A storytelling megkerülhetetlen eszköz a modern marketingben. Olyan fegyver, amelyet ha nem használsz, vagy rosszul használsz, versenyhátrányba kerülsz a konkurenciához képest. Összefoglaltam, miért hatékony megoldás a storytelling, illetve hogyan éri meg alkalmazni.
Mi az a storytelling?
Ha egyszerűen szeretnénk kifejezni a storytelling, mint marketingeszköz lényegét, ahhoz a tükörfordítással kapott történetmesélés igen közel áll. De bontsuk ki ezt egy kicsit: arról van szó, hogy egy brand nem csupán hangzatos szlogenekkel, öntömjénező jelmondatokkal próbálja elérni a vásárlót, hanem ad a termékéhez, szolgáltatásához egy háttérsztorit.
Ez nem csupán a marketing területére igaz: kutatások igazolják, hogy az ember jobban képes figyelni az olyan információra, amelyet egy történeten keresztül juttatnak el hozzá. Egész egyszerűen úgy működik az emberi agy, hogy jobban megjegyzi ezeket. A módszerrel szorosabb kötődés alakítható ki az ügyfelek és partnerek részéről, növelhető a márkahűség. A nemzetközileg elismert Giles Lury marketingszakértő szerint azért, mert ezzel kielégítjük az ember mélyen gyökerező igényét a szórakozás iránt.
A személyesebb kapcsolat a storytelling kulcsa: ha a száraz információk helyett egy szépen becsomagolt történetet kap az ügyfél, az felkelti az érdeklődését, jobban megragad benne, könnyebben megérti annak lényegét, motivációját. Adott esetben lehet, hogy talál hasonló eseményt a saját életében is, ezáltal erőteljes szimpátia jön benne létre.
Hogyan alakulhat ki kötődés?
A módszer legfontosabb előnye, hogy kapcsolatot teremt egy brand, egy eladni kívánt termék vagy szolgáltatás, valamint a célközönség, a vásárló között. Ha a kapcsolat létrejön, azon már lehet tovább dolgozni, bizalmat, márkahűséget építeni. Ennek alapja az a kötelék, amelynek első alkotóeleme lehet a hatásos storytelling.
Miért kezd el kötődni a céghez egy vásárló? Mert érzelmeket vált ki benne a sztori, amelyhez képes kapcsolódni. Bele tudja helyezni magát a történetbe, nem csupán az eszére, de az emócióira is hat az üzenet.
Ez ráadásul hosszabb távon működik: a jól felépített történet érdeklődést vált ki, ezzel visszatérő ügyfelet eredményez. Képzeld el ezt úgy, mint egy tévés sorozatot: ha alvás helyett egy éjszaka alatt ledarálod az első évadot, biztos, hogy alig várod majd a második premierjét.
Azt egy ideje tudjuk, hogy az online térben a tartalom a király, a megfelelően felépített storytelling pedig olyan minőségi tartalom, amely követőket, feliratkozókat, vásárlókat generál. Ha ezt egy brand elmulasztja, vagy hibásan közelíti meg, hatalmas ziccert hagy ki.
Mi legyen a sztori?
A fentieket olvasva biztosan megfogalmazódott benned: oké, hogy kell sztori a brand mögé, de mi legyen az? A legmegfelelőbb narratíva megtalálása a jó marketingszakember feladata, ám néhány tippet általánosságban is megfogadhatsz.
Ahhoz, hogy hatást váltson ki, érdemes az alapoktól kezdeni. Ezt eredettörténetnek nevezik a filmes szakmában, amivel egy új karaktert szeretnének eladni a nézőnek. A szuperhősök világában például nincs olyan szereplő, akinek ne mutatnák be a múltját, a motivációját. Superman a megsemmisült Krypton bolygóról jött a Földre, Wonder Woman egy félisten, az amazonok királynőjének leánya, Vasember pedig egy multimilliárdos iparmágnás, akinek egy baleset miatt kell egy különleges mellvértet viselnie. Ezekkel a háttérsztorikkal váltak milliók kedvenceivé a vásznon.
A marketingben ugyanerről van szó: amikor egy cég elkezdi a működését, meg kell mutatni az ügyfeleknek, mi áll mögötte. Mi motiválja, honnan indult, hová tart, milyen értékekben hisz. Ha sokadik szereplőként jelensz meg egy piacon, muszáj kitűnnöd a konkurencia közül, érzékeltetned kell a célközönséggel, miben vagy más, miért válasszanak téged. Ennek eléréséhez a storytellingen át vezet a legeredményesebb út. Az eredettörténet legtöbbször a honlapod Rólunk elnevezésű aloldalán kaphat helyet szöveges formában, illetve videóként.
Hogyan folytatódhat?
Ha a céget bemutattad, érdemes mélyebbre ásni. Meg lehet mutatni, miben hisz az adott brand, milyen munkakörnyezetet alakít ki, hogyan szolgálja munkatársait és vásárlóit, mit tesz a tökéletes szolgáltatásért. Egy sztori végigkísérheti a termék útját a kezdetektől a vevő otthonáig – ezzel prezentálható az a minőségellenőrzési folyamat, amely a vállalat értéke.
Láttad A Wall Street farkasa című mozit? Abban a főszereplő, Jordan Belfort az egyik beszédében több kollégájáról is szót ejt. Elmondja, honnan indultak, szegénységből, kölcsönökből másztak ki, bukott karriereket hagytak maguk mögött, mielőtt milliomos brókerekké váltak. Ehhez hasonlót a saját cégedre vonatkozóan is megtehetsz: a storytelling mutasson be téged, a kollégáidat, beszéljetek azokról a nehézségekről, amelyeket együtt leküzdöttetek, hogy végül kiváló minőséget állíthassatok elő a vásárlók részére. A megpróbáltatások, a nehézségek legyőzése szimpátiát vált ki, ezzel minden ember képes azonosulni.
Az sem rossz, ha az ügyfeleid sikertörténetét teszed a kirakatba. Abban ugyanis neked is részed volt. Mutassátok be közösen, hogyan segített a vállalkozásod egy partnernek, vásárlónak abban, hogy nagy eredményeket érjen el. Milyen volt a brand előtte, milyen lett utána. Ezzel nem csupán ápolod az értékes kapcsolataidat, de egy szemléletes példát is mutatsz a jövőbeli ügyfeleid számára: „Nézzétek, neki már segítettem. Neked nincs szükséged hasonlóra?”.
Hol tegyem közzé a sztorikat?
A storytelling első felülete a saját honlapod, ezen mindenképpen meg kell találnia az érdeklődőknek, miért egyedi a branded. Ha ez megvan, akkor viszont irány a közösségi média, a Facebook és az Instagram, itt ugyanis kifejezetten eredményesen lehet hatni az emberek érzelmeire, például egy videóval.
Ha egy jól eltalált, hiteles, őszinte storytelling megmozgatja az embereket, azonosulni tudnak vele, így jönnek majd a lájkok és a megosztások, több ezer, még jobb esetben több millió emberhez eljuthat a tartalom. Ez pedig a márkaépítés során olyan érték, amely visszaköszön a piaci eredményekben is.