Ha épp formálódik egy vállalkozás, kellenek a jó alapok. Ha már beindult, de nem elég gyors a növekedés, muszáj tenni valamit. Ha már megy a szekér, érdemes megnézni, nem mehetne-e még jobban. Ha pedig süllyed a hajó, meg kell próbálni kilapátolni a vizet belőle. Élethelyzetek, amikor a marketing-tanácsadás aranyat ér egy cég számára.
1. Ha még minden csak formálódik
A kezeteknél a legkönnyebb a marketinges szakember feladata: nem kell a hibákat kijavítani, hiszen azok még nem léteznek. Ehelyett le tudja fektetni azokat a stabil alapokat, amelyek mentén működik majd a cég kommunikációja, marketingje. Persze tudjuk, hogy egy kezdő vállalkozás a legtöbb esetben alacsony költségvetéssel működik, természetes, hogy ilyenkor a marketingre, a hirdetésekre is kevesebb jut. Nulla forintból nem lehet eredményt elérni, a marketing-tanácsadás viszont segít abban, hogy a kis büdzsét is maximálisan kihasználja egy cég. Nem mindegy ugyanis, mennyiért és hol hirdet a brand: egy jól körülhatárolt célcsoport elindíthatja a vállalkozást a megfelelő úton, a rossz targetálás viszont azonnal lenullázhatja a teljes költségvetést. Előbbi elérésében, utóbbi elkerülésében segíthet a marketing-tanácsadás.
2. Ha már jönnek az eredmények, de lassan
Előfordul, hogy az első sikerek hamar megérkeznek, ám a növekedés nem elég dinamikus. Egy startup esetében az első hónapok, első évek mindent eldöntenek – ha ennyi idő alatt nem harap rá a piac a szolgáltatásra vagy a termékre, utána hatalmasat csökken ennek az esélye. Azaz ha látszik, hogy a termék jó, minden visszajelzés pozitív, mégsem tudod azt eljuttatni az emberekhez, a vásárlókhoz, a marketing-tanácsadás segíthet, hogy kiderüljön ennek az oka. Lehet, hogy rossz felületen próbálkozik a cég, rossz közönségre céloz, elrontotta az árképzést, vagy nem foglalkozott eleget a brand felépítésére. Ezek sűrűn előforduló hibák, amelyeket a kkv-szektorban rendszeresen elkövetnek. A kudarc oka ilyenkor a tájékozatlanság, nem pedig az ötlet vagy a szolgáltatás hiányossága. Ha tehát nem elég gyors a fejlődés, érdemes átnézni a cég marketingjét, kikérni egy szakértő tanácsát.
3. Ha szalad a szekér
Szerencsés állapot, ha előfordul egy cég életében, hogy minden klappol. Szalad a szekér, jönnek az eredmények, a befektetett munka megtérül. Ilyenkor sok vezető hátradől, nézi az bevételeket, elemzi a táblázatokat, nem ritkán dicsekszik a sikereivel. Megfeledkezik viszont a marketingről. Pedig amikor jól megy egy cégnek, akkor is szükség van a marketing-tanácsadásra, hisz ilyenkor adódik lehetőség felkészülni a későbbiekre. A koronavírus-járvány megmutatta, a semmiből is érkezhet olyan váratlan esemény, amely a feje tetejére állítja a piacot, ehhez alkalmazkodni kell. Ezt úgy a legkönnyebb, ha egy jól menő vállalkozás preventív jelleggel előre felkészül az esetleges nehézségekre. Például tovább növeli a márka értékét, amikor megteheti. Többet költ reklámra, marketingre, egész egyszerűen azért, mert több a bevétele. A haszon egy részét megéri, illetve „illik” is visszaforgatni. A jó stratégia békeidőben legalább annyira fontos, mint máskor.
4. Ha süllyed a hajó
Egy megszűnés által fenyegetett céget is meg tud menteni egy megfelelő marketingterv. Láttuk a járvány során, hány cég állt át online értékesítésre, hány szolgáltatást alakítottak át teljesen, hogy az alkalmas legyen az új élethelyzetben is a felhasználók kiszolgálására. Jobb előre menekülni, azaz időben elkezdeni egy átgondolt marketingstratégia kialakítását, de még akkor sincs minden veszve, amikor süllyed a hajó. Ilyenkor egy marketing-tanácsadás során megnézzük, milyen lehetőségek állnak rendelkezésre, mekkora büdzsé maradt a menekülésre, majd kitaláljuk, hol és hogyan lehet azt a leghatékonyabban elkölteni. A tűzoltás lehet sikeres, amennyiben a megmaradt erőforrásokat jól irányítjuk. Egy tanácsadás során ezeket a lehetőségeket vesszük át a cégvezetőkkel együttműködve.