Gyorstalpaló a fogyasztói viselkedésről

Főbb pontok

Az emberi viselkedés egy elképesztően tág témakör. Talán a legtöbb vállalkozó azt gondolja, hogy a vásárlók kiszámítható robotok, akiket nagyon egyszerű megfejteni. Sőt, gyerekjáték őket rávenni a vásárlásra, hiszen nemcsak a „marketingesek”, hanem a reklámcsatornákat üzemeltetők is folyamatosan azt sulykolják, hogy egy pár hirdetés mindent is megold. Csak meg kell bízni egy hirdetéskezelőt vagy meg kell keresni a hirdetés feladása gombot, és már csak azon kell gondolkodni, hogy két hét múlva hová öntsük a milliókat. Ezzel a gondolatmenettel nem teljesen értek egyet – valamivel rétegeltebbnek gondolom a hirdetés sikerességét, ezért két fontos szempontot szeretnék beemelni. Ebből az egyik, hogy melyik én-t szólítsuk meg, a másik az énvédő racionalizálás.

Melyik én-t szólítsuk meg a reklámunkban?

Lelövöm a poént: erre a kérdésre nincs jó válasz. Lehetőségeink vannak.

Négy én-ből állunk:

– az én, amely valójában vagyok

– az én, amilyen lenni szeretnék 

– az én, amilyennek mások látnak

– az én, amilyennek szeretném ha látnának

Tovább ront a helyzetünkön az, hogy sok ember másmilyen szeretne lenni, mint amilyen valójában. Többen pedig elégedetlenek azzal a képpel, mint amilyennek mások látják őket – bár az, hogy mások milyennek látnak minket, részben csak feltételezésen alapszik. 

Szóval az egyik dilemma az, hogy a reklámunk a fogyasztó valós énjére hasson, vagy arra, amilyen lenni szeretne? Ezzel a problémával talán a szépségápolással, divattal kapcsolatos vállalkozások néznek leginkább szembe. Hiszen mit igérjen a reklámjuk:  azt, hogy kihozzák mindenkiből a maximumot? Vagy azt, hogy a vásárló pont olyan lesz, mint valamelyik sztár a tévéből?

Ne higgyük azt, hogy csak úgy fog reagálni a fogyasztó, ahogy mi szeretnénk – a döntésébe mind a négy énje beleszólhat. Nekünk arra az énjére kell hatni, aki a legerősebb – hiszen lehet valaki szeretne egy új, menő autót és mellé környezettudatos akar lenni – neki esélyesen a Tesla lesz a legszimpatikusabb, hiszen nem állnak szemben az énjei egymással. A piaci rések ezekre a szembenálló, belső konfliktusokra hoznak megoldást.

Az énvédő racionalizálás

Van azonban olyan, amikor rájövünk arra, hogy pl. egy termék vagy szolgáltatás esetén mégsem a legjobb döntést hoztuk meg, és habár elkezd belülről marni, tovább használjuk. Addig magyarázzuk magunknak, hogy jó döntést hoztunk, míg meg nem nyugszunk. Ez a gyakorlatban megvalósuló kognitív disszonancia.

Csak 5775 Ft
kozepen

Jó példa erre az alábbi gondolat Példa Pistától: „Igaz, hogy rámegy mindenem az autóm szervizelésére, de látod, hogy milyen menő?” Ide tartozik sok dohányos érvelése is: „A füst tartósít, amúgy láttam a neten azt a 103 éves nénit, aki a szülinapi tortáját cigivel a kezében szívja el.”

A disszonancia megjelenésekor sokféle ellentétpár bukkanhat fel, ami egymással szembenálló motivációkból indul ki. Most a három leggyakoribbat mutatom be: 

– hasonlóság «-» különbözőség

– hűségesség «-» változtatás

– visszafogás «-» kielégítés

A bal oldalon lévő motivációkat inkább fogadja el a többségi társadalom, mintsem a jobb oldalon lévőket. Vagy legalábbis inkább ezeket tartjuk helyesnek mások előtt. 

Vannak esetek, amikor a bal oldal működik, de én úgy gondolom, hogy a jobb oldalon lévőkre érdemes célozni, mert az sokkal hatásosabb (az én kommunikációm is erre épül).

Egy jó példa erre a Ford Mustang MACH-E reklámja, amiben az alábbi feliratok olvashatóak:

„A holnap üzeni: ne csak beszélj róla, hanem valósítsd meg, változtasd meg, légy merész.” Eközben pedig féktelenül bulizó fiatalokat mutatnak.

Azonban ezzel is csínján kell bánni. Ha túl erősen hatunk a jobb oldalon lévő motivációkra, akkor a fogyasztó elkezd szorongani. Bár az előbb úgy fogalmaztam – a közérthetőség érdekében –, hogy: rájövünk arra, hogy eddig nem a legjobb döntést hoztuk meg. Ám ez akkor is igaz lehet, ha a döntésünket még csak meghozni készülünk, azaz még csak fontolgatjuk a vásárlást. Egy jó reklám pedig segít feloldani ezt kognitív disszonanciát. Egy drágább futóóra esetén például biztatjuk a reklámot megtekintőt arra, hogy nyugodtan vásárolja meg, mert valami miatt megérdemli, és eggyel tovább is léphetünk: ez a termék segít megőrizni az egészséget, amiért a családod is hálás lesz. Tulajdonképpen segítünk a fogyasztónak becsapnia önmagát, etikus keretek között. 

Tic-Tac, csak két kalória! – Ez a reklám a szénhidrát bevitelből származó bűntudatot oldotta fel azzal, hogy egy szem cukorban csak két kalória van, ami a reklám szerint elhanyagolható.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Legtöbbet olvasott

Csak 5775 Ft

Népszerű

Smiling executive leaning on car, holding tablet.

Összefoglaló a lean menedzsmentről

A lean menedzsment a 20. század végén robbant be a termelés és a szolgáltatásmenedzsment világába, gyökeresen megváltoztatva az addig megszokott működési modelleket. Megdöbbentő újdonságként hatott a vállalati szférában, hiszen nem pusztán hatékonyságnövelő technikák gyűjteményeként, hanem komplett szemléletmódként kínált megoldást a vállalatok és szervezetek számára. Ráadásul az azóta eltelt évtizedek bebizonyították, hogy a lean filozófiát követő...
Corrupted businessman

A korrupció szociológiája

A korrupció olyan jelenség, amely minden történelmi korban és a világ szinte minden pontján megtalálható. Noha a korrupcióról gyakran úgy beszélünk, mint valami elvont, nehezen megfogható rosszról, valójában egy rendkívül összetett szociológiai és társadalom-lélektani jelenség. A közélet és a politikai berendezkedések egyik leggyakoribb és legrombolóbb problémájának tartják, de a hétköznapokban, a vállalati kultúrában, sőt a...
Data on the go

Hangolja sikerre Google Ads kampányát

[Ebben a cikkben ahhoz adok átfogó útmutatót, hogyan hangolhatod sikerre újonnan létrehozott Google Ads-kampányaidat. A következő lépések bemutatják, hogyan javíthatod a kampánybeállításokat és a hirdetések hatékonyságát, miközben időt és energiát spórolsz meg a mindennapokban. A 2025-ös online hirdetési felméréseim alapján a jól beállított kampányok akár 30–50%-kal is növelhetik a konverziós arányt, ezért fontos, hogy már...
Trust me, its user-friendly for any user

Hogyan segíthet a Google Ads az Ön ágazatában?

A Google Ads a világ egyik legkifinomultabb online hirdetési platformja, amely számtalan ágazat vállalkozásai számára kínál testre szabható és jól mérhető hirdetési megoldásokat. Legyen szó fizikai termékeket forgalmazó kiskereskedőről, jogi tanácsadást nyújtó szakemberről vagy épp utazásszervezéssel foglalkozó cégről, a Google Ads segítségével elérheti azokat, akik pontosan az Ön által kínált termékeket vagy szolgáltatásokat keresik. A...

Itt érsz el

© Copyright 2025