„Melyik terméket válasszam?” – a preferenciadöntés

Főbb pontok:

Avagy hogyan befolyásolja a korábbi emlékek, a frissen szerzett információk és a józan ész összjátéka a választásainkat

A vásárlás során nem csupán arról van szó, hogy a fogyasztó mennyire kedveli az adott terméket. Sok esetben több alternatíva közül kell dönteni, így a kérdés inkább így hangzik: „Melyik tetszik a legjobban, vagy melyik felel meg a leginkább az igényeimnek?” Az effajta preferenciadöntések rávilágítanak, hogyan hasznosítjuk a memóriánkban lévő tudást, miként befolyásolnak a frissen kapott információk, és mi történik akkor, ha az egyes termékeknek eltérő erősségeik vagy gyengeségeik vannak. Az alábbi cikkben körüljárjuk ezt a témakört, különös tekintettel arra, hogy a hozzáférhető tudás és a vásárlói stratégia miként formálhatja a választásainkat.

1. Mikor és miért válnak a preferenciadöntések kulcsfontosságúvá?

A hétköznapi gyakorlatban gyakran választunk az alternatívák közül: bolti polcon két (vagy több) hasonló mosószert látunk, az interneten két laptopajánlat közül kell döntenünk, vagy akár egy webshopban a különböző színvariációk között ingadozunk. Ilyenkor a döntésünk nem annyira arról szól, hogy „szeretem-e az adott terméket?”, hanem hogy a többihez képest melyiket kedvelem jobban. A marketing és a fogyasztói pszichológia ezt komparatív döntéshozatalnak nevezi.

Természetesen ideális esetben a fogyasztó elképzelhetne egy gondos, kiterjedt folyamatot, amelyben minden alternatívát részletesen értékel, majd a kapott pontszámok összevetésével hozza meg a végső választást. A valóságban azonban ritkán van energiánk vagy kedvünk ehhez, így sokszor heurisztikákat, rövidítéseket, egyszerűsítő stratégiákat alkalmazunk. Ez a pszichológia szemszögéből különösen érdekes: miért épp azt a szempontot nézzük elsőként, miért maradnak ki esetleg nagyon is fontos információk, és milyen emlékekhez, benyomásokhoz nyúlunk a döntés során?

2. Összehasonlító értékelés vs. külön értékelés

A pszichológusok szerint kétféle út létezhet:

1. Összehasonlító értékelés: amikor a vevő egyszerre látja a termékeket és a tulajdonságaikat, és közvetlenül összeveti őket.

2. Külön értékelés: amikor a fogyasztó az egyes alternatívákat egymástól időben vagy térben elkülönítve látja, és mindenikről önálló „érzést,” „véleményt” alkot, majd később választ, hogy melyik szimpatikusabb.

Előfordulhat, hogy a vásárló előbb megalkot egy általános véleményt (pl. „Ezt a márkát kedvelem, adok neki 8 pontot”), és amikor több terméket is lát, ezekből a pontszámokból hasonlítja össze, melyik a legjobb. Ugyanakkor ez a folyamat – ahogy a bevezető szöveg is utal rá – meglehetősen energiaigényes. Ha a vevő nem alkotott korábban általános értékelést, vagy nem „húzza elő” ezt a memóriából, akkor dimenziónként nézheti végig a termékeket („Ez az autó gyorsabb, de a másik kevesebbet fogyaszt”), és időnként teljesen más heurisztikát használ, amikor döntésre kerül sor.

3. Milyen stratégiákkal él a fogyasztó, ha nincs ereje mindent mérlegelni?

Dimenzió-alapú számolgatás:

• A vevő esetleg megpróbálja megnézni, hány dimenzióban erősebb egyik termék a másiknál. Ha az A termék 3 ponton jobb, B pedig 2 ponton jobb, akkor A-t választja. Persze előfordulhat, hogy a 2 pont is sokkal fontosabb lehet (pl. ár és megbízhatóság), mint a 3 kisebb jelentőségű tulajdonság.

Heurisztikus rövidítések:

• Ha a döntés nem egyértelmű, a fogyasztó előhívhat egy harmadik vagy negyedik terméket is gondolatban („Milyen viszonyban állnak az alternatívák azzal az áruval, amelyet jónak ismerek?”). Így akármilyen furcsa, egy közvetett összehasonlítás – például „A jobb, mint C, viszont B nem jobb, mint C” – is indokolhatja A választását (Shafir, Simonson, & Tversky, 1993).

A memóriában lévő régi, összegző értékelések előhívása:

• Előfordul, hogy a fogyasztó még korábbról ismerte a termékeket, és a fejében van egy „fő benyomás” (Park & Kim, 2005). Ha az könnyen elérhető – mondjuk, a termék reklámja annyira hatásos volt, vagy korábban már kipróbálta – akkor nem kínlódik a részletes összevetéssel, hanem rábízza magát a „már kialakult” pontszámra.

4. Mekkora szerepe van a tudáshozzáférhetőségnek?

A preferenciadöntéseknél a legújabb kutatások is rávilágítanak, milyen fontos, hogy a fogyasztó fejében épp mely tudás vagy élmény elérhető (ld. Principles of knowledge accessibility). Néhány jellegzetes példa:

Csak 5775 Ft
kozepen

4.1 A frissen látott termék túlsúlya

Ha a fogyasztó egymás után találkozik két alternatívával, hajlamos az utóbbi tulajdonságait erősebben figyelembe venni, mert a memóriában a legfrissebb információ van a felszínen (Houston, Sherman & Baker, 1989). Ennek oka, hogy a második termékről könnyebb felidézni az egyedi pozitív jellemzőket („Hmm, ez ráadásul tartósabb is!”), míg az elsőnek a pozitívumait talán már nem idézi fel olyan élénken.

Ha viszont mindkét terméknek egyedi negatív tulajdonságai vannak, akkor a másodikat hátrányosan érinti ez a friss emlék, és a vásárló talán az elsőt választja.

4.2 A közös és az egyedi jellemzők szerepe

Tegyük fel, hogy két termék sok közös negatív tulajdonsággal bír, viszont egy-egy különálló pozitív jellemzővel is rendelkezik. Ha a fogyasztó összehasonlítja őket, valószínűleg „kivonja” a közös elemeket (ld. nincs diagnosztikus értéke a közös vonásnak), és a két egyedi pozitívumot tartja szem előtt – ezután mindkét terméket előnyösebben látja. Ebből az is következhet, hogy későbbi, külön értékelésnél is a pozitív oldaluk lesz a fókuszban (Houston & Sherman, 1995; Brunner & Wänke, 2006).

Vagy ha épp fordítva – a közös tulajdonságok pozitívak, az egyedi jellemzők inkább negatívak –, akkor az összehasonlítás hatására úgy tűnhet, mindkét termék egészen rossz. Ez is egyfajta „megerősítő” folyamat: a közös pozitívum elsikkad, az egyedi negatívumok feltűnnek, és így legközelebb önálló értékelésnél is kedvezőtlenebb képet alakítanak ki.

5. Hogyan alkalmazhatja mindezt a marketing?

5.1 Elrendezés és sorrend a boltban vagy webáruházban

Ha a bolti polcon egy új terméket közvetlenül a konkurens mellé helyeznek, a vevő észreveheti az adott különbségeket. Ha azok a különbségek a mi termékünk javára szólnak, nagyobb az esély a győzelemre. Ha azonban a konkurensnél a friss, utolsó benyomás a kedvezőbb, a vásárló simán ráharaphat. Az online terméklista szintén befolyásolható: ki kerül „előre” a találati listán, ki szerepel mellette hasonló ajánlatként stb.

5.2 Információk csoportosítása

Tudva, hogy a fogyasztó a közös és egyedi jellemzők alapján szelektál, a reklámanyag vagy a termékösszehasonlító táblázat megtervezhető úgy, hogy a fontos, egyedi erősségeket jól kihangsúlyozza (pl. „Csak nálunk: 2 év extra garancia!”). Közös (talán pozitív) tulajdonságoknál néha érdemes lehet semlegesebb módon kezelni azokat, hogy ne vonják el a figyelmet a számunkra előnyös különbségekről.

5.3 Beépített „harmadik opció” hatása

Vannak helyzetek, ahol érdemes egy harmadik, szándékosan gyengébb opciót is behozni a kínálatba (ld. decoy effect), hogy az összehasonlításban a fogyasztó számára vonzóbbnak tűnjön a középső vagy a drágább termék. Ez az ún. „kompromisszum-hatás” – a fogyasztó inkább a biztonságos középutat választja, vagy éppen a jobbiknak tartott alternatívát, ha a harmadik opció még rosszabbnak látszik.

6. Vélemény tőlem, Dajka Gábortól

„Amikor az ügyfeleimmel beszélgetek, gyakran döbbenek rá, mennyire nem racionális módon zajlik egy preferenciadöntés. Jó néhányan azt hiszik, a fogyasztó összeadja a pontszámokat, pedig valójában sokszor csak a friss, könnyen felidézhető benyomásra támaszkodik. Ha pedig két-három termék összehasonlítása közben az én termékemnek van valami egyedi, pozitív jellemzője, amit a másik nem tud, azt a tudatban rögtön felnagyítja az agy. Ez a pszichológiai mechanizmus szerintem olyan erő, amelyet mindenképp érdemes beépíteni a marketingstratégiába: mutasd meg a fogyasztónak a terméked egy-két kitűnő előnyét a versenytárs rovására, és könnyen nyerő helyzetbe kerülsz.”

7. Összefoglalás és záró gondolatok

A preferencia-ítéletek tehát nem csupán arról szólnak, hogy egy terméket szeret-e a fogyasztó, hanem arról is, hogy amikor több opció közül választ, miként működik az összehasonlítás folyamata a fejében. A kognitív terhelés, a memóriában frissen tárolt benyomások, a közös vs. egyedi jellemzők fontossága mind hozzájárulnak, hogy néha meglepő eredményre jusson a fogyasztó. Lehet, hogy a másodiknak látott, átlagosan jónak mondható terméket választja, mert friss és pozitív különbségeket észlel, vagy lehet, hogy ha mindkét opció egyedi negatívumokat tartalmaz, az elsőre szavaz, mert a második negatívuma marad meg a tudatban.

Az a feladat, hogy a marketingesek és a reklámpszichológusok kihasználják ezt a tudást, és olyan sorrendet, dizájnt, összehasonlítást ajánljanak, amelyek a saját termékük felé terelik a döntést – természetesen lehetőleg etikus, korrekt módon. A fogyasztói oldalról nézve pedig érdemes tudatosítani, hogy nem mindig a „legobjektívebb” módszerrel jutunk el az eredményhez, sőt időnként olyan szempontok győznek, amelyek csak a felszínen tűnnek kulcsfontosságúnak.

A preferenciadöntések pszichológiája megmutatja, hogy a vásárlás korántsem passzív, racionális aktus, hanem dinamikus folyamat, amelyben a tudat, az emlékezet, a friss élmények és a megosztott figyelem mind szerepet játszanak. Ha ezt értjük, akkor mind marketingesként, mind tudatos vevőként jobban megérthetjük, miért alakulnak úgy a választásaink, ahogy.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

Poor guy shocked by having no money

A kínai e-commerce forradalom Magyarországon

A magyar online kereskedelem történetének legradikálisabb átalakulása zajlik. A Temu és Shein 2023-2024 között alapjaiban változtatták meg a hazai vásárlási szokásokat, 330 milliárd forintos forgalmat generálva és a teljes e-commerce piac 17%-át kontrollálva. Ez a jelenség túlmutat egy egyszerű piaci versenyen – egy globális kereskedelmi paradigmaváltás magyar fejezete, amely mélyen érinti gazdaságunkat, társadalmunkat és környezetünket....
Couple managing the debt

Rekordméretű lakossági adósság Magyarországon 2025-ben

Soha nem látott szintre emelkedett a magyar háztartások hiteltartozása. 2025 májusának végére a lakossági hitelállomány 11 596 milliárd forintot tett ki, ami egy év alatt mintegy 11%-os növekedést jelent. Ez az összeg 20%-kal haladja meg a 2008-as pénzügyi válság előtti csúcsot is. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai szerint 2025 első negyedévében is újabb csúcs dőlt...
office desk with laptop with facebook website on screen, flat lay

A Facebook története és főbb botrányai

2004: Harvardon Mark Zuckerberg és diáktársai (Eduardo Saverin, Dustin Moskovitz, Chris Hughes) elindítják a TheFacebook névre hallgató közösségi hálót, eleinte egyetemistáknak. A hálózat gyorsan terjedt: 2005-re már más egyetemeken is elérhető lett, 2006-ra pedig bárki regisztrálhatott – ugyanebben az évben vezették be a News Feed-et is, ami a felhasználók faliújságát jelentette. 2007–2011: A Facebook nyílt...
Scandalous

Google története és botrányai

A Google hivatalosan 1998. szeptember 4-én alakult meg Kaliforniában, két Stanford PhD-hallgató, Larry Page és Sergey Brin által. A vállalat névadója a „googol” (10^100) szóból ered, jelezve küldetésüket: óriási mennyiségű információ rendszerezése az interneten. Page és Brin már 1996-ban megkezdték egy „BackRub” nevű kutatási projektet, amelynek keretében kifejlesztették a forradalmi PageRank algoritmust az akkoriban megszokottnál...

Itt érsz el

© Copyright 2025