A marketing-tanácsadás és a pszichológiai konzultáció különbsége

Főbb pontok

Elsőre meglepő lehet a témakör, pedig nem egyszer találkozom azzal a jelenséggel, hogy a probléma megoldására inkább egy mentálhigiénés segítőre lenne szükség. A lélektani állapot nagyban meghatározza, hogy valakiből hogyan lesz vállalkozó, vagy miként vág bele a marketing folyamatokba. Amíg azonban a lelki vagy akár mentális problémák nincsenek helyre téve, addig nem érhetünk el nagy sikereket a munkánkban sem, ami jelen esetben a vállalkozásunk lesz.

Most lehet, azt mondod, hogy „Dehát nem egyértelmű, mikor melyikre van szükség?!”. Azoknak az, akik tisztában vannak saját értékeikkel és tulajdonságaikkal, rálátnak nemcsak az erősségeikre, de a gyengeségeikre is, és azokat fejlesztik vagy előnyükre kovácsolják. Éppen ezért nem egy marketinges tanácsadásom zárult azzal, hogy ügyfelem ráébredt: egyedül nem fogja tudni hatékonyan megvalósítani a terveit, és szakember segítségére lesz szüksége, vagy egy társvállalkozóra.  

Marketingszemlélet

Sokféle marketing-tanácsadó létezik: a mindennapi témák mellett vannak specialisták, és persze különbséget tehetünk stratégiai gondolkodók és mindennapi projektmenedzserek közt is. Mindegyiknek más az árcédulája. A fenti területek között vannak átfedések, ugyanakkor valószínűtlen, hogy csupán az egyik szakember típus minden problémánkra orvosság.

Mi az első marketing egyeztetésen felmérjük a kereteket: mit és kinek reklámozunk, és azt milyen csatornán keresztül szeretnénk értékesíteni. Azt is átnézzük ebben a 60 percben, hogy a projekt várhatóan mennyi kiadással jár és reálisan mennyi bevételt fog hozni rövid, valamint hosszú távon. Feltárjuk az esetleges problémákat, és ezeknek a buktatóknak az elkerülésére törekszünk.

Az interneten olvasottak alapján sokan egyszerűnek gondolják az indulást – amelyre egyébként számos online guru rá is játszik –, ez azonban a legtöbb esetben nem állja meg a helyét. Sok kezdő vállalkozónál látom, hogy egy nem a tervek szerint alakuló karrier kapcsán ugranának a sűrűjébe. Aztán a marketing tanácsadáson csak azt hallgatom az ügyféltől, hogy alkalmazotti időszakban a főnökkel mennyire kellemetlen a viszonya, vagy azon kesereg, miért nem lépett ki hamarabb egy munkahelyről.

Bár ezek komoly témák, de egy marketing-tanácsadáson másra kell helyeznem a fókuszt. Finomkodnom sem lehet, hanem céltudatosan és egyenesen kell kommunikálnom, konkrét tanácsokkal meghintve a beszélgetést, hiszen az ügyfél jogos elvárása, hogy már az első alkalomról hasznos információkkal tudjon távozni. 

Csak 5775 Ft
kozepen

Pszichológiai konzultáció

Azoknak, akiknek a saját lelkiállapotukat kell rendbehozni, nem marketing-tanácsadásra van szükségük – ahogyan egy vízvezeték szerelőt sem hívunk ki az áramelosztóhoz, úgy a marketinges sem tud foglalkozni a mélyebb lélektani gondokkal.

Egy pszichológiai konzultáció sokkal hosszabb folyamat – habár ebben a munkakörben szintén találkozunk a tanácsadás fogalommal, konkrét tanácsok elhangzása csak ritka vagy krízis esetekben fordulhat elő. Helyette specifikus, kidolgozott módszerekkel az egyén viselkedését és gondolkodását alakítják át aszerint, hogy a mindennapi életvitele gördülékenyebbé váljon. Ebből eredően, a személyre szabott konzultációkon egy testreszabott és lassabb tempóban halad a szakember a klienssel. Amennyiben pszichopátia vagy hormonzavar van jelen, akkor pszichiáter bevonása szükséges. Az éveken át tartó folyamatot terápiának hívják, és a szolgáltatást kérőket kliensnek vagy páciensnek nevezik, a marketingesnek pedig ügyfeleik vannak. 

A két terület ötvözete

Van, amikor az ügyfélnek remek tervei vannak, de ezeket nem tudja még kivitelezni. A marketing-tanácsadáson azt tudjuk felmérni, hogy milyen fizikai gátjai vannak ennek. Ha azt veszem észre, hogy a képesség és a külső erőforrások nagyrészt rendelkezésre állnak, akkor ezekre javaslatokat tudok megfogalmazni, amiket az ügyfél önerőből végig tud vinni. Azonban, amikor az önbizalom vagy az önbecsülés alacsony, ott hiába minden tanács – az egyénnek először az önképét kell egyensúlyba hoznia, ha sikeres vállalkozóvá kíván válni. Hiába csináljuk mi a legfinomabb rántott húst, ha arról senki sem tud. 

A két terület ötvözetét abban látom, hogy a pszichológiai terápia irányából érkező, építkezésen alapuló, sok elemből álló folyamatot sokkal nagyobb sikerrel lehetne átültetni a marketing-tanácsadásra. Ha ugyanis az ügyfél egy alkalmas szuper megoldásokban gondolkozik, ott ritkán van lehetőség forradalmi sztorik felépítésére. Egy egészséges folyamat inkább több alkalomból állna, hiszen meg kell ismerni az alábbi területeket:

  • a vállalkozó tervei, végső célja: hiszen egészen más eszközökre van szükség akkor, ha valaki egy helyi kisvállalkozás felépítésében gondolkozik, mintha passzív jövedelem termelő affiliate hirdetéseket szeretne működtetni.
  • a célcsoport: hiszen teljesen más eszközöket kell bevetni akkor is, ha egy nagyon szűk fogyasztói réteget célzunk meg egy speciális szolgáltatással, vagy ha éppen almát árulunk.
  • az időtáv: e tekintetben mindenképpen érdemes egy olyan reális képet felfesteni, amely eloszlatja a „holnapra kőgazdag leszek” téves koncepcióját. Építkezni mindig kell, ugyanakkor az időtáv természetesen eltérhet.
  • a rendelkezésre álló anyagi források: sok százmilliós büdzsével is könnyen lehet nulla teljesítményt letenni az asztalra, hiszen a rosszul beállított pl. Facebook és a Google hirdetések korlátlan mennyiségű pénzt képesek elnyelni. Ha nem beszéljük a célközönségünk nyelvét, nem tudjuk, kit és hogyan érjünk el termékünkkel vagy szolgáltatásunkkal, akkor sokkal több pénzből tudjuk csak működtetni a vállalkozást. Ha azonban okosan, tesztekkel tervek alapján végezzük a munkánkat, egy alacsonyabb büdzséből is lehet szinte csodát tenni. 

A fentiekből is jól látható, hogy vannak átfedések és egy alkalommal mindent nem lehet, persze az ember megpróbálhatja.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

Strategy Marketing concept

Így válassz marketingest

Kevés olyan döntés van egy vállalkozás életében, amelynek eredménye ennyire látható és ennyire nehezen korrigálható, mint a marketinges kiválasztása. Az ideális szakember a növekedés katalizátora, a rosszul megválasztott viszont évekre visszavetheti a fejlődést – vagy teljesen félreviheti a brandet. A helyzetet tovább nehezíti, hogy a marketingesek világa kívülről gyakran átláthatatlan: a pozíciók elnevezései kreatívak, a...
Young woman palying bubble soap outdoor

Amikor nem te választasz – hanem téged választanak

A digitális reklám ígérete egyszerű: személyre szabott ajánlások, hatékony elérés, nagyobb konverzió. De mi történik, ha a „személyre szabott” valójában zárt? Mi történik, ha a hirdetések, amiket látunk, nem csupán az érdeklődésünkhöz illeszkednek – hanem meg is határozzák azt? A rejtett algoritmusok világa nemcsak a vásárlási döntéseinket befolyásolja, hanem fokozatosan keretet ad annak is, hogyan...
Bored and thoughtful

Amikor az unalom nem csend, hanem szikra

Az unalom az egyik leginkább alulértékelt mentális állapot. Kellemetlen, nyugtalanító, elkerülendő. De vajon tényleg csak egy passzív űr az aktivitások között? A modern viselkedéstudomány válasza egyre inkább nemleges. Egyre több kutatás támasztja alá, hogy az unalom nem csupán hiányállapot, hanem pszichológiai késztetés: egyfajta mentális „újraindító rendszer”, amely az agyat értelmesebb vagy izgalmasabb stimuláció felé tereli....

Amikor egy gép megért – vagy legalább úgy tesz

„Sajnálom, hogy ezt érzed. Szeretnél beszélni róla?” – írja egy chatbot egy egészségügyi applikációban. A mondat egyszerű, empatikus, tökéletesen illeszkedik a helyzethez. Egyetlen apróság hiányzik: az ember. A mesterséges intelligencia által vezérelt chatbot ugyanis nem érez. Nem is tud érezni – legalábbis nem úgy, ahogy mi. És mégis: a felhasználók egyre gyakrabban reagálnak úgy, mintha...

Itt érsz el

© Copyright 2025