2021-ben igazán kell a marketinges

Főbb pontok:

2021-ben – még a koronavírus-járvány gazdasági hatásainak ismeretében – jobban kell egy tapasztalt marketinges, mint valaha. A korábbi években is mindig az utolsó pillanatban hívtak szakembert a legtöbb vállalkozáshoz, amikor már súlyos volt a helyzet, és minden forrás elfogyott. Ilyenkor pár hét alatt akarták helyrehozni az addig felhalmozott problémákat, ami szinte lehetetlen. Eddig legalább konjunktúra volt, most viszont gazdasági visszaesés vagy krízis jöhet, ami még jobban rányomja a bélyegét a működésre.

Egyrészt a gyenge vásárlóerő miatt sokaknak csak egy esélye van; kevés vállalkozó engedheti meg magának, hogy drága hibákat kövessen el, mert gyorsan finanszírozási nehézségekbe ütközhet. Ugyanakkor rengeteg új webáruház jelent meg a piacon a karantén és a digitális átállás miatt, bár többségük félkész, vagy sok minden hiányzik a profi működéshez. A tulajdonosok közül sokan még mindig abban bíznak, hogy majd „bejön” a forgalom, és akkor elkezdenek költeni egy minőségi honlapra vagy marketingre. Ez azonban kimondatlanul is versenyhátrányt jelenthet egy telített piacon, hiszen a torta – vagyis a fizetőképes kereslet – most kisebb, és egyre többen küzdenek érte.

Az okos vállalkozó már az indulás legelső lépéseinél bevon egy szakértőt, aki felvázolja a valós költségeket, a megtérülési lehetőségeket és az elkerülendő buktatókat. A gazdasági fellendülés idején is könnyű volt bedőlni a „csak nyiss egy üzletet forgalmas helyen vagy egy webshopot, és majd jönnek a vevők” típusú tanácsoknak, de 2021-ben ez fokozottan veszélyes. Egyrészt még kevesebb tér van a kísérletezésekre, másrészt sokan, akik elestek a bevételtől, minden eszközzel próbálják eladni az ötleteiket, akár svindli vagy félinformációk segítségével is.

Szerintem a járvány gazdasági hatásai február környékén fognak igazán kicsúcsosodni. A február sok ágazatban egyébként is visszaesést hoz, ráadásul a kereslet is változóbb lehet, így a vállalkozásoknak nagyjából három hónapjuk van arra, hogy felkészüljenek, és megtalálják a megfelelő marketinges szakembert. Viszont hiába találnak rá a legjobb tanácsadóra, ha ők maguk nem értik a legalapvetőbb marketingfolyamatokat. Legalább annyi tudásra és gyakorlatra szükség van, hogy megfelelően tudják feltenni a kérdéseiket, és értsék, miről beszél a marketinges. Én például most tudatosan fejlesztem magam pszichológiai területen: hetente konzultálok szakemberekkel, pszichológiai témájú könyveket olvasok, mert látom, hogy a fogyasztói motiváció, a viselkedésmód, a döntési folyamat rendkívül sokrétű. Jobban értem így az embereket, és ezáltal hatékonyabban tudok hirdetéseket tervezni.

A tanulás örök, vállalkozóként soha nem lehet teljes mértékben „kiengedni”. Nem szabad mindent másra bízni – még a marketingre sem. Mindenképpen érdemes rászánni az időt, hogy tájékozódj, utánanézz a piaci trendeknek, és legyen egy alapvető rálátásod azokra a marketingeszközökre, amelyekkel majd szakértő bevonásával dolgozol. Ez a szemlélet ráadásul csökkenti a kockázatot, hogy bármely „megélhetési” tanácsadó vagy svindler rábeszéljen téged valamilyen drága, de értelmetlen kampányra. Nem véletlenül mondják, hogy a legjobb befektetés a tudás – hiszen az információk helyes értelmezésén és a marketing-stratégiák megalapozott kiválasztásán sokszor a vállalkozás sorsa múlhat.

 

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Legtöbbet olvasott

Csak 5775 Ft

Népszerű

waterfall person iceland looking

A torzított önkép monetizálása: Miért működnek a személyiségtípuson alapuló marketingkampányok?

„Az emberek mindig azt választják, ami ismerősnek tűnik – még akkor is, ha az csak tükörképük torzítása.” – Dajka Gábor A modern marketing egyik legérdekesebb és legdinamikusabban fejlődő terepe az önkép alapú célzás – vagyis az, amikor a márka nem csak terméket, hanem tükröt kínál. E megközelítés pszichológiai alapja az, hogy emberek mélyen vágynak arra,...
PNG, zombie hands holding brain, isolated on white background.

Miért hoz rossz döntéseket az emberi agy?

„A racionalitás nem az alapértelmezett üzemmódunk. Az intuíció sokszor gyorsabb – és veszélyesebb.” – Dajka Gábor 1949-ben egy amerikai biztosítótársaság figyelemre méltó mintázatot vett észre: ügyfeleik hajlamosabbak voltak megkötni balesetbiztosítást, ha a termékleírásban szerepelt, hogy „légi balesetekre is vonatkozik”, mint akkor, ha csupán az állt benne: „halálesetekre is vonatkozik, bármilyen okból”. A kutatók, köztük később...
Writing working plan

Miért nem üzleti tervet írunk, hanem működő üzleti modellt építünk?

Amikor egy vállalkozás üzleti terv írásába kezd, a legtöbbször egy sablont keres először – egy előre elkészített Word-dokumentumot, amibe csak be kell írni a saját adatokat. Ez a megközelítés azonban nem hogy nem segít, hanem egyenesen veszélyes lehet. Miért? Mert az üzleti terv nem egy formai követelmény, hanem egy olyan gondolkodási eszköz, amely segít strukturáltan...
business person team group meeting discussion with partner teamwork for corporate working plan

Miért nem üzleti tervet írunk, hanem jövőt tervezünk?

„Üzleti terv” – egy olyan kifejezés, amit túl sokszor hallunk, mégis ritkán értünk igazán. Az üzleti terv a vállalkozások világában gyakran kötelező adminisztrációs dokumentumként él a fejünkben, amit a bank vagy a befektető kér. Pedig valójában sokkal több ennél. Egy jól megírt üzleti terv nem papírművelet, hanem stratégiai önismeret: a vállalkozás gondolkodásmódjának lenyomata, amely egyszerre...

Itt érsz el

© Copyright 2025