Az online tartalomgyártásban továbbra is sarokkőnek számít a videók és a szövegek készítése, ezek nélkül nehezen elképzelhető 2020-ban egy sikeres brand. Nem elég azonban a mennyiségre ügyelni – ha ez nem vonja magával a minőséget, kontraproduktív lesz a folyamat. Nézzük, milyen részletekre kell a leginkább figyelni!
YouTube, TikTok, Facebook, Instagram
Teljesen egyértelmű, hogy a videós tartalmak évről évre egyre nagyobb szeletet hasítanak ki az online „tartalomtortából”. Nem csak arra kell gondolni, hogy az okostelefonokkal már bárki operatőrnek érezheti magát, ez ugyanis évek óta így van világszerte. Az viszont újabb jelenség, hogy olykor már az általános iskolások is saját YouTube-csatornával rendelkeznek, nyomul a TikTokon, a Facebookon és az Instagramon pedig megszámlálhatatlanul ömlenek ránk az élő közvetítések.
Ebben a hatalmas információs zajban akkor lehet kitűnni, ha valaki magas minőséget állít elő. Persze olyan is előfordul, hogy egy amatőr csatornát, vagy egy gyerekcipőben járó vlogot ér el a népszerűség, ám ezek inkább olyan kivételek, amelyek erősítik a szabályt. Ha a termék vagy szolgáltatás, amit szeretnénk eladni, elsőrangú, muszáj, hogy az erről szóló videós tartalom is a lehető legjobb legyen. Ezt támasztja alá egy statisztika, amely szerint egy átlagos felhasználó 88 százalékkal több időt tölt el olyan felületen, ahol találni minőségi videós tartalmat, mint azokon, ahol nincs ilyenek nézésére lehetősége.
A képernyőhöz kell szögezni a tekinteteket
A videó könnyebben fogyasztható információforrás, mint egy írott szöveg, így hatékonyabban el lehet juttatni vele egy üzenetet a tömegekhez. Ezzel szemben az is igaz, hogy az emberek figyelmét egyre kevésbé lehet lekötni, egy egyperces videót is elteker a többség, ha az egyhangú, monoton, unalmas, és nem szögezi végig a képernyőhöz a tekintetet. Ezért kell a marketing céljára szánt videókat a lehető legprofibbra, a célközönség ízlésének megfelelőre elkészíteni.
Lehet, sőt kell is a gyártási folyamat közben, időről időre fejlődni, új ötleteket kipróbálni, de fontos, hogy már az első tartalom makulátlan legyen. Hogy miért? Mert első benyomást csak egyszer tehet egy brand, és ha ez egy gagyi videó formájában történik, az helyrehozhatatlan károkat okozhat az adott cég megítélésében, vagy legalábbis a javítása hosszú folyamat.
A minőség minőséget vonz
Hinni kell abban, hogy a minőségi tartalom minőségi felhasználót, ügyfelet hoz. Ha a videókészítés során kiemelkedő színvonalat teszel közzé, könnyebben elhiszik majd rólad, hogy a szakterületeden is alapos, precíz, értékes terméket forgalmazol. Ám ha egy homályos, gyerekes hibáktól hemzsegő videóval érkezel meg a piacra, csak megmosolyognak a vásárlók, ráadásul a konkurencia is röhög a markába. Az igaz, hogy a negatív reklám is reklám, ugyanez azonban nem mondható el a trash-ről, gagyiról. Az többet árt, mint használ.
Láttam már olyan cégvezetőt, aki nagyon értett a szakmájához, két releváns diplomával is rendelkezett a saját területén, de ezt senki nem hitte el neki, annyira hiteltelenné vált az amatőr felvételeivel. A rossz beállítások, az előnytelen fények, a dadogós beszéd mind olyan hiba, amelyet ha egyszer elkövet az ember, örökre rajta marad, az internet ugyanis nem felejt.
Képminőség, beszédkészség
A videókészítés egy szakma, ezért ha profin szeretné végezni az ember, érdemes hozzáértő segítséget kérni hozzá. Egyeztess egy rendezővel, fogadj fel egy operatőrt, akiknek a kisujjában van a tudás, és ezt képesek is megjeleníteni a képernyőn. Ha mindent te akarsz megoldani, az kemény dió lesz, de kitartó tanulás árán megismerkedhetsz az alapokkal. Ebben az esetben azonban képezd magad, iratkozz be egy tanfolyamra, gyűjtsd össze a szükséges tudást. Nem ciki megnézni a versenytársakat, és ellesni a legjobb módszereket.
Ha a kép rendben van, a hangra, a szóképzésre is fordíts kellő figyelmet. Kérd ki az ismerősök véleményét, és ha valami nem stimmel, egyeztess egy logopédussal a beszédedről. Az első szereplés előtt érdemes kijavítani az apró hibákat. Felnőttkorban is lehet fejleszteni a beszédet. Ez ráadásul nem csak a videón jön jól, a való életben is hasznát veszed a tárgyalások során. A hibátlan beszédtechnika sikeresebbé teheti az üzletedet.
A Google fontos, de a célközönség is az
A tartalomgyártás másik alapvető területe a szövegírás, amelynek némileg eltérő a jelentősége a videókhoz képest. Egy szöveg megalkotásánál két szempontot mindenképpen figyelembe kell venni: az egyik, hogy szeresse a Google, a másik, hogy szeresse a célközönség. Olyan blogcikket, landing oldalt készíteni, amely mind a két feltételnek megfelel, nehéz, ám ha sikerül, az busásan kifizetődik a vállalkozás számára.
Kezdjük az első résszel: a szöveges tartalom gyártása a keresőoptimalizálás, azaz a SEO miatt számít kritikus elemnek. Csakis az egyedi, minőségi tartalommal lehet eredményt elérni, olyannal például, mint ez a cikk. Az összemásolt, összelopott szövegeket a Google bünteti, azokkal lehetetlen előrébb jutni. Egy brand online jelenlétét márpedig muszáj szövegekkel is alátámasztani, ez az alapja ugyanis a keresőóriás működésének. Ami az internetet illeti, a tartalom a király, tudjuk ezt Bill Gates 1996-os, Content is King címmel írt esszéje óta. Hogy nem beszélt butaságot, azt jelzi, hogy a Microsoft alapítója és tulajdonosa 18 éven keresztül számított a világ leggazdagabb emberének és jelenleg sem panaszkodhat.
Egyetlen rossz szöveg is kárt okozhat
A másik fontos szempont, ahogyan már említettem, a célközönség megszólítása. Nem javasolt az adott szakterület képviselőjeként egyedül szövegírásba kezdeni, hiszen ami egy specialista számára evidens, az egy laikus olvasónak értelmezhetetlen maszlag lehet. Olyan ismerősöm is van, aki a saját feje után ment, terjedelmes, mélyen szakmai témákat érintő cikkekkel próbálta elérni a közönségét. Nem meglepetés, hogy nem járt sikerrel: egyrészt nem értették meg, mit is szeretne, másrészt ellenérzést is váltott ki az „okoskodás” a legtöbb olvasóból.
Ahogy a videóknál, a szövegeknél is fontos az első benyomás, ezért szarvashiba akár egyetlen rossz blogbejegyzést is közzétenni a céges honlapon. A marketing-szövegírás dinamikusan fejlődő terület, kiváló szakembereket lehet elérni a piacon, akik biztosan megtalálják majd az arany középutat a cég kommunikációja és az elérni kívánt felhasználók között.
Nem minden a kulcsszó
A szövegíró dolgozhat kapott forrásból, de egyéni kutatómunka alapján is, eközben nem kell teljesen kimaradnia a folyamatból a cég képviselőinek sem. Kivételesen értékes végeredmény jöhet létre, ha a szakember adja a muníciót a cikkhez, tájékoztatja a legfontosabb pontokról a szöveg készítőjét, de fontos, hogy ezt követően hagyja nyugodtan dolgozni a szövegírót. A folyamat végén ismét beléphet, a lektorálás, a szakmai ellenőrzés az utolsó pillanatban is nagyot emelhet a szöveg értékén.
Nem írtunk még a kulcsszavak alkalmazásáról, amelyről sokszor kell felvilágosítani a magukat hibásan önjelölt marketingesként is pozícionáló cégvezetőket. A kulcsszavak természetesen fontosak, de nem az a lényeg, hogy teletömjük ezekkel a szöveget. A Google 1998 óta működik, már 22 esztendős, ezért nem kell „hülyének nézni”, lebecsülni. Az egyedi és szakmai tartalomra kíváncsi, és pontosan tudja, melyik szöveg jön létre csakis azzal a céllal, hogy megpakolják kulcsszavakkal. Ha összefüggéstelen, magyartalan a tartalom, hiába szerepelnek benne a legfontosabb kifejezések soronként többször, nem lehet majd a kívánt eredményt elérni vele.
Bízni kell a szövegíróban
Ha a szövegíró megkap egy kulcsszólistát, pontosan tudja, hogyan építse be a szövegbe úgy, hogy az ne tegye tönkre az olvasási élményt, mégis megfeleljen a keresőoptimalizálási céloknak. Érdemes ebben a helyzetben megbízni a szakemberben – biztos, hogy a saját esetében is ezt várja el a megbízó, legyen szó ingatlanosról, szoftverfejlesztőről, könyvelőről vagy éppen táplálkozási tanácsadóról.
A tartalomgyártás tehát továbbra is kiemelt helyet foglal el az online marketing világban. Ha hozzáértő ember végzi el a feladatot, vagy ilyen ad hozzá tanácsot, remek végeredményt lehet összehozni, a kontármunka viszont jelentős kárt okozhat egy brand megítélésének.