Miért érdemes elkerülni a Black Friday kampányokat?

Főbb pontok:

A Black Friday sok vállalkozás számára vonzó lehetőségnek tűnik a forgalom növelésére és az év végi bevételek maximalizálására. Azonban mielőtt belevágnánk egy ilyen kampányba, érdemes alaposan mérlegelni annak előnyeit és hátrányait.

Megnövekedett hirdetési költségek

A Black Friday a karácsonyi vásárlási szezon kezdetét jelenti, ami azt eredményezi, hogy a hirdetők száma jelentősen megnő. Ennek következtében a kattintási költségek (CPC) drasztikusan emelkednek. Tavaly például a CPC-k átlagosan 20-30%-kal növekedtek. A magasabb hirdetési költségek csökkentik a kampányok megtérülését és a profitot.

Csökkenő árrések a nagy kedvezmények miatt

A Black Friday akciók lényege a jelentős árengedmény. Azonban a nagy kedvezmények csökkentik az árrést, ami szintén negatívan hat a profitabilitásra. Ha a megnövekedett hirdetési költségeket is figyelembe vesszük, a kampány könnyen veszteségessé válhat.

Bent ragadt készletek értékesítésének kihívásai

Sokan gondolják, hogy a Black Friday jó alkalom a bent ragadt készletek kiszórására. Azonban ezek a termékek gyakran azért maradtak raktáron, mert nincs rájuk nagy kereslet. Még jelentős árengedmények mellett sem biztos, hogy sikerül értékesíteni őket. Például egy cipő webáruházban az extrém méretű cipők ilyenkor sem lesznek népszerűek, ami csalódást okozhat a vásárlóknak és a vállalkozásnak egyaránt.

Csak 5775 Ft
kozepen

Árérzékeny vásárlók és a márkahűség hiánya

A nagy kedvezmények főként az árérzékeny vásárlókat vonzzák, akik nem feltétlenül válnak hűséges ügyfelekké. Ők mindig ott vásárolnak, ahol a legolcsóbb az ajánlat, és kevésbé törődnek a kiszolgálás minőségével vagy a márkával. Ez azt jelenti, hogy a Black Friday alatt szerzett új vásárlók nem feltétlenül járulnak hozzá a hosszú távú növekedéshez.

A meglévő ügyfélbázis ereje

Ahelyett, hogy a Black Friday kampányra fókuszálnánk, érdemes lehet a meglévő ügyfélbázisunkra koncentrálni. A hírlevél-feliratkozók, a Facebook vagy Instagram követők olyan közönséget jelentenek, akiket költséghatékonyan tudunk elérni. Ők már ismerik a márkánkat, és nagyobb valószínűséggel reagálnak pozitívan egy személyre szabott ajánlatra, akár Black Friday alkalmával, akár az év más időszakaiban.

Mikor érdemes mégis Black Friday kampányt indítani?

  • Készletcsökkentés céljából: Ha olyan termékeink vannak, amelyekre van kereslet, és a kedvezményekkel vonzóvá tehetők a vásárlók számára.
  • Hosszú távú ügyfélszerzés: Ha a nagy kedvezmények segítségével sikerül olyan új vásárlókat bevonzani, akik később is visszatérnek.
  • Aktív közösségi jelenlét esetén: Ha erős követőbázissal rendelkezünk a közösségi médiában vagy hírlevél-feliratkozóink száma jelentős, akiket költséghatékonyan tudunk elérni és aktivizálni.

Összefoglalás

A Black Friday kampányok nem minden vállalkozás számára jelentenek előnyt. A megnövekedett hirdetési költségek és a csökkentett árrések gyakran több kárt okoznak, mint hasznot. Érdemes alaposan átgondolni, hogy valóban megéri-e részt venni ebben az akciódömpingben, vagy inkább más stratégiákat alkalmazzunk a profit növelése érdekében.

Gondold át, hogy valóban szükséges-e a Black Friday kampány számodra. Ha kérdésed van vagy tanácsra van szükséged a marketingstratégiáddal kapcsolatban, fordulj szakértőhöz!

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

Egy új kutatás szerint a soft skillek most fontosabbak, mint valaha

A 2025-ös munkaerőpiac felszínén az látszik, hogy a generatív AI és a technológiák új hullámai mindent átírnak. A mélyben azonban lassabban mozdulnak a lemezek: a karrierpályákat és a szervezetek alkalmazkodóképességét a „kemény” tudásoknál tartósabban az alapkészségek határozzák meg. Ide tartozik az értő olvasás, a matematikai gondolkodás, a rendszerszintű problémaérzékenység, a tiszta kommunikáció és a csapatban...

Csendes márkák nyernek: kevesebb reklám, magasabb bizalom

Ez első hallásra paradoxonnak tűnhet egy olyan korszakban, ahol minden felület küzd a figyelemért, és a hirdetési technológia a legapróbb célzási különbségeket is képes kihasználni. Mégis, minél nagyobb a zaj, annál inkább értékké válik a csend – pontosabban a zajmentes, tiszta, döntéskönnyítő jelenlét. A klasszikus „többet, hangosabban, sűrűbben” logika a figyelem szűkösségének törvényébe ütközik: a...

A magyar fogyasztó lelke drágább, mint a pénze

Nem költői túlzás, hanem piaci tapasztalat: az emberek többsége nem a legalacsonyabb árra, hanem a legalacsonyabb idegrendszeri költségre optimalizál. A vásárlás pillanatában nem excel táblát nyitunk; rutint, kockázatérzetet, bizalmi jeleket és döntési rövidutakat futtatunk. A magyar piacon ez különösen élesen látszik. A mindennapokban sűrű a zaj, az információs aszimmetria magas, a szolgáltatási minőség szórása nagy,...

Miért nem a pénztárca dönt, hanem az idegrendszer?

„Miért nem a pénztárca dönt, hanem az idegrendszer?” – a kérdés elsőre provokatív, mégis hétköznapi tapasztalatra épül: a legtöbb vásárlásnál nem azt vesszük meg, ami papíron a legolcsóbb, hanem azt, ami a fejünkben a legkevesebb ellenállással jár. A pénztárca számol, az idegrendszer kímél. A menedzsment gyakran úgy szervezi a marketinget és az értékesítést, mintha az...

Itt érsz el

Keress bátran

Előadások tartását és podcast beszélgetéseket szívesen vállalok, illetve a sajtónak is nyilatkozom. 

© Copyright 2025