A Self-Monitoring és a fogyasztói magatartás összefüggései

Oszd meg a cikket

Kenneth G. DeBono (2006) „Self-Monitoring and Consumer Psychology” című tanulmánya azt vizsgálja, hogy a személyiségbeli különbségek, különösen a „self-monitoring” (önmegfigyelés) eltérései miként befolyásolják a fogyasztói viselkedést, különös tekintettel két területre: (1) az emberek eltérő reakcióira az „imázsorientált” és „minőségorientált” reklámokkal kapcsolatban, illetve (2) a mindennapi termékek értékelési stratégiáira.

1. A self-monitoring konstruktum áttekintése

A self-monitoring elmélete szerint magas és alacsony önmegfigyelők jelentősen különböznek abban, mennyire törekednek viselkedésüket a szociális helyzetekhez igazítani.

1. Magas self-monitoring

• Folyamatosan figyelik és alakítják a külső megjelenésüket és megnyilvánulásaikat, hogy azok illeszkedjenek az adott társas helyzet elvárásaihoz (pl. „Mit vár tőlem a közeg?”).

• Kiemelten fontos számukra az önmagukról kialakított társas kép (image), így a „social adjustive” (társas igazodást szolgáló) attitűdfunkciók az irányadóak.

2. Alacsony self-monitoring

• Erősebben törekszenek a belső értékeikkel és vélekedéseikkel összhangban lévő viselkedésre (pl. „Önmagamhoz hű maradok.”).

• Az attitűdjeik inkább „value-expressive” (értékkifejező) jellegűek, vagyis a személyes meggyőződéseik tükrözésére használják őket.

Ezek a különbségek a fogyasztói magatartás területén is megmutatkoznak, például abban, hogy a különböző típusú reklámokra (imázs vs. termékminőség) mennyire mutatnak pozitív reakciót.

2. Imázsorientált kontra minőségorientált reklámok

2.1. Snyder és DeBono úttörő vizsgálatai

Alapfeltevés:

• A magas self-monitoringgal jellemezhető személyek elsősorban olyan reklámokra reagálnak kedvezően, amelyek az adott termék imázsát (image) hangsúlyozzák (pl. milyen társas megítélést érhetünk el a használatával).

• Az alacsony self-monitoringgal jellemezhető személyek inkább a termék tényleges minőségére és annak teljesítményére koncentráló reklámokat részesítik előnyben.

Kísérletek és eredmények (Snyder & DeBono, 1985):

1. Három termék (whisky, cigaretta, instant kávé) imázs- vs. minőségfókuszú hirdetései →

• Magas SM-ek jobban kedvelték az imázsorientált hirdetéseket, alacsony SM-ek a minőségközpontúakat.

• Viszont a hatás nem volt egyformán erős mindhárom terméknél.

2. „Mennyit lennél hajlandó fizetni?”

• Magas SM-ek akkor adtak magasabb árat, ha imázsorientált volt a reklám; alacsony SM-ek a minőségi érvekre reagáltak pozitívan.

3. Sampon marketingje (melyik előny hangsúlyozott: a haj kinézete vs. tisztítóhatás?) →

• Magas SM-ek: érdekelte őket a „milyen szép lesz a hajam” aspektus.

• Alacsony SM-ek: inkább a „tisztítóképesség” miatt döntöttek.

Következtetés: A korai eredmények azt jelezték, hogy valóban létezik kapcsolat a self-monitoring és a reklámtípus preferenciája között. Ugyanakkor az eredmények inkonzisztensek voltak: nem minden terméknél érvényesült erőteljesen ez a hatás.

2.2. Későbbi kutatások vegyes képet adnak

Vannak részleges replikációk (pl. DeBono & Packer, 1991; Lennon et al., 1988; Zuckerman et al., 1988), melyek megerősítik az alaperedményeket, de gyakran csak bizonyos termékeknél vagy csak gyengébben.

Más vizsgálatok (Bearden et al., 1989; Davis & Lennon, 1989; Browne & Kaldenberg, 1997) nem találtak szignifikáns önmegfigyelői különbségeket a reklámok preferenciájában.

Kérdés: Miért ez az ellentmondásosság?

Lehetséges magyarázatok:

1. Érvelési erősség (argument strength) és „match-mismatch” jelenség

• Petty és Wegener (1998b) szerint, ha a reklám „passzol” a személy attitűdfunkcióihoz (magas SM → imázs, alacsony SM → minőség), akkor a befogadó jobban figyel az érvek erősségére.

• Erős érvek esetén ez a “match” nagyon meggyőző lehet, gyenge érvek esetén viszont a „passzoló” reklám akár vissza is üthet.

2. A termék funkcionális alkalmassága (Shavitt, 1990)

• Egyes termékeknél csupán a funkcionalitás (pl. aszpirin) vagy a társas identitás (pl. ajándékkártya) a fő funkció; ezeknél nem érvényesül annyira a magas vs. alacsony SM-re jellemző preferenciarendszer.

• Ha egy termék többfunkciós (pl. ruha, autó), amelyeknél létezik egyaránt imázs- és használati aspektus, ott várhatóak erősebb különbségek a self-monitoring alapján.

3. A termékmegítélés folyamata: Hogyan döntenek a magas vs. alacsony SM-ek?

3.1. Termékminőség értékelése

Alapfelvetés (DeBono, 2000):

• Magas SM-ek: a termék „image cue”-jaira támaszkodnak (pl. ár, csomagolás, márkaország).

• Alacsony SM-ek: inkább a tényleges teljesítményre, használati funkciókra fókuszálnak.

Empirikus példák:

Sajt kóstoló (DeBono & Rubin, 1995):

• Ha azt hitték, hogy Franciaországból származik (image-enhancing ország), magas SM-ek jobbra értékelték – függetlenül az íztől. Alacsony SM-eknél a valós ízminőség számított.

Parfüm kóstoló (DeBono et al., 2003):

• Magas SM-ek: a szép csomagolás → jobbnak vélt minőség.

• Alacsony SM-ek: tényleges illat alapján ítéltek.

Közösségi visszajelzések (DeBono & Krim, 1997):

• Magas SM-eknél a társas megerősítés (pl. dicséret) befolyásolhatta a termék értékelését, míg az alacsony SM-eket inkább a termék objektív tulajdonságai érdekelték.

3.2. Sajátimage és márkaimage kongruencia

Aaker (1999) kimutatta, hogy:

• Alacsony SM-ek főként akkor preferálják a termékeket, ha a márka személyisége/passzol a saját személyiségükkel („értékkifejezés”).

• Magas SM-ek főként akkor tartják „jó minőségűnek” a terméket, ha az összhangban áll a használati szituációval (pl. buliba „izgalmas” brand, raftingozásra „kemény” brand).

Graeff (1996) is hasonlóan találta, hogy nyilvános fogyasztású termékeknél a magas SM-ek erősebben figyelnek az (ideális) márkaimage és a közönség által észlelt image összhangjára.

4. Összegzés és kitekintés

1. A self-monitoring konstruktum jelentősége

• Megvilágítja, miért reagálnak egyes személyek erősebben az imázs-centrikus reklámokra, míg mások a minőséget bizonyító érvekre.

• Képes magyarázni, hogyan történik a termékminőség megítélése (image vs. teljesítmény).

2. A kutatási eredmények ellentmondásossága

• Számos vizsgálat megerősíti az alapjóslatokat, de nem mindig szignifikáns az eltérés.

• Lehetséges befolyásoló tényezők:

• Az érvelés erőssége („match–mismatch” esetén jobban figyelnek az érvekre).

• A termék jellege (egyfunkciós vs. többfunkciós, illetve luxus vs. alapvető szükségleti, nyilvános vs. privát fogyasztás).

3. További irányok

• Több kutatás szükséges az igazi viselkedés, nem csak attitűd vagy szándék mérésére (pl. tényleges vásárlás).

• Vizsgálni lehetne további moderátorokat (például a márka erősségét, a termék árkategóriáját, a reklámérvelés specifikus jellemzőit).

Fő tanulság: A self-monitoring fontos szerepet játszik a fogyasztói pszichológiában. Megmagyarázza, hogy az emberek miért értékelnek bizonyos termékeket eltérően, és miért reagálnak másképp az imázsra vs. minőségre fókuszáló reklámokra. A kutatások ugyanakkor azt mutatják, hogy a self-monitoring hatásait számos tényező (pl. érvrendszer erőssége, terméktípus, fogyasztási szituáció) befolyásolja, ezért az összefüggések nem mindig egyértelműek. Mindez azt üzeni a reklámtervezőknek és a marketingeseknek, hogy érdemes a célközönség önmegfigyelési hajlamát is figyelembe venni a reklámstratégia kialakításakor.

Fedezd fel ezeket a cikkeket is

Pszichológia és reklámpszichológia

Valentin-napi érzelmi kondicionálás

Győzött a reklámpszichológia: már nem az a kérdés, hogy akarunk-e ajándékot adni Valentin-napon, hanem az, hogy mi legyen az ajándék. Valahol útközben normává vált, hogy

Nők ábrázolása a reklámokban

Amikor megnézel egy reklámot, talán elsőre fel sem tűnik, hogy milyen mélyen jelenik meg benne a társadalmi nemi szerepek és elvárások összessége. A nőket érintő

Segíthetek?

Tegyük rendbe a vállalkozásod.