fbpx
Silhouette of a brain with wheels and paper stickers with a drawn electric lamp

A megerősítési torzítás (confirmation bias) a viselkedéstudomány egyik jól ismert fogalma, amely jelentős hatással van az emberi döntéshozatalra és információfeldolgozásra. A jelenség lényege, hogy az emberek hajlamosak olyan információkat keresni, értelmezni és felidézni, amelyek összhangban vannak a meglévő meggyőződéseikkel vagy hipotéziseikkel. Ez a tendencia a marketingben is megfigyelhető, és jelentős szerepet játszhat a fogyasztói magatartás alakításában és a márkaépítésben. Ebben a cikkben megvizsgáljuk a megerősítési torzítás jelenségét, annak hatását a marketingre, valamint stratégiákat mutatunk be a koncepció megértésére és alkalmazására.…

Bővebben

Az elérhetőségi heurisztika (availability heuristic) a viselkedéstudomány egyik alapvető fogalma, amely jelentős hatással van az emberi döntéshozatalra. A jelenség lényege, hogy az emberek hajlamosak a könnyen és gyorsan eszükbe jutó információk alapján meghozni a döntéseiket, függetlenül azok tényleges relevanciájától. Ez a tendencia a marketingben is megfigyelhető, és jelentős szerepet játszhat a fogyasztói magatartás alakításában. Ebben a cikkben megvizsgáljuk az elérhetőségi heurisztika jelenségét, annak hatását a marketingre, valamint stratégiákat mutatunk be a koncepció etikus alkalmazására. Az elérhetőségi heurisztika pszichológiájaAz elérhetőségi heurisztika…

Bővebben

Az alapértelmezés (default bias) a viselkedéstudomány egyik kulcsfogalma, amely jelentős hatással lehet az emberi döntéshozatalra. A jelenség lényege, hogy az emberek hajlamosak az előre beállított vagy alapértelmezett opciókat választani, még akkor is, ha ez nem feltétlenül a legjobb döntés számukra. A marketingben az alapértelmezés stratégiai alkalmazása hatékony eszköz lehet a fogyasztói döntések befolyásolására, de fontos, hogy ezt etikusan és a fogyasztók érdekeit szem előtt tartva tegyük. Ebben a cikkben megvizsgáljuk az alapértelmezés jelenségét, annak hatását a marketingdöntésekre, valamint irányelveket fogalmazunk…

Bővebben

Sweet donuts, blue on pink, pink on blue. Concept conflict of contradictions, individuality in the

Az általánosítás, más néven a reprezentativitási heurisztika, a viselkedéstudomány egyik alapvető fogalma. A jelenség lényege, hogy hajlamosak vagyunk közvetlen tapasztalataink alapján általánosítani és tipizálni, ami gyakran előítéletekhez és sztereotípiákhoz vezet. Ez a tendencia a marketingben is megfigyelhető, és jelentős hatással lehet a célcsoportok meghatározására, a márkapozicionálásra és a kommunikációs stratégiákra. Ebben a cikkben megvizsgáljuk az általánosítás jelenségét, annak hatását a marketingdöntésekre, valamint konkrét stratégiákat mutatunk be a sztereotípiák és az előítéletek elkerülésére. Az általánosítás pszichológiájaAz általánosítás az emberi gondolkodás természetes…

Bővebben

Az elsüllyedt költség csapda a viselkedéstudomány egyik jól ismert fogalma, amely a közgazdaságtanból ered. A jelenség lényege, hogy hajlamosak vagyunk ragaszkodni a múltbeli rossz döntéseinkhez, még akkor is, ha azok folyamatosan veszteséget okoznak számunkra. Ez a tendencia a marketingben is megfigyelhető, és jelentős hatással lehet a vállalatok stratégiai döntéseire és erőforrás-allokációjára. Ebben a cikkben megvizsgáljuk az elsüllyedt költség csapda jelenségét, annak hatását a marketingdöntésekre, valamint konkrét stratégiákat mutatunk be a csapda elkerülésére. Az elsüllyedt költség csapda pszichológiájaA közgazdaságtan elsüllyedt költségeknek…

Bővebben

Do it motivational sign

A veszteségkerülés pszichológiájaA veszteségkerülés az emberi viselkedés egyik legmeghatározóbb jelensége. A kutatások szerint a veszteség miatt érzett pszichológiai fájdalom nagyjából kétszer erősebb, mint a nyereségszerzésből fakadó öröm. Ez azt jelenti, hogy az emberek sokkal nagyobb kockázatot hajlandóak vállalni annak érdekében, hogy elkerüljenek egy adott veszteséget, minthogy megnyerjenek egy ugyanolyan mértékű nyereséget. A jelenség evolúciós gyökerekkel rendelkezik: az agyunk számára a biztonság a legfontosabb, ami viszont ahhoz vezethet, hogy nem merjük feladni a meglévő rosszat egy ismeretlen jobbért. Ez a tendencia…

Bővebben

Girl thinking over notebook

Az emberi gondolkodás és döntéshozatal folyamata összetett és sokrétű. Magyara (1980) munkája révén betekintést nyerhetünk abba, hogyan működnek a feltételes következtetések, és hogyan befolyásolják ezek az emberek hiedelmeit és döntéseit. Az elmélet szerint, amikor valakit megkérdeznek egy következtetésről (C), az illető a memóriájában keres egy előzményt (A), amely hatással lehet a következtetés igazságára. Ezt a folyamatot és annak hatásait különböző helyzetekben és kontextusokban is megfigyelhetjük. A Feltételes Következtetések Modellje A feltételes következtetések modellje szerint az emberek súlyozva átlagolják a hiedelmeik…

Bővebben

67/67