Miért nem elég ma már csak „eladni”?

Az „én csak eladni akarok” hozzáállás sok magyar vállalkozónál még mindig alapállapot. Ez a mondat valójában azt jelenti: rövid távon gondolkodom, gyors bevételt akarok, és a cégemet nem rendszerként, hanem pénztermelő automataként kezelem. Amíg a környezet stabil, a versenytársak álmosak, és a piac növekszik, ez a szemlélet ideig-óráig működhet. A gond ott kezdődik, amikor a külső környezet tempót vált: új technológiák, új szabályozások, új versenytársak, új fogyasztói elvárások jelennek meg. Ilyenkor derül ki, hogy aki „csak eladni akar”, az valójában nem tudja, hogyan tartsa életben a vállalkozását.

Arie De Geus, a Royal Dutch/Shell egykori vezető stratégája évtizedekkel ezelőtt megfogalmazta azt a mondatot, amely ma, 2025-ben talán aktuálisabb, mint valaha: „Az egyetlen tartós versenyelőny, ha gyorsabban tanulsz, mint a versenytársaid.” Ez a gondolat szembemegy azzal a magyar vállalkozói beidegződéssel, hogy „úgyis minden a kapcsolatokon és az áron múlik”. De Geus szerint nem az a legerősebb cég, amelyiknek a legnagyobb a marketingbüdzséje, hanem az, amelyik képes értelmezni a környezet változásait, tanulni belőlük, és ezt a tanulást beépíteni a működésébe – nem kampányszinten, hanem szervezeti szinten.

A modern üzleti környezetben már nem elég, ha egy vállalkozás „okosabban hirdet”, mint a konkurencia. A túlélés egyre inkább azon múlik, hogy a cég mennyire gyorsan tanul a hibáiból, mennyire képes felismerni a gyenge jeleket, és mennyire tudja mozgósítani a munkatársai tudását. Aki ma csak értékesítési trükkökben gondolkodik, az olyan ellenfelekkel versenyez, akik szervezeti tanulásban, adatvezérelt döntéshozatalban és tudatos kísérletezésben gondolkodnak. Ez a különbség hosszú távon nem egyszerűen nagyobb profitot, hanem teljesen más túlélési esélyt jelent.

Ha őszinték vagyunk: a magyar KKV-k jelentős része ma is úgy működik, hogy a vezető fejében van a „stratégia”, a csapat pedig végrehajt. A tanulás esetleges, ad hoc; nincs rendszeres visszacsatolás, nincs dokumentált tudás, és a legtöbb döntés az alapján születik, hogy „tavaly is így csináltuk”. Ez a minta addig tartható, amíg nincs komoly külső sokk. Amint azonban a környezet valóban megváltozik – új platformok, szabályozások, fogyasztói szokások jelennek meg –, az ilyen vállalkozásnak nem lesz mire támaszkodnia. A tanulás hiánya ilyenkor nem elméleti kérdés, hanem nagyon is pénzügyi és egzisztenciális probléma.

Radikálisan változó környezet és a vállalatok élettartama

A külső környezet gyors átalakulása önmagában is üzenet a vállalkozásoknak: nem az a kérdés, hogy változni fog-e a piacod, hanem az, hogy mikor, milyen mértékben, és te mennyire leszel rá felkészülve. Arie De Geus és kollégái a Shellnél évtizedeken át vizsgálták, meddig élnek átlagosan a nagyvállalatok. Következtetésük szerint a nagy cégek várható élettartama jóval kevesebb, mint amennyit sokan gondolnának; különböző kutatások 40–50 évnél alacsonyabb szintre teszik azt az időt, amíg egy vállalat a piacon meghatározó szereplő tud maradni, mielőtt megszűnik, felvásárolják vagy lényegében átalakul.

Ha végignézzük az elmúlt évtizedeket, nem nehéz felismerni ezt a mintát. Olyan vállalatok, mint a Pan Am, amelyek egykor szinte egyet jelentettek egy teljes iparággal, ma legfeljebb tankönyvi példaként léteznek. Mások – például az IBM vagy a General Motors – hosszú időn keresztül küzdöttek azzal, hogy rugalmatlan szervezetként lassan reagáltak a technológiai és piaci fordulatokra, ezért kényszerpályára kerültek. Ezek a történetek nem arról szólnak, hogy a vezetők „rossz emberek” lettek volna, hanem arról, hogy a szervezet tanulóképessége elmaradt a környezet változásaitól.

Ha ezt magyar KKV-szintre lefordítjuk, a mintázat ugyanaz, csak kisebb léptékben. Egy átlagos, 10–50 fős cég évtizedekig elvegetálhat úgy, hogy „bevált rutint” követ, különösen, ha lokális monopóliumban van. A baj akkor kezdődik, amikor megjelenik egy agresszívebb, tanulásorientált versenytárs, vagy amikor egy technológiai váltás (például egy platform algoritmusának változása, egy új hirdetési forma vagy egy új belépő) felborítja az eddigi játékszabályokat. Azok a cégek, amelyek ilyenkor képesek gyorsan átszervezni magukat, új készségeket fejleszteni és kísérletezni, sokkal nagyobb eséllyel maradnak talpon.

A külső környezet gyorsulása mögött ott van a digitalizáció, a globalizáció és az, hogy a tudás sokkal gyorsabban terjed. Amit ma kitalálsz, azt holnap már lemásolhatja egy versenytárs – akár egy másik kontinensről. Ebben a közegben nem az a versenyelőny, hogy egy ötlettel előbb léptél, hanem az, hogy a szervezeted képes-e tartósan gyorsabban tanulni, finomítani, optimalizálni, mint mások. Aki erre képtelen, az hiába szeretne „csak eladni”: a piac előbb-utóbb elvégzi helyette a szelekciót.

Mit jelent a tanuló szervezet a gyakorlatban?

A „tanuló szervezet” kifejezés sokszor elvontnak hangzik, pedig nagyon is gyakorlati tartalma van. Peter Senge klasszikus műve, „Az ötödik diszciplína” a tanuló szervezetet olyan vállalatként írja le, amely képes folyamatosan bővíteni önmagáról és a környezetéről alkotott tudását, és ezt a tudást beépíti a stratégiájába és a napi működésébe. Nem tréningnapokról és csapatépítésekről van szó, hanem arról, hogy a tanulás átszövi a döntéshozatalt, a folyamatokat és a vezetői gondolkodást.

A gyakorlatban egy tanuló szervezet minimálisan az alábbi elemeket építi be a működésébe:

  • Tiszta, közösen értelmezett jövőkép: nemcsak a tulajdonos fejében létezik, hanem érthető formában jelenik meg a csapat számára, és a mindennapi döntések ehhez viszonyítva születnek.
  • Rendszerszemlélet: a vezetők és a munkatársak nem elszigetelt problémákat látnak, hanem összefüggéseket keresnek – például a marketing, az értékesítés, a termelés és az ügyfélszolgálat egymásra hatását.
  • Reflektív működés: a projektek, kampányok, hibák és sikerek után van strukturált visszatekintés, ahol nem bűnbakot keresnek, hanem tanulságokat.
  • Tudásmegosztás: az információ nem reked meg egy-egy kulcsembernél, hanem dokumentálva, átadható formában jelenik meg – folyamatleírások, checklisták, tudásbázis formájában.
  • Kísérletezés: a cég tudatosan vállal kisebb, kontrollált kísérleteket (például új ajánlat, új csatorna, új árazás), és mérhetően értékeli az eredményeket.

Fontos, hogy a tanuló szervezet nem „soft” jellegű HR-projekt, hanem kőkemény üzleti kérdés. A tanulás itt nem azt jelenti, hogy évente egyszer elmennek egy képzésre, hanem azt, hogy a vállalkozás felépít egy olyan működést, ahol a tapasztalatokból levont következtetések automatikusan visszacsatolódnak a döntésekbe. Aki ezt nem teszi meg, az folyamatosan elveszíti azokat a versenyelőnyöket, amelyeket drága pénzen szerzett meg – például kampányok, fejlesztések, piaci hibák árából.

Proaktív tanulás és stratégiai előrelátás

A legtöbb vállalkozás addig nem gondolkodik mélyebben a tanulásról, amíg valami nem fáj. Visszaesik a forgalom, elszáll a hirdetési költség, megjelenik egy agresszív versenytárs – és ekkor jön a pánik: „mi történt, mit rontottunk el?”. Ez reaktív tanulás: kényszer szülte, védekező jellegű, gyakran kapkodással, bűnbakkereséssel és rövid távú tűzoltással párosul.

A proaktív tanulás ezzel szemben azt jelenti, hogy a vállalat még a krízis előtt elkezd kérdéseket feltenni. Arie De Geus a Shellnél nem egyszerűen pontosabb előrejelzéseket akart készíteni az olajárakra, hanem egy olyan tervezési gyakorlatot épített ki, amelyben a vezetők több lehetséges jövőképet (szcenáriót) dolgoztak ki, és ezeket végigjátszották. Ez a módszer tette lehetővé, hogy a Shell a hetvenes évek olajválságát ne hirtelen sokkélményként élje meg, hanem részben olyan forgatókönyvként, amelyre már előzetesen felkészült.

Egy magyar KKV-nál ez nem azt jelenti, hogy komplett szcenárió-tervezési osztályt kell építeni. A gyakorlatban sokkal inkább arról van szó, hogy a vezető és a csapat rendszeresen feltesz néhány alapvető kérdést: „Mi történik velünk, ha a legfontosabb beszállítónk 6 hónap múlva eltűnik?”, „Mi van akkor, ha a legnagyobb hirdetési csatornánk hatékonysága felére esik?”, „Mi lenne, ha a legjobb embereink közül kettő egyszerre távozna?”. Ezekre a kérdésekre nem lehet teljes biztonsággal választ adni, de már az is óriási előrelépés, ha a vállalat elkezdi a lehetséges válaszokat, opciókat összegyűjteni, és a kritikus kitettségeket csökkenteni.

Proaktív tanulás az is, amikor egy cég nem akkor kezd el új értékesítési csatornát tesztelni, amikor a régi már nem működik, hanem akkor, amikor az még jól hoz, de a vezetés tisztában van azzal, hogy ez nem tart örökké. Ugyanígy proaktív tanulás, ha a vállalat nem várja meg, míg a fiatalabb generációk teljesen más tartalomfogyasztási szokásokkal jelennek meg vásárlóként, hanem előre próbálja érteni a következő generációk igényeit, platformhasználatát, elvárásait.

A proaktív tanulás tehát nem jópofa extra, hanem egyfajta „üzleti biztosítás”. Sokszor olcsóbb – néhány napnyi gondolkodás, néhány kísérlet, némi képzési költség –, mint egy rosszul kezelt krízis utólagos ára, ami lehet több tízmilliós forgalomkiesés, ügyfélvesztés vagy a cég hírnevének tartós romlása.

Stratégiai célmegvalósító képesség – amikor a tanulás profitot termel

A tanulás önmagában nem érték, ha nem válik jobb döntésekké, hatékonyabb megvalósítássá és kiszámíthatóbb eredményekké. Ezt nevezzük stratégiai célmegvalósító képességnek: annak a vállalati képességnek, hogy a kitűzött célok ne csak papíron létezzenek, hanem a mindennapi működés során következetesen meg is valósuljanak – és közben rugalmasan lehessen módosítani őket, ha a környezet megváltozik.

Gyakori minta, hogy a magyar vállalkozónak tele a feje ambiciózus célokkal („triplázzuk az árbevételt”, „nyissunk új üzletet”, „lépjünk külföldre”), de ezek nincsenek lebontva mérhető, felelőshöz rendelt, határidővel ellátott lépésekre. A tanuló szervezet ezzel szemben folyamatosan dolgozik azon, hogy a célok, az eszközök és az eredmények közötti kapcsolat egyre tisztább legyen. Nem elég, hogy van éves terv – ugyanolyan fontos, hogy legyen rendszeres, strukturált visszatekintés is, ahol nemcsak azt nézik, mi nem sikerült, hanem azt is, mit érdemes megtartani, ismételni, skálázni.

Érdemes megnézni, hogyan néz ki a stratégiai célmegvalósító képesség érettsége három különböző szinten:

Szint Jellemző működés Tanulási gyakorlat
Reaktív cég Nincsenek dokumentált célok, a döntések főleg „érzésből” születnek. A hónap végén derül ki, hogy „jó” volt-e az időszak. Ad hoc magyarázatok, utólagos racionalizálás. Hibák esetén bűnbakkeresés, nem tanulságkeresés.
Részben tudatos cég Vannak éves célok és néhány alap KPI, de a megvalósítás követése rendszertelen. A visszatekintések inkább beszámolók, mint valódi elemzések. Időnként van kampány- vagy projektértékelés, de a tanulságok nem épülnek be következetesen a következő döntésekbe.
Tanuló szervezet A célok lebontva: felelősökhöz, határidőkhöz, mutatókhoz kötve. A terv–tény eltérés rendszeres elemzése történik. Strukturált visszacsatolási ciklusok (pl. havi, negyedéves), dokumentált tanulságok, amelyek konkrét döntéseket és folyamatmódosításokat eredményeznek.

Egy szisztematikus irodalmi áttekintés az utóbbi években arra jutott, hogy azok a vállalatok, amelyek következetesen foglalkoznak szervezeti tanulással (tudásmegosztás, képzések, reflektív folyamatok), mérhetően jobb pénzügyi és működési eredményeket érnek el, mint azok, amelyek ezt a területet elhanyagolják. Ez nem meglepő: aki jobban érti, mi működik és mi nem, az kevesebbet költ felesleges projektekre, gyorsabban vágja el a veszteségeket, és nagyobb arányban futtatja fel a nyereséges kezdeményezéseket.

Stratégiai alkalmazkodóképesség és szervezeti rugalmasság

A tanulás másik oldala az alkalmazkodóképesség: az, hogy a vállalat ne csak értse, mi változik körülötte, hanem képes legyen ennek megfelelően módosítani saját működését. Ez szervezeti szinten legalább három dimenziót érint: a struktúrát, a döntéshozatalt és a kultúrát.

Strukturális szinten egy rugalmatlan szervezet olyan, ahol a döntések csak felfelé, szűk vezetői körben születhetnek meg, az információ pedig lassan áramlik. Ilyenkor hiába érzékelik az ügyfélszolgálaton vagy a marketingosztályon, hogy valami gond van, a problémák nem jutnak fel időben a döntési szintre. Ezzel szemben egy tanuló szervezet törekszik arra, hogy bizonyos döntési jogköröket lejjebb vigyen: például a frontvonalban dolgozók kapjanak felhatalmazást arra, hogy kisebb változtatásokat önállóan kipróbáljanak, és ezek eredményeit visszajelezzék.

A döntéshozatal szintjén a rugalmasság nem azt jelenti, hogy minden nap új irányt vesz a cég, hanem azt, hogy a vállalat képes megkülönböztetni a valódi trendeket a zajtól. A tanuló szervezet adatokat gyűjt – nem csak analitikát, hanem ügyfélvisszajelzéseket, munkatársi tapasztalatokat is –, majd ezen adatok alapján hoz döntéseket. Ha például egy új kampány gyengébben teljesít, nem az első reakció az, hogy „a piac rossz”, hanem az, hogy megnézik: a célzás, az üzenet, az ajánlat, a landing oldal vagy a csatorna volt-e a probléma.

Kulturális szinten a stratégiai alkalmazkodóképesség egyik legnagyobb akadálya a változástól való félelem és a hibázástól való rettegés. Ha a munkatársak azt érzik, hogy egy rossz döntés „fejvesztéssel” jár, akkor inkább nem fognak kísérletezni. Egy tanuló szervezet ezzel szemben képes különbséget tenni a felelőtlen és a tudatosan vállalt kockázat között. A hibákat nem söprik szőnyeg alá, de nem is személyhez kötik, hanem folyamatokhoz és döntési logikákhoz. Így a hiba nem tabu, hanem információforrás, amit be lehet építeni a következő lépésekbe.

A valódi rugalmasság tehát nem abból áll, hogy „bármikor bármit meg tudunk változtatni”, hanem abból, hogy a szervezetnek van gyakorlata a változtatásban. Ha egy cég soha nem módosít folyamatokat, nem szokott le egy rossz szokásról, nem próbál ki új módszereket, akkor nincs tapasztalata abban, hogyan kezelje a változatosságot. Amikor aztán a piac kényszeríti ki a váltást, túl nagy lesz a belső feszültség, a szervezet pedig könnyen szétesik.

Kreativitás, innováció és a „kreatív pusztítás” kezelése

Joseph Schumpeter már a 20. század közepén leírta, hogy a kapitalizmus egyik alapfolyamata az úgynevezett „kreatív pusztítás”: az új megoldások megjelenése szükségszerűen kiszorítja a régieket. Ez ma különösen látványos: platformok, technológiák, üzleti modellek cserélődnek le néhány év alatt. Egy tanuló szervezet nem csak elszenvedője ennek a folyamatnak, hanem igyekszik aktív szereplője lenni: tudatosan keresi azokat a pontokat, ahol saját megoldásai tudnak jobbak lenni a meglévőknél.

A kreativitás azonban nem azt jelenti, hogy a cég tele van „zseniális ötletekkel”, hanem azt, hogy van rendszer a kísérletezésre. Például:

  • Vannak kijelölt erőforrások kisebb kísérletekre (idő, pénz, ember), amelyekkel új ajánlatokat, csatornákat vagy kommunikációs stílusokat próbálnak ki.
  • A kísérleteknek van előre tisztázott célja (mit akarunk megtudni?) és mérési módja (mit tekintünk sikernek vagy kudarcnak?).
  • A kísérletek eredményeit strukturáltan rögzítik, és a tanulságokat visszaforgatják a döntéshozatalba.

Az elmúlt évek kutatásai egyértelműen azt mutatják, hogy azok a vállalatok, amelyek tudatosan építenek szervezeti tanulási és innovációs gyakorlatokat (például rendszeres képzések, tudásmegosztó workshopok, kísérleti projektek), összességében jobb teljesítményt érnek el – nem csak pénzügyi, hanem ügyfél-elégedettségi és munkavállalói elköteleződési mutatókban is. A kreativitás így nem öncélú „ötletelés”, hanem strukturált módszer arra, hogy a vállalat folyamatosan megújítsa saját értékajánlatát.

Egy átlagos magyar KKV esetében ez sokszor már ott eldől, hogy a vezető hajlandó-e elfogadni: nem mindig neki van a legjobb ötlete. A tanuló szervezet nyitott arra, hogy a jó ötlet érkezhet a raktárból, az ügyfélszolgálatról vagy egy junior munkatárstól is. A lényeg az, hogy legyen fórum, ahol ezek az ötletek felszínre kerülhetnek, és legyen folyamat, amely eldönti, mit próbáljanak ki ténylegesen.

Az emberi erőforrás, mint stratégiai tényező

A legtöbb vezető szavakban elismeri, hogy „az emberek jelentik a legnagyobb értéket”, de a gyakorlat sokszor ennek az ellenkezőjét tükrözi: rövid távon gondolkodó bérpolitika, ad hoc képzések, rosszul kommunikált elvárások, kiégéshez vezető terhelés. Egy tanuló szervezetben a humán erőforrás nem költségként jelenik meg, hanem hosszú távon épített befektetésként.

Ez egyrészt azt jelenti, hogy a vállalkozás tudatosan foglalkozik a munkatársak fejlődési útvonalával. Nem elég annyit mondani, hogy „itt lehet tanulni”, konkrétan meg kell tervezni, ki milyen készségekben fejlődhet, milyen felelősségi körök felé léphet tovább, és ehhez milyen támogatást kap (képzés, mentorálás, belső projektlehetőségek). Másrészt azt is jelenti, hogy a cég nem csak szakmai, hanem kognitív sokszínűségben is gondolkodik: különböző gondolkodásmódú embereket próbál egy csapatba szervezni, mert tudja, hogy a komplex problémák ritkán oldhatók meg homogén csapatokkal.

Dajka Gábor tapasztalata szerint a magyar vállalkozók jelentős része a marketinget és az értékesítést elsősorban technikai kérdésnek tekinti (hirdetési beállítások, platformok, „trükkök”), miközben a legnagyobb tartalék a gondolkodásmód fejlesztésében lenne: abban, hogy a vállalkozó és a csapata hogyan látja a piacát, a vevőit, saját magát és a versenytársakat. Az „Online Marketing és Pszichológia” című könyv éppen ezt a hiányt próbálja pótolni: nem eszközöket tanít, hanem azt az alapvető szemléletet, amellyel egy vállalkozó stratégiai módon, pszichológiai és szociológiai összefüggésekben tudja értelmezni a saját marketingjét. Egy ilyen szemléletváltás az első lépés a tanuló szervezet felé.

Az emberi erőforrás stratégiai szerepének felismerése nem csak „emberközpontú” hozzáállás, hanem pénzügyi racionalitás is. Egy jól betanított, fejlődni képes munkatárs pótlása (toborzás, betanítás, hibák, kieső teljesítmény) sokszor többe kerül, mint amennyibe egy tudatosan felépített fejlesztési út. A tanuló szervezet ezért nem csak „megengedi” a képzést, hanem elvárja: a tanulás nem opcionális extra, hanem a munkakör része.

Gyakorlati lépések: hogyan építs tanuló szervezetet magyar KKV-ként?

A tanuló szervezet fogalma elsőre ijesztőnek tűnhet egy 10–50 fős vállalkozás számára, pedig nem arról van szó, hogy azonnal nagyvállalati rendszereket kellene másolni. Sokkal inkább arról, hogy a meglévő működésedet fokozatosan teszed tudatosabbá és reflektívebbé. Az alábbi lépések bármelyik magyar KKV számára megvalósíthatók 6–12 hónapos időtávon:

  • 1. Vezetői szemléletváltás: tudatosan döntsd el, hogy a céged nem csak „eladni akar”, hanem tanulni is. Ezt mondd ki a csapat előtt, és kérj visszajelzést.
  • 2. Közös jövőkép megfogalmazása: egy fél napos workshop keretében fogalmazzátok meg, hova szeretnétek eljutni 3–5 év alatt, és mit jelent ez a mindennapi működés szintjén.
  • 3. Egyszerű visszacsatolási rendszer: vezess be havi vagy negyedéves értékelő megbeszéléseket, ahol a főbb projektek, kampányok, számok alapján átbeszélitek, mi működött és mi nem.
  • 4. Tudásmegosztás formalizálása: kezdjetek el rövid, praktikus tudásanyagokat írni (checklisták, folyamatleírások), amelyeket mindenki elér.
  • 5. Kísérletezési keret: jelölj ki egy kisebb összeget és időkeretet havonta/negyedévente kifejezetten kísérletekre (új ajánlat, új csatorna, új formátum).
  • 6. Hibakezelés újradefiniálása: mondjátok ki, hogy a tudatosan vállalt, dokumentált kísérletek kudarca nem „hiba”, hanem információ – a felelőtlenség viszont továbbra is következményekkel jár.
  • 7. Képzési terv: készíts évente rövid képzési tervet: ki milyen területen fejlődik, milyen anyagokból, milyen formában (online kurzus, könyv, belső tréning).
  • 8. Ügyfélhang bevonása: rendszeresítsétek az ügyfélvisszajelzések gyűjtését (interjúk, kérdőívek, support-elemzés), és ezekről negyedévente készítsetek összefoglalót.
  • 9. Döntési napló: a nagyobb döntéseknél vezessetek rövid naplót: miért így döntöttetek, milyen alternatívák voltak, mit vártok. Egy év múlva ez aranybánya lesz a tanuláshoz.
  • 10. Külső nézőpont bevonása: időnként érdemes külső szakértőt (tanácsadót, mentort) bevonni, aki kívülről segít ránézni a cég működésére és a tanulási akadályokra.

Ha ezt a tíz lépést következetesen végigviszed, a vállalkozásod észrevétlenül elkezd tanuló szervezetként működni. Nem lesz látványos „átadás-átvétel” pillanat, de 1–2 év alatt jól mérhetően javulni fog a döntések minősége, csökken a felesleges körök száma, és rugalmasabban fogsz reagálni a piaci változásokra.

Dajka Gábor marketingszakértő, business coach és befektető szerint

Dajka Gábor szemszögéből nézve a következő évek vállalkozói világát egy dolog fogja nagyon élesen kettéválasztani: hogy a cégvezető hajlandó-e tanulni, vagy megelégszik azzal, hogy „ő már mindent látott”. Aki ma azt mondja, hogy „engem a tanulás nem érdekel, én csak eladni akarok”, az valójában azt mondja: nem készül a következő válságra, nem készül az új generációkra, nem készül a technológiai ugrásokra. Ez nem bátorság, hanem felelőtlenség – önmagával, a munkatársaival és a családjával szemben is.

Egy vállalkozás nem attól lesz erős, hogy egyszer eltalál egy jó kampányt, hanem attól, hogy képes a sikeres döntéseit újra és újra megismételni, a rossz döntéseiből pedig gyorsan tanulni. Ehhez rendszerszintű tanulás kell, nem egyszeri „marketinges csoda”. Aki ezt megérti, az máshogyan fog nézni a képzésekre, könyvekre, tanácsadásokra: nem költségként, hanem olyan beruházásként, amely meghosszabbítja a cég élettartamát és növeli a mozgásterét.

Ha ma vállalkozóként nem vagy hajlandó tanulni, akkor nem az a kérdés, hogy elbuksz-e, hanem az, hogy mikor – és mekkora árat fizet érte a környezeted. – Dajka Gábor

Egy tanuló szervezet felépítése nem gyors, nem kényelmes és nem konfliktusmentes folyamat. Viszont hosszú távon ez az egyik legjobb „biztosítás” a vállalkozásod jövőjére. A piac nem azt fogja jutalmazni, aki a legszebb szlogent találja ki, hanem azt, aki tartósan képes gyorsabban tanulni és alkalmazkodni, mint a többiek. Ha ebben akarsz előnyben lenni, kezdd azzal, hogy saját gondolkodásodat teszed tanulóképessé – a szervezeted csak ezután lesz képes követni.

Ajánlott magyar videó/podcast

Ha mélyebben érdekel, hogyan kapcsolódik össze a vállalkozó saját fejlődése és a cég tanulóképessége, érdemes megnézned ezt a videót:

Források

  • Arie De Geus: „Planning as Learning”. Harvard Business Review, 1988. A cikk bemutatja, hogyan válhat a stratégiai tervezés a szervezeti tanulás eszközévé, és milyen összefüggés van a tanulóképesség és a vállalat élettartama között.
  • Peter M. Senge: The Fifth Discipline – The Art & Practice of the Learning Organization. Doubleday, 1990. A tanuló szervezet egyik alapműve, amely rendszerszemléletű keretben írja le a szervezeti tanulás fegyelmeit.
  • Organizational learning and firm performance: A systematic review. International Journal of Productivity and Performance Management, 2021 körüli publikáció. A tanulmány áttekinti a szervezeti tanulás és a vállalati teljesítmény közötti összefüggéseket, és összességében pozitív kapcsolatot azonosít a két terület között.

Szakértő válaszol – gyakori kérdések

Mit jelent a gyakorlatban, hogy „gyorsabban tanulni, mint a versenytársak”?

A gyakorlatban ez nem azt jelenti, hogy több könyvet olvasol, hanem azt, hogy a céged gyorsabban és pontosabban reagál a valóságra. Ha egy kampány nem működik, te napokon belül átnézed az adatokat, módosítasz és újrateszteled – míg a versenytársad hónapokig ugyanazt futtatja, és közben panaszkodik a piacra. Ha új technológia jelenik meg, te pilot projektet indítasz, miközben mások még azon vitatkoznak, hogy „ez biztosan csak múló hóbort”. A gyorsabb tanulás tehát döntési sebességben, kísérletezési kedvben és tudatos visszacsatolásban mérhető.

Kell-e külön „tanulási stratégia” egy magyar KKV-nak, ahol alig van pár tucat ember?

Igen, de ez nem nagyvállalati értelemben vett stratégiai dokumentumot jelent. Egy 10–50 fős KKV-nál a tanulási stratégia lehet egy egyoldalas dokumentum, amely rögzíti: milyen készségeket akar fejleszteni a cég a következő 1–2 évben (pl. adatvezérelt döntéshozatal, online értékesítés, projektmenedzsment), milyen formában történik a tanulás (belső tréning, könyvek, külső képzések, tanácsadás), és hogyan épülnek be a tanultak a folyamatokba. A lényeg nem a forma, hanem az, hogy a tanulásnak legyen tudatos iránya, ne csak alkalmi reakció legyen problémákra.

Hogyan mérhetem a tanuló szervezet hatását a profitra?

Érdemes több szinten mérni. Rövid távon figyelheted, mennyivel csökkennek a hibákból fakadó veszteségek (rossz kampányok, félrement projektek, ügyfélreklamációk), és mennyivel nő az egy projektre eső sikeres megvalósítások aránya. Középtávon nézheted a munkavállalói fluktuációt, az új belépők betanítási idejét, az ügyfél-elégedettség alakulását. Hosszabb távon pedig azt, hogy mennyivel nőtt a cég alkalmazkodási sebessége: milyen gyorsan tudtok új ajánlatot piacra vinni, reagálni szabályváltozásra vagy platformmódosításra. Ezek együtt adják ki azt a pénzügyi hatást, amelyet a tanuló szervezet közvetetten termel.

Miben más a magyar piac, ha tanuló szervezetről beszélünk?

A magyar piac egyszerre tőkehiányos és információval túlterhelt. Sok vállalkozó kevés pénzből, nagy kockázatvállalással dolgozik, ezért türelmetlen a tanulási folyamatokkal szemben: gyors, azonnali eredményt vár. Ugyanakkor rengeteg – sokszor felszínes – marketinges és üzleti tartalom zúdul rá, ami könnyen elviszi a fókuszt. Ebben a közegben a tanuló szervezet felépítése még fontosabb: éppen azért, mert nincs végtelen pénz próbálkozni, a vállalkozónak különösen szüksége van arra, hogy tudatosan szűrje az információkat, rendszerezze a tapasztalatait, és következetesen építse be a tanulságokat a működésébe.

Mi a minimális lépés, amivel holnap elindulhatok a tanuló szervezet irányába?

A leggyorsabb, amit holnap megtehetsz: tarts egy őszinte, 60–90 perces megbeszélést a csapatoddal, ahol három kérdésre kerestek választ: „Mi működött az elmúlt 6 hónapban, amit mindenképpen ismételnünk kell?”, „Mi az, ami egyértelműen nem működik, és amit abba kell hagynunk?”, „Mi az, amit ki szeretnénk próbálni a következő 3 hónapban kísérletként?”. Ha ezt leírjátok, felelősöket rendeltek mellé, és 3 hónap múlva visszatértek rá, máris tettél egy konkrét lépést afelé, hogy a céged ne csak eladni akarjon, hanem tanulni is.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

Generatív AI a munkahelyen: az 5 vezetői feszültség és a bevezetés gyakorlata

A generatív mesterséges intelligencia (generative AI) körül most minden egyszerre történik: lelkesedés, félelem, kapkodás, és a „nekünk is kell valami AI” típusú vezetői reflex. A gond ott kezdődik, hogy a munkahelyi AI nem egy új szoftver bevezetése, hanem a munkavégzés logikájának átírása. Amikor egy rendszer leveszi rólad a monoton, fárasztó feladatokat, rövid távon hálás leszel....

Mit érdekel engem? Van pénz vagy nincs?

„Nekem mi közöm van hozzá? Csak a végeredmény érdekel.” – ezt a mondatot rengeteg vállalkozó kimondja, és közben őszintén azt hiszi, hogy ez egy racionális, felnőtt hozzáállás. Én meg azt látom, hogy ez a mondat sokszor nem racionalitás, hanem üzleti önbecsapás. A végeredmény persze érdekeljen. A gond ott kezdődik, amikor a vállalkozó úgy akar végeredményt,...

Vállalkozóként muszáj beszélned az üzleti nyelvet

Rengeteg tárgyalás azért megy félre, mert a vállalkozó fejben még „szeretné, ha jobban menne”, de a partner oldalon már „kockázatot akar csökkenteni”. Ez két teljesen eltérő gondolkodásmód. Dajka Gábor tapasztalata szerint ilyenkor nem a terméked, nem a szolgáltatásod, és nem is a szaktudásod a gyenge láncszem, hanem az, hogy nem tudod üzleti nyelven elmondani, hogyan...

Miért befektetés egy menedzserdiploma?

Magyarországon a „befektetés” szóról sokaknak azonnal ingatlan, részvény vagy vállalkozás jut eszébe. A saját döntéshozatali képesség, a vezetői gondolkodásmód és a szervezeti szemlélet viszont gyakran csak akkor kerül napirendre, amikor már fáj: amikor szétesik a csapat, csúszik a projekt, elfogy a készpénz, vagy a cég egyszerűen „nem nő tovább”. Pedig a menedzserdiploma lényege nem a...

Itt érsz el

Keress bátran

Előadások tartását és podcast beszélgetéseket szívesen vállalok, illetve a sajtónak is nyilatkozom.
Sajtóreferenciák itt.

Idézz tőlem

Szeretem ha a gondolataimat idézik kiadványokban, weboldalakon, adásokban. Szívesen visszalinkellek, írj rám.

© Copyright 2025