Z generáció (1997–2012) marketingmegközelítése

Főbb pontok:

Gyakran halljuk, hogy a mai fiatalok – az úgynevezett Z generáció tagjai – képtelenek huzamosabb ideig figyelni. Egy elterjedt (bár vitatott) állítás szerint az átlagos figyelmük mindössze nyolc másodperc, ami rövidebb, mint egy aranyhalé. Első hallásra ez riasztó és azt sugallja, mintha egy figyelemhiányos nemzedékkel lenne dolgunk. De valóban erről van szó? Vagy inkább arról, hogy a digitalizáció korában felnőtt generáció megtanulta villámgyorsan átszűrni a rá zúduló információáradatot? A kérdés megválaszolásához fontos különbséget tenni a generációs sajátosságok és az ADHD (figyelemhiányos hiperaktivitás zavar) között. Míg az ADHD egy neurológiai eredetű, klinikailag diagnosztizálható állapot, addig a Z generáció megváltozott figyelmi szokásai inkább a 21. századi információs környezethez való alkalmazkodást tükrözik, nem pedig egy veleszületett hiányosságot. Az alábbiakban szakértői szemmel tekintjük át, kik is tartoznak a Z generációhoz, milyen történelmi és technológiai hatások formálták a figyelmüket, miben más az ő információkezelésük – és hogy az ADHD-t mi különbözteti meg mindettől.

Z generáció – kik ők és honnan jöttek?

A Z generáció kifejezéssel jellemzően az 1990-es évek közepétől a 2000-es évek végéig (nagyjából 1995–2009 között) született korosztályt illetjük. Ők a legfiatalabb felnőtt generáció: 2025-ben a Z generáció tagjai nagyjából 15–30 évesek, tehát a mai középiskolásoktól a pályakezdő fiatalokig terjed ez a csoport. Magyarországon lélekszámuk becslések szerint másfél millió fő körül van, ami a népesség kb. 15%-át jelenti – és ez az arány évről évre nő, ahogy a Z generáció belép a felnőttkorba. Többségük az X generáció (az 1970–80-as évek szülöttei) gyermekei, de sokan a fiatalabb baby boomer szülők családjában nőttek fel. Ez a nemzedék már egy teljesen új, globális és digitális világba született bele, amely merőben más, mint a szüleik fiatalkora volt.

Történelmi szempontból a Z generáció tagjai a 21. század elejének változásaival szocializálódtak. Gyerekként nem tapasztalták meg a rendszerváltást vagy a ’90-es évek analóg világát – számukra természetes volt a kapitalizmus és Magyarország Európai Uniós tagsága, valamint az internet egyre növekvő jelentősége. Kollektív emlékeik között már globális események szerepelnek: csecsemők vagy kisgyerekek voltak 2001. szeptember 11. idején, láthatták családjaikon a 2008-as gazdasági válság hatásait, kamasz- és fiatal felnőttkorukra pedig rátelepedett a Covid–19 világjárvány a maga iskolabezárásaival és bizonytalanságával. Egyszóval a Z generáció egy olyan korszakban nőtt fel, amikor a világ gyorsan és gyakran kiszámíthatatlanul változott – és mindezt az online térben zajló információfolyam közvetítésével élte meg. Míg a korábbi nemzedékek számára a család, az iskola és a hagyományos média adta a fő iránymutatást, addig a Z generáció egy része gyakran útmutatás nélkül maradt a digitális rengetegben. Ennek eredményeként a kortárs közösségek, online fórumok és influenszerek váltak sok Z generációs fiatal számára elsődleges hivatkozási ponttá. A szülők és tanárok ugyanis nem minden esetben tudtak kész recepteket átadni az „online élethez”, hiszen ők maguk is ismeretlen terepen találták magukat. Ez a körülmény magyarázza, miért jellemző a Z-sekre egy erősebb kortárs-orientáció: jobban adnak egymás véleményére, mint a hierarchikus intézmények (iskola, egyház, kormányzat) tekintélyére. Mindez azonban nem jelenti azt, hogy apatikusak lennének – sőt, sokan közülük már tizenévesen hallatják hangjukat olyan globális ügyekben, mint a klímaváltozás vagy a társadalmi igazságosság. Egyszerre nőtt fel bennük a bizonytalanság érzése (hiszen a média gyakran pesszimista jövőképet fest: például a klímakatasztrófa fenyegetése), és az a belső késztetés, hogy aktívan tegyenek a változásért. Így alakult ki az a ellentmondásos helyzet, hogy a Z generáció sok tagja aggódik a jövő miatt, mégis optimista tenni akarás jellemzi őket saját közegükben – főleg az online terekben, ahol hangot adhatnak a véleményüknek.

Digitális bennszülöttek a figyelemgazdaság csataterén

Ha egy szóval kellene jellemezni a Z generációt, az a „digitális bennszülött” lenne – bár ezt a címkét érdemes kritikával kezelni. Tény, hogy ők voltak az elsők, akik már gyermekkoruktól hozzáfértek az internethez, okostelefonhoz, közösségi médiához. Nem emlékeznek olyan időszakra, amikor ne lett volna WiFi vagy Google. Ez a technológiai közeg formálta a gondolkodásukat és információfeldolgozásukat. Gyakorlatilag az online és offline világ számukra nem különül el élesen: természetes, hogy egyszerre csetelnek a barátaikkal, miközben videót néznek és épp tanulnak valami új készséget a YouTube-ról. A figyelmük látszólag megoszlik több csatorna között – ezt szokták multitaskingnak nevezni. Fontos azonban tisztázni, hogy a multitasking valódi képessége valójában korlátozott: az emberi agy nem tud egyszerre párhuzamosan több mély feladatot végezni anélkül, hogy valamelyik ne lássa kárát. A Z generáció sem csodabogár ebből a szempontból – amit ők tesznek, az inkább a gyors váltás a különböző ingerek és tevékenységek között. Ebben viszont valóban gyakorlottak: néhány pillanat alatt eldöntik, hogy egy információ érdekes-e számukra vagy sem, és ha nem, azonnal továbblépnek. Emiatt tűnhet úgy egy kívülálló számára, hogy „nincs kitartásuk” vagy „szét van esve a figyelmük”. Valójában arról van szó, hogy a figyelmüket tudatosan védik és szelektíven osztják be. Egy Z generációs fiatal az információszerzésben olyan, mint egy kidobóember a klub ajtajában: amit lényegesnek tart, beenged a tudatába, amit zajnak ítél, azt könyörtelenül kiszűri.

Ezt a szelektív figyelmet a marketing szakirodalom ma már figyelemgazdasági evolúcióként írja le. Egy friss brit egyetemi felmérés megállapította, hogy a fiatalok közel 90%-a aggódik amiatt, mit művel velük hosszú távon a digitális média – mégis hasonló arányban vallják be, hogy rendszeresen vég nélküli görgetésben („doomscrolling”) merülnek el. Ez látszólag ellentmondás, valójában jól mutatja a Z generáció belső konfliktusát és alkalmazkodását: pontosan tudják, hogy az online világ túlterheli a figyelmet, ezért igyekeznek egyszerre jelen lenni benne és védekezni ellene. Például tízből hat Z generációs fiatal kifejezetten keresi a módját, hogyan csökkentse a napi képernyőidejét, sokan időről időre törlik a telefonjukról az időrabló alkalmazásokat, sőt a fiatalok fele már rákeresett arra is, hogyan tudna jobban koncentrálni. Ezek a lépések azt jelzik, hogy nem passzív elszenvedői a figyelem elterelődésének, hanem aktív menedzserei a saját kognitív erőforrásaiknak. Nem az történik tehát, hogy „szétesik a figyelmük”, hanem egy új generációs figyelemszűrés zajlik: amint egy tartalom nem köti le őket, azonnal félresöprik. Cserébe viszont ami érdekli őket, arra nagyon is oda tudnak figyelni – akár órákon át. Gondoljunk csak arra, hány fiatal tud egy egész hétvégét rászánni egy videójáték-maratonra vagy Netflix sorozatra. Ilyenkor nyoma sincs figyelemhiánynak. A különbség abban rejlik, hogy amit relevánsnak, fontosnak éreznek, arra teljes fókuszt szánnak; ami pedig érdektelen vagy manipulatív, attól villámgyorsan megvonják a figyelmüket. Ez komoly kihívás elé állítja mindazokat (legyenek tanárok, munkaadók vagy marketingesek), akik a figyelmükért versengenek. Leegyszerűsítve: lehet, hogy végső soron mi, idősebbek vagyunk a szétszórtabbak – hiszen mi még nem ebben a kognitív csatatérben nőttünk fel –, és ők azok, akik megtanultak fegyelmezettebben szűrni.

A „digitális bennszülöttség” mítoszához tartozik még egy fontos elem: sokan azt hiszik, a fiatalok automatikusan profi módon eligazodnak a digitális világban. Való igaz, hogy a Z generáció magabiztosan használ appokat, közösségi médiát, hamar kiismer új platformokat. Ám ez nem jelenti azt, hogy eleve bölcsek lennének a digitális tér veszélyeit illetően. Épp ellenkezőleg: mivel ők voltak az úttörők, gyakran nekik kellett a saját kárukon megtanulni, mi az, ami online hiteles vagy épp káros. Ahogy Steigervald Krisztián generációkutató találóan megjegyezte, csak most kezdjük el igazán tanítani ennek a nemzedéknek a „digitális KRESZ-t” – azt az íratlan szabályrendszert, hogyan lehet biztonságosan és etikusan közlekedni az online információs sztrádán. A Z generáció tehát hiába született bele a technológiába, nem varázskészséggel jöttek a világra: a digitális tudatosságot nekik is el kell sajátítaniuk tapasztalatok és oktatás útján. E nélkül könnyen áldozatául eshetnek az álhíreknek, az adatvédelmi visszaéléseknek vagy a mentális egészséget romboló online összehasonlítgatásnak. A jó hír az, hogy ők maguk is egyre nyíltabban beszélnek ezekről a problémákról, és közösségi szinten alakítanak ki ellenálló mechanizmusokat (például trend lett a „digitális detox”, vagyis időnként tudatosan félretenni a kütyüket). Összességében tehát a Z generáció figyelmi szokásait az jellemzi, hogy a permanens online jelenlét közepette is próbálják megőrizni a kontrollt: szabályokat, szűrőket alkalmaznak, hogy a mentális erőforrásaikat ne merítse ki a végtelen információdömping. Ez a fajta figyelemgazdálkodás nem gyengeség, hanem adaptív válasz a figyelemgazdaság kihívásaira – és sok szempontból előremutató példa is lehet más generációk számára.

ADHD: neurológiai kihívás, nem generációs trend

A Z generáció pörgő információszűrése kapcsán gyakran felmerül az ADHD rövidítése, nem mindig a helyes összefüggésben. Fontos tisztázni: az ADHD (figyelemhiányos/hiperaktivitás zavar) egy orvosi értelemben vett neurodevelopmentális rendellenesség, amely az agy fejlődéséhez és működéséhez kötődik. Az ADHD tünetei két fő csoportba sorolhatók: egyrészt a figyelmetlenség (koncentráció fenntartásának nehézsége, feledékenység, szétszórtság), másrészt a hiperaktivitás-impulzivitás (mozgékonyság, nyugtalanság, hirtelen ötletek és cselekvések). A diagnózis kritériumai szerint e tüneteknek már gyermekkorban (általában 12 éves kor előtt) meg kell jelenniük, tartósan (legalább 6 hónapon át) fennállnak, több életterületen (iskola, otthon, munka) is gondot okoznak, és összességében jelentős funkcionális problémát okoznak az egyén életében. Ez utóbbi különösen lényeges: attól, hogy valaki időnként szétszórt vagy nehezen figyel egy unalmas előadáson, még nem ADHD-s. Akkor beszélünk ADHD-ról, ha a figyelmi és viselkedéses szabályozás tartós mintázata tér el az átlagostól oly módon, hogy az akadályozza a mindennapi boldogulást.

Az ADHD nem „divatos címke” és nem is a „rossz nevelés” eredménye – hanem egy összetett neurobiológiai eltérés. A tudomány mai állása szerint genetikai tényezők is szerepet játszanak a kialakulásában (öröklődésessége magas, a becslések szerint 70–80% körüli), de a környezeti hatások (pl. korai életesemények, iskolaélmények) is befolyásolják, hogyan bontakoznak ki a tünetek. Fontos, hogy a diagnózis felállítása mindig alapos, többforrású klinikai vizsgálatot igényel – nem elég ráismerni néhány jel alapján, szakembernek kell megítélnie, fennáll-e a zavar és kizárni az egyéb okokat. Mindezt azért hangsúlyozzuk, mert hajlamosak vagyunk lazán rásütni valakire, hogy „biztos ADHD-s”, ha mondjuk fészkelődik a székben vagy egyszerre öt dolgot csinál. Ez veszélyes leegyszerűsítés. Az ADHD-s ember számára a figyelmetlenség és impulzivitás nem tudatos választás kérdése, hanem belső késztetés, amelyet nagyon nehéz kontroll alatt tartani – még akkor is, ha tisztában van a következményekkel.

A valódi ADHD komoly kihívást jelenthet az érintettek életében. Gyakran előfordul, hogy az ADHD-s gyerekek tanulmányi eredményei elmaradnak a képességeik alapján várhatótól, mivel nehezebben tudnak a hagyományos oktatási keretek között kitartóan figyelni és teljesíteni. Türelmetlenebbek lehetnek, feledékenyebbek, ezért gyakrabban kerülnek összetűzésbe a tanáraikkal vagy válnak a gúny céltáblájává társaik között. Ha a zavar felnőttkorban is fennáll – márpedig sok esetben igen, csak átalakul a megjelenése –, az a munkahelyen is gondokat okozhat. A kutatások szerint a kezeletlen ADHD-s felnőttek hajlamosabbak munkahelyet váltani, gyakran impulzívan otthagyják az állásukat, háromszor nagyobb eséllyel mondanak fel hirtelen felindulásból, mint mások. Mivel nehezebben viselik a monoton, hosszú távú fókuszt igénylő feladatokat, előfordul, hogy alacsonyabb pozíciókban maradnak meg tartósan, vagy épp vállalkozóként próbálnak szerencsét, hogy maguk oszthassák be az idejüket. Statisztikák szerint az ADHD-val diagnosztizált felnőttek körében bármely időpillanatban kb. egyharmaduk állástalan – vagyis az állandó elbocsátások és felmondások következtében sokan küzdenek a stabil megélhetésért. Ennek következménye nem csak anyagi: a folytonos újrakezdés aláássa az önbizalmat, és ördögi kört hozhat létre, amelyben az illető mindig kudarcélményekkel távozik, mielőtt kiteljesedhetne egy munkakörben. Az ADHD-s emberek közt átlag feletti a korai iskolaelhagyók aránya is – hiszen ha nem kapnak megfelelő támogatást, a hagyományos oktatási rendszerben könnyen lemorzsolódnak. Mindezek a nehézségek jól mutatják, hogy az ADHD nem egyszerűen annyi, hogy valaki „nem figyel eléggé”: egy teljes életpályát befolyásoló állapotról beszélünk, amely szakértői segítséget, sok esetben gyógyszeres és viselkedésterápiás kezelést igényel. Ugyanakkor fontos kiemelni, hogy megfelelő környezetben és önismerettel az ADHD-val élők is sikeres, kreatív és produktív életet élhetnek. Az idegrendszerük ugyan atipikus, de bizonyos helyzetekben épp ebből kovácsolhatnak előnyt: például a gyors gondolkodás, az impulzivitásból fakadó spontaneitás vagy a hiperfókusz képessége (amikor valami igazán érdekli őket, akkor extrém módon el tudnak mélyedni benne) akár versenyelőnyt is jelenthet. A kulcs az, hogy megtalálják azt a tevékenységi területet és szervezeti kultúrát, ahol ezek a tulajdonságok erényként jelennek meg, nem pedig hátrányként.

Miért fontos mindezt tudni a Z generáció kapcsán? Azért, mert így érthetjük meg, hogy a Z generációra jellemző figyelemmegosztás és gyors váltogatás mögött nem feltétlenül valami kóros deficit áll, hanem egy új normális. Természetesen a Z generáció tagjai között is vannak szép számmal, akik ADHD-val élnek – sőt a diagnózisok száma világszerte emelkedik a fiatalok körében, részben a jobb felismerésnek, részben talán a modern életstílus okozta stressznek köszönhetően. De amikor általánosságban beszélünk a „figyelmükről”, akkor nem szabad összemosni a klinikai ADHD-t a generációs szokásokkal. A Z generáció átlagos tagja nem ADHD-s, csak éppen egy információcunami közepette szocializálódott, és ehhez idomult a figyelmi mechanizmusa. Ahogy egy ADHD-s felnőtt megtanul évtizedek alatt különféle trükköket, hogy a figyelmét mederben tartsa (listákat ír, emlékeztetőket használ, környezetet vált, ha kezd szétesni a fókusza stb.), úgy a Z generáció ezt kollektíven és ösztönösen alkalmazza a médiafogyasztásában. Ők abban nőttek fel, hogy a reklámokat át lehet pörgetni 5 másodperc után, hogy egyszerre öt chatablak is nyitva van, és hogy percenként jön valami új értesítés a telefonra – így kialakultak bennük a „kognitív védelmi mechanizmusok” ennek kezelésére. Ez nem betegség, hanem egy generációs alkalmazkodás. Természetesen ez az adaptáció sem tökéletes: sok fiatal érzi úgy, hogy túlterheli őt ez a tempó, és tudatos erőfeszítést tesz a lassításra. De a lényeg, hogy nem figyelemhiányos nemzedéknek, hanem inkább új figyelemszervezési stratégiákkal operáló nemzedéknek tekintsük őket. Ha ezt belátjuk, máris árnyaltabban közelíthetünk hozzájuk a kommunikáció, nevelés vagy épp marketing terén.

Értékek, identitás és közösség

A Z generáció nemcsak abban különbözik elődeitől, ahogyan figyel, hanem abban is, hogy mit tart értékesnek és hogyan viszonyul a világhoz. Általánosságban elmondható róluk, hogy nyitottabbak és elfogadóbbak a sokféleséggel szemben. Gyerekkoruktól találkoztak az internet révén különböző kultúrákkal, világnézetekkel, életmódokkal – számukra magától értetődő, hogy az emberek sokfélék. Emiatt a tolerancia és az egyenlőség eszméje erősen él bennük: kevésbé skatulyáznak be másokat bőrszín, nem, vallás vagy szexuális orientáció alapján, mint az előző generációk. Természetesen nem minden Z generációs fiatal progresszív gondolkodású, de összességében elmondható, hogy a társadalmi igazságosság és a befogadás fontos értékeik. Nem véletlen, hogy világszerte sok olyan mozgalmat fiatalok indítottak vagy vittek sikerre, amely valamilyen hátrányos helyzetű csoport melletti kiállásról szólt (legyen az a klímamenekültek ügye, a Black Lives Matter mozgalom, vagy épp egy iskolai zaklatás elleni kampány).

A Z generációra jellemző egyfajta erős én-tudat és önkifejezési vágy. Mivel a közösségi média platformjain nőttek fel, megszokták, hogy hangjuk lehet és hogy a világ (legalábbis az ismeretségi körük) reagál is arra, amit mondanak. Szívesen mutatják meg a személyiségüket az online térben: egyedi stílust alakítanak ki, saját márkát építenek maguknak akár az Instagram profiljukon, és igénylik a visszajelzést a követőiktől, barátaiktól. Fontos számukra az autenticítás: a „légy önmagad” nem üres frázis nekik, hanem egy hitvallás. Ugyanakkor ebben megvan a kétélűség is – hiszen a folytonos online jelenlét könnyen átcsaphat önértékelési hullámvasútba, ahol a like-ok és kommentek száma határozza meg egy pillanatra, hogy mennyire érezik értékesnek magukat. Szerencsére ennek tudatában is vannak: egyre több fiatal beszél a mentális egészségről, keres segítséget, meditál, pszichológushoz jár, vagy egyszerűen csak tart „social media szünetet”, ha túl sok a nyomás. A mentális egészség megőrzése és az önismeret fejlesztése tehát kiemelt jelentőségű a Z generáció számára – sokkal nyíltabban vállalják ezeket a témákat, mint a korábbi generációk, amelyekben talán tabunak számított pszichológushoz járni vagy kiégésről beszélni.

Közösségi életük is más dinamikát követ. Bár gyakran kapják meg azt a vádat, hogy „ezek csak a telefonjukon élnek, nem valódiak a kapcsolataik”, a valóság az, hogy számukra az online közösség is valódi közösség. Egy Discord szerveren vagy egy Twitch csatorna chatjén átélt közös élmény ugyanolyan értékes lehet nekik, mint régen egy ifjúsági klub délutánja volt. Egyszerűen a tér és forma változott: a részvételi kultúra dominál, azaz aktívan alakítják ők maguk a közösségi tartalmakat, trendeket. Itt is tetten érhető az igényük, hogy részesei legyenek valaminek, ne csak célpontjai. A hagyományos egyirányú kommunikációval (pl. televízió, ahol csak néző vagy) kevésbé tudnak mit kezdeni – ők párbeszédet várnak, beleszólási lehetőséget. Ez a szemlélet megjelenik abban is, ahogy intézményekhez viszonyulnak: például egy Z generációs fiatal lehet, hogy nem lép be egy párt ifjúsági tagozatába (mert hierarchikusnak és lassúnak érzi), viszont szervez egy flashmobot vagy online petíciót egy ügy érdekében, ahol azonnali hatást érhet el. Számukra a kétirányú, horizontális kapcsolódás a természetes közeg. Ez nem jelenti azt, hogy ne vágynának mély emberi kapcsolatokra – épp ellenkezőleg, a felmérések szerint a Z generáció is nagyon is vágyik a tartalmas barátságokra, párkapcsolatra. Sőt, talán pont a digitális tér túlsúlya miatt értékelik fel a személyes találkozásokat, az „offline” élményeket. Látható például, hogy újra divatba jöttek a közösségi események, koncertek, fesztiválok a fiatalok körében – ahol a telefon ugyan kéznél van, de a lényeg mégis a személyes élmény és a valódi közösségi érzés megélése.

Összességében a Z generáció értékrendjében a függetlenség és az önazonosság központi helyet foglal el, de mindezt közösségben, hálózatokban képzeli el. Egyszerre individualisták abban, hogy hangsúlyozzák saját egyediségüket, és kollektivisták abban, hogy fontos számukra a közösség visszajelzése, az együtt alkotás. Ebben rejlik a varázsuk és a kihívás is: nekik már nem elég, ha egy cég vagy intézmény felülről megmondja, mi a jó – ők látni akarják a kulisszák mögött az embert, párbeszédbe akarnak lépni vele, és formálni akarják a saját világukat. Aki ezt megérti bennük, az tud velük hidat építeni generációk között.

Hogyan dolgozik és tanul a Z generáció?

A Z generáció mostanában lép be nagy számban a munkaerőpiacra, és ezzel számos változást hoz a munka világába. Rögtön az elején érdemes kiemelni egy jellegzetességet: ők nem a munkahely biztonságát keresik elsődlegesen, hanem a fejlődés és a rugalmasság lehetőségét. Míg a korábbi generációknál általános elvárás volt, hogy „jó lenne egy biztos állás nyugdíjig”, addig a Z-sek szemében egyáltalán nem szitokszó a gyakori váltás. Ha egy munkahely nem válik be vagy nem elégíti ki az igényeiket, gondolkodás nélkül továbbállnak. Nem félnek attól, hogy időbe telik újat találni – megszokták a bizonytalanságot, és úgy tekintenek magukra, mint szabad „felhasználók” a munkaerőpiacon, akik igény szerint váltanak szolgáltatót (munkaadót). Ez persze kihívást jelent a munkáltatóknak, hiszen a lojalitásuk kisebb: nem a cég felé elkötelezettek, hanem a saját karrierútjuk felé.

Fontos azonban látni, hogy a Z generáció karrierfelfogása nem lustaság vagy tiszteletlenség jele, hanem egy alkalmazkodás a megváltozott világhoz. Ők már azt látták, hogy a szüleik generációjában sem biztos egy munkahely: leépítések, váltások, pályamódosítások történtek, a „hűség” nem feltétlenül lett jutalmazva. Emellett rengeteg új szakma és lehetőség jött létre (gondoljunk csak a startupokra, az influencer karrierekre, digitális nomádokra), így a Z generáció számára a hagyományos ranglétrán való lassú előrehaladás kevésbé vonzó. Ehelyett projektalapú szemlélettel közelítenek a munkához: mi az a feladat vagy projekt, ami most érdekli őket és amiben értéket tudnak teremteni? Ha találnak ilyet, akkor beleteszik minden energiájukat – de ha a projekt véget ér vagy monotonná válik, továbblépnek a következő kihívásra. Gyakori körükben, hogy már egyetemi évek alatt vállalnak gyakorlatokat, diákmunkát, saját startup-ötleteken dolgoznak, vagy szabadúszósként kipróbálják magukat. Korábban kezdik a munkát, de nem feltétlenül maradnak meg egy klasszikus alkalmazotti íven.

Mit várnak el egy munkahelytől? Elsősorban rugalmasságot és értelmet. A rugalmasság azt jelenti, hogy ne kelljen feltétlenül 8-tól 5-ig egy irodában ülniük merev keretek közt. A Z generáció értékeli a home office vagy hibrid munkavégzés lehetőségét, a kötetlen munkaidőt, és azt, ha a teljesítményét nem a jelenléte, hanem az eredményei alapján mérik. Egy fiatal munkavállaló szemében vonzó, ha a munkahely modern technológiával van felszerelve, gyors és transzparens a belső kommunikáció, valamint ha valódi visszajelzéseket kap a munkájáról. Megszokták a folyamatos feedback kultúráját (a social medián minden posztra jön like vagy komment), így a munkahelyen is igénylik, hogy a főnök ne csak évente egyszer értékeljen, hanem rendszeresen adjon visszajelzést, mentorálja őket. Fontos számukra, hogy érezzék: fejlődhetnek, tanulhatnak valami újat. Ha egy pozícióban stagnálást tapasztalnak, vagy a felettesük mereven elzárkózik az ötleteiktől, akkor azt ők időpocsékolásnak élik meg.

A hierarchiához való viszonyuk is sajátos. Tisztelik a tudást és a kompetenciát, de nem feltétlenül a rangot. Tehát egy vezetőtől azt várják, hogy partnerként kezelje őket és bizonyítsa rátermettségét, ne pusztán a pozíciója mögé bújva utasítgasson. Ha valami nem logikus számukra a munkafolyamatban, azt bátran jelzik és javasolnak rá alternatívát – ezzel néha meglepve az idősebb kollégákat, akik talán csendben végrehajtanák a feladatot. A Z generáció friss szemlélete ugyanakkor nagy érték lehet: rávilágíthatnak régóta beragadt hibákra, vagy újítást kezdeményezhetnek egy elavult rendszerben. Okosan kell ezt csatornázni: a sikeres munkahelyi integrációjuk kulcsa, hogy teret kapjanak az ötleteik és gyors tempójuk kibontakoztatására, ugyanakkor megtanulják tiszteletben tartani a tapasztalatot és átgondolni a hosszú távú következményeket is.

Egy vállalati környezetben érdemes pár dolgot észben tartani velük kapcsolatban. Például demotiváló számukra a túl bürokratikus, lassú ügyintézés: ha egy döntéshez heteket kell várni több szint jóváhagyására, azonnal azt érzik, hogy „elveszik az idejük”. Szintén rosszul tűrik, ha a rangot a hozzáértés elé helyezik – vagyis ha csak azért kell valamit egy régebbi módszer szerint csinálni, mert „így szoktuk”, nem pedig mert az a legjobb módszer. Jobban szeretnek agilis módszerekkel dolgozni: rövidebb sprintekben haladni, rendszeresen megbeszélni az eredményeket (akár egy „demo day” keretében), és bevonni a csapat tagjait a peer review-ba, közös ötletelésbe. Ha vezetőként bánunk velük, érdemes világos, gyors visszajelzési ciklusokat kialakítani és bevonni őket a döntések előkészítésébe, ahol lehet – így érzik, hogy számít a véleményük. Megtartani őket hosszú távon sem lehetetlen, de máshogy kell, mint elődeiket: a kutatások azt mutatják, hogy a Z generációt egy cégnél tarthatja például, ha a cég kiáll valamilyen társadalmi vagy környezeti ügy mellett (és azt nem csak papíron teszi), illetve ha lehetőséget ad a belső vállalkozásra, projektindításra. Sokan közülük értékelik, ha testreszabhatják a szerepüket – például rotálhatnak különböző feladatkörök között, vagy javasolhatnak saját projektet, amiért felelősek lehetnek. Ezek a „role-crafting” megoldások növelik az elköteleződésüket. Ha viszont egy helyről azt érzik, hogy ott „nincs jövő”, mert a cég nem fejlődik, nem etikus, vagy egyszerűen unalmas, akkor gyorsan odébb fognak állni.

Érdemes röviden kitérni az oktatásra is, hiszen a munkához való hozzáállásuk gyökerei oda nyúlnak vissza. A Z generáció tagjai között megfigyelhető egy tendencia, hogy kevésbé tartják szentnek a formális végzettséget, mint korábban. Számukra az egyetem vagy diploma nem minden esetben a siker záloga – látják a tech milliárdosokat, akik otthagyták az egyetemet, vagy azt, hogy online kurzusokon is meg lehet tanulni keresett készségeket. Persze sokan közülük továbbra is törekednek a felsőfokú végzettségre, de kritikusabb szemmel figyelik az oktatási rendszert. Gyakori a kérdés bennük: „Megéri ez nekem időben és pénzben? Nem tudnám ugyanezt máshogy megtanulni?” Az oktatási intézményeknek is fel kell zárkózniuk ehhez az attitűdhöz: interaktívabb, gyakorlatiasabb módszereket várnak a hallgatók, különben elvesztik az érdeklődésüket. Mondhatni, a tanár is akkor jár a legjobban, ha kicsit marketingesként is tekint magára: le kell kötnie és meg kell nyernie a Z generációs diák figyelmét, különben azok máshonnan szerzik meg az információt (akár kevésbé megbízható forrásokból). Ez nem feltétlenül rossz – hiszen az egészséges kételkedés és önálló információgyűjtés képessége értékes –, de kihívást támaszt a hagyományos tekintélyalapú pedagógia elé.

Fogyasztás és marketing a Z generációnak

A Z generáció abban is újszerű, ahogyan fogyasztóként viselkedik. Számukra a hozzáférés sokszor fontosabb, mint a tulajdonlás. Ez a „sharing economy” térnyerésében is látszik: nem feltétlen akarnak autót birtokolni, ha van közösségi autómegosztás; nem gyűjtögetnek DVD-ket, amikor minden ott van a streaming platformokon; a zenét sem veszik meg fizikai hordozón, hiszen Spotify-on bármikor elérik. Ez a hozzáállás részben anyagi megfontolás (miért költsenek drága dolgokra, ha olcsóbban hozzájutnak használathoz), de részben tudatos döntés is: kevésbé ragaszkodnak a tárgyakhoz, inkább az élményt és a funkcionalitást értékelik. Összefügg ezzel a fenntarthatóság iránti fogékonyságuk is. A Z generáció belenőtt abba a felismerésbe, hogy a Föld erőforrásai végesek és a túlfogyasztásnak ára van. Sok fiatal preferálja a környezetbarát termékeket, keresi az etikus márkákat, vagy épp használt holmikat vásárol új helyett. Nem elhanyagolható szempont náluk, hogy egy cég mit képvisel társadalmilag: például mennyire zöld, mennyire bánik jól a munkavállalóival, kiáll-e valamilyen ügy mellett. Szkeptikusak a zöldre festett marketinggel szemben – azaz kiszagolják, ha valami csak reklámszlogen szintjén „fenntartható”, de a valóságban nem. Az ő bizalmukat nem könnyű elnyerni, de ha egy márka hiteles és értékalapú, azt nagyra becsülik.

Vásárlási szokásaik erősen kötődnek a digitalizációhoz. A Z generáció tagjai szinte mindent online intéznek, amit csak lehet: bankolnak a mobilappban, ételt rendelnek a neten, és természetesen webshopokban vásárolnak. Egy 2010-es évek közepi felmérés már kimutatta, hogy három fiatalból kettő rendszeresen online vásárol, és több mint felük a telefonján intézi a tranzakciókat – ez az arány azóta csak nőtt. Ugyanakkor érdekes módon nem vetik meg a fizikai boltokat sem, ha azok élményt nyújtanak: az olyan üzletek, ahol ki lehet próbálni a terméket, esetleg közösségi térként is funkcionálnak (pl. workshopokat tartanak), vonzóak lehetnek nekik. Számukra a határ a fizikai és online között elmosódik: könnyedén váltanak az omnichannel élményben (például a boltban megnézi a terméket, de megrendeli online házhozszállítással).

Amiben talán a legnagyobbat fordult a világ, az a reklámokhoz és márkákhoz való viszony. A Z generáció hirdetéseken nőtt fel – sőt, konkrétan a hirdetésblokkolókon. Ők azok, akik reflexből csukják be a felugró ablakot, ugranak a „Skip Ad” gombra a videóban, görgetnek tovább a szponzorált poszt láttán. Nem lehet őket hagyományos eszközökkel könnyen megfogni, mert immunisak a túlpolírozott, rámenős reklámüzenetekre. Amit viszont elfogadnak, az a hiteles ajánlás és a közösségi bizonyíték. Sokkal szívesebben vesznek meg egy terméket, ha azt egy általuk követett YouTuber vagy TikTok creator ajánlja, mintha egy híres sztár szerepelne egy tévéreklámban. A „creator gazdaság”, azaz a befolyásolók véleménye aranyat ér a márkáknak ebben a korosztályban – persze csak addig, amíg az adott véleményvezér hiteles marad és nem válik „eladtam magam” típusú figurává. A Z generáció értékeli, ha a márkák bevonják őket: például közös kihívások, szavazások, együttműködések formájában. Szeretnek részesei lenni a termékfejlesztésnek vagy kampánynak (még ha csak játékosan is), mert így érzik, hogy nem lenézett célpontok, hanem partnerek.

Egy márkának, amely a Z generációt akarja elérni, érdemes újragondolnia a kommunikációját és kínálatát. A hagyományos „tegezős, fiatalos” reklámszövegek és mesterkélt mémek inkább visszatetszést keltenek bennük, ha azt érzik, hogy erőltetetten próbál valaki a nyelvükön szólni. Ők a nyers, őszinte hangnemet kedvelik – legyen benne humor, önirónia, és ismerje el a cég, ha hibázott. A kétirányú kommunikáció azt jelenti, hogy reagálnak a kommentekre, élőben válaszolnak a kérdésekre (pl. egy Instagram live Q&A során), és úgy általában párbeszédként fogják fel a marketinget, nem pedig szónoklatként. Formátumok terén egyértelműen a rövid, vizuális tartalmak felé mozdultak: egy pörgős TikTok vagy YouTube Shorts videó sokkal inkább megragadja őket, mint egy hosszú szöveg. De nem feltétlenül a profi, drága gyártású videókra kell gondolni – sőt, a Z generáció sokszor az autentikus, kevésbé csiszolt tartalmakat értékeli. Egy őszinte vélemény, egy valódi „making of” pillanat vagy egy humoros baki videó közelebb hozza a márkát hozzájuk, mint egy steril reklámspot.

A továbbiakban pontokba szedve összefoglaljuk, mire érdemes figyelnie annak, aki a Z generáció figyelmét és bizalmát szeretné elnyerni mint fogyasztóét:

  • Hangnem: Legyen közvetlen, nyers és őszinte. A Z generáció értékeli, ha egy márka emberként szól hozzájuk, nem pedig kimért marketing-szöveggel. A humor és az önirónia jó pont, de csak ha őszintének hat.
  • Formátum: Készítsünk rövid, natív tartalmakat – például pörgős TikTok vagy Reels videókat, Instagram Story-kat – amelyek illeszkednek az adott platform stílusához. Nem baj, ha nem túlpolírozott; a lényeg, hogy mobileszközön is fogyasztható, látványos és gyors legyen.
  • Bizalomépítés: Hozzuk be a közösségi bizonyítékot. Használjunk creator tartalmakat: működjünk együtt influenszerekkel, kérjünk tőlük őszinte terméktesztet vagy ajánlást. Tartsunk élő Q&A-t, ahol bárki kérdezhet a cég képviselőjétől. Legyünk transzparensek – akár az árképzésben (pl. feltüntetjük, mi miért kerül annyiba), akár a folyamatainkban (megmutatjuk a termék gyártását, kulisszatitkokat osztunk meg).
  • Ajánlatok és promóciók: A limitált, exkluzív jelleg sokat számít. Például egy időben korlátozott „drop” (különleges termékkiadás) vagy egy előzetes várólista, amire fel lehet iratkozni a megjelenés előtt – ezek azt az élményt nyújtják, mintha a fiatalok egy klub tagjai lennének. Szeretik a személyre szabható termékeket vagy ajánlatokat, mert így kifejezhetik egyéniségüket. Ha a fenntarthatóságot kommunikáljuk, azt ne csak dísznek szánjuk: legyen kézzelfogható zöld elem (pl. ültessünk fát minden vásárlás után), különben hiteltelenné válik.
  • Felszólítás a cselekvésre (CTA): Kerüljük a sablonos „Vásárolj most!” üzenetet. Ehelyett kínáljunk interaktivitást: „Csatlakozz a várólistára”, „Szavazz a következő kollekció dizájnjára”, „Vegyél részt a kihívásunkban”. Ezek bevonják a fiatalokat és azt érzik, hogy alakíthatják a márka történetét.
  • Kerülendő: Stockfotók használata, túl szépre csiszolt reklámok, melyekben messziről süt a megkomponáltság. Ugyancsak visszatetsző a „szleng-cunamival” operáló, erőltetetten trendi kommunikáció – amikor egy márka kínosan próbál tinédzsernek hangzani. A Z generáció az ilyesmit azonnal kiszúrja és inkább cikinek tartja, mint menőnek.

Egy kitalált példával élve, ami jól illusztrálja a fentieket:

„POV: 0–100 km/h esőben. A creatorunk letesztelte – vágatlan verzió. Limitált drop pénteken 10:00. Az első 200 Discord feliratkozó kuponban részesül.”

Ez a rövid üzenet egy autógumi-márka kampányának része is lehetne: benne van a POV (point of view) videó, amit egy fiatal véleményvezér készített, méghozzá vágatlanul (tehát hitelesen). Bejelentenek egy limitált droppot (különkiadású termékmeg jelenést) péntekre, és a Discord közösségük első 200 tagja extra kupont kap. A hangnem közvetlen, az ajánlat exkluzív és közösségi élményt nyújt, a formátum pedig natív a fiatal platformokon – pont az ilyesmire kapja fel a fejét a Z generáció. Ezzel szemben, ha ugyanaz a cég egy általános tévéreklámban próbálná elmondani, hogy „a mi gumink a legjobb, vegye meg most akciósan bárki”, jó eséllyel a fiatal célcsoport észre sem venné, vagy nem hinné el a szavát.

Összefoglalva, a Z generációt fogyasztóként az jellemzi, hogy tudatos, informált és szkeptikus. Ők már nem dőlnek be az üres marketingfogásoknak: pillanatok alatt utána tudnak nézni egy termék valódi értékének, és meg is teszik. Ugyanakkor ha sikerül elnyerni a lojalitásukat, ők lehetnek a leghangosabb szószólóink is – megosztják a jó tapasztalatot, rajongói közösséget építenek a márka köré. Ehhez azonban arra van szükség, hogy ne kezeljük őket lekezelően vagy sablonosan. Az ő bizalmukért meg kell dolgozni: releváns, minőségi tartalmat kell nyújtani és valódi párbeszédet folytatni velük. Cserébe egy olyan vásárlói bázist nyerhetünk, amely nem csak egyszeri tranzakcióban gondolkodik, hanem kapcsolódni akar a márkához. A Z generáció ugyanis a vásárlásaival is önkifejezést valósít meg – ha egy branddel azonosulnak, azt büszkén vállalják és terjesztik a hírét a saját köreikben. Ez pedig felbecsülhetetlen érték a mai, figyelemért folytatott versenyben.

Dajka Gábor marketingszakértő, business coach és befektető szerint

Ahogy a fentiekből is kirajzolódik, a Z generációval kapcsolatban ideje leszámolnunk néhány tévhittel. Nem egy „figyelemhiányos” nemzedék ők, hanem egy új kihívások között edződött korosztály, akik megtanulták megválogatni, mire fordítják az idejüket és energiájukat. A digitalizáció és információdömping hatására szelektívebbé váltak – de ez nem feltétlenül rossz. Inkább arra ösztönöz minket, üzleti döntéshozókat, marketingeseket és pedagógusokat, hogy mi is emeljük a mércét. A figyelem az új valuta: a Z generáció pedig tudja ezt, és nem adja olcsón. Ha el akarjuk érni őket, akkor valós értéket, őszinte párbeszédet és közös élményeket kell kínálnunk. Be kell őket vonni, hagyni, hogy részesei legyenek a történetnek – legyen szó egy termék fejlesztéséről, egy márka kommunikációjáról vagy akár egy tanóra menetéről. A jutalom pedig nem marad el: egy elkötelezett, kreatív és adaptív fiatal generáció támogatását nyerhetjük el, akik hajlandók megmozdulni azért, amiben hisznek. Nem jobb vagy rosszabb generáció az övék, hanem más – és ebben a másságban rengeteg lehetőség rejlik mindannyiunk számára. Ahelyett, hogy a hiányosságaikat keresnénk, tanuljunk tőlük: a rugalmasságukat, a közösségi szemléletüket, és igen, azt a képességüket, hogy megvédik a figyelmüket a zajban. Ebben a folyton változó világban talán épp erre van most a legnagyobb szükség. A generációk közti szakadék helyett hidat kell építenünk – kíváncsiságból, kölcsönös tiszteletből és az egymástól tanulás szándékából. Hiszem, hogy így minden generáció nyertese lehet a jövőnek.

Források:

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

Lost Generáció (1883–1900) marketing megközelítése

A „Lost generáció” kifejezés az 1883 és 1900 között született nemzedéket jelöli, amely fiatal felnőttként élte át az első világháborút, majd a háború utáni zűrzavaros években, a „roaring twenties” néven emlegetett 1920-as évtizedben kereste helyét a megváltozott világban. Gertrude Stein író nevezte először így ezt a nemzedéket – „elveszett generáció” –, utalva arra, hogy a...

Tanuljunk! Így promtolj a ChatGPT 5-ben

„A prompt nem varázsige, hanem munkautasítás.” Ezzel a gondolattal kezdem minden tréningemet, mert a ChatGPT 5-ben az eredmény minőségét elsősorban nem a modell „hangulata”, hanem a MI bríf-fegyelme határozza meg. A jó prompt nem poétika, hanem szervezett gondolkodás: néhány sorban világos célt, kontextust, korlátokat, kimeneti formát és minőségbiztosítást írunk le – úgy, ahogy egy vezető...

A Z generáció miért nem tartja fontosnak az iskolai végzettséget?

„A diploma mindent megold” – ez a történet sokáig működött. A 20. század ipari és korai információs gazdaságában a felsőfokú végzettség valóban a társadalmi felemelkedés egyik legegyértelműbb jelzése volt: egyszerre jelentett szűrőt és belépőt a magasabb bérszintekhez és presztízspályákhoz. A Z generáció (nagyjából az 1997 és 2012 között születettek) azonban már egy másik világban nőtt...

Mi az a patinás reklám?

A „patinás reklám” kifejezés első hallásra ízléses sznobizmusnak tűnhet: régi logók, enyhén megsárgult fotók, szelíd tipográfia, lassú zongora a háttérben. Valójában azonban sokkal többről van szó. A patina nem dekoráció, hanem bizalmi tőke: a használat, a következetesség és az idő által lerakódott bizonyíték. A patinás reklám az a kommunikáció, amely ezt a bizonyítékhalmazt úgy rendezi...

Itt érsz el

© Copyright 2025