Mi alapján döntünk?

Főbb pontok

A személyiségünk maga a döntéseink sorozata. Egy nap alatt pedig rengeteg döntést kell hoznunk. Ezek lehetnek kisebbek (feliratkozzam-e arra hírlevélre) és nagyobbak (megvegyem-e azt az új játékkonzolt) is. A döntéseinket az időzónánk befolyásolja.

Három ilyen időzóna van: jelen, múlt és jövő:
A jelenorientáltak inkább a pillanatnyi helyzetet veszik figyelembe, úgy mint az érzékszervi, biológiai és szociális ingereket. 
A múltorientáltak pedig inkább a múltbéli tapasztalataik alapján hoznak döntést. Ha nincs ugyanolyan tapasztalatuk, akkor egy hasonlót bányásznak elő a fejükből. 
A jövőorientáltak pedig inkább a mostani döntésük következményét rágják meg. Költség/haszon elemzést végeznek, hogy a lehető legjobban járjanak ha több opció is van.

Ezek a folyamatok nem tudatosak azok számára, akik nem ezzel foglalkoznak, tehát az átlagos fogyasztónak. Viszont az idő szubjektív, valamint nem lehet azt mondani egy emberre, hogy ő 100%-ig valamilyen, inkább azt, hogy a legtöbb esetben. Én pl. jelenorientáltabb vagyok, ami abban nyilvánul meg, hogy ha látok egy reklámot amiben megtetszett az adott termék, akkor elolvasom a kommenteket, elképzelem azt, hogy milyen lenne megfogni, és ha úgy érzem, hogy felcsigázott a termék, akkor megveszem.)

Amikor elkezdjük meghatározni a célcsoportunk tulajdonságait, akkor érdemes a fentiekkel is számolni, mert lehet, hogy a jelenlegi ajánlatunkkal nem tudjuk megszólítani pl. a múltorientáltakat, mert egy hasonló termékkel már volt rossz tapasztalatuk, és ilyenkor el kell kezdenünk kezelni a kifogásokat. Mindeközben az is előfordulhat, hogy miközben magyarázkodunk ezerrel a múltorientáltaknak, a jövőorientáltakat elriasztjuk. 

Csak 5775 Ft
kozepen

Ezt a három időzónát még meg lehet egy kicsit variálni, illetve ezek mellé még vonásokat is lehet párosítani. Az általam is nagyra tartott Philip George Zimbardo olasz származású amerikai pszichológus, szociológus, író, kutató, egyetemi tanár öt időzónája így néz ki:

  • Jelenhedonisták: Menjünk bulizni!
  • Jelenfatalisták: Tök mindegy már, nem? Nem tudok mit tenni úgysem. 
  • Múltnegatívak: Erre soha nem volt lehetőségem. Az a baj, hogy régebben…
  • Múltpozitívak: Mi minden évben megünnepeljük a … -t. Olyan szuper minden!
  • Jövőorientáltak: Ma este nem megyek sörözni, mert holnapután le kell adnom a könyvelőnek az anyagot. 

Hogy az öt kategória közül ki melyikbe tartozik, azt egy 56 kérdésből álló teszttel vizsgálja Zimbardo. 

Egy empirikus kutatáson belül pedig meghatározták azt, mely időzónához milyen vonások társulnak, pl.:

  1. Jelenhedonisták: Újdonság és izgalomkeresés. Kevésbé van önuralmuk.
  2. Jelenfatalisták: Agresszió és szorongás. Kevésbé van aggodalmuk.
  3. Múltnegatívak: Agresszió és depresszió. Kevésbé van önbecsülésük.
  4. Múltpozitívak: Boldogság és önuralom. Kevésbé szoronganak.
  5. Jövőorientáltak: Lelkiismeret. Kevésbé keresik az izgalmat.

Én személy szerint azt vallom, hogy miután meghatároztuk a Buyer Personánkat, lazuljunk be a barátokkal. Tartsunk egyensúlyt az élet minden területén. Persze ez a poszt csak gondolatébresztő volt, mert ez egy sokkal nagyobb témakör, mint amit át tudnék adni ezen a felületen, de talán most sokan közelebb kerültek a célközönségükhöz.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Legtöbbet olvasott

Csak 5775 Ft

Népszerű

Smiling executive leaning on car, holding tablet.

Összefoglaló a lean menedzsmentről

A lean menedzsment a 20. század végén robbant be a termelés és a szolgáltatásmenedzsment világába, gyökeresen megváltoztatva az addig megszokott működési modelleket. Megdöbbentő újdonságként hatott a vállalati szférában, hiszen nem pusztán hatékonyságnövelő technikák gyűjteményeként, hanem komplett szemléletmódként kínált megoldást a vállalatok és szervezetek számára. Ráadásul az azóta eltelt évtizedek bebizonyították, hogy a lean filozófiát követő...
Corrupted businessman

A korrupció szociológiája

A korrupció olyan jelenség, amely minden történelmi korban és a világ szinte minden pontján megtalálható. Noha a korrupcióról gyakran úgy beszélünk, mint valami elvont, nehezen megfogható rosszról, valójában egy rendkívül összetett szociológiai és társadalom-lélektani jelenség. A közélet és a politikai berendezkedések egyik leggyakoribb és legrombolóbb problémájának tartják, de a hétköznapokban, a vállalati kultúrában, sőt a...
Data on the go

Hangolja sikerre Google Ads kampányát

[Ebben a cikkben ahhoz adok átfogó útmutatót, hogyan hangolhatod sikerre újonnan létrehozott Google Ads-kampányaidat. A következő lépések bemutatják, hogyan javíthatod a kampánybeállításokat és a hirdetések hatékonyságát, miközben időt és energiát spórolsz meg a mindennapokban. A 2025-ös online hirdetési felméréseim alapján a jól beállított kampányok akár 30–50%-kal is növelhetik a konverziós arányt, ezért fontos, hogy már...
Trust me, its user-friendly for any user

Hogyan segíthet a Google Ads az Ön ágazatában?

A Google Ads a világ egyik legkifinomultabb online hirdetési platformja, amely számtalan ágazat vállalkozásai számára kínál testre szabható és jól mérhető hirdetési megoldásokat. Legyen szó fizikai termékeket forgalmazó kiskereskedőről, jogi tanácsadást nyújtó szakemberről vagy épp utazásszervezéssel foglalkozó cégről, a Google Ads segítségével elérheti azokat, akik pontosan az Ön által kínált termékeket vagy szolgáltatásokat keresik. A...

Itt érsz el

© Copyright 2025