„Melyik terméket válasszam?” – a preferenciadöntés

Főbb pontok

Avagy hogyan befolyásolja a korábbi emlékek, a frissen szerzett információk és a józan ész összjátéka a választásainkat

A vásárlás során nem csupán arról van szó, hogy a fogyasztó mennyire kedveli az adott terméket. Sok esetben több alternatíva közül kell dönteni, így a kérdés inkább így hangzik: „Melyik tetszik a legjobban, vagy melyik felel meg a leginkább az igényeimnek?” Az effajta preferenciadöntések rávilágítanak, hogyan hasznosítjuk a memóriánkban lévő tudást, miként befolyásolnak a frissen kapott információk, és mi történik akkor, ha az egyes termékeknek eltérő erősségeik vagy gyengeségeik vannak. Az alábbi cikkben körüljárjuk ezt a témakört, különös tekintettel arra, hogy a hozzáférhető tudás és a vásárlói stratégia miként formálhatja a választásainkat.

1. Mikor és miért válnak a preferenciadöntések kulcsfontosságúvá?

A hétköznapi gyakorlatban gyakran választunk az alternatívák közül: bolti polcon két (vagy több) hasonló mosószert látunk, az interneten két laptopajánlat közül kell döntenünk, vagy akár egy webshopban a különböző színvariációk között ingadozunk. Ilyenkor a döntésünk nem annyira arról szól, hogy „szeretem-e az adott terméket?”, hanem hogy a többihez képest melyiket kedvelem jobban. A marketing és a fogyasztói pszichológia ezt komparatív döntéshozatalnak nevezi.

Természetesen ideális esetben a fogyasztó elképzelhetne egy gondos, kiterjedt folyamatot, amelyben minden alternatívát részletesen értékel, majd a kapott pontszámok összevetésével hozza meg a végső választást. A valóságban azonban ritkán van energiánk vagy kedvünk ehhez, így sokszor heurisztikákat, rövidítéseket, egyszerűsítő stratégiákat alkalmazunk. Ez a pszichológia szemszögéből különösen érdekes: miért épp azt a szempontot nézzük elsőként, miért maradnak ki esetleg nagyon is fontos információk, és milyen emlékekhez, benyomásokhoz nyúlunk a döntés során?

2. Összehasonlító értékelés vs. külön értékelés

A pszichológusok szerint kétféle út létezhet:

1. Összehasonlító értékelés: amikor a vevő egyszerre látja a termékeket és a tulajdonságaikat, és közvetlenül összeveti őket.

2. Külön értékelés: amikor a fogyasztó az egyes alternatívákat egymástól időben vagy térben elkülönítve látja, és mindenikről önálló „érzést,” „véleményt” alkot, majd később választ, hogy melyik szimpatikusabb.

Előfordulhat, hogy a vásárló előbb megalkot egy általános véleményt (pl. „Ezt a márkát kedvelem, adok neki 8 pontot”), és amikor több terméket is lát, ezekből a pontszámokból hasonlítja össze, melyik a legjobb. Ugyanakkor ez a folyamat – ahogy a bevezető szöveg is utal rá – meglehetősen energiaigényes. Ha a vevő nem alkotott korábban általános értékelést, vagy nem „húzza elő” ezt a memóriából, akkor dimenziónként nézheti végig a termékeket („Ez az autó gyorsabb, de a másik kevesebbet fogyaszt”), és időnként teljesen más heurisztikát használ, amikor döntésre kerül sor.

3. Milyen stratégiákkal él a fogyasztó, ha nincs ereje mindent mérlegelni?

Dimenzió-alapú számolgatás:

• A vevő esetleg megpróbálja megnézni, hány dimenzióban erősebb egyik termék a másiknál. Ha az A termék 3 ponton jobb, B pedig 2 ponton jobb, akkor A-t választja. Persze előfordulhat, hogy a 2 pont is sokkal fontosabb lehet (pl. ár és megbízhatóság), mint a 3 kisebb jelentőségű tulajdonság.

Heurisztikus rövidítések:

• Ha a döntés nem egyértelmű, a fogyasztó előhívhat egy harmadik vagy negyedik terméket is gondolatban („Milyen viszonyban állnak az alternatívák azzal az áruval, amelyet jónak ismerek?”). Így akármilyen furcsa, egy közvetett összehasonlítás – például „A jobb, mint C, viszont B nem jobb, mint C” – is indokolhatja A választását (Shafir, Simonson, & Tversky, 1993).

A memóriában lévő régi, összegző értékelések előhívása:

• Előfordul, hogy a fogyasztó még korábbról ismerte a termékeket, és a fejében van egy „fő benyomás” (Park & Kim, 2005). Ha az könnyen elérhető – mondjuk, a termék reklámja annyira hatásos volt, vagy korábban már kipróbálta – akkor nem kínlódik a részletes összevetéssel, hanem rábízza magát a „már kialakult” pontszámra.

4. Mekkora szerepe van a tudáshozzáférhetőségnek?

A preferenciadöntéseknél a legújabb kutatások is rávilágítanak, milyen fontos, hogy a fogyasztó fejében épp mely tudás vagy élmény elérhető (ld. Principles of knowledge accessibility). Néhány jellegzetes példa:

4.1 A frissen látott termék túlsúlya

Ha a fogyasztó egymás után találkozik két alternatívával, hajlamos az utóbbi tulajdonságait erősebben figyelembe venni, mert a memóriában a legfrissebb információ van a felszínen (Houston, Sherman & Baker, 1989). Ennek oka, hogy a második termékről könnyebb felidézni az egyedi pozitív jellemzőket („Hmm, ez ráadásul tartósabb is!”), míg az elsőnek a pozitívumait talán már nem idézi fel olyan élénken.

Ha viszont mindkét terméknek egyedi negatív tulajdonságai vannak, akkor a másodikat hátrányosan érinti ez a friss emlék, és a vásárló talán az elsőt választja.

4.2 A közös és az egyedi jellemzők szerepe

Tegyük fel, hogy két termék sok közös negatív tulajdonsággal bír, viszont egy-egy különálló pozitív jellemzővel is rendelkezik. Ha a fogyasztó összehasonlítja őket, valószínűleg „kivonja” a közös elemeket (ld. nincs diagnosztikus értéke a közös vonásnak), és a két egyedi pozitívumot tartja szem előtt – ezután mindkét terméket előnyösebben látja. Ebből az is következhet, hogy későbbi, külön értékelésnél is a pozitív oldaluk lesz a fókuszban (Houston & Sherman, 1995; Brunner & Wänke, 2006).

Vagy ha épp fordítva – a közös tulajdonságok pozitívak, az egyedi jellemzők inkább negatívak –, akkor az összehasonlítás hatására úgy tűnhet, mindkét termék egészen rossz. Ez is egyfajta „megerősítő” folyamat: a közös pozitívum elsikkad, az egyedi negatívumok feltűnnek, és így legközelebb önálló értékelésnél is kedvezőtlenebb képet alakítanak ki.

5. Hogyan alkalmazhatja mindezt a marketing?

5.1 Elrendezés és sorrend a boltban vagy webáruházban

Ha a bolti polcon egy új terméket közvetlenül a konkurens mellé helyeznek, a vevő észreveheti az adott különbségeket. Ha azok a különbségek a mi termékünk javára szólnak, nagyobb az esély a győzelemre. Ha azonban a konkurensnél a friss, utolsó benyomás a kedvezőbb, a vásárló simán ráharaphat. Az online terméklista szintén befolyásolható: ki kerül „előre” a találati listán, ki szerepel mellette hasonló ajánlatként stb.

5.2 Információk csoportosítása

Tudva, hogy a fogyasztó a közös és egyedi jellemzők alapján szelektál, a reklámanyag vagy a termékösszehasonlító táblázat megtervezhető úgy, hogy a fontos, egyedi erősségeket jól kihangsúlyozza (pl. „Csak nálunk: 2 év extra garancia!”). Közös (talán pozitív) tulajdonságoknál néha érdemes lehet semlegesebb módon kezelni azokat, hogy ne vonják el a figyelmet a számunkra előnyös különbségekről.

5.3 Beépített „harmadik opció” hatása

Vannak helyzetek, ahol érdemes egy harmadik, szándékosan gyengébb opciót is behozni a kínálatba (ld. decoy effect), hogy az összehasonlításban a fogyasztó számára vonzóbbnak tűnjön a középső vagy a drágább termék. Ez az ún. „kompromisszum-hatás” – a fogyasztó inkább a biztonságos középutat választja, vagy éppen a jobbiknak tartott alternatívát, ha a harmadik opció még rosszabbnak látszik.

6. Vélemény tőlem, Dajka Gábortól

„Amikor az ügyfeleimmel beszélgetek, gyakran döbbenek rá, mennyire nem racionális módon zajlik egy preferenciadöntés. Jó néhányan azt hiszik, a fogyasztó összeadja a pontszámokat, pedig valójában sokszor csak a friss, könnyen felidézhető benyomásra támaszkodik. Ha pedig két-három termék összehasonlítása közben az én termékemnek van valami egyedi, pozitív jellemzője, amit a másik nem tud, azt a tudatban rögtön felnagyítja az agy. Ez a pszichológiai mechanizmus szerintem olyan erő, amelyet mindenképp érdemes beépíteni a marketingstratégiába: mutasd meg a fogyasztónak a terméked egy-két kitűnő előnyét a versenytárs rovására, és könnyen nyerő helyzetbe kerülsz.”

7. Összefoglalás és záró gondolatok

A preferencia-ítéletek tehát nem csupán arról szólnak, hogy egy terméket szeret-e a fogyasztó, hanem arról is, hogy amikor több opció közül választ, miként működik az összehasonlítás folyamata a fejében. A kognitív terhelés, a memóriában frissen tárolt benyomások, a közös vs. egyedi jellemzők fontossága mind hozzájárulnak, hogy néha meglepő eredményre jusson a fogyasztó. Lehet, hogy a másodiknak látott, átlagosan jónak mondható terméket választja, mert friss és pozitív különbségeket észlel, vagy lehet, hogy ha mindkét opció egyedi negatívumokat tartalmaz, az elsőre szavaz, mert a második negatívuma marad meg a tudatban.

Az a feladat, hogy a marketingesek és a reklámpszichológusok kihasználják ezt a tudást, és olyan sorrendet, dizájnt, összehasonlítást ajánljanak, amelyek a saját termékük felé terelik a döntést – természetesen lehetőleg etikus, korrekt módon. A fogyasztói oldalról nézve pedig érdemes tudatosítani, hogy nem mindig a „legobjektívebb” módszerrel jutunk el az eredményhez, sőt időnként olyan szempontok győznek, amelyek csak a felszínen tűnnek kulcsfontosságúnak.

A preferenciadöntések pszichológiája megmutatja, hogy a vásárlás korántsem passzív, racionális aktus, hanem dinamikus folyamat, amelyben a tudat, az emlékezet, a friss élmények és a megosztott figyelem mind szerepet játszanak. Ha ezt értjük, akkor mind marketingesként, mind tudatos vevőként jobban megérthetjük, miért alakulnak úgy a választásaink, ahogy.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

Hacker in hoodie working hacks code site on personal computer with green light

Google Ads fiókok feltörése: módszerek és védekezés

A vállalkozások és marketingügynökségek Google Ads fiókjaiban gyakran jelentős hirdetési költségkeretek, fizetési adatok és üzleti információk találhatók. Nem csoda, hogy a kiberbűnözők értékes célpontnak tekintik ezeket a fiókokat. Az elmúlt években (2024–2025) számos eset rávilágított arra, hogyan próbálnak illetéktelenek hozzáférni mások Google Ads fiókjaihoz – akár technikai trükkökkel, akár pszichológiai manipulációval. A Google 2024-es biztonsági...
Silhouette of head black paper 3d unicorn on sunset background

A Pegasus kémszoftver működése

A Pegasus kémszoftver – más néven Pegasus kémprogram – korunk egyik legfejlettebb és legveszélyesebb digitális megfigyelő eszköze. Ezt az izraeli NSO Group vállalat fejlesztette ki, és kiberfegyverként értékesíti kormányzati szervek számára világszerte. A Pegasus észrevétlenül képes behatolni okostelefonokba (iOS és Android rendszerű készülékekbe egyaránt), majd azokat 24 órás lehallgató készülékké alakítani. A telepítés után gyakorlatilag...
Business people working in an accountancy agency

Marketing ügynökség vagy külső szakértő?

Vajon miért válik szét ennyire élesen a marketing ügynökségek és a külső marketingszakértők közönsége? Sok vállalkozó úgy gondolja, hogy az ügynökségek nagyobb szervezeteket szolgálnak ki, azonban az elmúlt években egyre gyakrabban hallani olyan véleményeket, melyek szerint a marketing ügynökség valójában azoknak a kisvállalkozóknak való, akiknél még nincs kiforrott szervezet, és képesek elviselni, hogy csak minimális...
Creative startup young multiethnic business people working together at designer agency in office

Marketing ügynökségek előnyei és hátrányai

Vajon érdemes-e kiszervezni a marketinget egy külső ügynökségnek, vagy inkább érdemesebb házon belül felépíteni egy csapatot? Sok vállalkozásban egy idő után elkerülhetetlenül felmerül ez a kérdés, hiszen a piaci verseny miatt a professzionális marketing már nemcsak egy extra, hanem alapvető elvárás a fogyasztók részéről. Az alábbiakban alaposan körüljárom a marketing ügynökségek előnyeit és hátrányait, megvizsgálom...

Itt érsz el

© Copyright 2025