fbpx

A marketing az egyik legösszetettebb és legdinamikusabban fejlődő üzleti terület, amely folyamatosan alkalmazkodik a fogyasztói igényekhez és a társadalmi változásokhoz. A marketing meghatározása azonban nem mindig volt ennyire átfogó, hiszen az idők során számos különböző megközelítés látott napvilágot. Ez a sokrétűség a marketing alapvető szerepét tükrözi: a szükségletek kielégítése és a cserék megteremtése érdekében végzett tevékenységek folyamatos fejlődése. A marketing alapjai: Korai definíciók A marketing története az 1930-as évekig nyúlik vissza, amikor a Marketingoktatók Országos Egyesülése először próbálta meg definiálni…

Bővebben

Valaha a marketing világában egy egyszerű hirdetés elegendő volt ahhoz, hogy az emberek felfigyeljenek egy termékre, és vásárolni kezdjenek. Azonban a digitális korszak elhozta a hirdetések és tartalmak özönét, amely egyre nagyobb zajt teremt a fogyasztók életében. Ma már nem elég csak hangosnak lenni, ki kell tűnni a tömegből – a marketing ma egy igazi művészeti forma. Ahhoz, hogy valaki sikeres legyen, nemcsak érteni kell a számokat, hanem meg kell érteni az embereket. Hogyan lehet tehát hatékonyan navigálni ebben a…

Bővebben

A marketing szerepe a 21. században sokkal több, mint egyszerű értékesítési technika. A modern marketing a fogyasztói igények, a piacok és a technológiai trendek mély megértésére épít, hogy hatékonyan kapcsolódhasson a vállalkozások a célközönségeikhez. Ahogy a világ egyre inkább digitalizálódik, a marketing eszközei is gyors ütemben fejlődnek. Ennek köszönhetően a cégek ma már egy olyan összetett rendszert használnak, amelynek középpontjában a vásárlói élmény, az adatok elemzése és a társadalmi felelősségvállalás áll. A marketing alapjai: a 4P-modell A klasszikus marketing alapja…

Bővebben

A marketing, mint üzleti eszköz, az elmúlt évtizedek során radikális változásokon ment keresztül. Az internet és a technológia fejlődése, a globalizáció, valamint a fogyasztói szokások változása új kihívások elé állította a vállalatokat. Ma már nem elég csupán jó termékeket vagy szolgáltatásokat kínálni; a sikerhez olyan átfogó marketingstratégiákra van szükség, amelyek figyelembe veszik a piac dinamikáját, a fogyasztói elvárásokat, valamint a technológiai lehetőségeket. Ez a cikk bemutatja, hogyan alakul át a marketing világa, és milyen kulcsfontosságú tényezőkre kell fókuszálni a vállalkozásoknak,…

Bővebben

A marketing világa az elmúlt években drámai változásokon ment keresztül. A fogyasztói szokások és a technológiai fejlődés gyors üteme teljesen átalakította azt, ahogyan a vállalatok megközelítik a piacokat és a vásárlókat. Az eddigi termékorientáció helyett a fókusz egyre inkább a fogyasztói élmények megteremtésére és a személyre szabott szolgáltatásokra helyeződik. Az új piaci realitások arra késztetik a cégeket, hogy folyamatosan alkalmazkodjanak és újragondolják a marketingstratégiáikat. De milyen irányba halad a marketing jövője? A digitális forradalom alapvetően alakította át a marketing eszköztárát.…

Bővebben

Young High school teacher giving marketing lesson to students in classroom

A marketing mint tudományterület az elmúlt évtizedekben jelentős átalakuláson ment keresztül, különösen a rendszerváltás után Magyarországon. Míg korábban a termelésre és a termékek eladására helyeződött a hangsúly, ma már a fogyasztói igények megértése és kielégítése a siker alapja. Ahhoz, hogy egy vállalat sikeres legyen a piacon, elengedhetetlen, hogy az alapvető marketingösszefüggéseket jól értse és alkalmazza. A marketing lényege, hogy a vállalatok és fogyasztók közötti kapcsolatot építi. Korai formájában a termelés és értékesítés dominált: a vállalatok fő célja a minél több…

Bővebben

Knife with blood

A „vérbosszú” kifejezés, amelyet a legtöbben személyes megtorlásként ismerünk, meglepő módon a marketing világában is megállja a helyét – igaz, átvitt értelemben. A marketingben ez a fogalom arra utal, amikor egy vállalat agresszív válaszlépéseket tesz egy versenytárs lépéseire, legyen szó egy új termékről, kampányról vagy piacra lépési stratégiáról. Az ilyen reakciók célja nem más, mint a piaci pozíció megvédése, vagy éppen egy versenytárs legyőzése. De vajon mennyire hatékony ez a „vérbosszú” jellegű marketinghadjárat, és mikor érdemes inkább okosabb stratégiákhoz nyúlni?…

Bővebben

Social networking

Az elmúlt évtizedek egyik legjelentősebb tudományos módszere a hálózatkutatás lett, amely lehetővé teszi, hogy új megvilágításban lássuk az életünket átszövő láthatatlan kapcsolatokat és mintázatokat. Ez a hálózati szemlélet nemcsak a tudományban, hanem a marketing területén is forradalmasította a fogyasztói viselkedés és a piaci trendek megértését. A hálózatok vizsgálatával a marketing szakemberek képesek hatékonyabb stratégiákat kidolgozni, optimalizálni kampányaikat, és jobban megérteni, hogyan terjednek az információk és hogyan alakulnak ki a fogyasztói preferenciák. A hálózatkutatás szerepe a marketingben A hálózatkutatás fő célja,…

Bővebben

Multiple cardboard boxes arranged on a surface for packaging and shipping in a warehouse setting

A modern marketing egyik legfontosabb fegyvere, hogy képes befolyásolni vásárlási döntéseinket, gyakran olyan tudattalan eszközökkel, amelyekre nem is gondolnánk. Egy termék csomagolása, a színek, az elhelyezés a polcon, sőt még a betűtípus is szerepet játszik abban, hogy végül mit választunk. Bár azt hisszük, hogy racionálisan döntünk, a valóságban agyunkat gyakran érzelmi impulzusok vezérlik. Kutatások bizonyítják, hogy még az olyan apróságok is, mint a terméken használt betűtípus, mélyen befolyásolhatják a vásárlói szimpátiánkat. Ez a jelenség pedig remek példája annak, hogyan manipulálhatja…

Bővebben

Two women gossiping in a cafe

A szájreklám, vagyis az információk és vélemények személyes megosztása termékekről, szolgáltatásokról vagy márkákról, régóta ismert jelenség a marketing területén. Az utóbbi években a kutatók mélyebben vizsgálták ennek mechanizmusait, pszichológiai hátterét és hatékonyságát. Ez a cikk áttekinti a legújabb eredményeket és azok gyakorlati jelentőségét. A szájreklám hatékonysága Számos tanulmány megerősítette, hogy a szájreklám az egyik leghatékonyabb marketing eszköz. Egy 2021-es meta-analízis (Zhang et al., Journal of Marketing) 1345 tanulmány adatait összesítve kimutatta, hogy a szájreklám átlagosan 50%-kal nagyobb hatással van a…

Bővebben

Discount coupon

Bevezetés A cél-gradiens hatás egy pszichológiai jelenség, amely szerint az egyének nagyobb erőfeszítést tesznek egy cél elérése érdekében, ahogy ahhoz közelednek. Ez a koncepció, bár eredetileg állatkísérletekből származik, jelentős implikációkkal bír az emberi viselkedésre, különösen a fogyasztói magatartás és a motiváció területén. Történeti áttekintés A cél-gradiens hatást először Clark Hull mutatta be 1932-ben állatkísérletekben. Patkányokkal végzett vizsgálataiban kimutatta, hogy az állatok gyorsabban haladtak egy egyenes folyosón, ahogy közeledtek a jutalomhoz. Ezt követően számos állatkísérlet megerősítette a jelenséget (pl. Anderson, 1933;…

Bővebben

Happy Woman Outdoors

Jaak Panksepp, a Washingtoni Állami Egyetem idegkutatója, jelentős mértékben hozzájárult az affektív idegtudomány területéhez, amely az érzelmek idegrendszeri alapjait vizsgálja. Kutatásai alapján arra a következtetésre jutott, hogy az agyunkban legalább hét érzelmi működési program létezik, amelyek gyorsan és automatikusan hajtják végre a megfelelő testi reakciókat. Ezek a programok, mint a félelem, harag, bánat, játék, vágy, szeretet és anyai gondoskodás, a szervezet különböző érzelmi válaszait irányítják, gyakran anélkül, hogy tudatában lennénk az érzelmi reakciónak. Gondolj csak arra, amikor zavarba jössz, és…

Bővebben

Clickbait, word as banner headline

A clickbait, vagyis a kattintásvadász címek jelensége egy olyan stratégia, amely az olvasók figyelmének manipulálására törekszik, és az online média szerves részévé vált az utóbbi évtizedben. Az emberek többsége már találkozott clickbait címekkel, és bár sokan tisztában vannak vele, hogy a címek sokszor túloznak vagy félrevezetnek, mégis hajlamosak vagyunk újra és újra bedőlni nekik. Ennek a jelenségnek a hátterében pszichológiai tényezők, valamint az online média működésének sajátosságai állnak. Egy friss kutatás, amelyet a Buzzsumo médiaelemző cég végzett, több mint 100…

Bővebben

Manager of construction site project is reading the document

A szervezeti magatartás olyan terület, amely az emberek viselkedésének vizsgálatára fókuszál a szervezetekben, és arra keresi a választ, hogy hogyan lehet javítani a szervezet teljesítményét, hatékonyságát és a munkavállalói elégedettséget. A szervezeti magatartás célja, hogy megértse, mi motiválja az embereket, hogyan működnek együtt, és hogyan viszonyulnak a szervezeti célokhoz. Ebben a cikkben megvizsgáljuk, hogy mi is az a szervezeti magatartás, mely tényezők befolyásolják, és hogyan alkalmazhatóak ezek az ismeretek a szervezeti siker érdekében. Mi a Szervezeti Magatartás? A szervezeti magatartás…

Bővebben

Definition of ethics

A marketing világa tele van lehetőségekkel, de ezzel együtt számos etikai kérdést is felvet. A fogyasztók manipulációjától kezdve a hamis ígéretekig, a határok gyakran elmosódhatnak, amikor a profit növelése a cél. Az etikus marketing azonban nemcsak a fogyasztók védelmét szolgálja, hanem hosszú távon a vállalat hírnevének és fenntarthatóságának megőrzését is. Ebben a cikkben megvizsgáljuk, hogy miért fontos az etika a marketingben, milyen alapelvek mentén érdemes működni, és hogyan alkalmazható az etikus marketing a gyakorlatban. Mi az Etikus Marketing? Az etikus…

Bővebben

Hotel Sign in Vines

Gondolkodtál már azon, hogy mi különbözteti meg a sikeres vállalkozásokat a többiektől? A válasz gyakran a tudás, a tapasztalat és az emberi kapcsolatok minősége. A Marketing és Business Tábor 2025 éppen ezekre a kulcsfontosságú tényezőkre összpontosít, hogy vállalkozásod valóban kiemelkedhessen. Ez a három napos, két éjszakás tábor nemcsak szakmai fejlődést kínál, hanem olyan inspiráló közösséget is, amely hosszú távon támogathatja a növekedésed. A maximum 20 fős csoport lehetőséget biztosít arra, hogy minden résztvevő személyre szabott figyelmet és támogatást kapjon, így…

Bővebben

A digitális korban az éttermek számára kulcsfontosságú, hogy alkalmazkodjanak az új marketing trendekhez, ha sikeresek akarnak maradni. Szakácsként és marketingesként pontosan tudom, hogy az ételek minősége és a vendégek kiszolgálása elengedhetetlen, de nem elegendő a sikerhez. A tartalommarketing az az eszköz, amellyel egy étterem igazán kitűnhet a versenytársak közül, és amely segít abban, hogy a konyhában megteremtett értékeket a vendégek elé tárjuk, még mielőtt belépnének az ajtón. Az éttermek világában a vizuális tartalom kiemelkedő fontosságú. Az ételek látványa az első…

Bővebben

Boss Interviewing Candidate

Az értékesítés világa mindig is izgalmas és kihívásokkal teli terület volt, és a mai digitális korban az értékesítőknek több kihívással kell szembenézniük, mint valaha. Vajon mi kell ahhoz, hogy egy értékesítő sikeres legyen 2024-ben? Miben különbözik egy eladó egy valódi értékesítőtől? Hogyan illeszthető össze a marketing a modern értékesítési technikákkal? Ebben a cikkben ezekre a kérdésekre keressük a választ, és megvizsgáljuk, milyen eszközökkel és stratégiákkal válhat valaki a „Wall Street farkasává” saját területén. Az Értékesítő vagy Eladó vagy? Az első…

Bővebben

Sales Manager shows the woman new cars in the showroom

Az értékesítés világa mindig is izgalmas és kihívásokkal teli terület volt, és a mai digitális korban az értékesítőknek több kihívással kell szembenézniük, mint valaha. Vajon mi kell ahhoz, hogy egy értékesítő sikeres legyen 2024-ben? Miben különbözik egy eladó egy valódi értékesítőtől? Hogyan illeszthető össze a marketing a modern értékesítési technikákkal? Ebben a cikkben ezekre a kérdésekre keressük a választ, és megvizsgáljuk, milyen eszközökkel és stratégiákkal válhat valaki a „Wall Street farkasává” saját területén. Az Értékesítő vagy Eladó vagy? Az első…

Bővebben

Concentrated young business man employee worker analyzing online sales statistics data on computer

Minden értékesítő álma, hogy az ügyfelek önmaguktól hozzanak döntést, és ne kelljen őket győzködni a vásárlásról. Azonban a valóságban egy nagyobb üzletkötést mindig egy átgondolt stratégiai folyamat előz meg. Az ügyfelek egyre tudatosabbak, sokszor több lehetőséget mérlegelnek, és megalapozott döntést akarnak hozni. Ezért fontos, hogy az értékesítő képes legyen megérteni a potenciális vásárlók igényeit, érzelmi állapotát és kifogásait, hogy hatékonyan vezesse őket a sikeres üzletkötésig. A modern értékesítésben már nem elegendő egy egyszerű „push” stratégia, ahol ráerőltetjük a terméket az…

Bővebben

40/548