Miért szemfényvesztés a Pareto-elvet ráhúzni mindenre?

Főbb pontok:

A Pareto-elv, közismertebb nevén a 80/20-as szabály, egy széles körben alkalmazott koncepció az üzleti életben és a marketingben. Az elv lényege, hogy a következmények 80%-a az okok csupán 20%-ára vezethető vissza. Bár ez a gondolat számos esetben hasznosnak bizonyulhat a prioritások felállításában és a döntéshozatalban, a marketingben való általános alkalmazása gyakran félrevezető lehet, és téves következtetésekhez vezethet.

Az egyik fő probléma a Pareto-elv marketingbeli alkalmazásával az, hogy túlságosan leegyszerűsíti a valóságot. A marketingkampányok hatékonyságát és eredményességét számos tényező befolyásolja, mint például a célcsoport jellemzői, a termék vagy szolgáltatás egyedisége, a versenykörnyezet vagy éppen az időzítés. Ezek a faktorok bonyolult kölcsönhatásban állnak egymással, és ritkán vezethetők vissza egyetlen domináns okra. A 80/20-as szabály kritikátlan alkalmazása figyelmen kívül hagyhatja ezeket a fontos árnyalatokat, és túlzottan leegyszerűsített képet adhat a valós helyzetről.

Egy másik veszély a Pareto-elv túlzott alkalmazásában rejlik: a marketingszakemberek könnyen elhanyagolhatnak olyan tényezőket, amelyek látszólag kis jelentőségűek, de valójában kulcsfontosságúak lehetnek a siker szempontjából. Ha kizárólag a 80/20-as szabályra hagyatkozunk, figyelmen kívül hagyhatjuk azokat a termékeket, szolgáltatásokat vagy célcsoportokat, amelyek nem tartoznak a „felső 20%”-ba, de hozzájárulhatnak a márkaépítéshez, a vásárlói hűséghez vagy a versenyelőnyhöz.

Fontos megjegyezni azt is, hogy a Pareto-elv statikus nézőpontot tükröz, miközben a marketing egy dinamikusan változó terület. A fogyasztói preferenciák, a piaci trendek és a technológiai környezet folyamatosan alakulnak, így ami ma a 20% részét képezi, holnapra már a 80% részévé válhat. A rugalmatlan ragaszkodás a 80/20-as szabályhoz gátolhatja a marketingszakemberek alkalmazkodóképességét és innovációs készségét, ami hosszú távon hátrányosan befolyásolhatja a vállalat versenyképességét.

Végezetül, a Pareto-elv túlzott alkalmazása a marketingben etikai kérdéseket is felvethet. Ha kizárólag a legeredményesebb 20%-ra koncentrálunk, könnyen figyelmen kívül hagyhatjuk a kevésbé jövedelmező, de társadalmilag fontos célcsoportok igényeit. Ez a megközelítés vezethet kirekesztő vagy diszkriminatív marketinggyakorlatokhoz, amelyek hosszú távon károsak lehetnek a vállalat hírnevére és társadalmi felelősségvállalására nézve.

Összességében elmondható, hogy bár a Pareto-elv hasznos koncepció lehet bizonyos marketingdöntések meghozatalában, túlzott és általános alkalmazása félrevezető lehet. A marketingszakembereknek körültekintően kell használniuk ezt az elvet, figyelembe véve a kontextust, az adatok teljességét és a dinamikusan változó piaci környezetet. Az adatvezérelt döntéshozatal, a kvalitatív információk figyelembevétele és az etikai szempontok szem előtt tartása elengedhetetlen a kiegyensúlyozott és hatékony marketingstratégiák kialakításához. A 80/20-as szabály csak egy eszköz a sok közül, és nem szabad kizárólagos útmutatóként kezelni a marketingdöntések során. A valódi siker kulcsa a rugalmasság, az adaptációs készség és a holisztikus szemléletmód, amely túlmutat a leegyszerűsítő általánosításokon.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

Poor guy shocked by having no money

A kínai e-commerce forradalom Magyarországon

A magyar online kereskedelem történetének legradikálisabb átalakulása zajlik. A Temu és Shein 2023-2024 között alapjaiban változtatták meg a hazai vásárlási szokásokat, 330 milliárd forintos forgalmat generálva és a teljes e-commerce piac 17%-át kontrollálva. Ez a jelenség túlmutat egy egyszerű piaci versenyen – egy globális kereskedelmi paradigmaváltás magyar fejezete, amely mélyen érinti gazdaságunkat, társadalmunkat és környezetünket....
Couple managing the debt

Rekordméretű lakossági adósság Magyarországon 2025-ben

Soha nem látott szintre emelkedett a magyar háztartások hiteltartozása. 2025 májusának végére a lakossági hitelállomány 11 596 milliárd forintot tett ki, ami egy év alatt mintegy 11%-os növekedést jelent. Ez az összeg 20%-kal haladja meg a 2008-as pénzügyi válság előtti csúcsot is. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai szerint 2025 első negyedévében is újabb csúcs dőlt...
office desk with laptop with facebook website on screen, flat lay

A Facebook története és főbb botrányai

2004: Harvardon Mark Zuckerberg és diáktársai (Eduardo Saverin, Dustin Moskovitz, Chris Hughes) elindítják a TheFacebook névre hallgató közösségi hálót, eleinte egyetemistáknak. A hálózat gyorsan terjedt: 2005-re már más egyetemeken is elérhető lett, 2006-ra pedig bárki regisztrálhatott – ugyanebben az évben vezették be a News Feed-et is, ami a felhasználók faliújságát jelentette. 2007–2011: A Facebook nyílt...
Scandalous

Google története és botrányai

A Google hivatalosan 1998. szeptember 4-én alakult meg Kaliforniában, két Stanford PhD-hallgató, Larry Page és Sergey Brin által. A vállalat névadója a „googol” (10^100) szóból ered, jelezve küldetésüket: óriási mennyiségű információ rendszerezése az interneten. Page és Brin már 1996-ban megkezdték egy „BackRub” nevű kutatási projektet, amelynek keretében kifejlesztették a forradalmi PageRank algoritmust az akkoriban megszokottnál...

Itt érsz el

© Copyright 2025