fbpx

A Forer hatás – más néven Barnum-hatás – egy olyan viselkedési jelenség, amely során az emberek hajlamosak saját személyiségük leírásaként elfogadni olyan felületes, bárkire alkalmazható általános jellemzéseket, mint például az újságok horoszkópja vagy személyiségtesztek által adott „egyen” elemzések. Ez a jelenség az emberi hiszékenységre és bizonytalanságra épít, és gyakran jövedelmező üzleti lehetőséget biztosít azoknak, akik áltudományos módszerekkel igyekeznek befolyásolni másokat. A Forer Hatás Kísérlete és Felfedezése A Forer hatás Bertram Forer pszichológus nevéhez fűződik, aki 1948-ban végzett egy híres kísérletet,…

Bővebben

A túlzott választék – avagy choice overload – egy olyan jelenség, amely a modern döntéshozatali folyamatok egyik legnagyobb kihívását jelenti. Amikor az emberek túl sok lehetőség közül választhatnak, a döntéshozatal megterhelővé és frusztrálóvá válik. Bár úgy gondolhatjuk, hogy a kereskedelemben az emberek szeretik a minél nagyobb választékot, a kutatások és a tapasztalatok azt mutatják, hogy a túlzott kínálat gyakran inkább akadályozza, semmint segíti a döntéshozatalt. A Túlzott Választék Jelensége A túl sok lehetőség megnehezíti a döntést, mivel az emberek nem…

Bővebben

A klasszikus közgazdaságtan alaptétele szerint a racionális emberek mindent annak érdekében tesznek, hogy a saját jólétüket, gazdagságukat maximalizálják. Azonban az emberi viselkedés ennél jóval bonyolultabb: sokan képesek saját érdekeiket feláldozni azért, hogy másoknak segítsenek, anélkül, hogy ezért bármilyen személyes jutalmazást vagy viszonzást várnának. Ezt hívjuk önzetlenségnek vagy altruizmusnak. Az Önzetlenség és Altruizmus Jelentése Az önzetlenség, más néven altruizmus, olyan társas támogatási forma, amely az egyszerű segítségnyújtástól az önfeláldozásig terjedhet. Az altruista egyén akkor is segít másoknak, ha az számára hátrányt…

Bővebben

A cselekvési kényszer – vagyis action bias – egy gyakori viselkedési mechanizmus, amely akkor lép működésbe, amikor az emberek váratlan eseményekkel vagy bizonytalan helyzetekkel szembesülnek. Ilyenkor sokan hajlamosak azonnal cselekedni, akár azzal a céllal, hogy mielőbb megoldják a problémát, akár azért, mert úgy érzik, mások ezt várják tőlük. A cselekvési kényszer tehát a kontroll visszaszerzésének igényéből ered, és célja a helyzet mihamarabbi megoldása. A Cselekvési Kényszer Háttere és Hatásai A cselekvési kényszer alapja az a belső motiváció, hogy cselekedjünk, amikor…

Bővebben

A ritkaság heurisztika – vagyis scarcity heuristic – az egyik legerősebb viselkedéstudományi mechanizmus, amely jelentősen befolyásolja az emberi döntéshozatalt. Az elv lényege, hogy az emberek hajlamosak nagyobb értéket tulajdonítani annak, amiből kevés van vagy amit nehéz megszerezni. Egy dolog ritkasága lehet valós, képzelt vagy akár mesterségesen létrehozott is, de mindegyik esetben ugyanazt a pszichológiai hatást váltja ki: az egyéni és társadalmi értékének növekedését. A Ritkaság Hatása az Emberi Viselkedésre A ritkaság heurisztika lényege az, hogy amit nehéz megszerezni, azt jobban…

Bővebben

A kölcsönösség – avagy reciprocity – az egyik legerősebb társadalmi norma, amely az emberi kapcsolatok alapját képezi. Az elv lényegében azt mondja ki, hogy amikor valaki szívességet kap, érez egy belső késztetést arra, hogy azt valamikor, valamilyen formában viszonozza. Ez a viselkedésminta hozzájárul az egyének közötti bizalom kialakulásához és a közösségi kapcsolatok megerősítéséhez. Az emberek érzelmi kötődéseinek, anyagi cseréinek és erkölcsi támogatásának alapja mind a kölcsönösség elvében gyökerezik. A viselkedéstudomány területén végzett kutatások megerősítették, hogy a kölcsönösség egy univerzális mechanizmus,…

Bővebben

SEO concept

Az online marketing világában a SEO (Search Engine Optimization) és a Google Ads (korábbi nevén AdWords) külön-külön is hatékony eszközök, de a legnagyobb eredményeket akkor érhetjük el, ha összehangoljuk a kettőt. A vállalkozások gyakran tévesen úgy gondolják, hogy ezek két teljesen különálló megközelítést igényelnek, de valójában egymást kiegészítő stratégiák. A SEO arra törekszik, hogy a weboldal organikus forgalmát növelje, míg a Google Ads fizetett hirdetésekkel azonnali láthatóságot biztosít. A kettő kombinálása növelheti az online jelenléted hatékonyságát, miközben optimalizálja a költségeidet…

Bővebben

Her Social Connections

A közösségi média a mindennapi életünk szerves részévé vált. A Facebook, mint az egyik legnagyobb ilyen platform, nemcsak információszerzésre és kapcsolattartásra szolgál, hanem mély pszichológiai hatással is bír ránk. Bár elsőre ártalmatlannak tűnik, a közösségi média használata erőteljes hatással lehet az érzelmeinkre, önértékelésünkre, társas kapcsolatainkra és mentális egészségünkre. De mi rejlik a Facebook sikere mögött, és hogyan befolyásolja mindennapi életünket? Az elismerés iránti vágy és a „lájk” kultúra A Facebook egyik alapvető funkciója a „lájk” gomb, amely egy egyszerű, mégis…

Bővebben

Concentrated young business man employee worker analyzing online sales statistics data on computer

Minden értékesítő álma, hogy az ügyfelek önmaguktól hozzanak döntést, és ne kelljen őket győzködni a vásárlásról. Azonban a valóságban egy nagyobb üzletkötést mindig egy átgondolt stratégiai folyamat előz meg. Az ügyfelek egyre tudatosabbak, sokszor több lehetőséget mérlegelnek, és megalapozott döntést akarnak hozni. Ezért fontos, hogy az értékesítő képes legyen megérteni a potenciális vásárlók igényeit, érzelmi állapotát és kifogásait, hogy hatékonyan vezesse őket a sikeres üzletkötésig. A modern értékesítésben már nem elegendő egy egyszerű „push” stratégia, ahol ráerőltetjük a terméket az…

Bővebben

Social media influencer blogger keeps mobile phone on tripod, looks gladfully at camera

Az influencer marketing a modern marketing világának egyik legsikeresebb és leggyorsabban növekvő ágazata. Az influencerek, akik hatalmas követőbázisukkal és tartalomgyártói képességeikkel felépítették online jelenlétüket, sok esetben óriási hatással vannak a vásárlói döntésekre. Azonban, mint minden marketing eszköz, az influencer marketing is számos kihívást rejt magában, amelyeket érdemes figyelembe venni, mielőtt belevágnánk egy ilyen kampányba. A hitelesség kihívása Az influencer marketing elsődleges vonzereje, hogy az influencerek közvetlen kapcsolatban állnak a közönségükkel, és véleményük sok esetben autentikusnak tűnik. Azonban az utóbbi években…

Bővebben

A modern digitális világban az algoritmusok mindennapi életünk szerves részévé váltak, különösen a közösségi média és az online platformok használatában. A hírfolyamok, keresési találatok és ajánlások mögött álló algoritmusok nagy hatással vannak arra, hogy milyen tartalmakat látunk, és ez befolyásolja gondolkodásmódunkat és döntéshozatalunkat. Az egyik leginkább tanulmányozott és vitatott jelenség, amely az algoritmusok működéséből fakad, az úgynevezett „echo chamber” hatás. Az „echo chamber” kifejezés arra utal, hogy az emberek olyan környezetbe kerülnek, ahol csak a saját véleményeikkel megegyező információkat kapnak.…

Bővebben

blank

A marketing tanácsadásom célja, hogy olyan mélyreható segítséget nyújtsak, amellyel valóban optimalizálhatod vállalkozásod marketingjét, függetlenül attól, hogy már jól megalapozott üzleted van, vagy épp most indítod el. Az egynapos konzultáció lehetőséget ad arra, hogy közösen feltérképezzük a céged jelenlegi helyzetét, marketingstratégiáját és kihívásait, majd gyakorlati lépéseken keresztül oldjuk meg a fennálló problémákat, optimalizáljuk a reklámokat és új, hatékony megoldásokat építsünk fel. Hogyan zajlik az egynapos konzultáció? Az egynapos konzultáció két nagy szakaszra oszlik. A nap első felében a célom, hogy…

Bővebben

blank

A marketing kulcsfontosságú eszköz minden vállalkozás számára, amely növekedni szeretne, függetlenül attól, hogy épp most indult, vagy már több éve működik. Mint marketingtanácsadó, az a célom, hogy segítsek vállalkozásodnak a piacon való megjelenés optimalizálásában, márkaismertséged növelésében, új ügyfelek megszerzésében és megtartásában, valamint üzleti céljaid elérésében. Bár a tíz főt foglalkoztató cégek a leggyakoribb ügyfeleim, szívesen dolgozom induló vállalkozásokkal is, hiszen a megfelelő marketingstratégia kialakítása már a kezdetekkor kritikus lehet a sikerhez. Hogyan működik a tanácsadás? Együttműködésünk első lépése mindig az…

Bővebben

A tekintély hatás (authority bias) egy jól ismert pszichológiai jelenség, amely szerint hajlamosak vagyunk vakon követni azokat, akiket tekintélynek tartunk, akár racionális mérlegelés nélkül is. Ez a jelenség különösen érdekes a marketing szempontjából, hiszen a vállalatok gyakran építenek hírességekre, szakértőkre vagy más véleményvezérekre, hogy termékeiket hitelesebbnek és vonzóbbnak tűntessék fel. Az emberek ősi ösztönüknek köszönhetően hajlamosak elfogadni azokat az utasításokat, tanácsokat és irányokat, amelyeket valaki, akit tekintélynek tartanak, előír nekik. A tekintély lehet szakmai (pl. orvosok, tudósok), de lehet szimbolikus…

Bővebben

A társadalmi normák (social norms) olyan viselkedési szabályok, amelyeket egy adott közösség tagjai követendőnek tartanak. Ezek a normák lehetnek íratlan szabályok, mint a szokások és illemtan, vagy írottak, mint a törvények és előírások. Az emberek élete különböző közösségekben zajlik, és ezen közösségek szabályai jelentős hatással vannak mindennapi döntéseikre, beleértve a vásárlási szokásaikat is. A marketing világában a társadalmi normák jelentősége egyre inkább előtérbe kerül, mivel a cégek nemcsak a termékeik egyéni előnyeire, hanem a közösségi hatásokra és elvárásokra is építenek,…

Bővebben

A viselkedéstudomány területén ismert túlzott magabiztosság (overconfidence) az egyik leggyakoribb kognitív torzítás, amely az egyén túlzottan pozitív önértékelésén alapul. Az emberek ilyenkor hajlamosak túlbecsülni saját képességeiket, teljesítményüket, vagy esélyeiket bizonyos helyzetekben. A jelenség minden területen, így a marketing és az üzleti élet világában is jelen van, ahol döntéseink – legyenek azok fogyasztói vagy stratégiai – gyakran eltérnek a valóságtól. A túlzott magabiztosság legkönnyebben az önértékelésben nyilvánul meg. Például egy egyszerű teszt vagy vizsga során a résztvevők gyakran túlbecsülik saját jó…

Bővebben

A megbánás kerülés (regret aversion) a viselkedéstudomány egyik kiemelt területe, amely a fogyasztói döntések meghozatalára is nagy hatással van. Ez a jelenség arra utal, hogy az emberek hajlamosak elkerülni olyan döntéseket, amelyekről feltételezik, hogy később megbánhatják őket. Ez a viselkedési minta különösen akkor lép előtérbe, amikor bizonytalan helyzetekkel találkozunk, és nem tudjuk előre biztosan, milyen következményekkel járnak majd döntéseink. A megbánás kerülés pszichológiája A veszteségkerülésre építve, az emberek hajlamosak a biztonságos, megszokott lehetőségek mellett dönteni, mivel a lehetséges veszteségek (vagy…

Bővebben

A viselkedéstudomány egyik legismertebb jelensége, a Dunning-Kruger hatás, arra mutat rá, hogy azok az emberek, akiknek hiányos a tudásuk vagy képességeik egy adott területen, gyakran túlbecsülik saját kompetenciájukat. Ennek az illúziónak az alapja, hogy minél kevesebbet tudunk valamiről, annál nagyobb az esélye annak, hogy úgy gondoljuk, jobban értünk hozzá, mint valójában. Ez a jelenség különösen érdekes a marketing világában, ahol a fogyasztók és a vállalkozások is gyakran túlbecsülik saját ismereteiket és döntéseik helyességét. A marketingesek számára ezért nem csupán az…

Bővebben

A döntéstervezés (choice architecture) olyan fogalom, amely alapjaiban formálja a mai marketingstratégiákat és fogyasztói döntéshozatalt. Az emberek gyakran azt gondolják, hogy döntéseiket teljesen függetlenül hozzák meg, miközben valójában számos külső tényező és finom befolyásoló mechanizmus alakítja választásaikat. Az éttermek, áruházak és reklámkampányok mind tudatosan használják a döntéstervezés eszközeit, hogy irányítsák a vásárlókat a kívánt döntés felé. A viselkedéstudomány alapjain nyugvó döntéstervezés célja nemcsak a választások leegyszerűsítése, hanem a fogyasztói preferenciák formálása is. A döntéstervezés alapjai A döntéstervezés elméletét Richard Thaler…

Bővebben

A kognitív disszonancia elmélete a pszichológiában arra a kellemetlen feszültségre utal, amely akkor keletkezik, amikor meggyőződéseink és viselkedésünk ellentétbe kerülnek egymással. Ez az ellentmondás szorongást vált ki, és arra ösztönöz minket, hogy megoldást találjunk, akár a gondolkodásmódunk, akár a viselkedésünk megváltoztatásával. A marketing területén pedig pontosan ez a feszültség hozhat jelentős hatásokat, amelyek révén a fogyasztók választásai és vásárlási döntései is manipulálhatók. A kognitív disszonancia kísérlete Az egyik legismertebb kísérlet a kognitív disszonanciával kapcsolatban Leon Festinger 1957-es kutatásához köthető. A…

Bővebben

240/1083