Belelesünk a neuromarketingbe

Oszd meg a cikket

A marketingben felhasználjuk többek között a pszichológusok tapasztalásait, vagy ha úgy tetszik, az emberek az ingerekre adott válaszukat. Ám a két fülünk között lévő komputert a pszichológia nem szedi darabokra, bár nyilván nem ismeretlen terület a számukra, ám mégsem az agyat vizsgálják, hanem az embert. Ezzel szemben a neurológia az agyi folyamatokat vizsgálja, fMRI vagy EEG-technológiával. 

A neuromarketingesek arra kíváncsiak, hogy az agyunk mely idegpályái lépnek működésbe, például vásárlási szituációban. Egyes neuromarketingesek pedig a biometriát is ide sorolják. 

Amikor elmondom azt, hogy az agyunk ugyanazon része aktivizálódik akkor, amikor fájdalom ér minket, és akkor is amikor meglátunk egy szerintünk nagyon magas árat, illetve, amikor negatív kommentet kapunk, akkor ezen el szokott gondolkodni a hallgatóságom.

A marketingben soha, semmi sem egyszerű. A neuromarketingesek levetítenek a tesztközönségnek egy reklámfilmet, majd azt vizsgálják, hogy az alany agyának mikor, melyik része aktivizálódott. És azért nem egyszerű dolog ez, mert más-más emberekre más-más ingerek hatnak és máshogy reagálnak rá. Valakit például meghat egy hajléktalan ember, míg mást felbosszant, de akár érdektelen is lehet. Így az emberek agyában máshol fognak világítani a lámpák.

Így tömegeket kell vizsgálni, ami felvet ismét egy csomó gondot. Szóval nem a neuromarketingesek fogják elhozni nekünk az egyetemes igazságot, de általuk jobban megértjük az agy működését. 

De azért nézzünk meg egy jó kis kutatási eredmény, amit akár azonnal is használni tudsz.

Feltűnt már az, hogy jó pár reklámban az új szót rendszeresen használták? Nos ez nem a véletlen műve. 

Az újdonság szó az agyunk jutalomközpontját aktivizálja. Ennek pedig talán az lehet a magyarázata, hogy ha az ősember talált egy újdonságot, akkor az az ő és társai túlélését szolgálhatta. A túlélés pedig igen erős ösztön, hanem a legerősebb ösztönünk. Persze ma már nem gyűjtögetünk vagy vadászunk, de attól még az agyunk ezen áramköri része nem kopott el. 

Egy kutató és csapata képeket ábrázoló kártyákat adott az alanyoknak. Megkérte őket, hogy nézegessék azokat, miközben az agyukat fürkészik. Időközönként a pakkba beletettek eddig még nem látott kártyákat, és az agy jutalmazó központja aktiválódott ilyenkor. Ez pedig dopamint szabadít fel, amit boldogsághormonnak is neveznek. A dopamin egyébként étkezés és szex alatt is felszabadul. 

Az újdonság erejét mi is ki szoktuk használni a partnereimnél. Fogunk egy régi dolgot és újjá varázsoljuk. Vagy ha nagyon kötöttek a termékek, akkor kitalálunk egy csomagot. Ha ez sem megy, akkor a weboldalon változtatunk valamit, ami hasznos is (de legalább annak tűnik) a vásárló számára. Legrosszabb esetben a grafikusom a logót újítja fel, és azt kommunikáljunk 3-7 napig.

Fedezd fel ezeket a cikkeket is

Pszichológia és reklámpszichológia

Valentin-napi érzelmi kondicionálás

Győzött a reklámpszichológia: már nem az a kérdés, hogy akarunk-e ajándékot adni Valentin-napon, hanem az, hogy mi legyen az ajándék. Valahol útközben normává vált, hogy

Nők ábrázolása a reklámokban

Amikor megnézel egy reklámot, talán elsőre fel sem tűnik, hogy milyen mélyen jelenik meg benne a társadalmi nemi szerepek és elvárások összessége. A nőket érintő

Segíthetek?

Tegyük rendbe a vállalkozásod.