Termék újrapozicionálása az élelmiszeriparban

Az élelmiszeripari termékek újrapozicionálása gyakran elengedhetetlen a piaci siker érdekében, különösen akkor, amikor a fogyasztói preferenciák gyorsan változnak. Az újrapozicionálás célja, hogy egy meglévő terméket új szempontok szerint alakítsanak át, és olyan módon helyezzék el a piacon, amely vonzóvá teszi az új célcsoportok számára, miközben megerősíti a márka relevanciáját. Ebben a cikkben bemutatjuk, hogyan használják ezt a stratégiát az élelmiszeriparban, valamint néhány sikeres példát és tanulságot.

Miért fontos a termék újrapozicionálása az élelmiszeriparban?

Az élelmiszerpiac egyik sajátossága, hogy rendkívül telített és versenyképes, ezért a márkáknak folyamatosan fejlődniük kell, hogy lépést tartsanak a fogyasztói igényekkel. Az egészségtudatosság növekedése, a fenntarthatósági elvárások és az ízpreferenciák változása mind olyan tényezők, amelyek miatt egy márka elavulttá válhat, ha nem követi a piac változásait. Az újrapozicionálás segíthet abban, hogy egy termék jobban illeszkedjen ezekhez az új elvárásokhoz, és újból relevánssá váljon a fogyasztók számára.

A termék újrapozicionálása gyakran a márkaképet is újraértelmezi. Például a fenntarthatóságra vagy az egészségre helyezett hangsúly egy új piacra nyithat kaput, miközben megőrzi a márka hitelességét. Ez nemcsak a marketing üzenet átalakítását jelentheti, hanem magában foglalhatja a termék összetevőinek megváltoztatását, az ellátási lánc optimalizálását és a kommunikációs csatornák átalakítását is​(Fabrik Brands)​(Food Quality and Safety).

Hogyan történik az újrapozicionálás?

Az újrapozicionálás folyamata összetett, és számos lépést foglal magában:

  • Fogyasztói betekintés elemzése: A sikeres újrapozicionálás kulcsa a fogyasztói trendek és igények alapos megértése. Az elemzések során fel kell tárni, hogy melyek azok a területek, ahol a termék már nem releváns, illetve milyen irányban érdemes változtatni.
  • Célcsoport azonosítása: Fontos, hogy az új célcsoport pontosan meghatározható legyen. Például egy termék, amely korábban a fiatal felnőttek körében volt népszerű, újrapozicionálással sikeresen megszólíthatja az egészségtudatos idősebb fogyasztókat.
  • Termékfejlesztés: Az újrapozicionálás gyakran a termék összetevőinek vagy csomagolásának megváltoztatásával jár, hogy megfeleljen az új piac elvárásainak. Például a természetes összetevők előtérbe helyezése vagy a fenntartható csomagolás használata vonzóbbá teheti a terméket a környezettudatos vásárlók számára​(Food Quality and Safety).

Sikeres példák az élelmiszeripari újrapozicionálásra

Lurpak vaj

A Lurpak sikeres újrapozicionálási stratégiája kiváló példa arra, hogyan lehet egy terméket új perspektívából bemutatni. A márkát újra pozicionálták a „gourmet foodies” célcsoport számára, akik elkötelezettek a minőségi alapanyagok használata iránt. Ahelyett, hogy a vaj minőségére helyezték volna a hangsúlyt, a kampányok az otthoni főzés örömét hangsúlyozták, ezzel megcélozva azokat a fogyasztókat, akik szenvedélyesen főznek. Ez a stratégia segítette a Lurpakot abban, hogy a prémium vajpiacon meghatározóvá váljon​(Fabrik Brands).

PepsiCo – Quaker Oats

PepsiCo a Quaker Oats márkát eredetileg egészségtudatos fogyasztóknak szánták, de a termék népszerűsége az évek során visszaesett. Az újrapozicionálás célja az volt, hogy a márka modernebbé és vonzóbbá váljon a fiatalabb generáció számára is. Az új kampányok az egészségmegőrzés mellett a reggeli egyszerűsítésére és a termék sokoldalúságára helyezték a hangsúlyt, így a Quaker Oats ismét divatossá vált a fiatal fogyasztók körében.

McDonald’s – Egészségesebb menü

A McDonald’s az utóbbi években újrapozicionálta a márkáját, különös tekintettel az egészségtudatosságra. A gyorsétteremlánc eredetileg a gyors és olcsó ételeiről volt ismert, de a fogyasztók egyre inkább egészségesebb alternatívákat kezdtek keresni. Az újrapozicionálás során McDonald’s elkezdett egészségesebb menüket kínálni, mint például saláták, gyümölcsök és alacsony kalóriatartalmú ételek, hogy megfeleljenek az egészségtudatosabb fogyasztók igényeinek. Ez a lépés segítette a márkát abban, hogy frissítse imázsát, és visszanyerje azokat a vásárlókat, akik más, egészségesebb alternatívákat kerestek.

Csak 5775 Ft
kozepen

Tropicana – Narancslé újrapozicionálás

A Tropicana híres esetében az újrapozicionálás nem várt következményekkel járt. A márka megpróbálta új csomagolással újrapozicionálni termékét, de a vásárlók ezt rosszul fogadták. Az új csomagolás túlzottan eltért az eredeti dizájntól, így sok fogyasztó nem ismerte fel a terméket a polcokon. Az eladások csökkentek, és a Tropicana kénytelen volt visszatérni a régi csomagoláshoz. Ez a példa jól mutatja, hogy az újrapozicionálás során fontos, hogy a vásárlók felismerjék a márkát, és ne veszítsék el a termékekkel kapcsolatos bizalmukat.

Kellogg’s – All-Bran termékcsalád

A Kellogg’s az All-Bran termékcsaládját eredetileg az idősebb fogyasztóknak pozicionálta, akik számára fontos volt az egészséges bélműködés. Az újrapozicionálás során azonban a márka megpróbálta a terméket szélesebb körben vonzóvá tenni, beleértve a fiatalabb, egészségtudatos vásárlókat is. Ennek érdekében az üzeneteket és a csomagolást is modernizálták, a hangsúlyt pedig az általános egészségi előnyökre helyezték, nemcsak az emésztésre.

Heinz – „Grown, not made” kampány

A Heinz ketchup jól ismert márkanév volt, de a márka újrapozicionálása során a „Grown, not made” kampány révén újrahangsúlyozták a természetes összetevők fontosságát. Ezzel a lépéssel a Heinz a természetes és minőségi alapanyagokat előtérbe helyezve próbált újra elkötelezetté tenni a fogyasztókat, akik egyre nagyobb figyelmet fordítanak a fenntarthatóságra és az egészségesebb termékekre.

Nestlé – KitKat „Have a Break” újragondolása

A Nestlé sikeresen újrapozicionálta a KitKat csokoládét a „Have a Break” kampánnyal, amely a terméket nemcsak egy édességként, hanem egy „szünetet nyújtó pillanatként” pozicionálta. A kampány globálisan is hatalmas siker lett, mivel érzelmileg kapcsolódott a mindennapi élet hektikusságához, és arra ösztönözte a vásárlókat, hogy élvezzék a pillanatot, amikor KitKat-et fogyasztanak.

Kihívások és tanulságok

Az újrapozicionálás nem mindig egyszerű, és számos kihívással jár. A márkának világosan kell kommunikálnia a változásokat, miközben megőrzi a hitelességét a meglévő vásárlók körében is. Egy sikertelen újrapozicionálási kísérlet elidegenítheti a hűséges vásárlókat, és károsíthatja a márka hírnevét. A megfelelő kutatás, az átlátható kommunikáció és a fogyasztói preferenciák alapos megértése alapvető fontosságúak a sikerhez​(Food Quality and Safety).

Összegzés

Az élelmiszeripari termékek újrapozicionálása egy olyan stratégiai lépés, amely segíthet a márkáknak új piacokat elérni és megerősíteni helyzetüket a meglévő piacokon. A sikeres újrapozicionálás kulcsa a fogyasztói igények alapos megértése, a termékfejlesztés és az üzenet világos közvetítése. Az olyan márkák, mint a Lurpak, kiváló példák arra, hogyan lehet egy terméket újragondolni és a változó fogyasztói trendekhez igazítani.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

Mit tanulhatunk vállalkozóként a Netflix–Warner Bros. üzletből?

A Netflix 2025. december 5-én bejelentette: végleges megállapodást kötött arra, hogy megvásárolja a Warner Bros. film- és tévéstúdióit, valamint a streaming részleget (HBO Max és HBO) – a közölt konstrukció alapján nagyjából 72 milliárd dolláros részvényesi értéken, és körülbelül 82,7 milliárd dolláros vállalatértéken. A tranzakció feltételekhez kötött: a zárás előtt a Warner Bros. Discovery korábban...

Miért működik az egyik egri üzlet évekig, a másik miért zár be pár hónap alatt?

Egerben tényleg gyakran azt látod, hogy egy üzlet vagy évek óta stabilan megy, vagy pár hónap alatt eltűnik. Ez nem misztikum, és nem is szerencsejáték. Inkább egy nagyon egyszerű, de sokaknak kellemetlen igazság: a helyi piac kicsi, gyorsan visszajelez, és nem tűri a homályos gondolkodást. A „majd csak beindul” típusú vállalkozás-vezetés itt hamar falnak megy,...

Vállalkozók, akiknek soha, semmi sem elég – amikor a növekedés már nem stratégia

A vállalkozás sokak fejében egy egyszerű ígéret: több pénz, több szabadság, több öröm. A valóság viszont gyakran az, hogy a pénz megjön, a szabadság részben megjön, az öröm pedig valahogy mindig „majd később” érkezik. És itt kezdődik az a jelenség, amiről ritkán beszélünk őszintén: vannak vállalkozók, akiknek soha, semmi sem elég. Nem azért, mert gonoszak,...

A fizetési folyamat rejtett súrlódásai – A magyar webshopok 80%-a itt veszít pénzt, és észre sem veszi

Az online értékesítésben van egy kellemetlen igazság: a pénzt a legtöbben nem ott veszítik el, ahol keresik. Nem a hirdetésnél, nem a termékoldalnál, nem is feltétlenül a kosárnál, hanem a fizetés környékén. Abban a 20–60 másodpercben, amikor a vásárló már majdnem a tiéd, mégis meginog. És ami ebben igazán veszélyes: a veszteség sokszor láthatatlan. A...

Itt érsz el

Keress bátran

Előadások tartását és podcast beszélgetéseket szívesen vállalok, illetve a sajtónak is nyilatkozom.
Sajtóreferenciák itt.

Idézz tőlem

Szeretem ha a gondolataimat idézik kiadványokban, weboldalakon, adásokban. Szívesen visszalinkellek, írj rám.

© Copyright 2025