Marketingesre vagy coachra van szükséged?

Főbb pontok:

Magyarországon az elmúlt évtizedekben jelentősen megnőtt mind a coachok, mind a marketing-tanácsadók száma. Ez köszönhető annak, hogy a két szakmának széleskörű képzési lehetőségei vannak, mert az egyetemi lehetőségeken kívül már felnőttképzési akkreditált tanfolyamok is rendelkezésre állnak. Sokan azonban nem tudják a gyakorlatban megfogalmazni, igazából mire is van szükségük ahhoz, hogy vállalkozásukat sikerre vigyék. Ebben a cikkben ezért különbséget teszek a két szakma között, és pontosítom, mikor kit érdemes keresned.

Marketing – az üzlet reklámozása

Sajnos erős az a tévhit a köztudatban, hogy mennyire egyszerű elindítani egy saját vállalkozást. Erre rengeteg szakértő szeret is rájátszani, miközben a valóságban egy túltelített piacon kell kegyetlen és nehéz körülmények között talpon maradni. Ilyenkor sok kezdő egyéni vállalkozó megy el marketing-tanácsadásra, hogy a megfelelő reklámozási lehetőségeket kialakítsa. Viszont azt tapasztaltam, hogy ezek a karrierváltók nem minden esetben arra fókuszálnak, hogy hogyan legyen hatékony az üzletük, helyette inkább siránkoznak a korábbi munkahelyeikről. Fontos a ventillálás, de egy marketingessel töltött alkalom nem erről szól – ő nem fog tudni mit kezdeni ezekkel az információkkal.

A marketing-tanácsadás többféle altípusból tevődik össze: a piacon a általános szolgáltatásokon felül találkozhatsz specialistákkal, valamint stratégiai tervezőkkel. Ez nagy mértékben meghatározhatja a szolgáltatásuk díját is.

A marketing-tanácsadás nálam átlagosan 60 perc szokott lenni – ez az idő elég arra, hogy jobban megismerjük egymást az ügyféllel, és bőségesen jusson elég figyelem a legfontosabb kérdések megválaszolására. Elsődlegesen egyeztetjük az elképzeléseket: kinek reklámozunk és mit, és azt melyik csatornán keresztül érdemes értékesíteni, és az körülbelül mennyi kiadással és bevétellel fog járni. Ebben az esetben fontos, hogy a reális árakban gondolkodjunk – hiszen tervezheti az ügyfél, hogy egy év alatt nettó 50 millió forintot fog ezzel keresni, ha a valóságban ez nem kivitelezhető. Éppen ezért arról is szó esik, hogy egy üzlet kialakításakor milyen kockázatok merülhetnek fel, és hogyan érdemes azokat preventív jelleggel kezelni, vagy ha már megtörtént a baj, orvosolni azokat.

Ehhez viszont az kell, hogy egyenesen és direktíven kommunikáljak – finomkodásnak nincs helye.

Coaching – az üzlet háttérországa

Csak 5775 Ft
kozepen

A coaching manapság az a terület, amelyre sokan átváltanak a korábbi alkalmazotti viszonyukból vagy amellett kezdik el. Főleg azoknak lehet kecsegtető, akik a pszichológiával szemeznek, de nem akarnak 5-12 évre visszaülni az iskolapadba. Ugyanakkor a coaching, habár hasonló az eszköztár és vannak átfedések, nem egyezik a pszichológiával.

A coaching eredeti célja az, hogy az egészséges személyeknek kérdéseket feltéve segítsen, és hogy a coachee (az ügyfél) képes legyen önállóan megoldani a problémáját azután, hogy felismeri, hogyan gondolkodik a problémáiról. Ezt az eszköztárat non-direktívnek hívjuk, hiszen a coach elsődlegesen kérdez, meghallgat, reflektál, átfogalmaz és összegez. A coach nem mentorál és nem ad tanácsot: az ő dolga az, hogy pozitív változásokat hozzon létre a coachee-ban, és az együttműködés egy kreatív, provokáló és gondolatébresztő, inspiráló folyamat legyen, ami által az ügyfél a legtöbbet hozza ki magából a személyes vagy szakmai életében. Ebből is látszik, hogy a coachnál egy önreflektív folyamat történik, amiből az ügyfél jobban megismerheti a saját döntéseit és reakcióit.

A coachingon belül vállalkozóknak a business coaching lehet izgalmas lehetőség, hiszen ez az a terület, ahol egy kezdő vállalkozó pontosíthatja, hogy mi miatt akar szabadúszó lenni és miért pont egy adott területen kezdené el a munkát; megvannak-e hozzá a szükséges erőforrásai, és hogyan tudná felépíteni a vállalkozását a megfelelő célok kijelölésével. Ők a szó eredeti angol jelentéséhez állnak közel: amolyan üzleti edzőkként segítenek tartani a közösen kijelölt terveket.

Hol van az átfedés és a különbség a kettő között?

Sokszor előfordul, hogy egy marketinges rendelkezik coach képesítéssel, vagy valaki coachként kifejezetten a marketing területre, például self-brandingre szakosodik. Egy marketing-tanácsadás során a coach eszköztár kiválóan használható, hiszen az ügyfél megismeréséhez remek kérdéstechnikával lehet feltárni és pontosítani a terveket, szándékokat.

Ugyanakkor a két szolgáltatás nem ugyanaz: a marketingesnek az a feladata, hogy egy egyértelmű elképzelés alapján egyenesen megmondja és felvázolja a stratégiai tervet, azaz hogy az ügyfélnek pontosan mibe és milyen büdzsé mellett érdemes fektetnie, mik lesznek a várható eredmények és hol vannak a kockázatok. Egy coach ezzel szemben csak ritka esetekben fogja behozni a saját szempontrendszerét a konzultációba, hiszen neki az a dolga, hogy a coachee képes legyen a saját potenciálját kihasználni és akár azon felül teljesíteni.

Ha úgy érzed, hogy a céljaid még nem teljesen tiszták és bizonytalan vagy abban, hogy pontosan milyen jellegű vállalkozást (vagy foglalkozási kört) akarsz elindítani és miért, mit akarsz vele kezdeni – akkor neked még esélyesen nem marketing-tanácsadásra van szükséged, hanem coachingra. Ha tiszták a terveid, de nincsen meg a tudásod vagy az eszköztárad ahhoz, hogy hogyan hirdesd a szolgáltatásaidat, akkor egy marketinges szakember azonnal fog tudni segíteni számodra.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

Egy új kutatás szerint a soft skillek most fontosabbak, mint valaha

A 2025-ös munkaerőpiac felszínén az látszik, hogy a generatív AI és a technológiák új hullámai mindent átírnak. A mélyben azonban lassabban mozdulnak a lemezek: a karrierpályákat és a szervezetek alkalmazkodóképességét a „kemény” tudásoknál tartósabban az alapkészségek határozzák meg. Ide tartozik az értő olvasás, a matematikai gondolkodás, a rendszerszintű problémaérzékenység, a tiszta kommunikáció és a csapatban...

Csendes márkák nyernek: kevesebb reklám, magasabb bizalom

Ez első hallásra paradoxonnak tűnhet egy olyan korszakban, ahol minden felület küzd a figyelemért, és a hirdetési technológia a legapróbb célzási különbségeket is képes kihasználni. Mégis, minél nagyobb a zaj, annál inkább értékké válik a csend – pontosabban a zajmentes, tiszta, döntéskönnyítő jelenlét. A klasszikus „többet, hangosabban, sűrűbben” logika a figyelem szűkösségének törvényébe ütközik: a...

A magyar fogyasztó lelke drágább, mint a pénze

Nem költői túlzás, hanem piaci tapasztalat: az emberek többsége nem a legalacsonyabb árra, hanem a legalacsonyabb idegrendszeri költségre optimalizál. A vásárlás pillanatában nem excel táblát nyitunk; rutint, kockázatérzetet, bizalmi jeleket és döntési rövidutakat futtatunk. A magyar piacon ez különösen élesen látszik. A mindennapokban sűrű a zaj, az információs aszimmetria magas, a szolgáltatási minőség szórása nagy,...

Miért nem a pénztárca dönt, hanem az idegrendszer?

„Miért nem a pénztárca dönt, hanem az idegrendszer?” – a kérdés elsőre provokatív, mégis hétköznapi tapasztalatra épül: a legtöbb vásárlásnál nem azt vesszük meg, ami papíron a legolcsóbb, hanem azt, ami a fejünkben a legkevesebb ellenállással jár. A pénztárca számol, az idegrendszer kímél. A menedzsment gyakran úgy szervezi a marketinget és az értékesítést, mintha az...

Itt érsz el

Keress bátran

Előadások tartását és podcast beszélgetéseket szívesen vállalok, illetve a sajtónak is nyilatkozom. 

© Copyright 2025