A marketing-tanácsadás és a pszichológiai konzultáció különbsége

Főbb pontok:

Elsőre meglepő lehet a témakör, pedig nem egyszer találkozom azzal a jelenséggel, hogy a probléma megoldására inkább egy mentálhigiénés segítőre lenne szükség. A lélektani állapot nagyban meghatározza, hogy valakiből hogyan lesz vállalkozó, vagy miként vág bele a marketing folyamatokba. Amíg azonban a lelki vagy akár mentális problémák nincsenek helyre téve, addig nem érhetünk el nagy sikereket a munkánkban sem, ami jelen esetben a vállalkozásunk lesz.

Most lehet, azt mondod, hogy „Dehát nem egyértelmű, mikor melyikre van szükség?!”. Azoknak az, akik tisztában vannak saját értékeikkel és tulajdonságaikkal, rálátnak nemcsak az erősségeikre, de a gyengeségeikre is, és azokat fejlesztik vagy előnyükre kovácsolják. Éppen ezért nem egy marketinges tanácsadásom zárult azzal, hogy ügyfelem ráébredt: egyedül nem fogja tudni hatékonyan megvalósítani a terveit, és szakember segítségére lesz szüksége, vagy egy társvállalkozóra.  

Marketingszemlélet

Sokféle marketing-tanácsadó létezik: a mindennapi témák mellett vannak specialisták, és persze különbséget tehetünk stratégiai gondolkodók és mindennapi projektmenedzserek közt is. Mindegyiknek más az árcédulája. A fenti területek között vannak átfedések, ugyanakkor valószínűtlen, hogy csupán az egyik szakember típus minden problémánkra orvosság.

Mi az első marketing egyeztetésen felmérjük a kereteket: mit és kinek reklámozunk, és azt milyen csatornán keresztül szeretnénk értékesíteni. Azt is átnézzük ebben a 60 percben, hogy a projekt várhatóan mennyi kiadással jár és reálisan mennyi bevételt fog hozni rövid, valamint hosszú távon. Feltárjuk az esetleges problémákat, és ezeknek a buktatóknak az elkerülésére törekszünk.

Az interneten olvasottak alapján sokan egyszerűnek gondolják az indulást – amelyre egyébként számos online guru rá is játszik –, ez azonban a legtöbb esetben nem állja meg a helyét. Sok kezdő vállalkozónál látom, hogy egy nem a tervek szerint alakuló karrier kapcsán ugranának a sűrűjébe. Aztán a marketing tanácsadáson csak azt hallgatom az ügyféltől, hogy alkalmazotti időszakban a főnökkel mennyire kellemetlen a viszonya, vagy azon kesereg, miért nem lépett ki hamarabb egy munkahelyről.

Bár ezek komoly témák, de egy marketing-tanácsadáson másra kell helyeznem a fókuszt. Finomkodnom sem lehet, hanem céltudatosan és egyenesen kell kommunikálnom, konkrét tanácsokkal meghintve a beszélgetést, hiszen az ügyfél jogos elvárása, hogy már az első alkalomról hasznos információkkal tudjon távozni. 

Pszichológiai konzultáció

Azoknak, akiknek a saját lelkiállapotukat kell rendbehozni, nem marketing-tanácsadásra van szükségük – ahogyan egy vízvezeték szerelőt sem hívunk ki az áramelosztóhoz, úgy a marketinges sem tud foglalkozni a mélyebb lélektani gondokkal.

Egy pszichológiai konzultáció sokkal hosszabb folyamat – habár ebben a munkakörben szintén találkozunk a tanácsadás fogalommal, konkrét tanácsok elhangzása csak ritka vagy krízis esetekben fordulhat elő. Helyette specifikus, kidolgozott módszerekkel az egyén viselkedését és gondolkodását alakítják át aszerint, hogy a mindennapi életvitele gördülékenyebbé váljon. Ebből eredően, a személyre szabott konzultációkon egy testreszabott és lassabb tempóban halad a szakember a klienssel. Amennyiben pszichopátia vagy hormonzavar van jelen, akkor pszichiáter bevonása szükséges. Az éveken át tartó folyamatot terápiának hívják, és a szolgáltatást kérőket kliensnek vagy páciensnek nevezik, a marketingesnek pedig ügyfeleik vannak. 

A két terület ötvözete

Van, amikor az ügyfélnek remek tervei vannak, de ezeket nem tudja még kivitelezni. A marketing-tanácsadáson azt tudjuk felmérni, hogy milyen fizikai gátjai vannak ennek. Ha azt veszem észre, hogy a képesség és a külső erőforrások nagyrészt rendelkezésre állnak, akkor ezekre javaslatokat tudok megfogalmazni, amiket az ügyfél önerőből végig tud vinni. Azonban, amikor az önbizalom vagy az önbecsülés alacsony, ott hiába minden tanács – az egyénnek először az önképét kell egyensúlyba hoznia, ha sikeres vállalkozóvá kíván válni. Hiába csináljuk mi a legfinomabb rántott húst, ha arról senki sem tud. 

A két terület ötvözetét abban látom, hogy a pszichológiai terápia irányából érkező, építkezésen alapuló, sok elemből álló folyamatot sokkal nagyobb sikerrel lehetne átültetni a marketing-tanácsadásra. Ha ugyanis az ügyfél egy alkalmas szuper megoldásokban gondolkozik, ott ritkán van lehetőség forradalmi sztorik felépítésére. Egy egészséges folyamat inkább több alkalomból állna, hiszen meg kell ismerni az alábbi területeket:

  • a vállalkozó tervei, végső célja: hiszen egészen más eszközökre van szükség akkor, ha valaki egy helyi kisvállalkozás felépítésében gondolkozik, mintha passzív jövedelem termelő affiliate hirdetéseket szeretne működtetni.
  • a célcsoport: hiszen teljesen más eszközöket kell bevetni akkor is, ha egy nagyon szűk fogyasztói réteget célzunk meg egy speciális szolgáltatással, vagy ha éppen almát árulunk.
  • az időtáv: e tekintetben mindenképpen érdemes egy olyan reális képet felfesteni, amely eloszlatja a „holnapra kőgazdag leszek” téves koncepcióját. Építkezni mindig kell, ugyanakkor az időtáv természetesen eltérhet.
  • a rendelkezésre álló anyagi források: sok százmilliós büdzsével is könnyen lehet nulla teljesítményt letenni az asztalra, hiszen a rosszul beállított pl. Facebook és a Google hirdetések korlátlan mennyiségű pénzt képesek elnyelni. Ha nem beszéljük a célközönségünk nyelvét, nem tudjuk, kit és hogyan érjünk el termékünkkel vagy szolgáltatásunkkal, akkor sokkal több pénzből tudjuk csak működtetni a vállalkozást. Ha azonban okosan, tesztekkel tervek alapján végezzük a munkánkat, egy alacsonyabb büdzséből is lehet szinte csodát tenni. 

A fentiekből is jól látható, hogy vannak átfedések és egy alkalommal mindent nem lehet, persze az ember megpróbálhatja.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Legtöbbet olvasott

Csak 5775 Ft

Népszerű

map of ukraine

Ukrajna EU-csatlakozásának lehetséges következményei

Ukrajna európai uniós csatlakozása történelmi jelentőségű lépés lenne, amely egyszerre hordoz nagy lehetőségeket és komoly kihívásokat. Az orosz–ukrán háború 2022-es kitörése óta az ország megerősítette elköteleződését az EU-integráció mellett: 2022 júniusában megkapta a tagjelölti státuszt, 2024 közepén pedig hivatalosan megkezdődtek a csatlakozási tárgyalások. Ukrajna csatlakozása alapjaiban alakítaná át az Európai Uniót politikai, gazdasági és társadalmi...
waterfall person iceland looking

A torzított önkép monetizálása: Miért működnek a személyiségtípuson alapuló marketingkampányok?

„Az emberek mindig azt választják, ami ismerősnek tűnik – még akkor is, ha az csak tükörképük torzítása.” – Dajka Gábor A modern marketing egyik legérdekesebb és legdinamikusabban fejlődő terepe az önkép alapú célzás – vagyis az, amikor a márka nem csak terméket, hanem tükröt kínál. E megközelítés pszichológiai alapja az, hogy emberek mélyen vágynak arra,...
PNG, zombie hands holding brain, isolated on white background.

Miért hoz rossz döntéseket az emberi agy?

„A racionalitás nem az alapértelmezett üzemmódunk. Az intuíció sokszor gyorsabb – és veszélyesebb.” – Dajka Gábor 1949-ben egy amerikai biztosítótársaság figyelemre méltó mintázatot vett észre: ügyfeleik hajlamosabbak voltak megkötni balesetbiztosítást, ha a termékleírásban szerepelt, hogy „légi balesetekre is vonatkozik”, mint akkor, ha csupán az állt benne: „halálesetekre is vonatkozik, bármilyen okból”. A kutatók, köztük később...
Writing working plan

Miért nem üzleti tervet írunk, hanem működő üzleti modellt építünk?

Amikor egy vállalkozás üzleti terv írásába kezd, a legtöbbször egy sablont keres először – egy előre elkészített Word-dokumentumot, amibe csak be kell írni a saját adatokat. Ez a megközelítés azonban nem hogy nem segít, hanem egyenesen veszélyes lehet. Miért? Mert az üzleti terv nem egy formai követelmény, hanem egy olyan gondolkodási eszköz, amely segít strukturáltan...

Itt érsz el

© Copyright 2025