash flow pedig mindennek az alapja.
Az előbb említett felsorolásban a marketinges csak kis, ámbár fontos szerepét képezi a vállalkozásunknak. Szerintem a felelősséget az egész csapat közösen vállalja (a saját szintjén), nem csak egy ember. Persze ez sem fekete vagy fehér, hiszen azért mégiscsak a vállalkozó, azaz a főnök hozza meg a végső döntést, így a legfőbb felelősség az övé. Aki pedig nem vállalja a felelősséget, az még nem nőtt fel, egy fejben gyerekre pedig nem tud senki sem felnézni, így soha nem fog tudni elindulni a siker útján, nem lesz forgalma, a marketingestől függetlenül.
Megfigyeléseim alapján pedig annak lesz igazán sikeres vállalkozása, aki maga is ért valamennyit a marketinghez, így tud kérni és számon kérni és ismeri a piaci körülményeket. Az üzleti tapasztalat sem elhanyagolható.
Szerinted mi a sikeres vállalkozás titka? Egy vállalkozáson belül hogyan oszlik meg a felelősség?