Mit tanulhatunk a Ferengiktől a marketingben?

Főbb pontok

Amikor a marketing és az üzleti gondolkodás témája szóba kerül, nem sokan gondolnak elsőre a „Star Trek” univerzumára. Pedig van egy olyan faj, akiktől a profit- és üzletközpontú szemlélet tökéletes iskola lehet minden vállalkozó és marketinges számára. A Ferengik, akiket leginkább a „Star Trek: Deep Space Nine” című sorozat tett igazán híressé, a galaxis talán legádázabb kereskedői. Magasra tartják a „Profit mindenek felett!” zászlaját, és számos olyan szemléletet követnek, amiből akár mi is tanulhatunk, ha sikeres marketinget akarunk építeni. Ebben a cikkben szeretném megmutatni, melyek azok a Ferengi „mottók” – a hivatalos kifejezést használva „Szabályok” –, amiket a marketingben és az üzletfejlesztésben is alkalmazni érdemes. Mindezt szociálpszichológiai és menedzsment-szempontokat is figyelembe véve, mégis könnyed, szórakoztató formában. Bízom benne, hogy a végére te is úgy fogod érezni, ezek a kis, nagyfülű profitvadászok többet adnak, mint elsőre gondolnád.

Kik azok a Ferengik a „Star Trek” univerzumában?

Szerintem érdemes röviden áttekinteni, honnan ered ez a furcsa név és mit takar. A Ferengik egy humanoid faj a „Star Trek” világában, akiknek teljes kultúrája a profit maximalizálása köré épül. Egyénileg és társadalmilag is meghatározza őket, hogy miben látnak üzleti lehetőséget, hogyan tudnak gyorsan és hatékonyan pénzhez jutni, és miként tudnak minden helyzetet a maguk hasznára fordítani. A „Ferengi Szabályok” egyfajta „világtörvényként” funkcionálnak náluk, mintha számukra az egész élet egy nagy üzleti transzakció lenne, és minden lépést valamilyen ősi, bevált, rövid, de velős szabály irányítana. A Star Trek-sorozatban ezek a szabályok gyakran humoros formában jelennek meg, de valójában nagyon is komoly üzleti és pszichológiai megfigyelések rejlenek mögöttük.

Talán elsőre meglepő egy futurisztikus science-fiction univerzum szereplőit párhuzamba állítani a valós, 21. századi marketingstratégiákkal, de a science-fiction mindig is arról szólt, hogy a jövő képét a jelen problémáiból és lehetőségeiből vezesse le. Mi sem természetesebb, mint hogy a Star Trek alkotói egy olyan fajt is kitaláltak, amely a klasszikus kapitalista szemléletet némi görbe tükörrel mutatja fel – és eközben számos valós üzleti-praktikai elem is megjelenik.

Miért releváns a Ferengi kultúra a marketingben?

Mint marketinges, menedzser és a pszichológiai mechanizmusok iránt érdeklődő, észrevettem, hogy a Ferengik több alapelvben is kiemelkedőek, amelyek kísértetiesen emlékeztetnek a modern marketing stratégiákra. Sőt, néhány újabb, 2025-ös marketingtrendekkel foglalkozó elemzés szerint (amelyekben a vállalati gondolkodást és a fogyasztói pszichológiát is vizsgálták) a sikeres cégvezetők nagy része hasonló attitűddel áll a profit maximalizálásához, mint a sorozatban szereplő kis kereskedők. A különbség csak annyi, hogy a mi világunkban ezt diplomatikusan, marketingstratégiával, brandépítéssel és vevőelégedettséggel ötvözve valósítjuk meg.

A Ferengiknél a kereskedelem és a nyereség nem szégyellnivaló dolog, hanem az élet magasabb szintű formája. Vallják, hogy az üzlet a világ (vagy éppenséggel a galaxis) mozgatórugója, és minden interakció – legyen az diplomácia, személyes kapcsolat, esetleg barátság – potenciális lehetőség az előnyhöz jutásra. A marketing világában mi is sokszor ezt látjuk, csak éppen a vevő (vagy partner) elégedettségének hangsúlyozása mellett. Ezeknek a koncepcióknak a pszichológiai háttere is rendkívül érdekes, ugyanis a bizalom, a meggyőzés és a motiváció mind ott rejlik a Ferengi társadalom „csápjai” mögött. Ha ügyesen alkalmazod, a saját marketingedet is feltornázhatod a ferengi-szintre.

Ugyanakkor fontos megjegyeznem, hogy a Ferengik mentalitásában vannak olyan végletek is, amelyek a mi valódi világunkban már nem vagy csak sokkal árnyaltabban működnek. A marketingben nem elég a profitra hajtani – legalábbis hosszú távon biztosan nem –, hanem a fogyasztói elégedettséget, a márka iránti elköteleződést és a társadalmi felelősségvállalást is be kell építenünk a stratégiánkba. Ettől függetlenül a ferengi gondolkodásmód rengeteg hasznos elemét tanulmányozhatjuk és adoptálhatjuk.

A Ferengi „Szabályok” és a marketing összefüggései

A „Ferengi Szabályok” (vagyis a „Rules of Acquisition”) olyan ősi és szent kódexet alkotnak, amely több mint száz pontot tartalmaz (a sorozatban számos szabályt említenek, de nem mindig ismerjük meg mindet). E szabályok közül rengeteg utal az eladás, tárgyalás, árazás és piaci manipuláció lélektanára. A legtöbb szabály lényege: „Mindig mérd fel, hogyan jutunk minél nagyobb haszonhoz!” – de ez korántsem merül ki abban, hogy csak árat emelünk és lelépünk a pénzzel. Sokkal finomabb módszerekre is felhívják a figyelmet, például a vevő szükségleteinek előtérbe helyezésére, az alkura, a piaci réseken való gyors megjelenésre.

Én gyakran szeretek párhuzamot vonni e szabályok és a modern marketing eszköztára között. Bár a Star Trek világában mindez persze humoros, karikaturisztikus formában jelenik meg, mégis tetten érhető a marketing tananyagokban is ismert eszközök egy-egy ősi, ironikus formája. Ilyen például a limitált ajánlat (egyik Ferengi szabály szerint: „Az idő pénz, barátom, de ha nem vagy elég gyors, más profitál belőle!”), vagy éppen a cross-selling gondolat („Ne csak egy terméket adj el, ha többet is eladhatsz!”). Sőt, a ferengi karakterek gyakran manipulálják a piaci információkat, ami nekünk marketingeseknek is ismerős lehet – persze etikusan, valós adatokra alapozva és megbízható módon érdemes végezni a piackutatást.

„A Ferengik nem félnek kimondani, amit mi, marketingesek sokszor burkoltan teszünk: Minden egyes fogyasztói interakció lehetőséget rejt a növekedésre.” – Dajka Gábor

Pszichológia a Ferengi mentalitás mögött

Mint a pszichológiai mechanizmusok iránt érdeklődő, mindig is lenyűgözött, hogy a Ferengi jelenség mennyire ragadja meg az emberi viselkedés alapvető mozgatórugóit – ilyen a kapzsiság, a jutalomkereső magatartás, a félelem a kimaradástól (FOMO), és az a vágy, hogy az ember mindig többet akarjon, mint ami éppen van. A modern marketing is nagyban épít ezekre a motivációkra, például a „csak ma él az akció” típussal, az exkluzív klubtagságokkal vagy a személyre szabott ajánlatokkal, melyek mind kihasználják azt, hogy az emberek nem akarnak kimaradni, és szeretnek különlegesnek érezni magukat.

Az a ferengi alapelv, hogy mindenki valamit akar és valamit ad cserébe, tökéletesen passzol a piaci tranzakciók pszichológiai szerkezetébe is. Hisz gondold csak el, amikor valaki vásárol tőled, valójában a terméked vagy szolgáltatásod mögötti érzelmi töltetet, „magasabb szintű vágyat” is megveszi. Nem véletlen, hogy a modern marketingben egyre többet beszélünk az érzelmi kötődésről, a brand-lojalitásról és a sztorik fontosságáról. A ferengi mentalitás szerint: „Mondd el úgy a történeted, hogy másoknak is megérje beszállni!” Ez nem is olyan távoli attól, ahogy a brandépítésben sűrűn hangoztatjuk a történetmesélés (storytelling) erejét.

A Ferengik és a tárgyalástechnika: alkudozás mesterfokon

Ha bármelyik Star Trek epizódban megjelent egy ferengi, akkor az egyik legelső momentum, hogy rögtön alkuba akarnak bocsátkozni. Szeretnének minél előnyösebb megállapodást kicsikarni, és minden apró nüanszot a maguk javára fordítani. Ez az alkukészség sokszor extrém formában jelenik meg (kicsit talán humorosan is), de a marketingben és az üzleti életben ez ismerős terep: nálunk is kulcsfontosságú, hogy hogyan alkuszunk a beszállítókkal, partnerekkel, hogyan alakítjuk ki az árrést, a promóciós együttműködéseket vagy épp a jutalék-rendszereket.

A 2025-ben végzett piackutatói felmérések szerint a sikeres cégek 70%-a alkalmaz valamilyen komplex tárgyalási-stratégiát, melyben pszichológiai és viselkedéstudományi eszközöket is bevet. Ilyen például az ár- és értékérvelés, a dinamikus árképzés, a mennyiségi kedvezmények rendszere vagy éppen a partneri bizalom építése. A ferengi alkudozások is erre mutatnak rá: mindig igyekezz egy lépéssel a másik előtt járni, ismerd a valós igényeit, és használd ki, ha egy pluszérték még bevethető, amivel magasabb árat vagy kedvezőbb feltételeket tudsz elfogadtatni.

Hogyan jelenik meg az etika kérdése?

A Ferengik világában az etika nem kap túl nagy hangsúlyt – ők maguk is inkább a saját szabályrendszerükhöz igazodnak, mint az univerzális morálhoz. A Star Trek sorozatban sokszor fel is hívják erre a figyelmet, és gyakran komikus vagy ironikus helyzeteket teremtenek a szereplők. A modern marketingben azonban már nem lehet teljes mértékben figyelmen kívül hagyni az etikai és jogi szempontokat. GDPR, fogyasztóvédelem, transzparens reklámozás, adatbiztonság – mind-mind olyan területek, ahol nem csupán a profit a lényeg, hanem a jogszerű, etikus működés is.

Én a saját vállalkozói gyakorlatomban úgy látom, hogy a hosszú távú ügyfélkapcsolatok, a hírnév és a márka megítélése sokkal jobban profitál abból, ha átláthatóan és fair módon járunk el, mint ha mindenáron pillanatnyi haszonra törekszünk. Persze, a Ferengik is alkalmaznak olyan trükköket, amelyekből tanulhatunk (például a hiánygazdálkodás mesterei: drágává teszik azt, amiből kevés van, és megteremtik a keresletet ott, ahol addig nem volt), de a valós piacokon fontos, hogy a fogyasztók ne érezzék magukat becsapottnak. Ez néha finom egyensúlyozás, de a modern marketingstratégia a ferengi taktikáknál sokkal cizelláltabb és felelősebb szemléletet követel.

„A Ferengik megtanítanak arra, hogyan legyünk céltudatosak a profitban, de arra is emlékeztetnek, hogy az etika nélküli haszon gyakran visszaüt.” – Dajka Gábor

Vevői élmény, mint modern profitforrás

Habár a sorozatban a Ferengik nem sokat beszélnek a vevői élményről, mégis, a marketing szemszögéből könnyen adaptálhatjuk az ő profitmaximalizáló hozzáállásukat a mai kor egyik legfontosabb kulcsterületére: a vásárlói élményre. Manapság a marketing trendek arról szólnak, hogy az ügyfelet a középpontba kell helyezni. A ferengi szemlélet alkalmazása azt jelentené, hogy aprólékosan figyeljük: mi mindenre vevő az illető, hol vannak újabb lehetőségek, hogyan lehet további terméket vagy szolgáltatást értékesíteni neki. S míg ők a galaktikus csatornákon nyomják a reklámjaikat, addig mi a digitális platformokon próbálunk minél célzottabban megszólítani egy-egy fogyasztói csoportot.

Miközben a fogyasztók egyre tudatosabbak, a marketingnek nem csupán a meggyőzés, hanem a megelégedettség a célja. Ha ferengi nyelvezetre fordítom: a túl direkt módon becsapott vásárló elveszett vevővé válik, és kevesebb a profit. A Ferengiknél ez talán kevésbé fontos, de a valós piacon tisztában vagyunk vele, hogy ha valakit egyszer átversz, nem tér vissza, ráadásul negatív szóbeszédet is generálhat. Érdemes tehát a gyors haszon helyett a visszatérő vásárlókra építeni, amit a Ferengik kissé torzított, karikatúraszerű formában ugyan, de képviselnek. Szerintük is a vevő pénztárcája végtelen, csak tudni kell, mikor és hogyan kínáljunk fel számára újabb alkut.

Brandépítés és a ferengi gondolkodás

A brandépítés számomra a marketing alapköve. Sokan úgy gondolják, hogy a Ferengik nem figyelnek ilyesmire, hiszen ők csak haszonra mennek. Ám ha jobban belegondolunk, ők is felépítenek egyfajta „márkát”: a megbízhatatlan, de mégis mindig van valami, amit meg tudnak oldani. Például a sorozat egyik központi helyszíne, a Deep Space Nine űrállomáson Quark bárja valójában egy ikonikus márka: tudják róla, hogy Quark bármilyen üzletbe beszáll, de megvannak a saját szabályai. A vendégek is sejtik, hogy sokszor előfordulhat csalás a háttérben, mégis újra és újra visszatérnek, mert ez is része a „márkaélménynek”.

A modern marketingben a márkaépítés kulcsfogalom, ahol meghatározó, hogy milyen történetet, érzelmi kapcsolatot és értékrendet közvetítünk a vásárlók felé. Itt fontos különbség, hogy mi a valós világban stabil bizalmi pontot akarunk kiépíteni, ami hosszú távú elköteleződést generál. De a ferengi gondolkodásból megtanulhatjuk, hogy néha merjünk eltérni a megszokott sémáktól, alakítsunk ki egyedi, „pimaszabb” vagy meglepő brandet, ami kitűnik a konkurensek közül.

Milyen gyakorlati marketing-ötletek származhatnak a Ferengiktől?

Rengeteg ötletet lehet átültetni a saját vállalkozásodba vagy marketingtevékenységedbe. Hadd soroljak fel néhányat:

  • „Mindig keresd a kiskaput”: A Ferengik imádják a kiskapukat, a fel nem tárt lehetőségeket. A marketingben ez annyit jelent, hogy érdemes figyelned a piaci réseket, a fogyasztók látens igényeit. Néha ott bújik a legnagyobb piaci potenciál, ahonnan a konkurencia még nem fedezett fel semmit.
  • „Tudasd a vevővel, hogy mi az előny számára”: A Ferengik sosem csak azt mondják, hogy „vedd meg”, hanem meggyőzik a másikat arról, milyen haszna lesz belőle. A marketingben is kulcs, hogy az üzeneted a fogyasztó nyelvén szóljon: ne a termék műszaki adatait, hanem az előnyeit hangsúlyozd.
  • „Legyél rugalmas, de határozott”: A Ferengiknél a tárgyalás és az alku folyamatos tánc: gyakran változtatnak ajánlatot, ha látják, hogy azzal több profitot érhetnek el. A mai marketingben is alkalmazható ez: A/B tesztek, dinamikus árazás, folyamatos kampányoptimalizálás. Ne félj a real-time módosításoktól.
  • „Építs kapcsolati hálót”: A Ferengik sosem dolgoznak magányosan: mindig van valaki, akivel közös üzletet kötnek, és akit később újra fel lehet hívni. A kapcsolati marketing (relationship marketing) a modern üzleti életben is alapvető. Ha jól bánsz a partnereiddel, rengeteg kölcsönös előnyre tehetsz szert.
  • „Tudj ‘nemet’ mondani a rossz üzletekre”: Bizony, a Ferengik is tudják, hogy nem minden bolt éri meg. A marketingben és a cégépítésben is fontos szempont, hogy ne fogadj el minden lehetőséget: priorizálj a haszon és az erőforrásaid szempontjából.

Adatalapú döntéshozatal ferengi módra

A ferengi világban nem kifejezetten jelenik meg a digitális adat fogalma (végül is egy 90-es évekbeli sorozatról beszélünk), de ha modern szemüveggel nézzük, a Ferengik biztos, hogy rajonganának a nagy adathalmazokért (big data). Gondoljunk bele: a Ferengiknél a legapróbb részleteket is számon tartják egy üzletről, és visszaemlékeznek minden korábbi deal-re, hogy később fel tudják használni. Ez a fajta gondolkodásmód kísértetiesen hasonlít a big data és a marketing automatizáció 2025-ös trendjeire, ahol a gépi tanulás és a mesterséges intelligencia segít az ügyféladatok, a konverziós adatok és egyéb metrikák elemzésében.

A marketing AI a jelenlegi vállalkozói világban is arra törekszik, amire egy ferengi kereskedő: tudni akarja, ki mit vesz, mennyiért, mikor, milyen körülmények között, és melyik ajánlattal lehet legközelebb visszacsalogatni. A ferengi gondolkodás azt diktálná: „Minél több adatod van, annál inkább optimalizálhatod a profitot.” A modern marketing megerősíti ezt, csak mi már kiegészítjük a fogyasztói bizalom és a transzparencia fontosságával. Ha azonban ügyesen és etikusan használod az adatelemzést, te magad is valódi „ferengi nagykereskedővé” válhatsz – persze emberi arcéllel.

Ferengik a fogyasztói bizalomért? Igen, de…

Egy klasszikus kifogás, amit a Star Trek-fanok is megemlítenek: a Ferengik nem igazán törekednek a „fair play”-re. Ebből adódik a nagy kérdés: hogyan építhetek fogyasztói bizalmat, ha egy olyan fajtól merítek inspirációt, akit a kapzsiság és az önös érdek mozgat? Úgy vélem, az a különbség, hogy mi a valóságban tudjuk, a „gyors és alapos nyereség” hosszú távon csak úgy tartható fenn, ha közben a vevő, az ügyfél is jól érzi magát az üzleti kapcsolatban. Ha csak egyszeri haszonra hajtasz, rövid távon működhet, de hosszú távon tönkreteszi a hírneved. A ferengi gondolkodás viszont segíthet abban, hogy sose felejtsd el, miért csinálsz mindent – a profit, a vállalati siker céljából. Ez az a keret, amiből nem érdemes kiesned, ám ezt lehet „soft marketinggel” és vevőelégedettségre törekvéssel párosítani.

Kitekintés: a Ferengik és a jövő marketingje

A marketing jövője – úgy gondolom – a digitális tér egyre mélyebb integrációja, a mesterséges intelligencia, a prediktív analitika és a személyre szabottság felé halad. A Ferengik is biztosan imádnák ezeket a technológiákat, hiszen minél több eszköz áll rendelkezésre, annál több lehetőségük van a profitmaximalizálásra. Ma már nemcsak az a kérdés, hogy hány platformon hirdetsz, hanem az is, milyen algoritmusokkal célzod a fogyasztóidat, milyen marketing AI-t használsz, és milyen gyorsan tudsz reagálni a piaci változásokra.

Szerintem a ferengi szemlélet ebből a szempontból is örök érvényű: alkalmazkodj gyorsan, használd ki, amit a technológia kínál, és mindig tudd, merre mozdul a piac. Ha a Metaverzum vagy a kiterjesztett valóság (AR) lesz a következő nagy hullám, akkor a ferengi mentalitás rögtön ráugrana, új árukat és csatornákat kialakítva. Nekünk, marketingeseknek, vállalkozóknak is hasonló flexibilitásra van szükségünk, persze a megbízhatóság és az etikai keretek megtartása mellett.

Táblázat: Ferengi szabályok és modern marketing párhuzamai

Készítettem egy táblázatot, amely néhány jellegzetes ferengi gondolatot vet össze a modern marketing gyakorlati elemeivel.

Ferengi „Szabály” / Gondolat Modern Marketing Megfelelő Hasznosíthatóság Kockázat
„Mindig tudj alkudni és kedvezményt adni, ha szükséges” Dinamikus árképzés, kuponrendszerek, akciók Növeli a fogyasztók elkötelezettségét és árérzékenységét Következetlen árpolitika esetén csökkenhet a márkaérték
„A profit maga az élet” Profitmaximalizálás, ROI-központú marketing Minden kampány hatékonysági mérőszám alapján optimalizálható Csak rövid távú szemlélet esetén elidegenítheti a fogyasztókat
„Ne engedd, hogy az érzelmek felülírják az üzletet” Adatalapú döntéshozatal, precíz KPI-mérés Tárgyilagos elemzéseket segít, csökkenti a szubjektív hibákat Túl rideg, személytelen lehet, veszélyezteti a márka emberi arcát
„Minden helyzet lehetőség az üzletre” Új piaci szegmensek, alternatív reklámcsatornák, kiegészítő termékek Növeli a kreativitást, segíti a piaci rések feltárását Túlvállalás vagy erőforráshiány esetén a minőség rovására mehet
„Kérd el az árat: ha van rá vevő, megéri” Prémium termékek, exclusivity marketing Magasabb árrés és márkaérték kialakítása Erős verseny vagy recesszió idején visszaüthet a túl magas ár

Összegzés: Mit tanulhatunk a Ferengiktől?

Összefoglalva úgy gondolom, a Ferengik a maga kissé karikatúraszerű, kapzsi módján remek példát mutatnak nekünk, marketingszakembereknek, menedzsereknek és vállalkozóknak arról, miként álljunk hozzá céltudatosan a profit kérdéséhez. Rávilágítanak, hogy a rugalmasság, az alkukészség, a piaci rések folyamatos figyelése, az érzelmi befolyásolás és a nagy adag kreativitás bizony jól jöhet, ha eredményeket akarunk felmutatni. Ugyanakkor fontos a modern világban hozzátennünk a fogyasztói bizalom, az etikusság és a fenntartható növekedés szempontjait. A Ferengik annyira ráfókuszálnak a profitra, hogy olykor figyelmen kívül hagyják a partneri és vevői elégedettséget, ami nálunk nélkülözhetetlen a hosszú távú sikerhez.

A marketing AI és a digitalizáció korában még inkább szükség van arra, hogy cégvezetőként vagy marketingesként egyben gondolkodj a profitmaximalizálásról és a márka hosszú távú építéséről. A ferengi gondolkodás, melyet a „Star Trek” alkotói humoros és szélsőséges példákkal illusztráltak, egy éles emlékeztető: minden piaci környezet tele van lehetőséggel, csak fel kell ismerni és ki kell aknázni. Ezt azonban érdemes a modern marketing etikai, pszichológiai és vevőközpontú szemléletével ötvözni, hogy a végeredmény valóban fenntartható és sikeres legyen.

„Aki ügyesen kombinálja a ferengi mentalitást a modern marketing eszközeivel, nem csupán profitot generál, de hosszú távon is stabil, megbecsült piaci szereplővé válhat.” – Dajka Gábor

A történetírás egyik érdekes pontja, hogy a Ferengik eredetileg (a 80-as évek végén és a 90-es évek elején) inkább komikus negatív figuraként jelentek meg. A „Star Trek: Deep Space Nine” sorozat mégis mélyebben bemutatta, miként működik a társadalmuk. Ekkor lett igazán látható, mennyi finom részlet van a „kapzsi kereskedő” sztereotípiája mögött. Mi, akik a való életben cégeket építünk, marketingstratégiákat tervezünk, tanulhatunk ezekből a rétegekből. Láthatjuk, hogy a Ferengik ideális példát jelentenek arra, hogyan lehet a folyamatos üzleti lehetőségek keresése életstratégia. Ám az emberközpontúság, az empátia, a bizalom és az értékalapú megközelítés is kulcsfontosságú lett napjainkra.

Végül azt kívánom, hogy ha legközelebb nézed a „Star Trek” epizódjait, vagy éppen a Deep Space Nine ferengi bárjának jeleneteit, gondolj bele: „Milyen marketing- vagy üzleti fogásokat látok ebben?” Garantálom, hogy meglepő felismerésekben lesz részed. Talán még arra is rájössz, hogy a te vállalkozásodban is vannak hasonló, ferengi-szerű elemek, amiket érdemes továbbfejleszteni vagy épp új módon alkalmazni. És ki tudja, ha egyszer mi is egy intergalaktikus piacon próbálunk érvényesülni, lehet, hogy még jobban meg kell majd tanulnunk a ferengi szabályokat. Addig is maradnak nekünk a digitális csatornák, az AI, a fogyasztói élmény és az a bizonyos elszántság, amit ők is hirdetnek: „A profit az első!” – de sose feledjük, mi, emberek (és fogyasztók) mégiscsak többről szólunk, mint puszta számokról.

Kellemes tanulást és alkalmazást kívánok, hadd legyen ez egy játékos inspiráció, ami segít megemészteni a marketing és az üzleti élet néha szárazabb részeit is! Ha legközelebb tárgyalásra, kampányra, árazásra készülsz, jusson eszedbe a ferengi mentalitás: legyél ravasz, legyél hatékony, de sose feledkezz meg arról, hogy a hosszú távú siker titka az ügyfél elégedettsége, az etikus hozzáállás és a kreativitás. Ez a három dolog az, ami valódi, mély profitot eredményez – talán még a Ferengik is tanulhatnának tőlünk erről egy kicsit!

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Legtöbbet olvasott

Csak 5775 Ft

Népszerű

Smiling executive leaning on car, holding tablet.

Összefoglaló a lean menedzsmentről

A lean menedzsment a 20. század végén robbant be a termelés és a szolgáltatásmenedzsment világába, gyökeresen megváltoztatva az addig megszokott működési modelleket. Megdöbbentő újdonságként hatott a vállalati szférában, hiszen nem pusztán hatékonyságnövelő technikák gyűjteményeként, hanem komplett szemléletmódként kínált megoldást a vállalatok és szervezetek számára. Ráadásul az azóta eltelt évtizedek bebizonyították, hogy a lean filozófiát követő...
Corrupted businessman

A korrupció szociológiája

A korrupció olyan jelenség, amely minden történelmi korban és a világ szinte minden pontján megtalálható. Noha a korrupcióról gyakran úgy beszélünk, mint valami elvont, nehezen megfogható rosszról, valójában egy rendkívül összetett szociológiai és társadalom-lélektani jelenség. A közélet és a politikai berendezkedések egyik leggyakoribb és legrombolóbb problémájának tartják, de a hétköznapokban, a vállalati kultúrában, sőt a...
Data on the go

Hangolja sikerre Google Ads kampányát

[Ebben a cikkben ahhoz adok átfogó útmutatót, hogyan hangolhatod sikerre újonnan létrehozott Google Ads-kampányaidat. A következő lépések bemutatják, hogyan javíthatod a kampánybeállításokat és a hirdetések hatékonyságát, miközben időt és energiát spórolsz meg a mindennapokban. A 2025-ös online hirdetési felméréseim alapján a jól beállított kampányok akár 30–50%-kal is növelhetik a konverziós arányt, ezért fontos, hogy már...
Trust me, its user-friendly for any user

Hogyan segíthet a Google Ads az Ön ágazatában?

A Google Ads a világ egyik legkifinomultabb online hirdetési platformja, amely számtalan ágazat vállalkozásai számára kínál testre szabható és jól mérhető hirdetési megoldásokat. Legyen szó fizikai termékeket forgalmazó kiskereskedőről, jogi tanácsadást nyújtó szakemberről vagy épp utazásszervezéssel foglalkozó cégről, a Google Ads segítségével elérheti azokat, akik pontosan az Ön által kínált termékeket vagy szolgáltatásokat keresik. A...

Itt érsz el

© Copyright 2025