fbpx
blank

A fogyasztói döntéshozatalban az elköteleződés és a kötelezettségvállalás pszichológiai elvei alapvetően befolyásolják a vásárlási szokásokat. E jelenségek megértése kulcsfontosságú a hatékony marketingstratégiák kialakításához. Ebben a cikkben egy konkrét esettanulmányon keresztül vizsgáljuk meg, hogyan alkalmazhatóak ezek az elvek a gyakorlatban, és milyen etikai kérdéseket vetnek fel. A Hasbro Eset: Stratégia és Következmények A játékgyártó óriás, a Hasbro egykor egy merész, ám ellentmondásos marketingstratégiát alkalmazott. A karácsonyi szezon közeledtével nagyszabású reklámkampányokkal keltették fel a fogyasztók érdeklődését egy új játék iránt, ami aztán…

Bővebben

blank

A marketing területén alapvető fontosságú megérteni, hogy a fogyasztói döntéseket jelentős mértékben befolyásolja, hogyan dolgozzák fel az emberek az információkat és milyen a figyelmi kapacitásuk. A percepciózavarok és a figyelem eltérései például jelentősen módosíthatják a reklámok észlelését és hatékonyságát. Nézzük meg részletesebben, hogyan kapcsolódik ez a marketinghez: A fogyasztói percepció és figyelem ismeretének további fontos szerepe a marketing stratégiák kialakításában: Összességében tehát a fogyasztói percepció és figyelem alapos ismerete döntő lehet a marketing stratégiák sikere szempontjából, mivel ezáltal célzottabban és…

Bővebben

blank

A vállalkozói siker nem egyszerűen azonosítható vagy definiálható néhány kulcstulajdonság alapján; sokkal inkább egy komplex tulajdonságkombináció eredménye, amely egyesíti a különböző képességeket, hajlamokat és hozzáállásokat. Bygrave (1997) szerint, aki a sikeres vállalkozókat az alábbi jellemvonásokkal írja le, egyértelmű, hogy a vállalkozói siker eléréséhez szükséges tulajdonságok sokrétűek és összetettek: Timmons (1999) szerint ezek a tulajdonságok tanulhatók és fejleszthetők, ami alátámasztja azt a nézetet, hogy bár vannak veleszületett adottságok, amelyek előnyösek lehetnek egy vállalkozó számára, a sikerhez vezető út nagy részben a…

Bővebben

blank

A modern vállalkozások világában a sikeres üzleti tevékenység nem csak a piaci lehetőségek kiaknázásától, hanem a mögöttük álló emberek, a vállalkozók hozzáállásától is függ. Jeffry Timmons által 2003-ban definiált vállalkozói attitűd modellje hat alapvető jellemzőt emel ki, amelyek meghatározóak lehetnek a vállalkozás sikerében. Ezek az attitűdök különböző vállalkozási típusoknál eltérő módon nyilvánulhatnak meg, befolyásolva ezzel a vállalkozások növekedési képességét és piaci alkalmazkodását. 1. Elkötelezettség és eltökéltség A vállalkozók elkötelezettsége és eltökéltsége kulcsfontosságú a vállalkozás hosszú távú túlélésében. Azok a vállalkozások,…

Bővebben

Business leader.

A vezetői stílusok pszichológiai megközelítése rendkívül érdekes terület, hiszen ezek a stílusok jelentősen befolyásolják, hogy a vezetők hogyan kommunikálnak, döntenek, és hogyan kezelik a csapataikat. Itt van egy részletes áttekintés a legjellemzőbb vezetői stílusokról, kiemelve, hogy ezek miként kapcsolódnak a vezetők és beosztottaik pszichológiai dinamikáihoz. A vezetői stílusok kialakulása A vezetői stílusok kialakulása komplex és sokrétű folyamat, amely számos tényező kölcsönhatására épül. Egy vezető stílusát meghatározza a személyiség, a tapasztalatok, a környezeti hatások, valamint a szervezeti és társadalmi elvárások. Ahhoz,…

Bővebben

blank

A marketing egy dinamikus és kihívásokkal teli terület, ahol a szakértelem és a tapasztalat kulcsfontosságú a sikerhez. Sokan teszik fel a kérdést: szükséges-e diploma ahhoz, hogy valaki sikeres marketingszakértővé váljon? A válasz nem egyértelmű, hiszen a marketing világa gyorsan változik, és bár a hagyományos oktatás számos előnyt kínál, vannak alternatív utak is, amelyek szintén elvezethetnek a sikerekhez. Az Egyetemi Oktatás Előnyei Szilárd Alapok: Egyetemi tanulmányok során a hallgatók mélyreható ismereteket szerezhetnek a marketing alapvető elméleteiről, modelleiről és gyakorlatairól. Ez a…

Bővebben

blank

2024-et írunk, és a digitális marketing világát továbbra is jelentős mértékben fenyegeti a hamis forgalom, amelyet mesterséges intelligencia által vezérelt botok és csalók generálnak. Ezek a modern csalók már nem csak egyszerű kattintási farmokat működtetnek; fejlett botjaikkal képesek emberi viselkedést utánozni, a detektálást elkerülni, adatokat lopni, és weboldalak, mobil alkalmazások, valamint API-k biztonságát és integritását veszélyeztetni. A 2024-es „State of Fake Traffic” jelentés szerint a megfigyelt összes forgalom 17,9%-a volt automatizált vagy érvénytelen, ami 58%-os növekedést jelent az előző évhez…

Bővebben

blank

A marketing- és reklámbüdzsé meghatározása létfontosságú minden vállalat számára, amely eredményesen szeretne versenyezni a piacon. A büdzsé hatékony kialakítása nemcsak a vállalat pénzügyi egészségét védi, hanem maximalizálja a marketingtevékenységek hatását is. Tekintsünk át néhány alapvető és modern módszert, amelyekkel a vállalatok meghatározhatják marketing- és reklámköltségvetésüket. Árbevétel-alapú módszer (Percentage of Sales) Ez az egyik leggyakrabban alkalmazott módszer, amely a marketing- és reklámköltségvetést az előző évi vagy várható árbevétel egy meghatározott százalékában határozza meg. Ez a módszer egyszerű és könnyen követhető, ám…

Bővebben

blank

Sokan úgy gondolják, hogy a reklám és marketing tudomány Magyarországon csak a kilencvenes évek rendszerváltozása után kezdett el fejlődni. Azonban ez a nézet nem állja meg a helyét történelmi szempontból. A magyar reklámtudomány gyökerei messze, az 1910-es, 1920-as évekre nyúlnak vissza, amikor is számos alapvető mű született, amelyek meghatározták a hirdetési technikákat és elméleteket, melyek mára is hatással vannak a modern marketingre. A korai magyar reklámok jelentősége és befolyása nem csupán azokban az időkben volt érzékelhető, hanem a mai napig…

Bővebben

blank

Az online hirdetési piac dinamikus növekedése hatalmas lehetőségeket nyitott meg a vállalkozások előtt, ám ezekkel együtt megjelentek az új kihívások is. A click fraud, vagyis a kattintási csalás, az egyik legaggasztóbb jelenség, ami komoly fejfájást okoz a digitális marketing szakembereknek. Mi is valójában a Click Fraud? A click fraud lényegében olyan mesterségesen generált kattintásokat jelent, amik nem tényleges felhasználói érdeklődésből erednek. Ezeket az akciókat lehet humán felhasználók vagy speciálisan programozott robotok végzik, céljuk pedig gyakran anyagi haszonszerzés vagy a konkurencia…

Bővebben

blank

A reklámok tervezése és megvalósítása során kulcsfontosságú a szuggesztív hatások alkalmazása, amelyek hat különböző módon összpontosítanak a fogyasztók figyelmének, emlékezetének, érzelmeinek és döntéseinek befolyásolására. A reklámok alapja nem más, mint a tudatosan kialakított kommunikációs stratégiák, amelyek célja, hogy hatékonyan érintsék meg a fogyasztókat különböző szinteken. Érzéki Hatások: Az Észlelés Manipulációja A reklámok vizuális és szöveges elemeinek kialakításakor fontos szempont az érzékekre gyakorolt hatás. Az inger nagysága, a kontraszt, a tekintet irányítása, a betűk vastagsága és térköze, valamint a szemléltetés mind…

Bővebben

blank

A digitális korban a közösségi média többé nem csupán kapcsolattartó eszköz; alapvető marketingplatformmá nőtte ki magát, különösen a kis- és középvállalatok (kkv-k) számára. Egy friss kutatás, melyet a Budapesti Corvinus Egyetem munkatársai végeztek, rávilágított arra, hogy a hatékony közösségi média jelenlét jelentős előnyökkel járhat a vendéglátóiparban tevékenykedő kkv-k számára. A kutatás során 151 fogyasztói narratíva elemzése alapján vizsgálták meg, hogy a Facebook hogyan szolgálja a vendéglátóhelyek üzleti céljait. A közösségi média szerepe a vendéglátóiparban A Facebook a legelterjedtebb közösségi platform…

Bővebben

blank

A digitális kereskedelem rohamos fejlődése és a technológiai innovációk előretörése új kihívások elé állítja a webáruházak tulajdonosait. A mesterséges intelligencia (MI) egyre inkább az e-kereskedelem alappillérévé válik, ami nem csupán lehetőséget, hanem szükségszerűséget is jelent a versenyképesség megőrzése érdekében. Íme, néhány ok, ami miatt minden webáruház-tulajdonosnak érdemes befektetnie az MI ismeretekbe. 1. Személyre Szabott Vásárlói Élmény Az MI lehetővé teszi a webáruházak számára, hogy mélyrehatóan megismerjék vásárlóikat, személyre szabott ajánlatokat készítsenek, és így növeljék az ügyfél-elégedettséget és a hűséget. Az…

Bővebben

blank

A vállalkozói világban két markáns típust különböztethetünk meg: a sikerkeresőket és a kudarckerülőket. Ez a két csoport eltérő megközelítést alkalmaz a céljaik eléréséhez, ami alapvetően befolyásolja az üzleti döntéseiket, a kockázatvállalási hajlandóságukat és a növekedési stratégiáikat. Az alábbiakban bemutatom, hogy ezek a különbségek miként határozzák meg a vállalkozói sikerességet és hogyan kezelhetjük őket hatékonyan. Célok és motiváció A sikerkereső vállalkozók ambiciózus célokat tűznek ki maguk elé, és nem riadnak vissza a kihívásoktól. Számukra a siker elérése egy folyamatos törekvés, amely…

Bővebben

blank

A reklámprogramok tervezése egy összetett folyamat, amely alapos előkészítést és strukturált megközelítést igényel. Az alábbiakban részletesen bemutatom a reklámprogramok tervezésének lépéseit, amelyek segítenek a hatékony és céltudatos reklámkampányok kialakításában. 1. A reklámcél meghatározása (Mission) Minden hatékony reklámkampány alapja a világosan meghatározott reklámcél. Ez az első lépés abban, hogy meghatározzuk, mit szeretnénk elérni a kampánnyal. Ez magában foglalhatja a márkaismertség növelését, új termék bevezetését, piaci részesedés bővítését, vagy akár a fogyasztói magatartás megváltoztatását is. A cél meghatározása alapján tudjuk csak megtervezni…

Bővebben

blank

A kereskedelmi világ az elmúlt évtizedek során jelentős átalakuláson ment keresztül, és a digitális technológiák térhódítása tovább bonyolította a piaci dinamikákat. Magyarországon a multinacionális és hazai kiskereskedelmi láncok közötti verseny éleződik, miközben a fogyasztói igények és vásárlási szokások gyors változása új megközelítéseket követel meg a kereskedőktől. A kereskedelmi marketing alapvetései A kereskedelmi marketing lényegében két fő ágra oszlik: a kapcsolati és a tranzakciós marketingre. Míg az előbbi a tartós ügyfélkapcsolatok kiépítésére fókuszál, addig a tranzakciós marketing az azonnali eladások növelésére…

Bővebben

blank

A reklámozás és a meggyőzési tudatosság területe jelentős fejlődésen ment keresztül az elmúlt évek során, különösen az online médiával kapcsolatos kutatások terén. Ez a dinamikus változás új kérdéseket és lehetőségeket vet fel mind a fogyasztók, mind a kutatók számára. Az alábbiakban bemutatom az elmúlt öt év releváns kutatási eredményeit, melyek új megvilágításba helyezik a reklámozás és a meggyőzési tudatosság kapcsolatát. A meggyőzési tudatosság kutatása főként a fogyasztók reklámokkal kapcsolatos észlelését és azok kritikai értékelését vizsgálja. A modern kor digitális reklámjai,…

Bővebben

blank

A reklámfelismerés és a figyelmeztető jelzések hatékonysága az online marketing területén kiemelten fontos téma, hiszen a fogyasztói attitűdök jelentős mértékben befolyásolják a hirdetésekkel és szponzorált tartalmakkal szembeni viselkedést. Egy friss tanulmány különös figyelmet szentel ennek a témának, különösen a reklámfelismerés aktiválódásának és annak hatásának a reklámokkal kapcsolatos általános és konkrét attitűdökre. Az eredmények szerint a reklámfelismerés szignifikánsan aktiválja azokat az általános attitűdöket, amelyek befolyásolják, hogyan értékelik az emberek a konkrét reklámüzeneteket. Fontos megállapítás, hogy a tanulmány alapján a figyelmeztetések —…

Bővebben

blank

A modern kor reklámjai mindennapjaink szerves részét képezik. Különösen érzékeny terület a gyermekkorúak célzásával foglalkozó hirdetések, amelyek nemcsak a piaci szereplők, hanem a szülők és szabályozó hatóságok figyelmét is egyre inkább magukra vonják. A TÁRKI Zrt. által készített, a Gazdasági Versenyhivatal megbízásából végzett kutatás rávilágított arra, hogy a lakosság milyen szemmel tekint a gyermekreklámokra, és milyen hatást gyakorolnak ezek a fiatalokra. A közvélemény megosztott A kutatás kimutatta, hogy a magyar lakosság véleménye megosztott a gyermekreklámokkal kapcsolatban. Egyrészről, számos szülő és…

Bővebben

blank

Az emberi kommunikáció és annak hatásainak története aligha lehetne teljesebb vagy lenyűgözőbb, mint amit Raymond Williams „Reklám: A Mágikus Rendszer” című tanulmánya tárgyal. A reklám mint jelenség, Williams szerint, egészen az emberi civilizáció kezdetéig nyúlik vissza, de modern formáját és mélyreható társadalmi, gazdasági befolyását csak az ipari forradalom idején kezdte el nyerni. A reklám, amely a 17. századi Angliában még csak az első apróhirdetések és kereskedelmi információk szintjén működött, mára egy szinte mindent átható, a fogyasztói társadalom szerves részét képező…

Bővebben

740/935