Merre halad az újságírás?

Főbb pontok:

Nagyon érdekes kérdéseket vet fel napjainkban az újságírás helyzete, hála az internetnek. Az internet ugyanis lehetővé tette, hogy ne csak hozzáférhessünk bármilyen információhoz, hanem szolgáltathassunk is információkat. Bárki, bármikor. A közösségi média pedig még egy lapáttal rátett erre, így bármilyen hír, cikk, tartalom azonnal el tud jutni az emberekhez.

Világos, hogy mindez hatással van az újságírásra. De milyen irányba tereli? Mostantól bármi megjelenhet, mert úgyis bárki gyárthat tartalmat? Vannak még minőségi követelmények? Egyáltalán szükség van még újságírókra, vagy beérik az emberek a bloggerekkel is? Mi köztük a különbség?

Jogos kérdések, és nem könnyű választ adni rájuk. Az biztos, hogy az utóbbi években elmosódott a határvonal az újságírók által gyártott tartalmak, és az egyéb tartalmak közt. A minőség is érdekes kérdés akkor, amikor bárki közzétehet bármit.

Komolyan kirajzolódnak a minőségbeli különbségek

Azt gondolom, hogy éppen a minőség, a belefektetett munka lesz az, ami ebben a helyzetben el fogja választani a valódi újságírást a közösségi tartalmaktól. Egy Facebook-ra írt bejegyzés eljuthat tízezrekhez, akkor sem lesz újságírói tartalom. Ahogy egy átlagos blogcikk sem.

Egy blogger ugyanakkor írhat nagyon jó és érdekes cikket egy témáról, megjelentethet egy nagyon szépen felépített véleményt. Időt és energiát nem sajnálva az alapos utánajárásra, az összefüggések keresésére, a megfelelő emberek megszólaltatására, összerakhat olyan cikket, amit újságírói munkának nevezhetünk.

És ezen a ponton le is dől egy határ: nem feltétlen az lesz az újságíró, akinek ez a munkája. Hanem gyakorlatilag bárki, aki képes újságírói munkát végezni, és akinek az írásait olvassák is.

A minőséget kezdik keresni

Az igények terén is számíthatunk változásra. A potenciális olvasók egyre nagyobb arányát teszik ki azok, akik már magától értetődőnek tartják, hogy válogathatnak a tartalomban. Nincs már „ezt adja a tévé, ezt kell nézni”, „ezt írja az újság, akkor biztos így van”. Nem vagyunk kénytelenek elfogadni, amit kapunk.

Ez várhatóan azt fogja eredményezni a jövőben, hogy nagyobb igény lesz a színvonalasabb tartalmakra, legyen szó akár aktuális hírek boncolgatásáról, akár szakmai írásokról. Mivel gyakorlatilag végtelen lehetőség van válogatni, az emberek meg is fogják tenni. Félreértés ne essék: ezután is ki fog kerülni a netre bármi, csak nem biztos, hogy közönsége is lesz.

Az mindenesetre biztos, hogy érdekes lesz követni ezeket a változásokat a következő években.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

Human like robot and artificial intelligence

Adatvezérelt marketing és mesterséges intelligencia

Ha a XX. század a tömegmédia kora volt, akkor a XXI. század második negyede az adatvezérelt marketingé: a vállalatok már nem becslésekre, hanem valós idejű viselkedési jelekre építik döntéseiket. A Gartner 2025-ös technológiai előrejelzése szerint a világ IT-költése 7,9 %-kal nő, amelynek oroszlánrészét az AI-fejlesztések és az ezekhez kapcsolódó infrastruktúra viszik el. Ugyanakkor a generatív...
Buyer choosing eyewear in a boutique.

A fogyasztói döntések új világa

Amikor a globális gazdaságot ma vizsgáljuk, nem kerülhetjük meg a kérdést: mi hajtja a növekvő magánfogyasztást egy olyan időszakban, amikor a világgazdaság általános növekedési üteme lassul? A Világbank 2025. júniusi előrejelzése szerint a globális GDP-bővülés mindössze 2,3 %-ra mérséklődik, miközben a háztartási kiadások reálértéken tovább emelkednek1. Ez a látszólagos ellentmondás rávilágít arra, hogy a modern...
Lightshow in Dubai showing how the world is evolving. Alif - Mobility Pavilion. Dubai Expo 2020

A fogyasztói magatartás mint stratégiai erővonal

Van valami rendkívül beszédes abban, hogy a világ bruttó hazai termékének közel kétharmadát ma már a háztartások közvetlen kiadásai adják. Ha összeadjuk az OECD országok 2024-es statisztikáit, a reál­háztartási jövedelem átlagosan 1,8 %-kal nőtt, miközben a magánfogyasztás volumene ennél is gyorsabb ütemben bővült. Ez a látszólag szerény szám mögött globális méretű igényszint-emelkedés húzódik meg, amely...
Good company is a phone call away

Miért nem jut egyről a kettőre a legtöbb hazai kisvállalkozás – és hogyan lehet ezt megfordítani?

„A vállalkozás nem sprint, hanem maraton” – szokták mondani, mégis, a legtöbb hazai kisvállalkozás úgy próbál célt érni, mintha egy akadálypályán kellene végigszáguldania bekötött szemmel. Gyakran hiányzik az irány, a stratégia, a rendszerszemlélet. Ehelyett a mindennapi túlélés diktálja a tempót, miközben egyre több energiát emészt fel az, hogy nem haladnak semerre. A kudarc gyakori oka...

Itt érsz el

© Copyright 2025